2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

Урок" Узагальнення і систематиза-

Про матеріал
Матеріал уроку спрямований не лише на перевірку знань за темою. У ході виконання завдань діти ще й дізнаються нову та цікаву інформацію, яка сприяє розвитку інтересу до українського фольклору. А організація роботи в групах виховує та розвиває навички колективної роботи та лідерські якості.
Перегляд файлу

Клас :4

Тема уроку.Перевір свої досягнення.Узагальнення  і систематиза-                                                                                                                                                     

                                ція знань учнів за розділом «Із скарбниці усної          

                                народної творчості».

 

  Мета уроку.Перевірити знання , уміння, навички  за темою «Із

                           скарбниці усної народної творчості»;    

                             розвивати уяву, мислення,кмітливість , увагу;

                              виховувати інтерес до українського фольклору,

                             естетичні смаки,патріотизм.

Обладнання.Картки із завданнями,малюнок вінка та рослин,

                             мультимедійна презентація.

Тип уроку.Урок узагальнення і систематизації знань.

 

Хід уроку

1.Організація класу

-Лине дзвоник малиновий,

Всіх скликає на урок.

До випробувань готові?

В знань країну робим крок.

2.Актуалізація опорних знань.

-Пригадайте-но мерщій

Розділ, що вивчали.

Зараз тести швидко скажуть,

Що запам’ятали.

Тести .

Варіант 1.

1.Усна нродна творчість об’єднує:

а)казки, пісні,загадки;

в)вірші, оповідання.

2. Побутові казки розповідають про життя:

а)тварин;

б) людей.

3.Де відбуваються події у казці «Мудра дівчина»:

а) у місті;

б)в селі.

4.Чому виникла суперечка між двома братами?

а)не поділили козу;

б) не поділили корову.

5.Невелике усне оповідання навчального характеру про якусь життєву пригоду-це..

а) легенда;

б)притча.

6.В якій притчі головними героями були вовк та чоловік?

а) «У пригоді»;

б) «Без труда нема плода»;

в) «Батьківські поради».

7.Короткі влучні образні  вислови – це…

а) скоромовки;

б)прислів’я;

в)загадки.

8.Продовж  прислів’я: «І від малої мурашки може бути велика…

а)неприємність;

б) користь.

9, Хто герой народної пісні «Стоїть явір над водою»?

а) козак;

б)кінь.

10.Народні легенди –це…

а)оповідання про тварин;

б) невеликі за обсягом твори- розповіді.

11.Де відбулася описана подія у легенді «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»?

а)у полі, за селом;

б) на горі, де церква.

Варіант 2.

1.Невеликі за обсягом дотепні гумористичні твори- це…

а) загадки;

б)скоромовки;

В) народні усмішки.

2.Яка рослина- символ українського народу згадується у пісні «Стоїть явір над водою»?

а)верба;

б) калина.

3.Народна пісня – це…

а)невеликий усний віршований твір, що співається;

б)невеликий віршований твір, що переказується.

4.Де знайшов дід хлопчика у легенді « Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»?

а) у льоху;

б) у густому хмелю.

5.Притча – це…

а)вигадана історія , в якій перемагають бідні, але чесні люди;

б) невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду.

6.Скільки порад дав батько синові?:

а)одну;

б) три.

7.В якій притчі головними героями були лев та миша?:

а) «Батькові поради»;

б) «Без труда нема плода»;

в) « У пригоді».

8.Скільки загадок відгадала Маруся із казки «Мудра дівчина»?

а)2;

б)3.

9.Хто розсудив суперечку між двома братами?

а)пан;

б)слуга.

10. У народних легендах розповідається про …

а) події минулого та видатних історичних діячів;

б) події майбутнього та видатних людей.

11.Кому належить вислів: «Приказка- квіточка,а прислів’я- ягідка»?

а)Іванові Франку;

б) Володимирові Далю.

3.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

-Народна казка, пісня, усмішка -вони як квіти,що чарують своєю дивною красою не одне покоління з перших хвилин життя.

Народна творчість нагадує вінок, в якому тісно сплелися співучість українців ,їх мудрість, кмітливість,дотепність.

-Сьогодні  ми ще раз

Черпнемо народної мудрості

Й сплетемо віночок із жанрів

Усної народної творчості.

4.Повторення й узагальнення вивченого матеріалу.

-Здавна українці любили братися до справи гуртом- і працювати, і відпочивати. Отож і ми розділимося на три гурти, щоб справа ішла веселіше.

-Першою у вінок ми вплетемо пісню.Як ви гадаєте, чому?

Століттями складалися пісні-

Пісні народні- жартівливі і серйозні.

Вони єднали в мирі й на   війні,

Звучали на весіллі й у поході.

-Розгорніть завдання , які приховала в собі ромашка - символ кохання,ніжності, вірності.

Завдання 4.1.

(Для кожної групи прикріплене завдання на квітці).

1.Розповісти легенду про пісню.

2.Розповісти про обряд, що оспівується в пісні «Котився віночок по полю».

3.Згрупувати пісні  на календарно- обрядові;забавлянки.

(Після виконання завдань кожна група вплітає у свій віночок ромашку, вчитель- на дошці.)

-Другою, мабуть, входить в наше життя казка.

Йшла до вас я на урок і взяла казок мішок.

Що ж за казки там сховались,хочу я , щоб ви дізнались.

Як загадки відгадаєте,то й і кази ви впізнаєте.

Загадки.

-Як знайшов він колосок,борошна змолов мішок-

Пиріжків напік і з’їв,ледарів не пригостив.(«Колосок»)

-На городі виростала, сили набирала,

Непомітно, дуже швидко великою стала.

Став дід усіх гукати та красуню рвати.

А цю казку ,діти   всі встигли відгадати?(«Ріпка»)

-Підробив він голосок, став малим співати.

Здогадалися вони: вовк- не їхня мати.(«Вовк і семеро козенят»)

-На цей раз завдання у м’яті,яка є оберегом дитини і її здоров’я.

Завдання 4.2.

(Відеозавдання транслюються на моніторі для кожної групи по черзі.)

1.Кому з героїв казок належить цей предмет?

2.Хто в цій казці «зайвий»?

(Діти  та вчитель вплітають квіти у вінок.)

-Ну які діти не люблять загадок?!

-В чому користь загадок?

_Зараз попрацюйте над  завданнями, які у безсмертнику-квітці,

що символізує  здоров’я.

Завдання

1.Кожна група загадує заздалегідь підготовлені загадки.

2.Скласти загадку про …(кожна група витягає малюнок з овочами або шкільним приладдям).

(Вплетення квіток.)

-Наступний жанр – це скоромовки.

-Для чого вони призначені?

-Як Олена Пчілка називала цей жанр?

-Загляньте у польовий дзвіночок – і побачите там завдання. До речі, ця квітка означає вдячність.

Завдання 4.3.

 Розучити скоромовку і позмагатися у швидкості вимовляння.

(Вплетення квіток.)

Фізкультхвилинка

-Щось ви, діти,зажурились.

Може,трішечки втомились?

Мабуть,треба відпочити,

Фізкультпаузу зробити.

(Мультимедійна відеофізкультхвилинка).

 

-Українці вміли і любили пожартувати. Чого варті тільки жарти козаків!

-Хто з українських письменників записував усмішки?

-Волошки , що є символом людяності, таять в собі для вас завдання. Ану швиденько довідайтесь , яке.

Завдання4.5.

Інсценізація усмішок (тексти прикріплені на квітці).

-Молодці.! Справжні козаки й козачки!

-Швиденько прикрашайте віночки волошками і йдемо до нових випробувань.

-Притчі хоч нам і маловідомі,але їх мудрість неоціненна.

Завдання4.6.

Переповісти одну з притч від імені персонажа.

-І ще одна квітка прикрасить наш віночок-соняшник. Соняшник символізує відданість і вірність.

-Ще однією загадковою квіткою вплітаються у вінок усної народної творчості легенди.

-Чим легенди відрізняються від казки?

- В кетягах калини сховалося завдання.

Завдання4.7.

З ягід калини «нанизати намисто» (з букв ,які написані на калинових ягодах, зібрати назви легенд, що вивчали).

-Гарною окрасою нашому вінку стала калина.Чи  знаєте, що символізує вона? Правильно,красу та дівочу вроду.

(Вплітають квіти діти і вчитель.)

-Перлинками народної мудрості по праву можна вважати прислів’я та приказки. В таких коротких висловах народ закарбував свою багатовікову мудрість. Правду кажуть , що розмова без приказки –як страва без солі.             

-Так само вабить своєю красою і польовий мак, у якому на вас чекає завдання.

Завдання4.8.

Відновити прислі’я.Хто більше і  швидше.(Завдання на картках для кожного учня.Діти в групах можуть радитись та допомагати один одному.)

(Вплітають мак.)

-Традиційно у вінку могло бути до дванадцяти трав. Крім цих , що ми назвали ,вплітали мальви, які символізували віру, надію, любов. Материнку-символ материнської любові. Цвіт вишні та яблуні як символ материнської відданості та   хміль,що символізував розум.

(Вчитель вплітає почергово названі рослини.)

-Гарним вийшов наш вінок. І все це завдяки вашим знанням.

 

5.Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

-Для мене урок був…

-З уроку я зрозумів…

-Вдома я хотів би розповісти …

6.Домашнє завдання.

-Прикрасьте ваші віночки різнобарвними стрічками .А на кожній напишіть прислів’я про рідний край, про Україну.

 

Все має початок і має кінець.

Урок наш також одягнув вже вінець.

Бережіть культуру, традиції свого народу. Пишайтеся тим, що ви українці.

У всьому світі кожен зна,

Є Батьківщина лиш одна.

І в нас вона одна –єдина-

Це наша славна Україна.

Не забувайте, що ви діти

Землі, що зветься Україна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку