Клас :4
Тема уроку.Перевір свої досягнення.Узагальнення і систематиза-
ція знань учнів за розділом «Із скарбниці усної
народної творчості».
Мета уроку.Перевірити знання , уміння, навички за темою «Із
скарбниці усної народної творчості»;
розвивати уяву, мислення,кмітливість , увагу;
виховувати інтерес до українського фольклору,
естетичні смаки,патріотизм.
Обладнання.Картки із завданнями,малюнок вінка та рослин,
мультимедійна презентація.
Тип уроку.Урок узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
1.Організація класу
-Лине дзвоник малиновий,
Всіх скликає на урок.
До випробувань готові?
В знань країну робим крок.
2.Актуалізація опорних знань.
-Пригадайте-но мерщій
Розділ, що вивчали.
Зараз тести швидко скажуть,
Що запам’ятали.
Тести .
Варіант 1.
1.Усна нродна творчість об’єднує:
а)казки, пісні,загадки;
в)вірші, оповідання.
2. Побутові казки розповідають про життя:
а)тварин;
б) людей.
3.Де відбуваються події у казці «Мудра дівчина»:
а) у місті;
б)в селі.
4.Чому виникла суперечка між двома братами?
а)не поділили козу;
б) не поділили корову.
5.Невелике усне оповідання навчального характеру про якусь життєву пригоду-це..
а) легенда;
б)притча.
6.В якій притчі головними героями були вовк та чоловік?
а) «У пригоді»;
б) «Без труда нема плода»;
в) «Батьківські поради».
7.Короткі влучні образні вислови – це…
а) скоромовки;
б)прислів’я;
в)загадки.
8.Продовж прислів’я: «І від малої мурашки може бути велика…
а)неприємність;
б) користь.
9, Хто герой народної пісні «Стоїть явір над водою»?
а) козак;
б)кінь.
10.Народні легенди –це…
а)оповідання про тварин;
б) невеликі за обсягом твори- розповіді.
11.Де відбулася описана подія у легенді «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»?
а)у полі, за селом;
б) на горі, де церква.
Варіант 2.
1.Невеликі за обсягом дотепні гумористичні твори- це…
а) загадки;
б)скоромовки;
В) народні усмішки.
2.Яка рослина- символ українського народу згадується у пісні «Стоїть явір над водою»?
а)верба;
б) калина.
3.Народна пісня – це…
а)невеликий усний віршований твір, що співається;
б)невеликий віршований твір, що переказується.
4.Де знайшов дід хлопчика у легенді « Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»?
а) у льоху;
б) у густому хмелю.
5.Притча – це…
а)вигадана історія , в якій перемагають бідні, але чесні люди;
б) невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду.
6.Скільки порад дав батько синові?:
а)одну;
б) три.
7.В якій притчі головними героями були лев та миша?:
а) «Батькові поради»;
б) «Без труда нема плода»;
в) « У пригоді».
8.Скільки загадок відгадала Маруся із казки «Мудра дівчина»?
а)2;
б)3.
9.Хто розсудив суперечку між двома братами?
а)пан;
б)слуга.
10. У народних легендах розповідається про …
а) події минулого та видатних історичних діячів;
б) події майбутнього та видатних людей.
11.Кому належить вислів: «Приказка- квіточка,а прислів’я- ягідка»?
а)Іванові Франку;
б) Володимирові Далю.
3.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
-Народна казка, пісня, усмішка -вони як квіти,що чарують своєю дивною красою не одне покоління з перших хвилин життя.
Народна творчість нагадує вінок, в якому тісно сплелися співучість українців ,їх мудрість, кмітливість,дотепність.
-Сьогодні ми ще раз
Черпнемо народної мудрості
Й сплетемо віночок із жанрів
Усної народної творчості.
4.Повторення й узагальнення вивченого матеріалу.
-Здавна українці любили братися до справи гуртом- і працювати, і відпочивати. Отож і ми розділимося на три гурти, щоб справа ішла веселіше.
-Першою у вінок ми вплетемо пісню.Як ви гадаєте, чому?
Століттями складалися пісні-
Пісні народні- жартівливі і серйозні.
Вони єднали в мирі й на війні,
Звучали на весіллі й у поході.
-Розгорніть завдання , які приховала в собі ромашка - символ кохання,ніжності, вірності.
Завдання 4.1.
(Для кожної групи прикріплене завдання на квітці).
1.Розповісти легенду про пісню.
2.Розповісти про обряд, що оспівується в пісні «Котився віночок по полю».
3.Згрупувати пісні на календарно- обрядові;забавлянки.
(Після виконання завдань кожна група вплітає у свій віночок ромашку, вчитель- на дошці.)
-Другою, мабуть, входить в наше життя казка.
Йшла до вас я на урок і взяла казок мішок.
Що ж за казки там сховались,хочу я , щоб ви дізнались.
Як загадки відгадаєте,то й і кази ви впізнаєте.
Загадки.
-Як знайшов він колосок,борошна змолов мішок-
Пиріжків напік і з’їв,ледарів не пригостив.(«Колосок»)
-На городі виростала, сили набирала,
Непомітно, дуже швидко великою стала.
Став дід усіх гукати та красуню рвати.
А цю казку ,діти всі встигли відгадати?(«Ріпка»)
-Підробив він голосок, став малим співати.
Здогадалися вони: вовк- не їхня мати.(«Вовк і семеро козенят»)
-На цей раз завдання у м’яті,яка є оберегом дитини і її здоров’я.
Завдання 4.2.
(Відеозавдання транслюються на моніторі для кожної групи по черзі.)
1.Кому з героїв казок належить цей предмет?
2.Хто в цій казці «зайвий»?
(Діти та вчитель вплітають квіти у вінок.)
-Ну які діти не люблять загадок?!
-В чому користь загадок?
_Зараз попрацюйте над завданнями, які у безсмертнику-квітці,
що символізує здоров’я.
Завдання
1.Кожна група загадує заздалегідь підготовлені загадки.
2.Скласти загадку про …(кожна група витягає малюнок з овочами або шкільним приладдям).
(Вплетення квіток.)
-Наступний жанр – це скоромовки.
-Для чого вони призначені?
-Як Олена Пчілка називала цей жанр?
-Загляньте у польовий дзвіночок – і побачите там завдання. До речі, ця квітка означає вдячність.
Завдання 4.3.
Розучити скоромовку і позмагатися у швидкості вимовляння.
(Вплетення квіток.)
Фізкультхвилинка
-Щось ви, діти,зажурились.
Може,трішечки втомились?
Мабуть,треба відпочити,
Фізкультпаузу зробити.
(Мультимедійна відеофізкультхвилинка).
-Українці вміли і любили пожартувати. Чого варті тільки жарти козаків!
-Хто з українських письменників записував усмішки?
-Волошки , що є символом людяності, таять в собі для вас завдання. Ану швиденько довідайтесь , яке.
Завдання4.5.
Інсценізація усмішок (тексти прикріплені на квітці).
-Молодці.! Справжні козаки й козачки!
-Швиденько прикрашайте віночки волошками і йдемо до нових випробувань.
-Притчі хоч нам і маловідомі,але їх мудрість неоціненна.
Завдання4.6.
Переповісти одну з притч від імені персонажа.
-І ще одна квітка прикрасить наш віночок-соняшник. Соняшник символізує відданість і вірність.
-Ще однією загадковою квіткою вплітаються у вінок усної народної творчості легенди.
-Чим легенди відрізняються від казки?
- В кетягах калини сховалося завдання.
Завдання4.7.
З ягід калини «нанизати намисто» (з букв ,які написані на калинових ягодах, зібрати назви легенд, що вивчали).
-Гарною окрасою нашому вінку стала калина.Чи знаєте, що символізує вона? Правильно,красу та дівочу вроду.
(Вплітають квіти діти і вчитель.)
-Перлинками народної мудрості по праву можна вважати прислів’я та приказки. В таких коротких висловах народ закарбував свою багатовікову мудрість. Правду кажуть , що розмова без приказки –як страва без солі.
-Так само вабить своєю красою і польовий мак, у якому на вас чекає завдання.
Завдання4.8.
Відновити прислі’я.Хто більше і швидше.(Завдання на картках для кожного учня.Діти в групах можуть радитись та допомагати один одному.)
(Вплітають мак.)
-Традиційно у вінку могло бути до дванадцяти трав. Крім цих , що ми назвали ,вплітали мальви, які символізували віру, надію, любов. Материнку-символ материнської любові. Цвіт вишні та яблуні як символ материнської відданості та хміль,що символізував розум.
(Вчитель вплітає почергово названі рослини.)
-Гарним вийшов наш вінок. І все це завдяки вашим знанням.
5.Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон».
-Для мене урок був…
-З уроку я зрозумів…
-Вдома я хотів би розповісти …
6.Домашнє завдання.
-Прикрасьте ваші віночки різнобарвними стрічками .А на кожній напишіть прислів’я про рідний край, про Україну.
Все має початок і має кінець.
Урок наш також одягнув вже вінець.
Бережіть культуру, традиції свого народу. Пишайтеся тим, що ви українці.
У всьому світі кожен зна,
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна –єдина-
Це наша славна Україна.
Не забувайте, що ви діти
Землі, що зветься Україна.