Урок узагальнення і систематизації знань
10 клас
Тема уроку: Повторення і систематизації знань про газові закони.
Мета уроку: Повторяти,систематизувати й узагальнити знання учні по темі «Газові закони». Розвивати мислення учнів. Формувати переконання в тому, що в природі все взаємозв’язане.
Обладнання: Проектор, таблиці
ПЛАН УРОКУ.
1. Повторення матеріалу по питаннях :
- Який процес називається ізотермічним? Хто його вивчав? Як читається закон Бойля-Маріотта? Який вигляд ізотерми в координатах РУ, РТ, УТ?
- Який процес називається ізобаричним ? Хто його вивчав ? Як читається закон Гей-Люссака ? Вигляд ізобари в координатах РТ,УТ.
- Який процес називається ізохоричним ? Як читається закон Шарля Вигляд ізохори в координатах УТ, РТ. РУ.
2. Проаналізувати схему подану на мал.1
/через проектор /
3.Запитання:
Яку б ви могли скласти ще таблицю по газових законах ?
Складається таблиця спільно з учнями.
Розв'язати задачу:
Об'єм газу при 27 С дорівнює 1 м. Який буде об’єм газу при 127°С?.
Задачу розв'язати двома способами і порівняти результати за формулами V1/T1=V2/T2 і V=V0LT.
Виведення часткових газових законів новим для учнів способом:
- використовуючи рівняння стану газу, виведіть формулу закону Гей-Люссака - переписати вивчений на уроках хімії закон Дальтона, викори-стовуючи рівняння Менделеева-Клапейрона [P=P1+P2+P3+…..+Pn=(m1/M1+m2/M2+…..mn/Mn)PT/V]
Встановлення нових для учнів залежностей між фізичними величинами на основі використання газових законів:
- Знайти математичний вираз, що показує залежність густини газу від тиску при сталій температурі.
Ще в 7 класі учні знають, що зі зменшенням об’єму даної маси газу збільшується його густина. Звідси Р1/P2=V2/V1. За законом Бойля – Маріотта V2/V1=P1/P2, отже Р1/Р2=Р1/Р2.
- Чому важко дихати в місцях, де спостерігається значний рух автотранспорту, і легко в лісі, у сквері? На автострадах кисень споживається двигунами, його парціальний тиск зменшується, у людини підвищується частота дихання, збільшується його глибина, прискорюється кровообіг і організм забезпечується необхідною кількістю О2, його парціальний тиск збільшується у лісі і дихати легше.
Розв’язування графічних задач.
- На малюнку показано графік зміни стану газу. Побудувати його в координатах РТ і УТ. (Мал. 1) –
На малюнку показано графік зміни стану газу. Побудувати його в координатах РТ і УТ. (Мал.2)
- Обґрунтуйте користуючись законом Гей-Люссака, чому на графіку РУ ізотерма Т2, розміщена вище за Т1,відповідає процесу при більш високій температурі?
У довільній точці графіка проводимо ізобару. За законом Гей-Люссака V1/T1=V2/T2, але y2>V1. Отже, T2>T1.
- Задача. Тиск повітря в шинах автомобіля при температурі 10 с дорівнює 2 атм. Який стане цей тиск при 40 С. Якщо У-Соust?. Дома не завдання.
Експериментальні задачі:
1) Сполоснути молочну скляну банку-пляшку гарячою водою і щільно закрити корком. Після чого її обливати холодною водою, не замочивши корка. Якщо після цього відкрити пляшку, то доведеться вже витратити більше сили. Як пояснити це явище? Який термодинамічний процес відбувається, коли в пляшці остигає повітря?
2) Сполоснути гарячою водою посудину з м'якої пластмаси і щільно закрити її кришкою. Коли посудина і повітря в ній почнуть охолоджуватись, спостерігається деформація стінок посудини. Як це пояснити ?
Який термодинамічний процес відбувається при цьому ?