Урок "Тертя. Сила тертя"

Про матеріал
Сучасний урок з використанням вправ роботи на уроці, що розвивають критичне мислення учнів. На такому уроці вчитель виступає лише диригентом.
Перегляд файлу

Урок  «Сила тертя»

(урок фізики в 7 класі)

Мета уроку: Ознайомити учнів із силою тертя, з’ясувати природу виникнення сили тертя. Розглянути способи зміни сили тертя та приклади застосування набутих знань у житті.

Розвивати логічне мислення, уважність, вміння виділяти головне, вміння  розв’язувати задачі. Розвивати практичні навички учнів при роботі з обладнанням.

Обладнання:  динамометр, брусок, набір тягарців, трибометр,  підручник «Фізика 7 клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого., збірник задач «Фізика 7 клас» І.М. Гельфгат, І.Ю. Ненашев

Тип уроку: урок формування ключових компетентностей

Ключові компетентності: спілкування державною мовою (розуміти інформацію з підручника, тлумачити фізичні поняття, представляти текстову інформацію в іншому вигляді; математична (застосовувати математичні методи для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту; компетентності у природничих науках (пояснювати природні явища, використовувати знання з фізики для вирішення завдань пов’язаних з об’єктами природи та техніки); інформаційно-цифрова (відбирати необхідну інформацію, аналізувати); уміння вчитися (планувати, організовувати свою роботу; застосовувати набуті знання для оволодіння новими); соціальна і громадянська (працювати в групах, співпрацювати); екологічна грамотність і здорове життя (застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших).

Структура уроку

  • І. Організаційний етап:  -    привітання
  • психологічне налаштування        (1 хв.)
  • ІІ. Проблемне питання.                                                               (1-2 хв.)
  • ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку                                       (1-2 хв.)
  • ІV. Вивчення нового матеріалу                                                  (20-25 хв.)
  • V.  Закріплення вивченого (розв’язування задач)                    (10-15 хв.)
  • VІ. Підведення підсумків, рефлексія                                         (2-3 хв.)
  • VІІ. Домашнє завдання                                                                 (1 хв.)

Хід уроку

Вправа 1 «Здивуй»

Дослід 1. 

C:\Users\Smart\Desktop\007.png

Чому в одному випадку олівець утримується на підручнику, а в іншому ні?

(учні висловлюють свої припущення і таким чином з’ясовується тема уроку та формулюється мета.)

Отже сьогодні на уроці ми будемо говорити про силу тертя, її види. З’ясуємо від чого залежить значення цієї сили, як можна її змінити, як експериментально визначити модуль сили тертя.

Вправа 2 «Читання в парах / узагальнення в парах»  робота з підручником.

Учні класу читають відповідний пункт підручника. У парі учні працюють по черзі: один з учнів читає перший абзац і зразу ж узагальнює його 1-2 реченнями. Другий учень ставить до прочитаного абзацу 1-2 запитання (за змістом або такі що логічно з нього витікають.) Продовжуючи читати другий абзац, учні міняються ролями.

Таким способом читання учні опрацьовують наступне:

1 ряд – с.140-141 сила тертя спокою

2 ряд – с.141-142 сила тертя ковзання

3 ряд – с. 143-144 причини виникнення сили тертя та сила тертя кочення

Потім кожна пара ставить найцікавіше, на їхню думку, питання для однокласників. Таким чином вивчається матеріал уроку, що поданий у підручнику. Учитель практично не пояснює, а лише допомагає учням у потрібний момент.

Вправа 3 «Експериментальне дослідження»

Клас ділиться на групи (по 6-8 учнів в залежності від кількості учнів та наявного обладнання.)

Групи 1 ряду досліджують залежність сили тертя ковзання від поверхонь (динамометр, брусок, тканина, трибометр)

Групи 2 ряду досліджують залежність сили тертя ковзання від сили нормальної реакції опори /ваги. (динамометр, брусок, трибометр, набір тягарців)

Групи 3 ряду порівнюють силу тертя спокою, ковзання, кочення. (динамометр, брусок, набір тягарців, олівці)

Кожна група представляє свої результати і висновки.

Вправа 4 «Розв’язування якісних задач»

На окремих аркушах написані задачі-запитання. Учні кожної групи витягують по одному запитанню і відповідають на нього після обговорення у групі.

Запитання 1. (№15.1.) На горизонтальному столі стоїть монітор. Чи діє на нього сила тертя?

Запитання 2. (№15.2.) У деревяну полицю знизу забито цвях. Чи діє на нього сила тертя?

Запитання 3. (№15.8.) Які способи зменшення сили тертя вам відомі?

Запитання 4. (№15.9) Які способи збільшення сили тертя вам відомі?

Запитання 5. (№15.10) Які явища спричиняють те, що на зледенілому тротуарі так незручно рухатися? Що потрібно зробити, щоб ходити стало легше?

Запитання 6. (№15.11) Уздовж поверхні стола, прикладаючи горизонтальну силу 20Н, рівномірно тягнуть брусок. Чому дорівнює сила тертя, що діє при цьому на брусок? Куди напрямлена ця сила?

Запитання 7. (№15.16)  Чому шовкові шнурки постійно розв’язуються?

Запитання 8. (№15.22) Чому важко писати крейдою по мокрій дошці?

Вправа 5 «Одним словом»

Учні по черзі одним словом оцінюють або свою роботу на уроці, або  тему уроку,  або свій настрій, урок в цілому…

Домашнє завдання: §21 вивчити.

Вправа 21 (1-4) виконати письмово або навести приклади корисного і шкідливого тертя та спосіб щоб підсилити чи зменшити його

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 24.Тертя. Сили тертя
Додано
19 липня 2019
Переглядів
1087
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку