Узагальнення за темою
«Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»
Мета:
повторити й узагальнити матеріал теми«Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя» ;
розвивати в учнів вміння аналізувати та узагальнювати історичні явища та події, визначати їхню суть, причини та значення, давати характеристику історичним діячам, працювати з джерелами інформації, висловлювати власну точку зору щодо тих чи інших історичних явищ і подій; формувати в учнів зацікавлення історією.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Обладнання: підручник, картки із завданнями, кросворди
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку
Методичні рекомендації
Урок проходить у вигляді змагання двох команд.
На початку уроку вчитель об’єднує учнів у дві групи, у кожній з яких визначається капітан.
ІІ. Основна частина уроку
Учням пропонується шість конкурсних завдань.
І. Бліц питання
1. Яка книга була головною для християн?
2. Що таке «схизма» ?
3. На які дві групи поділялося духовенство?
4. Назва титулу глави православної церкви.
5. Назва титулу глава католицької церкви.
6.Рицарь – поет у Франції.
7.У якому навчальному закладі надавали вищу освіту?
8.Назвіть рік церковного розколу.
2. Встановіть відповідність:
ІІ. Учням даються картки. Вони повинні виконати вказані в них завдання
Встановіть відповідність між термінами та їхнім основним змістом
Встановіть відповідність між вченими та їхніми досягненнями
ІІІ. Команди обирають по одному представнику, які повинні встановити відповідність між церквами та відмінностями в богослужіннях
ІV. Команди по черзі читають біографію видатних людей середньовіччя. Називають про кого йде мова. І обирають їхні портрети
Французький філософ, теолог, поет, знаменитий схоласт - народився в 1079 в сільці Пале поблизу Нанта, в провінції Бретань у благородній лицарської родині. Спочатку хлопчик мав піти по стопах батька і був призначений для військової служби, допитливість і прагнення дізнаватися інше і вивчати невідоме спонукали його присвятити себе вивченню наук. Обравши кар'єру вченого, він відмовився від прав старшого сина на користь молодшого брата.У пошуках нових знань в 1099 прибуває в Париж, де в той час представник реалізму - Гійом де Шампо залучав слухачів з усіх кінців світу, і стає його учнем. Але незабаром поглиблення в реалізм призводить до ому, що він стає суперником і супротивником свого вчителя. а пізніше вирішив відкриває свою власну школу.
З 1102 вчив у Мелюне, Корбеліа і Сен-Женев'єву, і число його учнів все більш і більш зростала, чим і придбав собі непримиренного ворога в особі Гійома з Шампо.
У 1113 прийняв управління училищем при церкві Богоматері і в цей час досяг апогею своєї слави. Він був усіма визнаний глава діалектиків і ясністю і красою свого викладу перевершив інших вчителів Парижа, тодішнього осереддя філософії та богослов'я. Він був учителем багатьох знаменитих згодом людей, з яких найбільш відомі: папа римський Целестин II, Петро Ломбардський і Арнольд Брешианский.
Він католицький теолог, філософ-схоласт, монах-домініканець, святий. Один із найвизначніших та найвпливовіших мислителів всесвітньої історії. Засновник теологічної і філософської школи томізму. Народився у амку Рокказекка поблизу Аквіно, Сицилійське королівство. Створив своєрідну енциклопедію католицького богослов'я «Сума теології», в якій усі питання пізнання природи і суспільства розглядалися з позицій теологічного раціоналізму. Висунув ідею гармонії віри і розуму; розрізняв істини розуму та істини одкровення, вважаючи останні недоступними розуму, підвладними лише душі (вірі). Автор 5 доказів існування Бога. Помер у Фоссанові, Папська область, по дорозі на Другий Ліонський собор. Канонізований папою Іваном XXII (1323). Проголошений Учителем Церкви (1567). Автор фундаментальних праць, що сприяли виникненню неотомізму та неосхоластики.
V. Знавці архітектури.
Команди розглядають дані їм зображення архітектурних пам’яток.
Складають розповідь про пам’ятку.
СОБОР БОГОМАТЕРІ В РЕЙМСІ
ВОРМСЬКИЙ СОБОР
VІ.Конкурс знавців історичних термінів.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Разом із капітанами команд учитель виставляє учням оцінки за роботу на уроці. При цьому учні з команди-переможниці отримують оцінки на один бал вищі.
IV. Домашнє завдання Підготуватися до тематичного оцінювання.