Урок узагальнення " Становлення та розвиток Русі - України"

Про матеріал
Данний матеріал допоможе учням в ігровій формі закріпити свої знання з теми " Становлення та розвиток Русі - України"
Перегляд файлу

Урок узагальнення з теми: «Становлення та розвиток Русі - України»

Мета

  • повторити та узагальнити матеріал теми, а саме: становлення Русі – України за правління Олега та суспільно- політичні зміни за часів правління : Ігоря, Ольги, Святослава , Володимира та Ярослава;
  • розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити певні висновки та узагальнення;
  • складати зв’язну послідовну розповідь,ставити запитання, висловлювати  власну точку зору;
  • виховувати толерантне ставлення до думок інших;
  • сприяти патріотичному вихованню учнів

Тип уроку: урок - змагання

Обладнання: карта «Виникнення та розквіт Київської Русі IX-XI ст. », емблеми команд, картки з текстовими та візуальними історичними джерелами, , портрети київських князів,.

.

Хід уроку

  1.       Організаційний момент
  2.   Повідомлення теми та мети урок

Учитель Шановні учні ! Сьогодні ми проводимо урок – узагальнення з теми «Становлення та розвиток Русі - України»  (слайд1)

Очікувані результати( слайд2)

На цьому уроці ви:

  • визначите територію правління перших князів періоду IX-XI;
  • пригадаєте дати  та особливості правління князів;
  • згадаєте цікаві факти з життя правителів Русі- України;

Також ви будете вчитися:

  • критично мислити
  • висловлювати свою думку
  • поважати один одного
  1. Зверніть увагу. Що наш урок відбуватиметься в незвичній формі. А саме в формі змагань між представниками команд.  В ході уроку кожній групі будуть запропоновані різноманітні завдання: « конкурс на кращого знавця історичної карти», відновити історичний документ,перевірити

своє знання історичних дат  та понять,впізнати історичну особу за її висловлюванням, презентувати фейсбук сторінки історичних персон, переглянемо відеофільм «Матір міст руських. Руська земля»

На минулому уроці наш клас було поділено на чотири команди. Кожна команда була ознайомлена з правилами гри та обрала собі капітана та назву (знайомство з командами)

Хочу нагадати, що всі повинні дотримуватися правил гри: поводитися спокійно, не вигукувати, не перебивати один одного.

За активну діяльність на уроці ви будете отримувати оцінки у вигляді смайликів. Група яка набере найбільшу кількість смайликів в кінці уроку отримає оцінку 12, друге місце за кількістю смайликів-11, третє-10, відповідно четверта группа за кількістю смайлів одержить 9 балів, а п’ята -8.

Учні! Зверніть увагу на Епіграф до уроку та дайте відповідь на запропоновані запитання

(слайд3)            Епіграф

Де стоїть тепер наш Київ

Там була сама гора,

Жив там першим Кий з Хоривом,

Щек та Либідь – їх сестра

                            Олександр Олесь

 

                                       (слайд4)   Завдання учням 

  1. Як ви розумієте зміст епіграфа уроку?
  2. Про яку подію в ньому йдеться?

Звісна річ мова йде про заснування міста Києва у 482році легендарними братами Киє.м. Щеком . Хоривом та сестрою ЛибідьПам’ятник на їх честь було встановлено в Києві  Архетектором Бородай

Учні висловлюють свою думку.

.ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Отож, розпочинаємо змагання.

 

Перший Конкурс має назву  «Бліц – турнір»

Я зачитую запитання, а учасники команд відповідають, піднімаючи руку. Кожна команда має відповісти на 3 запитання.

Якщо трапиться так, що учасник однієї команди не дає правильну відповідь, то право дати її  переходить до іншої команди.

Запитання – на мультимедійній дошці.(слайд)

  1. Хто автор «Повісті минулих літ»?
  2. Коли була утворена Руська держава?
  3. Хто правив у Києві до приходу Олега?
  4. Хто був першим християнином з – поміж відомих київських князів?
  5. З якої династії походив князь Ігор?
  6. Хто з князів у 907р. на знак перемоги прибив щит над воротами Царграда?
  7. Із якою подією пов’язана смерть князя Ігоря?
  8. Хто з князів обхитрив візантійського імператора?
  9. Який князь став для нащадків зразком воїна?
  10. Хто поклав початок « шлюбній дипломатії»
  11. Кого з київських князів прозвали « тестем Європи»?
  12. Який князь змінив релігію в Київській Русі?

Конкурс «Хронологічна розминка»

Учні ви помітили, що надворі вже пізня осінь. Дерева на дворі пожовтіли і вітер зриває з них листочки. Деякі з них потрапили і на ваші парти. Якщо ви уважніше придивитеся до них то побачите,що якійсь невідомий прикріпив історичні дати, які ви повинні співвіднести до історичних подій, що розміщені в табличках.

 Ваше завдання: до кожної події, яка вказана у таблиці, дібрати відповідну дату, яка є на листочку і вписати її у відповідну графу таблиці.

На виконання завдання – 2хв.

Заповнені таблиці прикріплюємо на дошку

На мультимедійну дошку – правильні відповіді.

          Дата

                                       Подія

860р.

 

882р.

 

907р.

 

912р.

 

945р.

 

972р.

 

Похід князя Аскольда на Константинополь

 

Прихід Олега до влади в Києві

 

Похід русичів на Візантію й укладення договору

 

Смерть Олега. Початок князювання Ігоря

 

Повстання древлян. Убивство князя Ігоря

 

Загибель князя Святослава

 

Конкурс «Швидко і правильно»

На ваших столах є  малюнок з замком в  віконцях якого вказані дати правління князів та окремо  знаходяться портрети правителів. Ваше завдання: якомога швидше і правильно розмістити портрети князів  біля відповідних дат

На мультимедійну дошку – правильні відповіді:

Аскольд і Дір -  … - 882рр.

Олег –               882 – 912рр.

Ігор –                912 – 945рр.

Ольга –             945 – 964рр.

Святослав –      964 – 972рр.

 

Конкурс «Дешифрувальник»

Учасникам потрібно з запопонованних літер скласти термін з теми та пояснити його

Полюддя, Дясятинна, дружина, Ловища, погости

 

Валеопауза

Презентація «Фейсбук сторінки київських князів»

Напередодні кожній команді було запропоновано створити фей сбук сторінку київських князів та презентувати її.

Конкурс «Чи знаємо ми історичну карту?»

По одному учаснику команд, по черзі, виходять на середину класу, вибирають картку із завданням і виконують його на історичній карті.

Картки – на столі.

Завдання на мультимедійну дошку.

  1. Покажіть територію за правління Аскольда і Дира.
  2. Покажіть на карті знаменитий шлях «із варяг у греки.»
  3. Покажіть кордони Київської держави за князювання Святослава.
  4. Покажіть територію яку відвоював у поляків Ярослав Мудрий
  5. Вкажіть країну, яку так часто відвідували всі київські князі

Конкурс «Реставруємо запис»

Уявіть собі, що до нас потрапили давні сувої, на яких частково пошкодився текст. Вам, як знавцям історії, доручили реставрувати їх, тобто відновити текст і встановити, яку подію описав літописець.

Врятуйте країну! Бо саме ви можете впоратись із цим завданням найкраще!

Текст документа:

1.«Коли ж почули…, що він (князь Ігор – Авт.) знов іде, порадилися…з князем своїм Малом і сказали: «Якщо внадиться…до овець, то виносить по одній все…, якщо не уб’ють його..»

Під текстом документа пишете, яку подію описав літописець

2 « Коли ж охрестили  Володимира в…,то передали йому віру….., кажучи так говорячи: « вірую во єдиного Бога… Вседержителя, Творця неба і землі»

Під текстом документа пишете, яку подію описав літописець

3. « Аскольд же й …. Прийшли і вискочили всі інші воїни з човнів , і мовив….. Аскольдові й… :» Ви оба не є ні князі, ні роду княжого….А се – син-……. І вбили  князів»

Під текстом документа пишете, яку подію описав літописець

4. « Пішов…. На греків……, ігоря заставивши в Києві і прибув він до….., а греки замкнули Суд і город заперли. І вийшов він на берег, і повелів воям своїм поставити кораблі на….»

Під текстом документа пишете, яку подію описав літописець

5. «Заклав ……місто велике, у якому тепер …..ворота,заклав церкву св……митрополичну. І до книг він мав нахил, читаючи їх часто вдень і вночі»

Під текстом документа пишете, яку подію описав літописець

На виконання завдання – 3 хвилини

Документ – на мультимедійну дошку (учень читає)

Конкурс «Кому належать слова»

Картки з висловлюваннями – в скриньці.

Кожна команда вибирає зі скриньки картку з висловлюваннями і по одному учаснику з кожної команди відповідають по черзі.

Висловлювання – на мультимедійну дошку.

1«Хай це буде матір’ю городам руським»

  1. «Я, сину, пізнала Бога й радуюся, а коли й ти пізнаєш Бога, то почнеш радуватися»
  2. «Ти, княже, чужу землю шукаєш і глядиш, а свою залишив»
  3.     « Якщо не з’явиться хто завтра на річці- багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, - то мені той противником буде»


ІІІ Підсумок уроку

Ось наша конкурсна програма добігає кінця.  Ви всі сьогодні старанно працювали на уроці Я від вас очікувала на уроці : активності, співпраці,
дружньої роботи, старанності.

А які ваші враження від уроку. Для цього я пропоную Вам заповнити рюкзак вражень та висловити свої враження від уроку.(діти заповнюють рюкзак вражень)

Мені хотілося відмітити групи. Які приймали участь на уроці (Вчитель оцінює учнів і коментує за що саме поставлена оцінка)

Домашнє завдання: повторити матеріал теми (§1-4).

Творче завдання: написати лист князю…(на вибір).та намалювати хмаринку слів до теми.

 А як заохочення я пропоную Вам переглянути відеофільм «Матір міст руських. Руська земля»

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку