Мета: систематизувати знання учнів з теми «Русь-Україна наприкінці X – в першій половині XI ст.», підготуватися до тематичного оцінювання, розвивати в учнів вміння аналізувати причини, передумови та наслідки історичних подій, висловлювати власну думку, застосовувати набутті знання з теми, виховувати інтерес та повагу до рідної історії.
Обладнання: роздатковий матеріал з текстами історичних джерел, зображення з архітектурними пам’ятками, хронолітаки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.
Форма проведення: урок-гра.
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Виконання учнями завдань уроку - гри
Гра «Історична абетка». Вчитель називає літеру українського алфавіту, а члени команди мають назвати історичний термін, подію, ім’я князя, слова, що стосуються теми з якої проводиться узагальнення. Наприклад:
А – Альта, Анна Ярославна
В – Володимир Великий
Г – графіті
М – мозаїка, митрополія
Гра «Низка намиста». У ній беруть участь, як окремі учні так, і вся команда. Пропонується тема для першої команди «Правління Володимира Великого». Перший учасник гри називає ім’я історичного діяча того періоду, наприклад Володимир Великий. Наступний повторює назване попереднім і додає якесь слово чи словосполучення за темою: «Володимир Великий, релігійна реформа, …» Третій повторює твердження попередника і додає своє: «Володимир Великий, релігійна реформа, хрещення Київської Русі…». Врешті-решт виходить довгий ланцюг слів – справжнє намисто до певної теми. Учень, який довго мовчить або помиляється, вибуває з гри. Переможцем стає та команда, яка правильно повторить всю низку намиста.
Для другої команди пропонується тема «Ярослав Мудрий».
Гра «Хронолітак». На звичному паперовому літаку пишеться дата й місце події й запускається «хронолітак»: до якої команди літак долетить, та й опиниться в «іншому столітті». Учні команди, що опинилися в «іншому столітті», мають розповісти про те, що вони там бачили.
Завдання для команди №1
(два хронолітаки з поданими датами та містами)
988 рік, місто Київ
1019 рік, місто Київ
Завдання для команди №2
(два хронолітаки з поданими датами та містами)
1036 рік, місто Київ
1051 рік, місто Париж
Гра «Реставратор». Командам роздаються листки паперу на яких надруковано уривки з історичних джерел в яких допущено помилки в датах, іменах, подіях, учням потрібно визначити ці помилки і написати правильні події, імена…
«Повелів Володимир поскидати кумирів – тих порубати, а інших вогню оддати. Перуна ж повелів він поставити над Дніпром… Потім же Володимир послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: «Якщо не з’явиться хто сьогодні біля мого дому – багатий чи убогий, чи старець. Чи раб, - то мені той противником буде». І, це почувши, люди йшли, радуючись, і говорили: «Якби се не добре було, князь і бояри усього б не прийняли».
У рік 6545 [1037]. Заложив Ярослав город — великий Чернігів, а в города сього ворота є Срібні. Заложив він також церкву Святої Анни, премудрості Божої, митрополію, а потім церкву на Золотих Воротах, кам’яну, Благовіщення Святої Богородиці. Сей же премудрий великий князь Ярослав задля того спорудив церкву Благовіщення на воротах, щоб давати завше радість городу сьому святим Благовіщенням Господнім і молитвою святої Богородиці та архангела Гавриїла. Після цього він звів монастир Святого Георгія Побідоносця і монастир Святої Орини.
Гра «Юні архітектори»
Завдання для команди №1
1.Вкажіть назву архітектурної пам’ятки
2.Яка дата будівництва даної архітектурної споруди?
3.Який князь побудував і на честь якої події?
4.Розкажіть, чи збереглась пам’ятка до наших днів?
Завдання для команди №2
1.Вкажіть назву архітектурної пам’ятки
2.Яка дата будівництва даної архітектурної споруди?
3.Який князь побудував і на честь якої події?
4.Чи збереглась пам’ятка до наших днів?
Гра «Зустріч з князем». Кожному учаснику команди пропонується відповісти на запитання: «З ким з князів Київської Русі кінця X – першої половини XI ст. ви б хотіли зустрітися і щоб у нього запитали?»
Підведення підсумків вікторини, обмін враженнями від заняття