Урок. Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова атома . Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»

Про матеріал
Даний урок розроблений для перевірки, узагальнення та систематизації знань з теми «Будова атома . Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»
Перегляд файлу

 

 

 

 

Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова атома . Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»

 

E:\Відкритий урок\картинки\зразок.jpg

 

 

 

Цілі уроку:

Навчаюча

  • Узагальнити і систематизувати знання учнів;
  • привести в систему знання учнів про П. С. хімічних елементів в світлі будови атома
  • навчити хімічної, математичної та екологічної  грамотності,   ініціативності  та підприємливості.

Розвиваюча

  • Розвинути логічне мислення, навики порівняльного аналізу, розширити життєві компетенції учнів;
  • розвивати пізнавальний інтерес до предмета;
  • здійснювати міжпредметні зв’язки з літературою, історією, фізикою;
  • прививати соціальну спрямованість.

Виховна

  • Виховувати комунікабельність, товариські відчуття, інтерес до вивчення хімії та предметів природничого циклу.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань з використанням інтерактивних  технологій.

Обладнання:

  • Дошка, проектор;
  • Періодична система Д.І. Мендєлєєва,схема будови атома;
  • Портрет Д.І. Мендєлєєва;
  • Роздатковий матеріал.

Форми роботи на уроці:

  • Колективна
  • Індивідуальна

Хід уроку

І. Організація класу.

Доброго дня. В історії світової науки багато відомих учених. Серед них Д. І. Менделєєв, посідає одне з перших місць. Відкриття періодичного закону дало початок новому етапу в розвитку хімії. В березні 2020 року ми відмічали 151 рік з дня відкриття Періодичного закону та створення Періодичної системи хімічних елементів. Саме будові атома, Періодичному закону і Періодичній системі присвячений наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Гра «Так – ні»

1. Властивості хімічних елементів, а також утворених ними простих і складних речовин, перебувають у періодичній залежності від заряду ядра атома.

 2 Горизонтальні ряди Періодичної системи називаються групи.

3  Елементи першої групи мають назву група лужних металів.

4 Номер періоду показує кількість енергетичних рівнів у атомі хімічного елемента.

5. Елементи восьмої групи мають назву група галогенів.

6. Порядковий номер елемента дорівнює кількості нейтронів у його атомі.

5 Орбіталь ― це область простору, де ймовірність знаходження електрона вища за 30%.

6 На Р-підрівні максимально може знаходитись шість електронів.

7. В періодах властивості хімічних елементів послідовно змінюються від металічних до неметалічних. Неметалічні властивості посилюються.

8. Номер групи показує кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні в атомах елементів головних підгруп.

9.Група ─ це вертикальний стовпець, у якому розташовані подібні за властивостями хімічні елементи.

10. Орбіталі різної форми позначають буквами s,р,d,f.

Відповіді: 1   + 2   - 3  + 4  +   5   -  6    +  7  +   8  +   9    + 10  +   

ІІІ Узагальнення та систематизація знань

(Проведення уроку – узагальнення)

1 Зупинка «Знайди елемент»

Визначити про який елемент іде мова. Робота з П.С.

1. Хімічний елемент з зарядом ядра +15

Фосфор

2. Хімічний елемент 3 періоду, VII групи

Хлор

3. Хімічний елемент з A(г)=75.

Арсен

4. Хімічний елемент 3 періоду, у якого на останньому рівні 4 електрони.

Карбон

5. Хімічний елемент, навколо ядра атома обертається 26 електронів.

Ферум

6. Хімічний елемент з електронною формулою

1s2 2s2 2p6 3s2 3p’

Алюміній

7. Хімічний елемент, до складу ядра якого входять

30 протонів, 30 електронів, 35 нейтронів

Цинк

8. Хімічний елемент з зарядом ядра +76

Осмій

 

 

2. Зупинка „Математична”

За даними формулами знайти хімічний елемент

  1.                      а 2 – (в – с)  = е

а – кількість нейтронів в атомі Літію;

b – протонне число атома Фосфору;

c – загальна кількість електронів в атомі Карбону

e – порядковий номер елемент.

 Відповідь: Нітроген

 

 

3. Зупинка «Плутанина»

Із слів скласти речення, які характеризують властивості атома.

1. Атома, позитивно, ядро, заряджено.

(Ядро атома позитивно заряджено)

2. Нейтронів, ядро, і, складається, атома, протонів, із.

(Ядро атома складається із протонів і нейтронів)

    3. Ядро, визначається, маса, і, мас, протонів, атома, нейтронів, сумою.

(Маса ядра атома визначається сумою мас протонів і нейтронів)

   4. Дорівнює, в, число, електронів, атомі, протонів.

(Число електронів в атомі дорівнює числу протонів)

  5. Числом, ядра, заряд, протонів, атома, визначається.

(Заряд ядра атома визначається числом протонів)

 

 

4. Зупинка  „Атом – як багато в цьому слові...”

Учням пропонується записати схеми  розподілу електронів в атомах наступних хімічних елементів:

  1. Si , P , Br, K

 

 

 

5.Зупинка „Розсипані словосполучення”

Знайди відповідність між термінами і означеннями

термін

означення

1 таблиця

а. малий

2 підгрупа

б. Натрій

3 період

в. Менделєєв Д.І

4 галоген

г. Аргон

5 лужний метал

д. Барій

6 лужноземельний метал

е. Титан

7 інертний газ

є. головна

8 d– елемент 4 періоду

ж. Аргентум

9 халькоген

з. Хлор

10 благородний метал

и. Телур

 

Відповіді :

в, є, а, з, б, д, г, е, и, ж.

 

6 Зупинка „Що об”єднує ці слова”?

 

  1. Сульфур, Оксиген, Полоній, Телур, Селен.
  2. Калій, Літій, Цезій, Францій, Натрій, Рубідій.  

 

  1.  Ксенон, Радон, Гелій, Аргон, Неон, Криптон.
  2. Барій, Магній, Стронцій, Берилій, Радій, Кальцій

 

 

 

7 Зупинка „Зайве слово”

З’ясуйте ознаку за якою  об’єднані в один ряд дані терміни та викресліть зайвий.

  1.  а)Нітроген, Гідроген, Флуор, Натрій.

 б) Магній, Карбон, Алюміній, Ферум.

 

  1. а)CO2 , CО, SiO2, Nа2 О.

     б)HCl, H2O, HI, HBr.

 

 

3.1 Віртуальна лабораторія

(Хімічний експеримент  «Дослідження щільності води»)

 

3.2 Цікаво знати!

 

 

8. Зупинка  „Хто швидше? ”

Скласти назви елементів з букв

( Б, О, Л, Д, М, С, Р, Х, Й).         (Br, Cl, I )

 

 

 

9. Зупинка  „Вгадай мене” (ребуси)

 

(Магній,  Аурум,  Ферум,  Бор, Кальцій, Йод,  Хлор, Натрій, Ферум, Цинк, Сульфур,  Хлор, Бром,  Калій,

Літій, Бром, Барій, Йод).

 

 

 

 

 

 

 

 

 ІV. Підведення підсумків уроку - узагальнення.

Хочу завершити урок рядками з віршу російського поета С.Щипачова:

Другого ничего в природе нет

Ни здесь, ни там, в космических глубинах:

Все – от песчинок малых до планет –

Из элементов состоит единых.

 

Как формула, как график, трудовой,

Строй Менделеевской системы строгий.

Вокруг тебя творится мир живой.

Входи в него, вдыхай, руками трогай.

 

Тут мало оптикой поможешь глазу,

Тут мысль пытливая всего верней.

Пылинку и увидишь-то не сразу

Глубины мирозданья скрыты в ней.

 

Будь то вода, что поле оросила,

Будь то железо, медь или гранит,

Всё страшную космическую силу,

Закованную в атомы, хранит.

 

ІV. Домашнє завдання

 Повторити вивчену тему , підготувати повідомлення на тему «Життя і діяльність Д.І. Менделєєва»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Olhovyk Anastasiia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Kiriyenko Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. кравець тетяна
    Дякую!!!!! Дуже цікавий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Додано
18 січня 2021
Переглядів
6556
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку