Урок 26
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Механічний рух»
Мета: Поглибити й закріпити знання здобувачів про механічний рух; узагальнити й систематизувати знання про види механічного руху, Фізичні величини, які характеризують той чи інший вид механічного руху. Продовжити формувати навички здобувачів розв’язувати якісні та кількісні задачі, уміння робити аналіз процесу, який описаний в умові задачі; стисло та грамотно висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їхню правильність; розвивати вміння самостійно застосовувати знання при вирішенні практичних завдань; виховувати уважність, зібраність, спостережливість.
Обладнання: картки із завданнями, проектор, презентація, ноутбук, маятники (нитяний, пружинний).
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів; урок-квест.
.
Логіка може привести вас
від пункту “А” до пункту “Б”,
а уява – куди завгодно
– Альберт Айнштайн.
Хід уроку
От і підходить до завершення вивчення Розділу 2 «Механічний рух». Попереду у вас контрольна робота, тому сьогодні ми узагальнемо ваші знання з даної теми та вдосконалимо навички розв’язування задач на швидкість.
Урок наш буде проходити у вигляді квесту. Я думаю, вам сподобається!
Перш ніж розпочати, хочу розповісти вам, що таке квест.
Що таке квест? Назва «квест» походить від англійського слова quest, що означає «пошук», «пошуки пригод». Сьогодні квест у школі – це гра, основним принципом якої є покрокове виконання заздалегідь підготовлених завдань. Квести можуть бути командними або індивідуальними.
Отож, ваше завдання розділитись на 3 групи по 5 чоловік. Завдання вже підготовлені, тому вам залишилось лише придумати назву команди. Оберіть таку, щоб вона була пов’язана з темою.
Ну що ж, вперед! Бажаю всім удачі, гарного настрою та перемоги! А нагородою будуть оцінки та здобуті вами знання та вміння.
Правила:
Для вдалого проходження квесту ви маєте відвідати 5 станцій із завданнями. Час перебування на станції обмежений – 5 хв. Якщо ви вкладаєтесь в час, плюс вірно виконуєте завдання, ви отримаєте 5 балів. Якщо ж часу вам не вистачить, то кожна використана додаткова хвилина – мінус 1 бал. Щоб дізнатись, на яку станцію відправлятись, потрібно відгадати загадку.
Після проходження усіх станцій, команди підрахують свої бали і ми разом визначимо переможця. Але навіть, якщо ваша команда не стане переможцем, не засмучуйтесь, адже ви повторите весь матеріал і на наступний урок будете мати нагоду використати ці знання на контрольній роботі. І саме таким чином отримати свій власний приз – гарну оцінку.
Станція 1 «Практична»
Ваше завдання як найшвидше перевести одиниці вимірювання.
30 км/хв = км/год
6 год = с
57хв = год
Команда 2 72 см/хв = м/с
2 м/с = км/год
2,8 год = хв
18000 с = год
Команда 3 108 км/хв = м/с
20 см/с = км/год
200 дм = км
72 год = хв
Станція 2 «Розминка»
Команда 1
Обладнання: скакалка, секундомір.
50 разів підстрибнути на скакалці, виміряти час стрибків. Розрахувати час одного стрибка за формулою періоду обертань. (Т = t / n)
Обладнання: Лінійка, секундомір.
Обрахуйте швидкість подолання шляху від дверей до вікна приступним кроком. Скористайтесь формулою обрахунку швидкості, а за шлях візміть добуток довжини кроку на їх кількість. (; s=ln)
Команда 3
Обладнання: нитяний маятник, секундомір.
Обрахуйте період коливання нитяного маятника, який робить 65 коливань.
Станція 3 «Графічна»
А зараз ми перевіримо ваше вміння працювати з графіками.
Розгляньте графік польоту орла і визначте:
а) який шлях подолав орел за час спостереження;
б) скільки часу орел відпочивав;
в) яку відстань подолав орел за перші 25 с спостереження.
Побудуйте графік швидкості руху орла.
Команда 2
Розгляньте графік руху шкільного автобуса та з’ясуйте:
а) як рухався автобус;
б) якою була його швидкість на кожній ділянці шляху;
в) який шлях подолав шкільний автобус за першу годину та останні півтори години подорожі.
г) побудуйте графік залежності шляху від часу.
Команда 2
За графіком шляху, який подолав автомобіль за 5 годин, дізнайтеся: 1) як рухався автомобіль; 2) який шлях подолав автомобіль та якою була швидкість руху автомобіля на кожній ділянці.
Станція 4 «Теоретична»
На даній станції ми перевірим ваші знання теорії, а саме: правил, формул, фізичних величин та одиниць вимірювання.
Команда 1
Складіть фізичне лото. (Додаток)
Команда 2
З’єднайте початок та кінець речень. (Додаток)
Команда 3
Заповніть таблицю. (Додаток)
Станція 5 «Інтерактивна»
Команда 1
Команда 2
Команда 3
От і закінчився наш квест. Капітани команд підрахуйте бали та перетворіть їх на оцінки з допомогою таблиці.(Додаток)
Повторити § 6-13.
Виконати завдання для самоперевірки: 5, 8, 9, 10, 15.
ДОДАТОК
Команда 1________________
18 км/год = м/с 6 год = с
30 км/хв = км/год 57хв = год
Команда 2______________
72 см/хв = м/с 2 м/с = км/год
2,8 год = хв 18000 с = год
Команда 3_________________
108 км/хв = м/с 20 см/с = км/год
200 дм = км 72 год = хв
Команда 1______________________
|
Система відліку |
Система координат, тіло відліку, прилад для вимірювання часу |
υ= |
Швидкість рівномірного руху |
|
Траєкторія |
Шлях |
Фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії |
Т |
Період коливання |
|
Пружинний маятник |
Обертова частота |
n |
|
Команда 2__________________
Нерівномірний рух – це рух під час якого тіло |
за рівні інтервали часу долає різний шлях. |
Рівномірний рух – це рух під час якого тіло |
за рівні інтервали часу здійснює однакове переміщення. |
Матеріальна точка – це модель фізичного тіла, |
розмірами якого в умовах певної задачі можна знехтувати. |
Маятник – це тверде тіло, |
яке здійснює коливання внаслідок притягання до Землі. |
Частота коливань – це фізична величина, |
яка дорівнює кількості коливань за одиницю часу. |
Команда 3___________________
Фізична величина |
Позначення |
Одиниця вимірювання |
Формула |
Швидкість |
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
Гц |
|
|
|
|
t= |
Команда 1_________________
Станція |
Час проходження (максимум 5 хв) |
Бали (максимум 5 б) |
«Практична» |
|
|
«Графічна» |
|
|
«Інтерактивна» |
|
|
«Розминка» |
|
|
«Теоретична» |
|
|
Команда 2_________________
Станція |
Час проходження (максимум 5 хв) |
Бали (максимум 5 б) |
«Інтерактивна» |
|
|
«Теоретична» |
|
|
«Практична» |
|
|
«Графічна» |
|
|
«Розминка» |
|
|
Команда 3_________________
Станція |
Час проходження (максимум 5 хв) |
Бали (максимум 5 б) |
«Графічна» |
|
|
«Розминка» |
|
|
«Теоретична» |
|
|
«Інтерактивна» |
|
|
«Практична» |
|
|
Загадки
Команда 1
Іноді простую криво –
Рівномірно чи грайливо.
Починаю з малих спроб,
Щоби перейти в галоп.
( рух)
Коли тобі спати, а коли вставати.
( Годинник.)
Команда 2
Відновляться сили – галопом помчу.
І відстань для мене не перешкода.
Як рухатись швидко, досягнемо згоди.
( Швидкість.)
Не думає, не гадає, хвостиком виляє.
Все собі мугичить, та чужий вік лічить.
( Годинник.)
Команда 3
Таблиця переведення балів
Кількість балів |
Оцінка |
20-25 |
10-12 |
13-19 |
7-9 |
7-12 |
4-6 |
0-6 |
1-3 |