Урок узагальнення вивченого з теми "Африка"

Про матеріал
Розробка стане в пригоді вчителям географії, оскільки урок побудований на основі міжпредметних зв'язків із використанням технологгій критичного мислення
Перегляд файлу

Тема: Урок узагальнення та систематизації  вивченого з теми «Африка»

Мета:

- узагальнити  та систематизувати знання учнів, виявити рівень засвоєння     навчального матеріалу з теми «Африка»; продовжувати формування картографічної, логічної та аксіологічної предметних компетентностей;

-вдосконалити  навички та вміння школярів працювати з картами атласу та виконувати різні типи поставлених  завдань;

- вчити учнів самостійно мислити та вміло висловлювати свої думки;

- формувати в учнів просторове уявлення про земну поверхню, розміщення природних ресурсів;

- розвивати вміння усвідомлено орієнтуватися в геоекологічних подіях, а також розвивати  логічне мислення, образну пам’ять, творчі здібності учнів;

- виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

 

Обладнання: фізична карта Африки, кліматична карта світу, карта природних зон,  підручник, атлас, контурні карти, проектор, дошка.

 

Тип уроку: урок узагальнення та корекції  знань.

Епіграф:

     Рудий Хамсин в Єгипті розгулявся

Жагою палений мчить у повітрі

       Черкаючи пісок сухими крильми…

                                                                  Леся Українка

 

І. Вступна частина

І.1. Привітання.

І.2. «Зверніть увагу…»

Вступне слово вчителя «7 чудес Африки»

Учні, ось ми з вами і закінчили  вивчення материка «Африка». Ми разом із вами подорожували просторами цього , без сумніву, прекрасного материка , відомого багатьма рекордами: найбільшою в світі пустелею Сахара, річкою Ніл, яку до цих пір частина вчених називає найдовшою в світі, проте навіть якщо вона десь трошечки поступається довжиною Амазонці, це зовсім не так важливо!

Це  і пік Кіліманджаро в Танзанії, де за останні роки майже на 80% скоротилась кількість льоду. До речі, це явище спричинила відсутність опадів, а зовсім не високі температури. Це і озеро Танганьїка, що є найдовшим у світі і становить унікальну прісноводну екосистему з ендемічними видами  рослин і тварин, які не зустрічаються ніде на земній кулі (а їх там близько 600 видів). Ну і не можна не згадати   про річку Окаванго, бо де, як не в Африці, ви знайдете річку довжиною  приблизно 1600 км, яка б не впадала ні в море, ні в океан, ані в озеро, а впадає ця диво – річка в пустелю Калахарі! Але і це ще не все, бо є ще й водоспад Вікторія, є кратер Нгоронгоро та багато інших цікавих речей, які ви дізнаєтесь  і самостійно, якщо нам вдасться на уроках проявити зацікавленість до них!

ІІ. Основна частина (Повторюємо географічне положення материка)

ІІ.1. Словникова робота в формі класифікації вивченого матеріалу. Виконується в робочих зошитах. На слайді відображено географічні назви з теми  «Африка», які учні мають самостійно розкласти по наступних рубриках: моря, ріки, пустелі, гори, озера країни, природні зони, протоки, крайні точки.  Учні по одному зачитують і коментують свої відповіді.

Географічна номенклатура: Сахара, Рас-Гафун, Кіліманджаро, Калахарі, Наміб, Атлас, Ніл, Червоне, Єгипет, Конго, Окаванго, Вікторія, ПАР, Агульяс, Танганьїка, Чад, Лівійська, Середземне, савани, гілеї, Кагера, Капські, Драконові, Замбезі, Рас-Енгела, Альмаді, Ефіопське, Баб-ель -Мандебська, Мозамбіцька.

ІІ.2. « Повідомте...»   «Закінчити речення, аналізуючи карту атласу» .

Фронтальне опитування та робота в атласах. Працюємо із фізичною  та тектонічною картами Африки.  Вчитель задає запитання, а учні, працюючи з картографічними джерелами дають  відповіді . Один учень працює біля  карти на дошці.

  1.  В основі  материка Африка лежить….(Африкано- Аравійська платформа), що є залишком давнього материка Гондвана.
  2. У її східній частині материка знаходиться система глибоких розломів, яка має назву…….. (Східноафриканський рифт).
  3.  За абсолютними висотами рельєфу Африку можна поділити на:…. (Низьку Африку та Високу Африку).
  4. Основними формами рельєфу є:…..( рівнини, зокрема Східноафриканське плоскогір’я.)
  5. Найвища точка материка це-… (вулкан Кіліманджаро)
  6. Найнижча точка материка …..(долина озера Ассаль на території країни Джібуті).
  7.   Гірських масивів в Африці небагато:….( на півночі — молоді Атлаські гори, на півдні — давні Капські гори. Горами також називають підняті краї платформи на південному сході — Драконові гори).
  8.   В Африці багато родовищ різних корисних копалин, їх розміщення пов’язано з геологічною будовою материка. Найважливіші з них — нафта й газ (північ та узбережжя Гвінейської затоки), мідні й уранові руди, золото, алмази (південь і схід материка)

ІІ.3. «Перевірте..» Працюємо з темою «Клімат Африки»

Пригадуємо визначення поняття «клімат» та «кліматотвірні чинники», а також від чого залежить кожний з них, проектуючи  на даний материк.

Основні  висновки учнів:

  • Найжаркіший материк,
  • Майже посередині перетинається екватором.
  • Знаходиться в жаркому тепловому поясі, тобто перетинається двома тропіками.
  • На клімат впливають пасати північної та південної півкуль, Бенгальська течія,  Мозамбіцька течі, течія мису Агульяс, Гвінейська течія та ін.
  • Температурний максимум - +57,8⁰С (Тріполі в Лівії)
  • Температурний мінімум - -18⁰С (нагір’я Тібесті)

ІІ.4 «Проблемне питання» (розвиток критичного мислення)

1.Вкажіть причини утворення в північній частині Африки найбільшої пустелі світу.

2. Якби материк гіпотетично обернути навпаки в напрямку північ-південь, як зміниться його клімат?

ІІІ.5. «Хвилинка – цікавинка»(повідомлення учнів)

1-й учень.

Найпосушливіше місце на земній кулі розташоване в Африці, в місті Ваді –Хальфа (Судан).Хоч воно і знаходиться на річці Ніл, але отримує порцію в 1мм опадів тільки за три роки. Спостерігались випадки, коли протягом п’яти років не випадало жодної краплини. Учені вважають, що в цих місцях не тільки десятки, а й сотні років не було значних дощів. Підтвердженням цього є знахідки висохлих трупів (мумій)перших золотошукачів, що пролежали в піску більше 400 років.

2-й учень.

Вузькою стокілометровою полосою простягнулась вздовж Атлантичного узбережжя південної Африки одна з найхолодніших і найбезводніших пустель світу – пустеля Наміб. Як тільки не називали це місце журналісти і автори пригодницьких романів: Берег Скелетів, Берег Скарбів, Берег Загиблих Кораблів , Берег Туманів…І для кожної з цих назв африканська пустеля дала дійсні підстави. Холодна антарктична Бенгальська течія, проходячи вздовж африканських берегів на північ охолоджує океанічні води,  а разом із ними і нижній шар атмосфери. У результаті замість дощів утворюються тумани. Вони стоять над пустелею до 27 днів на місяць і поширюються вглиб материка до 50 км. У розпал літа температура не досягає навіть +17⁰С, а взимку опускається до +12⁰С. Бувають нічні заморозки. Опадів у Намібі випадає  в середньому 2мм на рік.

3-й учень.

Ще в Біблії згадується про так званий «східний вітер», який ізраїльтяни називали «шарав», а єгиптяни нарекли хамсином від назви числівника «п’ятдесят», оскільки даний вітер на їхній території панував 50 днів на рік, хоча вчені доводять, що ця цифра насправді сильно перебільшена. Що  ж це за вітер, якого так бояться жителі Єгипту?

Хамсин — сухий, гарячий, насичений пилом і піском місцевий вітер з Півдня, що дме у країнах Північної Африки та Аравійського півострова і несе із собою велетенську кількість пилу та піску з пустель. Температура повітря в цей час піднімається на 20⁰с протягом 1-2 год, а швидкість сягає 40м/с Схожими вітрами на цій території є сироко та самум. Отож, початок весни в Єгипті та його околицях – час хамсіна.  Як і будь-яка стихія, за проектом Всевишнього, він, вочевидь, покликаний дати зрозуміти людині її справжній масштаб, як і масштаб її зусиль...

 

 

ІІІ.6.Моделюємо міжпредметні зв’язки.

На екрані транслюємо відео пісочної анімації під час якого читається вірш Лесі Українки  «Рудий Хамсин в Єгипті розгулявся»

 

Леся Українка «Хамсин»

Рудий Хамсин  в пустелі розгулявся,

Жагою палений мчить у повітрі,

Черкаючи пісок сухими крильми

Якесь весілля дике! Мов сопілка –

Співа пісок, зірвавшися зненацька

З важкої нерухомості своєї,

А камінці на бубнах приграють.

Хто ж там у жовтій та сліпучій млі

 На честь Хамсинові таночки водить?

Що віє покривалами тонкими

Так прудко-прудко крутячись у танці….

Якісь таємні вітряні дівчата,

Веселі діти смутної пустині?

«Чужинко, не дивись! Засиплю очі!»

І заздро загорнув Хамсин полою

Киреї жовтої своїх танечниць.

Ніхто не сміє бачить їх. Араб

Серед пустині падає додолу,

Як на молитві. «Вже ж ! Молись! Молись!

Я давній бог, я той могутній Сет,

Що тіло Озірісове нетлінне

Розшматував і кинув у пустиню.

Ох, як тоді Ізіда заридала»

І звеселився спогадом Хамсин,

 І вся пустиня мов знялася вгору

І в небо ринула. На жовтім небі

Померкло сонце – око Озіріса-

І стало так, мов цілий світ осліп.

ІІІ.7.  Виконайте письмово. Перевірка знань про води суходолу та населення Африки виконуємо на картках. (Додаток 1)

 

 

ІІІ.8. «Асоціативні грона»

Кожному учневі задаємо одну із природних зон Африки і пропонуємо їм записати всі асоціації , які виникають у них з даним словом (гілеї, савани, пустелі)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.9. Інтеграція географії та історії. Завдання.

 Уважно прочитай текст на основі міжпредметних зв’язків ( географія + історія), запиши пропущені слова, пізнай для себе щось нове.

Країна – дар Нілу.

Це найбільша арабська країна світу. Її вважають колискою цивілізації. За кількістю населення вона поступається в Африці тільки __________. Тут дмуть пустельні вітри хамсин, сірокко і _____, грози тут бувають 1 раз на 200 років. Держава, яка розташована в безводній пустелі, має практично єдине джерело водопостачання. Проте, не лише єгиптяни використовують ______. У нільських болотах росте знаменитий ______, з якого в давнину виготовляли папір. А фелахи—єгипетські селяни, що мешкають в долині Нілу – завжди радіють повеням, бо під час повені на поле виноситься родючий ___. У долині Нілу, яка займає всього 4% території Єгипту проживає 97% населення країни. За рік тут збирають декілька урожаїв пшениці, кукурудзи, овочів та фруктів. Території пустулі, де є вода називаються ___________. Найбільший з них у світі – долина Нілу. Але надлишок води – не завжди благо. Ще римський історик _________ описав залежність добробуту єгипетських селян від рівня води в річці: «7 м – голод, 8 м – достаток, 8,5 м – загальна радість, 9 м – тривога, 9,5 – 10 м – стихійне лихо»

У 1967 році на Нілі біля міста __________ побудували дамбу електростанції. Катастрофічні повені припинилися, а разом з ними – надходження добрив на поля.

Єгипет – найдавніший туристичний центр світу.

Кожного року понад 2 млн туристів відвідуютть одне із семи чудес світу, що збереглося до наших днів - __________ фараонів, скульптуру фантастичної жінки з тілом ___________ та інші культурні цінності. Висота піраміди Хеопса – 147м. Арабське прислів’я говорить: «Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід»

ІІІ.10. Картографічна лабораторія.

Розгляньте уважно політичну карту Африки і знайдіть на ній назви країн, що  утворилися від назв географічних об’єктів, які на них розташовані. Об’єднайте їх в пари.

Намібія – пустеля Наміб,

Конго, Демократична Республіка Конго   - річка Конго,

Сомалі – Сомалійський півострів,

Нігер – річка Нігер,

Західна Сахара – пустеля Сахара та ін.

 

ІV. Підсумкова частина.  

ІV.1. Робимо висновки разом..

Учні, давайте спробуємо з вами підсумувати все, що ми з вами так жваво  обговорювали і описати материк Африка у стилі «най…», тобто , що в Африці є найкращого , найбільшого, найприємнішого, найунікальнішого для вас. ( Виступи учнів).

1.А від себе я додам , що  найсерйознішою проблемою для Африки на сьогоднішній день є епідемія ВІЛ/СНІДу, що скоротила тривалість життя в деяких країнах з 60 до 35 років.

2. Найбіднішим континентом, не зважаючи на велику природних ресурсів залишається теж Африка (подумайте чому)

3. Найрозвиненіша країна  - Південна Африка, всі інші, на жаль, це країни, що розвиваються.

4. Найбільший у світі алмаз було знайдено в Африці.

5. Найбільше в світі продовольча проблема зачепила знову ж країни Африки.

ІV.2. Домашнє завдання.

І цей список рекордів та антирекордів далеко не весь. Тому вашими домашнім завданням буде написати есе (невеличке оповідання, міні-твір) на тему «Якби я міг зупинити злочини проти природи в Африці, як би я діяв»

ІV.3. Мотивація оцінок

  1. Найкращим аналітиком визнаю…
  2. Я й не  підозрювала, що…
  3. Сьогодні мені не вдалося…. та ін.

 

 

 Додаток 1.

Початок форми 

Африка

1.Чому Калахарі отримує значно більше вологи, ніж Сахара? 

Калахарі — це оточене горами плоскогір'я, а Сахара — найбільша на планеті низовина

на район Калахарі впливає південно-східний пасат з океану, а на Сахару — північно-східний пасат з материка

Калахарі розташована в екваторіальному кліматичному поясі, а Сахара — у тропічному

на Калахарі поширюється вплив холодної течії Західних вітрів, а на Сахару — теплої течії Гольфстрім

2.Темношкірі «лісові люди» з тонкими губами, дуже широким носом і середнім зростом 140-145 см - це: 

бушмени Південної Африки.

пігмеї Екваторіальної Африки.

ефіопи Східної Африки.

араби Північної Африки.

3.Чому річка Конго є судноплавною лише на окремих ділянках? 

у воді розмножується багато водоростей

улітку істотно знижується рівень води

швидкість течії дуже велика

річище перетинають пороги і водоспади

4.Укажіть географічний об’єкт, у межах якого лежить найвища вершина Африки: 

Ефіопське нагір’я

Драконові гори

Східноафриканське плоскогір’я

гори Атлас

5.На якому півострові бувають дні, коли сонячні промені падають на дно найглибших колодязів? 

Скандинавський

Кримський

Лабрадор

Сомалі

6.Які ґрунти сформувалися в зоні вологих екваторіальних лісів? *

сіроземи

дерново-підзолисті

коричневі

червоно-жовті

7.Про яку форму рельєфу Африки в довіднику мандрівник прочитав: «...вік 2 млн років, максимальна висота 5895 м; схили порізані глибокими ущелинами численних річок, простежуються потоки лави, залишки морени...» і подумки додав: «та вся велич - у самотності: навколо - лише рівнини, і ніщо не може відвернути увагу від сліпучої краси піднесеної у блакить неба снігової шапки...»? 

гори Атлас

Драконові гори

вулкан Кіліманджаро

гору Тубкаль

8.Найповноводніша річка Африки, що двічі перетинає екватор: 

Ніл

Конго

Замбезі

Нігер

9.У якій природній зоні Африки ростуть баобаби, зонтичні акації, пальми, слонова трава? 

саванах і рідколіссях

вічнозелених твердолистих лісах і чагарниках

мусонних лісах

вологих екваторіальних лісах

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чала Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
1189
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку