Урок 29 Дата:
Тема: Склад і будова атмосфери.
Мета: сформувати початкові знання учнів про атмосферу як газову оболонку Землі; дати уявлення про її будову, склад, значення, про тропосферу як частину атмосфери, найбільш важливу для життя людини, про заходи щодо охорони чистоти повітря, про взаємозв’язки атмосфери з іншими оболонками Землі; розвивати спостережливість, уміння створювати образ об’єкта, логічне мислення; виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу і розуміння необхідності охорони атмосферного повітря.
Очікувані результати: учень (учениця) розуміє зміст понять «атмосфера», «озоновий шар» (Співвідносяться до ГЗР 2, 3)
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
“Смайлики”
Намалюйте на смайлику свої емоції, відтворивши риси людини, усмішку, сльози тощо.
ІІ.Актуалізація опорних знань:
Що ви знаєте про ці поняття? (амосфера, кисень, вуглекислий газ, погода, вітер, озон).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Ми з вами живемо на дні величезного повітряного океану. Ми його не помічаємо, але він постійно нагадує нам про себе. Щоб це довести змахніть рукою поблизу щоки. Що ви відчули? Змахом вашої руки ми приводимо в рух повітря і воно б’є вам у щоку. Це і є атмосфера, яка дає нам кисень. Завдяки кисню все на Землі живе. Атмосфера наче ковдра кутає Землі захищаючи її від різних від різних проявів космосу.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу:
Розповідь вчителя: З чого ж складається повітря?
- Земна атмосфера - це суміш багатьох газів. Основні з них: азот (78%) і кисень (21%), інші становлять лише близько 1% (в тому числі вуглекислий газ - 0,03%).
Таке співвідношення газів зберігається на висоті до 100 км. Кожний з газів виконує свою роль.
Кисень забезпечує дихання всіх живих організмів та процес горіння.
Азот входить до складу білків - речовин, з яких складається все живе. В організми рослин, тварин і людей азот потрапляє за допомогою бактерій ґрунту, які поглинають його з повітря.
Вуглекислий газ необхідний рослинам для фотосинтезу -утворення хлорофілу (зеленої речовини) в органах рослин.
Крім основних газів у повітрі є домішки: водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини. їх кількість збільшується після лісових пожеж, виверження вулканів, пилових бур. Значне зростання домішок у повітрі - від викидів шкідливих речовин у результаті господарської діяльності людини.
Атмосфера має шарувату будову. Її нижня межа проходить по поверхні земної кулі. Чітку верхню межу визначити неможливо, оскільки сила земного тяжіння, яка утримує повітря біля планети, зменшується поступово. Умовно її проводять на висоті 2000 - 3000 км.
Виділяються такі шари атмосфери:
Перегляд відео « Атмосфера. Склад повітря» за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=w5SjMKw_ugU
На висоті 21-29 км у стратосфері розташований шар найбільшої концентрації газу озону. Саме озон поглинає ультрафіолетові промені сонця, згубні для живих істот. Тому порушення цього шару викидами газів промислових підприємств небезпечне для життя людства.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу:
Географічна естафета
Клас поділятися на три групи, які одержують однакове завдання. Учні, що сидять за першою партою, відповідають на перше питання, за другою — на друге і т. д. Перемагають ті, хто швидше відповість на питання:
• З яких основних газів складається повітря?
• Як змінюється температура повітря з висотою?
• Що таке атмосфера?
• Назвіть основні шари атмосфери.
V. Підсумок уроку
• Атмосфера — повітряна оболонка Землі.
• Атмосфера складається з тропосфери, стратосфери та верхніх шарів.
• Атмосферне повітря — це суміш газів, основними з яких є азот і ки-
сень.
Вправа «Чотири думки»
( учням пропонується прочитати цитати видатних постатей і обрати ту, яка найкраще характеризує їхні враження від уроку)
• «Я знаю, що я нічого не знаю, але багато хто не знає і цього» (Сократ)
• «Вам не обов’язково все знати самому, але ви маєте знати, де і як знайти все, що відомо про те, чого ви потребуєте» ( Генрі Форд)
• «Діяльність – єдиний шлях до знань» ( Джордж Бернард Шоу)
• «Як приємно знати, що ти щось дізнався» ( Мольєр)
VI. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф підручника.