Урок узагальнення знань по темі "Материки та океани"

Про матеріал
У розробці розміщений матеріал для узагальнення знань по темах материки і океани.
Перегляд файлу

Тема : Материки  та океани на географічних картах. Практичні роботи: читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків  та океанів.

Мета: Формувати уявлення про глобус, карту півкуль, вміння читати карту і працювати з нею; сформувати уявлення про материк; продовжувати розвивати пізнавальний інтерес; вміння працювати з додатковою літературою; виховувати спостережливість, любов до природи, до рідної землі.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, завдання  для груп, логічно - опорна схема, план подорожі, ілюстрації, скринька з речами.

.

Хід уроку

 

І. Організація класу. Привітання.

     Діти, сьогодні до нас на урок  прийши вчителі нашої школи, привітайтеся з ними.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень. 

- Яка пора року господарює? ( Слайд 1)

- Який місяць її розпочав?

- Що ви знаєте про грудень? ( Грудень називають шапкою зими. Грудень рік закінчує, а зиму починає.)

- Як по – іншому в народному календарі називають грудень? ( Хмурень, мочавець, зимник, андрієвець)

- Грудень – це місяць найдовших ночей і найпізніших світанків.

- Яка тривалість дня і ночі в цю пору? (День усе зменшується, а ніч довшає.)

- Який день грудня зрівнюється з ніччю?(22.12 - це день зимового сонцестояння.)
- Як залежить  температура  від тривалості дня і ночі взимку? (Вночі холодніше, а вдень тепліше)

- Працюємо з календарем природи. Прошу чергового учня.

- Подивившись зранку у вікно, що ви помітили?

- Який сьогодні стан неба?
- Чи був вітер, коли ви йшли у школу?  Який він?

- Яка температура повітря? (черговий дивиться температуру на термометрі і записує у календар )

- Сьогодні гарний зимовий день, бажаю усім хорошого настрою на уроці.

IІI. Актуалізація опорних  знань учнів. 
Включаю аудіозапис шум моря

-  Скажіть , діти, що ви почули.

-  Я відкрию вам секрет. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо  мандрувати водними просторами планети Земля, тобто станемо мореплавцями.  Мореплавці були досвідченими людьми, уміли спостерігати за природою, її ознаками. Для цього потрібні були міцні знання.

     - Давайте перед мандрівкою перевіримо і ваші знання «Методом кубування». Дайте відповідь на запитання куба: ( Слайд2 )

          1. Що може знадобитися морякам в подорожі? ( карта, компас)

2. Що таке географічна карта?

(Географічна карта – це зменшене зображення на якій-небудь площині окремих частин земної поверхні або всієї земної кулі.) ( Слайд3 )

          3. А глобус – це ….( зменшена модель Землі)

          4. Назвіть умовні лінії глобуса. (Екватор, меридіани, паралелі)

          5. Що таке екватор?( Уявна лінія, яка однаково віддалена від двох полюсів)

        6. Чим легше користуватися глобусом чи картою? Чому?

- Я вважаю, що ці знання допоможуть вам у дорозі. До мандрівки ми готові. Давайте виконаємо завдання «Дешифрувальник» і дізнаємось мету нашої подорожі.

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

А

О

И

Н

Е

К

4

1

6

5

3

2

 

( Слайд4 )

 

Р

А

М

И

Т

И

К

Е

5

2

1

8

3

6

7

4

( Слайд5 )

Зашифровані слова:  Океани,  Материки.

 V. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати по по водних просторах Землі, та заходити  в різні порти, які знаходяться на материках.

- Погляньте на карту. Який колір переважає? Що ним позначають? Так, блакитним та синім кольором позначають водойми.  Отже що таке океан?

Океан – це великий водний простір, що займає значну поверхню земної поверхні.

 ( Слайд6) 

  -  Скільки є океанів на Землі?  ( 4 )   Назвіть їх і покажіть на карті.( Тихий, 

     Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий )

- Діти, а чи відомо вам, що усі ці  материки разом  утворюють світовий океан? ( Слайд7) 

   Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі,   місце, де знаходяться різноманітні  природні ресурси.

 - Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Ми­нув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану. Океан нас годує. Як люди отримують рибу, морську капусту, водорості,  з яких добувають йод, бром, солі калію?

      Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо. Із дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди. А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він — ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар.

        Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його по­трібно охороняти. Як ви думаєте, діти, що потрібно для цього робити?

Відповіді дітей:

  - Економно використовувати воду.

 - Не засмічувати морські простори.

 - Берегти рибні багатства від хижацького винищення.

 - Насаджувати водоохоронні ліси.

 - Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

        Для того, щоб краще вивчити океани, почала швидко розвиватися молода, цікава наука -  океанологія. ( Слайд8) 

       Океанологія - це наука, яка  вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у світовому океані.

Вода океанів є транспортиним шляхом.

 - Ось подивіться відео і скажіть: який транспорт переважає на воді? (Відповіді дітей)

Діти,  скажіть чи чули ви слово « Материк»? Що воно означає?(Відповіді дітей) ( Слайд 10)

Материк — це велика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою.  Материки ще називають континентами.

VI . Вивчення нового матеріалу. Розпочинаємо нашу подорож.

 - Так і ми сьогодні  з вами на чому будемо подорожувати? Так на кораблі. Ось він. ( Слайд11)

 Перед нами «Карта подорожі», отож, починаємо. І перша наша зупинка – це порт «Цікавинка».

1. Порт «Цікавинка».

Історія виникнення материків. (Повідомлення учня.) ( Слайд 12)

    Вчені припускають, що в прадавні часи  всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

2. Порт « Картографічний»

 2.1  Робота за логічно – опорною схемою в групах.

     На планеті є 6 материків, які позначені на географічних  картах. Найбільший – Євразія,  найжаркіший -  Африка, Північна Америка, Південна Америка,  Австралія та Антарктида.  У вас на партах  є картки під № 1. Давайте її розглянемо.

А зараз покажемо материки на карті півкуль.

Іди покажи Африку….

 

Картка № 1

 

 

2.2  Проблемне запитання

- Ми вияснили, що материків є 6. А чи можу я стверджувати, що оці ділянки суші теж називаються материками? (Показую на острови)

- На Землі є невеликі, порівняно з материками, ділянки суші, з усіх сторін оточені водою. Це – острови. Найбільший на Землі за розміром острів – Гренландія. ( Слайд 13)

   Острів високих гір, величезних блакитно-зеленуватих айсбергів, мальовничих фіордів і голих скель.  

- Хто з вас почув невідоме слово? Яке?

  Фіорд – це довга, вузька, морська затока, яка часто тягнеться далеко в середину узбережжя. ( Слайд14) 

     2. 3. Робота з картою

- Знайдіть острови  на карті. ( Гренландія)

Але існують ще й півострови. Ділянки суші,  оточені  водою з трьох сторін.

- Знайдіть півострови на карті. ( Кримський, Аравійський)

      Найбільший у світі – Аравійський півострів, його площа сягає майже трьох мільйонів квадратних кілометрів. Чималі розміри, чи не так? На такій площі може розміститися більше чотирьох Україн.  Сонце світить тут невтомно! Півострів багатий нафтовими родовищами, природним газом. ( Слайд15) 

    Кри́мський піво́стрів, також Таврія, розташований на півдні України, у межах  Автономної Республіки Крим,  Севастополя та частково півдня Херсонської області (північ Арабатської стрілки). ( Слайд16) 

 

2.4.Практична робота.

- Учені - картографи умовно поділили поверхню земної кулі на дві півкулі.

Завдання. 1. Використовуючи географічну карту і карту півкуль, покажіть на карті материки, обводячи їх по контуру.

Робота в парах. 

Картка  № 2  Позначте на карті півкуль, материки. 

http://subject.com.ua/lesson/nature/4klas/4klas.files/image020.jpg

1) Північна Америка.    2) Південна Америка.   3) Антарктида.

    4) Євразія.    5) Африка.    6) Австралія. 

Візьміть до уваги.  Весь суходіл поділяють на материки і частини світу.

А яка ж відмінність між ними?

 Знайдіть в підручнику на сторінці 45. Зачитайте.

 Частини світуділянки суходолу, які вчені виокремили на основі знань про історію, культуру, географію цих ділянок Землі.

Частин світу є теж 6: Європа, Азія,Африка, Америка, Австралія та Антарктида.

3. Порт  « Фізкультхвилинка» ( Слайд 17)

 

4. Порт «Мандрівний».

3.1. Постановка проблемного завдання.

- З нами у дорозі шість  мандрівників. Кожен з них  має повідомлення про материк, на якому побував і записав все, що там побачив. Запрошуємо їх до слова. А ви повинні відгадати, про який материк іде мова.

Повідомлення мандрівників, та відгадування материків.

Мандрівник 1.   Це найвищий материк  і найхолодніший материк на Землі. Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки  один схід сонця і один захід Сонця на рік. Уся поверхня покрита потужним шаром льоду. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Тут на багато сотень кілометрів простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Але на високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви. Люди не можуть жити тут постійно. Там розміщені  науково-дослідні станції.

 - Відгадайте, діти, що це за материк?(Антарктида) ( Слайд18) 

Мандрівник 2.   Це найменший і найпосушливіший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великій відстані від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Пустелі тут займають близько його половини.  Дерева тут скидають не листя, а кору.Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, та дивні тварини - коала, качкодзьоб, єхидна. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. Який це материк? (Австралія) ( Слайд19) 

Мандрівник  3.    Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. По обидва боки від екватора простягаються ліси. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж в нас в Україні  у найжаркіші дні липня або серпня. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і крокодили, шимпанзе і горили. Восени сюди прилітають птахи з країв, де взимку холодно. З України туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки. А це що за материк? (Африка)

( Слайд20) 

Мандрівник  4.   Це найбільший материк на Землі. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку . Він знаходиться у Північній півкулі й омивається всіма океанами  земної кулі. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна.  Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. Назва материка походить від двох назв частин світу  « Європа» та « Азія» .  (Євразія) ( Слайд21) 

Мандрівник 5.  Береги цього материка омивають води трьох океанів:  Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. У північних морях  плавають айсберги, а у південних теплих водах вражає різноманітністю дивовижний світ тропічних тварин і рослин. На заході простяглися високі гори Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують  пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби. Рослиною, яка зустрічається тільки  тут, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон.  По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі . (Північна Америка) (Слайд22) 

  Мандрівник 6..Трикутником простягся цей  материк від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди. Це батьківщина картоплі,  помідорів та шоколадного дерева. На заході височіють  гори Анди. Їх ще  називають Мідні гори, бо з них видобувають мідь, тут часто трапляються виверження вулканів. У центрі та на сході – величезні  рівнини, найбільша з яких - Амазонська. По ній протікає найповноводніша річка світу Амазонка. Тут ростуть дивовижні дерева –  гевея, із соку якого виробляють ґуму, кавове дерево, банани. У річках водяться крокодили, найбільші змії світу – анаконди, а на суші – мурахо - їди, птахи – кондори. Ці тварини не зустрічаються більше ні на яких  материках. Це найвологіший материк. (Південна Америка) ( Слайд23) 

Ви правильно назвали всі материки, про які розповідали нам  мандрівники.

3. 2.  Обмін інформацією  у  групах.

Картка №3. Попрацюємо в групах. Що спільного і відмінного між материками?

( СПІЛЬНЕ: материки – це окремі великі ділянки суші, що омиваються водою; РІЗНЯТЬСЯ: материки розмірами, конфігурацією, формами земної поверхні , природою.)

Розповідь  вчителя з елементами бесіди.

   -  Уявно побувавши на всіх шести материках ми ще раз переконалися, що наша планета красива, багата, з різноманітною природою. Проте, вона потребує нашої постійної турботи, адже збереження природи рослинного і тваринного світу — це спільна турбота всіх землян.

VII.  Закріплення вивченого матеріалу.

5. Порт « В гостях у боцмана»

-  Ось ми і прибули в останній порт. ( Слайд24)  І тут нам боцман приготував завдання.  Скажіть, а чи чули ви таке слово? Боцман – це помічник командира корабля.  Ось  скринька, у ній  є різні предмети. Допоможіть розібратися  на який із материків нам потрібно взяти такі речі?

( парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму)

- А тут є ще одне завдання. Потрібно розмістити материки на карті.

Вправа «Мікрофон». 

До нас завітали журналісти, щоб взяти інтерв'ю про нашу подорож.

- Що ви бачите на карті півкуль? (Материки і океани)

- Що таке материк? (Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою.    

     Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.)

-  Скільки материків на Землі? (6) 

- Назвіть їх і покажіть на карті.

- У якій півкулі  знаходиться Австралія ? (Східна півкуля)

- Який материк найбільший? (Євразія)

- Який материк найспекотніший? (Африка)

- Які материки розташовані у Західній півкулі? (Північна Америка і Південна Америка)

- Який материк  найхолодніший ? ( Антарктида )

- Які океани ми перетнули під час плавання?

- Який океан омиває відразу чотири материки? (Індійський: Африку, Євразію, Австралію та Антарктиду)

- У якій півкулі можна зустріти всі океани одразу? (У східній півкулі)

VI. Підсумок уроку.

- Який настрій у вас був на уроці?

- Які нові слова ви почули? Фіорди, боцман

- Що вам сподобалось?

- Уявно побувавши на 6 континентах ми пливли 4 океанами, переконалися, що наша планета красива, багата, різноманітна. Проте вона потребує нашої турботи. Сподіваюсь отримані знання стануть вам у пригоді.

 Д/з: опрацювати статтю у підручнику на сторінці 43- 47; хлопчикам підготувати про про тваринний світ Тихого океану. Дівчаткам про  рослинний світ Тихого океану;

Картка №4. Робота в групах. 

Сигнал  «SOS!». Заблукалі кораблі не можуть потрапити до своїх материків.

Просять вашої допомоги. З’єднайте стрілочками   з материком  тільки правильні твердження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка №4. Робота в групах. 

 

 

 

 

 

20239367 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка №4. Робота в групах. 

 

 

 

 

 

20048957 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка №4. Робота в групах. 

 

 

21552314

 

Картка №4. Робота в групах. 

 

 

 

20239391 

 

 

 

 

 

 

                                                  Картка №4. Робота в групах. 

 

 

 

 

 

14524527 

 

 

 

 

 

Картка №4. Робота в групах. 

 

 

 

 

 

 

3042632 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Рефлексія

- Ось і повернулись ми із мандрівки.

- На яких материках ми побували?

- Чи однаковий тваринний і рослинний світ на нашій планеті?

- Від чого це залежить?

- А тепер визначіть свій настрій.

В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.

Я брав активну участь в роботі на уроці.

- Я вносив вдалі пропозиції, які врахував клас.

- Я надавав допомогу однокласникам.

 - Я вдало узагальнював думки інших.

- Я давав повні відповіді на поставлені питання.

 - Я дізнався багато нового.

1

 

docx
Додав(-ла)
Царук Алла
Додано
13 жовтня 2022
Переглядів
2814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку