Тема: Узагальнюючий урок «Подорож до Країни риб».
Мета: поглибити знання про різноманітність риб, продовжити формувати вміння працювати науковою літературою, узагальнювати набуті знання; виховувати гуманне ставлення до тварин та зацікавити до предмету.
Обладнання: ватман паперу, стікери, маркери, комп’ютер.
Тип уроку: узагальнення знань.
Форма уроку: гра-подорож із використанням методу « Сторітеллінг»
Сторітеллінг (у перекладі з англійської story означає історія, а telling – розповідати; отже, сторітеллінг – це розповідь історій) – це мистецтво захоплюючої розповіді та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слуха
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Психологічне налаштування на роботу.
Учитель : Перш ніж розпочати урок, з’ясуємо, який у вас настрій.
У кожного на робочому столі є картки із смайликом. Домалюйте, будь ласка,
свій настрій на цьому смайлику.
1 2 3
1 - гарний настрій 2 - нормальний настрій 3 - поганий настрій
Сподіваюся, що той, хто має поганий настрій на протязі уроку змінить його,
адже наш урок сьогодні незвичайний!
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель: На цьому уроці ми з вами помандруємо по річці Ятрань, зустрінемося віч – на віч з різними пригодами та цікавими героями та перевіримо, як ви засвоїли тему «Будова та різноманітність риб».
А проведемо ми його шляхом історії, учасниками якої будемо ми всі.
Отож, починаємо:
Ось, нарешті зібрався наш клас у подорож, про яку вже домовлявся давно, та все ніяк не виходило нам це зробити. Аж тут про клас « Риби» вивчили на уроці і вирішили піти таки у мандрівку. Та у незвичайну а по воді на човні, щоб і про риб закріпити знання , побачити краєвиди нашого краю і згуртуватися командним духом, та збагатитися спілкуванням! На тому і порішили! Придбали спорядження, про човен домовилися, рюкзаки і палатки налаштували! Вирушили у мандри по річці Ятрань, яка неподалік нас протікає і такі таємничі, казкові краєвиди нам відкрилися, то вирішили, що і подорож наша буде незвичайна і попереду нас чекають теж казкові пригоди і явища. Так воно і вийшло! Не встигли ми пропливти і пару кілометрів, як до нас у човен заскочила з води велика рибина і промовила до нас людським голосом « Допоможіть, благаю, згадати мені мою будову, та пристосування до життя у воді, бо інакше буду приречена жити на суші!»
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.
І завдання « Срібляста вода, срібляста і я»
Учитель: Для виконання завдання використаємо метод «Скрайбінг», який передбачає процес візуалізації того , що ми пройшли про будову риб, шляхом швидкого малюнку. Тобто зараз на аркуші паперу ви будете малювати частини риби і ті органи, які на ній знаходяться.
Далі від нашого загального малюнка риби формуємо гроно, або ж кластер. Пишемо на стікері слова , які пов’язані із частинами тіла риби і прикріплюємо їх до основи, пояснюючи їх зміст.
Учні виконують ці завдання на аркуші паперу прикріпленому на дошці.
Учитель : Ну, що ж начебто і все! Рибка щасливо махнула хвостом і подалася далі у глибінь ріки. Ми ж, щасливі від того, що прислужилися у добрім ділі пливемо собі далі! Аж раптом, якась дивна тиха місцина нам трапилася! І ще й табличка «Не шуми, не полохай рибу! Дай відповіді на запитання і можеш пливти собі далі!» Тому наступний відрізок нашого маршруту мав назву «Мовчанка»
ІІ завдання – « Мовчанка»(розв’язування тестових завдань по темі)
Завдання на відповідність. Необхідно з’єднати назви органів риби з функціями які вони виконують.
1. Плавники А – захоплення їжі і втягування води для дихання
2. Вухо Б – допомогають бачити на близькій відстані
3. Зябра В – сприймають запахи речовин розчинених у воді
4. Луска Г – покривають зяброві щілини
5. Вусики Д- покриває та захищає шкіру
6. Бічна лінія Ж – забезпечує ковзання, зменшує тертя при плаванні
7. Слиз З – містить канали з чутливими клітинами
8. Ніздрі И – органи дихання риб
9. Очі І – є органами дотику
10. Зяброві кришки Ї – забезпечують пересування риби
11.Рот К – міститься з боків голови, всередині черепа
Ключ :
1 – Ї; 2 – К; 3 – И ; 4 – Д ; 5 – І ; 6 – З ; 7 – Ж ; 8 – В ; 9 – Б ; 10 – Г ; 11 – А.
Учитель: Пропливши ще певний відрізок річки, ми опинилися перед шлюзом. Але і ця споруда виявилася незвичайною. Для того щоб її пройти необхідно дати відповіді на запитання і визначити де правильне де неправильне твердження. Отже :
ІІІ завдання « Пройди шлюз»
Де правильне твердження – "+", "–" де неправильне :
1. У хрящових риб скелет із хрящів. +
2. У всіх риб виявлена турбота про потомство. -
3. Кети, горбуша – прохідні риби. +
4. Органи дихання кісткових риб – зябра +
5. Кровоносна система кісткових риб замкнена, одне коло кровообігу. +
6. Парні плавці: грудні й черевні. +
7. Плавальний міхур є тільки у хрящових риб -
8. Непарні плавці: хвостовий, грудні, спинні. -
9. Плавальний міхур виконує функцію гідростатичного апарату. +
10. Бічна лінія допомогає орієнтуватися рибам на суші -
11. Процес відкладання рибами ікри називається нерестом +
Учитель : Пливемо собі далі, неспішно, тихенько розмовляємо, аж раптом , гульк! Хтось невід залишив біля самої річки! А в тім неводі риби! Якої хочеш. Навіть такої, що ми й не бачили! Просяться: «Визволіть нас, розкажіть про нас і випустіть, будь – ласка, бо загинемо! « Що ти будеш робити! Покрутилися, робити нічого, та й нумо по одному визволяти! Отож, хто тут у нас?!
IV завдання «Визволи рибу з невода »
Ці повідомлення учні готували вдома. Той хто підготував по черзі розповідає, їх розповідь поєднується із показом учителем слайдів із зображенням даних риб.
Учень 1: О, це цікава риба. Її звуть окунь-бризкун. Живе вона у берегів Індії, Австралії. Довжина 20 см. А якщо поселити декілька бризкунів, то можна буде побачити цікаве змагання. Вони живляться комахами, які літають над водою. Комах бризькун збиває струменем на 4-5 м. на змаганнях риби влучно поціляють водою в запалені свічки і гасять їх. Колір – найбільш мінлива ознака, в акваріумі бризкун може швидко позеленіти під колір води.
Учень 2: А це ось подивіться, риба - їжак! Він живе в Індійському океані. Тіло вкрите гострими шипами - це видозміна луски. В спокійному стані - шипи щільно прилягають до тіла. При небезпеці набирає риба – їжак повітря і роздувається в кулю з шипами. Таким чинам - захищається від ворогів.
Учень 3: Зустрічаються риби дивовижної форми. Тут ми її теж можемо побачити - бо вона важить до 7000кг і довжина 2,5м. Це риба - місяць. Тіло кругле і плоске, а хвіст дуже, короткий. За 1 раз вона відкладає 300 млн. ікринок - більше всіх інших риб. Таким чином, риба - місяць має не тільки дивовижну форму, але і дуже плодюча.
Учень 4: О, і літаючі риби сюди попали! Вони унікальні! У них сильно розвинутий хвостовий плавець. За його допомогою риби розвивають велику швидкість і розпустив довгі грудні плавці пролітають над водою 100 - 150м. Іноді залітають і на палубу судна.
Учень 5: А ця ось риба цікава тим, що може повзти по землі. Це окунь, анабас-повзун, живе в Індії, а європейський вугор - мешканець Чорного моря. Ці риби можуть переповзти з водойми в водойму по мокрий траві, для того, щоб вижити
Учень 6: Деякі риби можуть жити і без води. Це цікава риба – протоптер африканський. Він тут теж є . Коли висихають водоймища, він закопується в мул на глибину до 1м на 9 місяців. І живе до тих пір, поки не підуть дощі. Коли водоймища заповнюється водою – риба починає плавати
Учень 7: А у риб тиляпія - самець виношує ікринки в ротовій порожнині, а в разі небезпеки мальки ховаються йому в рот. Таким чином, чим менше ікринок - тим більша турбота. Ось так буває і у риб!
Учитель: Ось нарешті впорались із цією непростою справою. Випустили всіх! Аж тут річка почала підвищувати течію, робити круті повороти і у нас виникла необхідність всім узятися за весла.
Отож
IV завдання « Тримай весло!»
( кожен відповідає на запитання методом «Ланцюжок», відповіді озвучуються одразу)
1. Які риби називаються прохідними?( ті, які йдуть відкладати ікру від місця проживання)
2. Яка риба має найдовші вуса? (сом)
3. Де можуть ховатися мальки деяких риб?(у роті)
4. У чому особливість луски дзеркального коропа?
( вона покриває не все тіло)
5. Чому риба носить назву горбуша?
( під час нересту у неї виростає горб)
7. Яке запліднення у Хрящових риб ( внутрішнє)
8. Яка форма тіла у придонних риб? ( плоска)
9. Чи є плавальний міхур у хрящових риб? ( немає)
10. Чим небезпечні акули? ( зубами і щелепами)
11. Який розвиток у Кісткових риб ( непрямий)
12. Чому риба відкладає велику кількість ікри?( для виживання потомства)
13. Що відбувається із прохідними рибами після нересту? ( вони гинуть)
14. Яке значення забарвлення риби? ( захисне)
15. Яке запліднення у кісткових риб?( зовнішнє)
16. Яка риба має надзвичайну витривалість? ( карась)
17. Риба – хижак, що може нападати на птахів та собак? ( сом)
18. Що про рибу може сказати луска? ( про її вік)
19. Який плавець виконує роль керма? (хвостовий)
20. Риба – швачка, що на кінці хвоста має голку? ( скат – хвостокол)
21. Як називається лінія, яка проходить вздовж тіла риби? ( бічна)
22. Які акули небезпечні для здоров»я і життя людини? (біла акула та акула мако)
23. Скільки зябрових щілин має тіло акули?( 5 – 7)
24. Яка риба лососевих водиться у річках України? ( форель та щука)
25. Як називається дикий предок коропа ( сазан)
26. У ряду яких риб є глоткові зуби, за допомогою яких вони перетирають
їжу? (коропоподібні)
Учитель : Ось втомлені і щасливі від побаченого, почутого ми зібрались повертатися додому. Аж раптом, натрапили на оголошення «Запрошуємо усіх на морське шоу талантів» На ньому ми взяли участь у таких номінаціях:
Вправа «Алфавіт»
На кожну букву алфавіту діти пишуть терміни, поняття, які пов’язані із даною темою.
Вправа «Хайку»
(трирядковий вірш)
І РЯДОК « Я ПОБАЧИВ КОГОСЬ АБО ЩОСЬ»
ІІ РЯДОК « ЯКОГО? ЯКУ?»
ІІІ РЯДОК «ЯК»
Наприклад :
Я ПОБАЧИЛА РИБУ
СРІБЛЯСТУ, ОБТІЧНУ
РУХЛИВО
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель підводить підсумки, виставляє оцінки.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати розповідь «Один день із життя риби».