Туристичний похід
Мета: створити умови для узагальнення та систематизації знань учнів з теми «Неметалічні елементи та їх сполуки», про їх склад, назви, класифікацію та властивості; сприяти розвитку вмінь складати рівняння реакцій та розв’язувати розрахункові задачі за участю вивчених речовин; сприяти активації пізнавальної активності учнів: розвитку їх уваги, пам’яті, мислення; виховувати вміння працювати в групі.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: розчини кислоти, лугу, набір пробірок, індикатори; картки із завданнями для груп.
Хід уроку
І. Етап актуалізації
Розминка
Дорогі діти! Сьогодні ми з вами продовжимо свою подорож по цікавому і захоплюючому світу хімічних знань. Бажаю вам, щоб ця подорож була вдалою, веселою і корисною. Подорожувати будемо в гори. Об’єднайтеся, будь ласка, у чотири групи. Кожна група обере собі інструктора – альпініста. Але, перш ніж ми вирушимо, потрібно залишити повідомлення для адміністрації ліцею, де нас можна знайти.
Актуалізація опорних знань.
Пройти тестування за посиланням
https://naurok.com.ua/test/testovi-zavdannya---pomichnik-vchitelya-09-02-2707234.html
ІІ. Етап побудови знань
Отже, стартуємо. Щоб наш підйом у гори був веселішим розгадаємо «Логічні кола».
Ось так непомітно ми з вами досягли Скелі Перетворень. Наступне завдання – здійснити перетворення:
S → SO2 → SO3 → H2SO4 → Na2SO4
Поки ми з вами працювали, погода погіршилася і над нашими головами нависли важкі, чорні хмари. Судячи з цього буде дощ, і здається мені не простий, а «кислотний».
Завдання для групи 1.
Оксиди яких хімічних елементів беруть участь в утворенні «кислотних дощів»?
Завдання для групи 2.
Написати рівняння реакцій, які відбуваються в атмосфері під час «кислотних дощів».
Завдання для групи 3.
Як впливають «Кислотні дощі» на навколишнє середовище та живі організми?
Завдання для групи 4.
Ваші пропозиції щодо зменшення кількості «кислотних» опадів.
На нашому шляху Грот Формул. Тут ми можемо сховатись від дощу. Але подивіться, тут всі стіни списані наскальними малюнками. Можливо ці написи залишили древні цивілізації. Давайте розшифруємо їх.
Завдання для групи 1. Назвати прилади зображені на малюнку.
Завдання для групи 2. Назвати речовини, які беруть участь у хімічній взаємодії.
Завдання для групи 3. Написати рівняння відповідної реакції.
Завдання для групи 4. Охарактеризувати властивості та галузі застосування речовини, яку можна добути в результаті даної реакції.
Дощ минув і ми можемо рухатися далі. Щоб час спливав швидше пропоную вам скласти формули речовин і дати їм назви. (Кожна група отримує набір карток).
Ви помітили, що підйом у гори досить важке задоволення. Я бачу на карті маршруту Привал. Тому пропоную перепочити і по- експериментувати.
Експеримент. Кожна група отримує пробірку з речовиною без напису. Необхідно лише за допомогою індикатора визначити до якого класу неорганічних сполук належить речовина. В пробірках №1 і №3 – міститься кислота, в пробірках №2 і №4 – луг.
Ще трішки зусиль і ми досягнемо Піку Перемоги. Пропоную розглянути відомі українські фразеологізми записані хімічною мовою.
Щоб повернутися додому достатньо розслабитися, заплющити очі і вимовити назви речовин, без яких неможливе життя на Землі. (Кисень, вода).
ІІІ. Етап рефлексії
Прийом «Одним словом». Учні висловлюють одним словом свої враження від уроку.