"Формування системи цінностей. " Основи здоров'я 8 клас

Про матеріал

У розробці представлений матеріал, який допоможе сформувати явлення учнів про духовність особистості та шляхи формування системи цінностей; систематизувати знання про моральний розвиток особистості;навчити планувати власне майбутнє; розвивати аналітичне та логічне мислення; виховувати свідому потребу в духовному збагаченні та моральному самовдосконаленні.

Перегляд файлу

Урок № 15

Тема.  Формування системи цінностей.

 

Мета: дати уявлення про духовність особистості та шляхи формування системи цінностей, систематизувати знання про моральний розвиток особистості; вчити планувати власне майбутнє; розвивати аналітичне та логічне мислення; виховувати свідому потребу в духовному збагаченні та моральному самовдосконаленні.

Обладнання:

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

ІІІ. Актуалізація знань учнів

  1. Розв’язування ситуаційних задач

А) Людмила вважає, що знати, яка в тебе самооцінка, для підлітка зовсім не важливо: оточуючі мають його сприймати таким, яким він є, бо повинні знати, що підлітковий вік – складний період у житті людини.

Б) Остап вважає себе дорослим, оскільки вже є учнем 8-го класу, на зріст майже такий, як тато, має найгрубіший  серед хлопців класу голос. Чому ж батьки думають по-іншому і ставляться до нього, як до дитини?

ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

  1. Читання та обговорення епіграфів уроку

В усі часи філософів, творчих людей хвилювали проблеми духовності, моралі, цінностей, потреб людини.

За епіграфи уроку взято вислови відомих людей. Прочитайте їх. Слова Леонардо да Вінчі «Пам’ятай, життя – це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує» стали життєвим кредо успішних сучасних людей. Вислів Е. Хемінгуея «Кожна людина народжується для якогось діла» спонукає до пошуку сенсу життя.  Мудрість Г. С. Сковороди змушує замислитися: «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця.» 

http://svitppt.com.ua/images/26/25044/770/img11.jpghttp://cs314417.vk.me/v314417034/3fb0/RQ27F8wd4h8.jpg

http://svitppt.com.ua/images/55/54753/960/img0.jpg

  • Як ви розумієте погляди українського поета Василя Симоненка?

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Слухання частини притчі «Два вовки»

Притча «Два вовки»

Колись давно старий індіанець відкрив своєму внуку одну життєву істину:

— В кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на двобій двох вовків. Один вовк представляє зло: заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехню, підступність. Другий вовк представляє добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність. Онук, вражений словами діда, задумався, а потім запитав:

— А який вовк зрештою перемагає?

Старий посміхнувся і відповів:

Учитель перериває розповідь притчі.

  • Про те, що почув у відповідь маленький індіанець, дізнаєтеся в заключній частині нашого уроку. А зараз можете озвучити ваші версії закінчення притчі.

Відповіді учнів.

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

  1. Глосарій. Поняття «духовність», «життєві цінності», «моральність»

Духовність – це внутрішній світ людини, її стрижень, творча спрямованість. Джерелом духовності є власний внутрішньо – психічний досвід людини. Духовна людина є перш за все моральною людиною, яка думає і діє відповідно до суспільних моральних правил. Саме духовність одухотворяє людину і вирізняє її від світу тварин; є тим ідеалом, до якого прагне людина у власному розвитку, формуючи для себе вищі цінності, які є сенсом її життя.

Життєві цінності – це те, що люди вважають важливим для свого життя, що визначає мету й мотиви їхньої діяльності, про що вони мріють і чого прагнуть. У кожного своя ієрархія (розташування від найвищого до найнижчого) цінностей.

http://lvlt.thesims3.com/sims3_asset/sims3_asset/thumb/shard000/000/023/333/27/large.jpgМоральність -  це внутрішня установка індивіда діяти відповідно до своєї совісті і свободи волі.

 

  1. Вправа «Брама майбутнього»

Перед вами «Брама майбутнього», яка поки що закрита. Вона відчиниться, коли ми із імпровізованих цеглинок збудуємо зліва і справа міцні й надійні опори для неї.

1) Поміркуємо, яка цеглинка може лягти в основу першої опори? Без чого неможливий не тільки життєвий успіх, а й саме життя?

Будь-які спроби досягти професійного визнання, зробити вражаючу кар’єру приречені на поразку, якщо людина не прагнутиме гарного самопочуття, збереження здоров’я, довголіття. Ви знаєте, що здоров’я – поняття комплексне, яке складається з фізичного, психічного, соціального і духовного компонентів. Той, хто дбає про їх формування й збереження, буде завжди успішним. Адже людина, яка часто хворіє, погано себе почуває, перебуває у стресовому або депресивному стані, не може продуктивно працювати, своєчасно виконувати завдання й доручення, цілком віддаватися улюбленій справі. У неї зменшуються шанси кар’єрного росту. Навіть тимчасова (а тим більше – періодична) втрата працездатності службовця внаслідок його слабкого здоров’я в умовах конкуренції на ринку праці може призвести до відмови керівництва підприємства продовжувати трудові відносини з ним.

Однією з умов прийому на роботу в деякі фірми є відсутність шкідливих звичок (паління, вживання алкоголю, пристрасть до азартних ігор тощо). Адміністрація навіть підвищує заробітну платню тим, хто не палить. Ці витрати керівникам компенсуються ефективною роботою персоналу. Більше того, зникає потреба в обладнанні кімнат для паління, оплати лікарняних листів. Клієнти не скаржаться на неприємний запах у приміщенні. Тож не за горами ті часи, коли відсутність шкідливих звичок за рейтингами посідатиме перші рядки в умовах кастингів прийому на престижну роботу.

(До дошки зліва внизу для побудови першої опори кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Збереження і зміцнення здоров’я»).

 

2) Великий психолог Ганс Сельє, спеціаліст у галузі конфліктології, говорив: «Ми настільки ж прагнемо отримувати заохочення, наскільки боїмося осудження». Всесвітньо відомий учений Беррес Фредерік Скіннер експериментально довів на тваринах, що процес дресирування просувається значно швидше і ефективніше, якщо тварина отримує винагороду за хорошу поведінку, а не карається за погану. Подальші дослідження показали, що цей висновок справедливий і для площини особистісних стосунків.

 (До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Акцент на позитивне»).

 

3) Джон Уонамейкер, засновник однойменної мережі магазинів у Америці, якось визнав у інтерв’ю: «30 років тому я зрозумів, що сердитись безглуздо. У мене достатньо клопоту з власними недоліками, щоб ще хвилюватися про те, що Бог не потрудився рівномірно розподілити розумові здібності між людьми».

У 99 випадках із 100 люди ні в чому не осуджують себе, незалежно від того, наскільки вони праві чи неправі. Вони у своїх невдачах звинувачують інших або обставини, що склалися.

Несправедлива критика не має ніякої користі, тому що нав’язує  людині роль жертви і, як правило, спонукає її шукати для себе виправдання. Неконструктивна критика небезпечна, тому що вона наносить удар по самовизначенню людини, ображає почуття її власної значимості.

«Не суди інших, і тебе не судитимуть». Ця цитата з Біблії може стати життєвим кредо людини, яка визнає право іншого на власний вибір, вчинки, поведінку тощо.

Слід визнати, що критика, наче бумеранг, завжди повертається назад. Той, кого ми збираємося виправляти і осуджувати, буде напевне виправдовувати себе і осуджувати у відповідь нас. Таким чином, критикуючи, ми не домагаємося стійких змін і часто засмучуємо людей.

Знаєте, кого б вам хотілося виправити, покарати, осудити, зробити краще? Добре! Чудово! Але чому б не почати із самого себе?

Конфуцій говорив: «Не скаржись, що на даху в сусіда лежить сніг, коли в тебе самого ганок не чищений».

(До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Уникати несправедливої критики»).

4) Життя багатьох людей перетворюється на існування тільки через те, що вони не знають себе справжніх. Це породжує комплекси, неадекватність у спілкуванні з іншими.

Дуже важливо вміти розпізнати й зрозуміти власний емоційний стан, усвідомити природу й мотиви своїх вчинків. Як результат,- впевнена в собі людина має адекватну самооцінку.

(До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Адекватність сприйняття самого себе»)

5) (Бесіда супроводжується наочною демонстрацією або малюнками на дошці). Припустимо, що чиста вода в склянці – це наша внутрішня позитивна енергія. Всипимо у воду кілька кристалів кави.

– Які зміни відбулися із вмістом склянки? (Вода змінила колір.)

Досвід наочно демонструє, як змінюється наш внутрішній стан під впливом негативних емоцій. Спробуємо долити воду в склянку (Рідина доливається тонкою цівкою, доки не почне переливатися зі склянки до мисочки.)

– Як ви гадаєте, це треба довго робити?

– Чи досягнемо ми того, що було спочатку?

Людина здатна керувати своєю внутрішньою енергією, руйнівну силу негативних емоцій спрямовувати в конструктивне русло.

Будь-яка емоція керує нашою поведінкою. Той, хто не робить поспішних висновків і необдуманих вчинків, як правило, відкритий усьому новому і не боїться експериментів. Як наслідок, така людина складає враження спокійної і вдумливої.

(До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» «Уміння контролювати свій стан»).

6) «Цегла» перетвориться на пісок чи повітря, якщо основа будови не матиме потреби бути успішним.

Це розкриє ваш особистісний потенціал, дасть змогу відкривати в собі нові можливості й спрямовувати їх на досягнення успіху.

(До дошки справа внизу для побудови другої опори кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Потреба бути успішним»).

7) Мабуть, однією з найсерйозніших і найважливіших перешкод на шляху до успіху в майбутньому є відсутність цілеспрямованості. Виникнення мети, прагнення її досягти спонукає нас до дій. Цілеспрямована людина обов’язково здійснить задумане і отримає від цього задоволення. За таких умов особистість стає здатною максимально реалізувати власний потенціал.

Доля кожному дає шанс, та скористатися ним може тільки цілеспрямована людина. Прислухайтеся до думки засновника німецької класичної літератури, теоретика мистецтва Готхольда Ефраіма Лессінга: «Самый медлительный человек, если он только не теряет из виду цели, идёт быстрее, чем тот, кто блуждает бесцельно».

(До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Цілеспрямованість»).

8) Домогтися кар’єрного росту, матеріального достатку, спортивних рекордів тощо можна, якщо в досягненні наміченого будеш не тільки цілеспрямованим, а й наполегливим.

Тоді результат радує і робить людину задоволеною.

(До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Наполегливість у досягненні наміченого»).

9) Отже, звертання до співрозмовника по імені, увага до нього, вміння слухати і давати за потребою слушні поради, викликатиме у людей інтерес до вашої особи, бажання спілкуватися.

Ніхто з нас не може бути відокремленим від інших людей. Ми живемо, спілкуючись між собою. Часто така взаємодія буває проблемною. Далеко не всі вміють швидко адаптуватися в нових умовах, налагоджувати контакти.

Уміння знаходити спільну мову, бути комунікабельним – це ціле мистецтво. Хотілося б звернути увагу на один з пунктів, що є надзвичайно важливим.

Процитую Дейла Карнегі (див. довідковий матеріал 2).

Для того, щоб у спілкуванні позбутися непорозумінь, щоб не видаватися нетактовним, називайте знайомих і друзів на ім’я. Саме для цього службовці різних організацій використовують бейджі.

 (До дошки кріпиться стікер-«цеглинка» з написом «Комунікативні здібності»).

10) Послухайте свій внутрішній голос і відчуйте, що ще маєте взяти за опору брами вашого майбутнього.

 (До дошки кріплять стікери-«цеглинки» з написами решта учнів. (або проговорити) .Відкривається «Брама майбутнього», за якою розміщено зображення дороги.)

http://img03.deviantart.net/aa6a/i/2012/029/6/e/magic_gateway_wallpaper_by_jerry8448-d4nyul6.jpg

– З чим асоціюються у вас це зображення?

  Що може чекати на життєвому шляху в майбутньому?

– До чого треба готувати себе заздалегідь?

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

  1. Робота за підручником. Піраміда потреб. Взаємонавчання та взаємоперевірка(у парах)
  • Поставте одне одному 3 запитання по змісту прочитаного.
  1. Оздоровлювальна вправа. Комплекс «Правильна постава»

1. Вихідне положення – основна стійка. Поставити праву ногу вперед на нісок, підняти руки вперед, стискуючи і розпрямляючи пальці. Праву ногу в бік, руки в сторони, продовжуючи стискувати і розпрямляти пальці. Приставити ногу, опустити руки. Те саме, починаючи з лівої ноги.

8. Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад, навколо своєї осі.

  1. Зачитування кінцівки притчі «Два вовки»

— … А який вовк зрештою перемагає?

Старий посміхнувся і відповів:

— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

Висновки

Прагнення до самовдосконалення існує стільки ж, скільки існує людство. Усі ми дуже різні. І в кожного є свої спонукання (мотиви) змінювати себе. Почати змінюватися ніколи не пізно.

Перша умова будь-якого самовдосконалення – прийняти себе таким, яким ти є насправді, полюбити себе з усіма своїми чеснотами і недоліками, врешті-решт бути самим собою. Лише за такого ставлення до себе має сенс кропітка робота. Інакше для чого вдосконалювати те, чого не любиш?  

Проблема стосунків між людьми існує з давніх пір. Перш за все слід усвідомити головну закономірність. Вона звучить так: “Ми завжди отримуємо те, що даємо”. Це правило незмінно справджується й у вашому ставленні до оточуючого світу і до самого себе. Ми знову й знову будемо ставати перед власними вчинками, думками і бажаннями доти, доки не зрозуміємо залежності своєї долі від них, доки не зрозуміємо, що оточуючий світ і його ставлення до нас – тільки відбиття нашого ставлення до нього.

Напевно, ви хоча б раз чули нехитру формулу: “Стався до інших так, як ти хотів би, щоб вони ставилися до тебе”. Але чи кожен узяв цю життєву мудрість до уваги, надав значення цим словам, прийняв їх як правило життя?

Ви здогадалися, що позитивне ставлення до інших та оточуючого світу розфарбовує наш внутрішній світ найпрекраснішими кольорами?

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Узагальнювальне слово вчителя

Поводьтеся так, ніби ви вже щасливі, і це приведе вас до щастя. Кожного разу, коли виходите з дому, йдіть з бадьорим виглядом, високо підніміть голову, ніби вона увінчана короною, дихайте на повні груди, “пийте” сонячне світло, вітайте посмішкою ваших друзів. Намагайтеся зосередитись на думці про те, що вам хотілося б здійснити.

Посміхайтеся! І люди, зігріті вашою посмішкою, будуть тягнутися до вас!

Посміхайтеся! І ваша посмішка створить щастя  у вашому домі, атмосферу доброзичливості в спілкуванні. Тільки пам’ятайте: ця посмішка має йти від чистого серця, тоді ви станете багатші з її милості. Посміхайтеся!

У Віктора Гюго є такий вислів: “Ідучи з очима, завжди зверненими до сонця, ти ніколи не побачиш тіні”. Тож звертайте завжди свій погляд до сонця!    

 

2. Оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці.

3. Вправа « Незакінчене речення»https://docviewer.yandex.ua/htmlimage?id=4rgg-5ckz1kwzf16pmh3ayecj32fizhgy4wibko1k9glb9wmhsi9gp5m2tzaz6m6gkzoug3usvzhohzyrqayt1opbj95pzwyfxjqvvnk&name=3798.jpg&uid=164582838

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ __, с. _____);

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • написати твір-роздум «Духовний розвиток підлітка»;

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дудченко Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Балжі Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Маханьок Оксана Станіславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
4876
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку