Урок ": Узагальнюючий урок «Подорож до Країни риб»."

Про матеріал
поглибити знання про різноманітність риб, продовжити формувати вміння працювати науковою літературою, узагальнювати набуті знання; виховувати гуманне ставлення до тварин та зацікавити до предмету.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнюючий урок «Подорож до Країни риб».

Мета: поглибити знання про різноманітність риб, продовжити формувати вміння працювати науковою літературою, узагальнювати набуті знання; виховувати гуманне ставлення до тварин та зацікавити до предмету.

Обладнання: малюнки риб, жетони, фотографії, плакати, муляжі риб, глобус.

Тип уроку: узагальнення знань.

Форма уроку: гра-подорож

План-схема уроку:

Етап уроку

Ч(хв)

Форми і методи

І. Психологічне налаштування на роботу

1

Психологічна підготовка учнів до роботи

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

15

Використання між предметних зв’язків, доповіді учнів

ІІІ. Проведення ігрового моменту уроку

25

Робота в групах, виконання завдань: гра «Що зайве?», б/д «Мовчанка», «біологічне лото», «живий ланцюжок», загадки. Фізкульт-хвилинка

IV. Рефлексія, підсумок

3

Технологія «Мікрофон», самоаналіз, створення «ситуації успіху»

V.  Домашнє завдання

1

Робота з підручником та додатковою літературою

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  1.             Психологічне налаштування на роботу.

Перш ніж розпочати урок, з’ясуємо, який у вас настрій. У кожного на робочому столі є картки із кружечком. Домалюйте, будь ласка, контур рота, який відповідає вашому настрою.

 

          

            Гарний настрій нормальний настрій  поганий настрій

 

  1.             Повідомлення теми, мети.

На цьому уроці ми з вами заповнюємо наш акваріум цікавими рибами, помандруємо навколо світу, зустрінемося з цікавими героями та перевіримо, як ви засвоїли тему. За урок ви зможете набрати максимально 30 балів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Є різні риби у воді:

Товсті, тонкі, і худі,

Дрібненькі риби-малюки

А є великі – от такі!

Є войовничі – із мечами,

Є з довжелезними хвостами,

Є рибки срібні й золоті

Є дуже мудрі, є й пусті.

Живуть вони в річках, в морях

Набравши в ротики води,

Вони мовчать. Мовчать завжди:

В воді не можна говорити,

Тож риби мовчки мусять жити.

Існує дуже багато різних риб. Про деяких з них ви дізналися під час вивчення теми. Багато цікавого про підводне царство ви прочитали самі. Сьогодні ми проводимо урок, взяти участь у якому зможуть усі бажаючі.

Уявіть собі, що класна кімната – це гігантський акваріум. Давайте заселяти його рибами. Але необхідно переконати всіх у тому, що ця риба або дуже красива, або дуже корисна, або дуже цікава. Отже, кого ж ви збираєтесь поселити в акваріум. Риби з’явилися на Землі близько 430 млн. років тому. Хто є предками риб?

Учень α: Я пропоную поселити в акваріум цікаву рибу. Її звуть окунь-бризкун. Живе вона у берегів Індії, Австралії. Довжина 20 см. А якщо поселити декілька бризкунів, то можна буде побачити цікаве змагання. Вони живляться комахами, які літають над водою. Комах бризкун збиває струєю на 4-5 м. на змаганнях риби влучно поціляють водою в запалені свічки і гасять їх. Колір – найбільш мінлива ознака, в акваріумі бризкун може швидко позеленіти під колір води.

Учень 1: Предками перших наземних хребетних являються кистепері риби - латимерія. Вона існує в Індійському океані. Латимерія була спіймана у берегів Африки в 1938р. Був завдовжки 150см і важив 57кг. Вона має легені і зябра ( дихає і в воді, і на суші), плавці для пересування.

Учень 3: А я хочу, щоб всі побачили голкобрюха! Він живе в Індійському океані. Тіло вкрите гострими шипами - це видозмін луски. В спокійному стані - шипи щільно прилягають до тіла. При небезпеці набирає голкобрюх повітря і роздувається в кулю з шипами. Таким чинам - захищається від ворогів.

Учень 4: Я пропоную помістити в акваріум камбалу. Вона цікава тим, що має здатність змінювати свій колір під колір дна. Якщо банку, де плаває камбала, поставити на шахову дошку, то риба змінює забарвлення і стає плямистою. Якщо надіти камбалі окуляри з червоним склом – риба почервоніє.

Учень 5: Зустрічаються риби дивовижної форми. Боюсь, що для нашої риби акваріума не вистачить - бо вона важить до 7000кг і довжина 2,5м. Це риба - місяць. Тіло кругле і плоске, а хвіст дуже, короткий. За 1 раз вона відкладає 300 млн. ікринок - більше всіх інших риб. Таким чином, риба - місяць має не тільки дивовижну форму, але і дуже плодюча.

Учень 6: Давайте поселимо в акваріум риб - ненажер. Це мурена та акула. Мурена - схожа на щуку, довжина її 2 - 3м, а вага 30 - 40кг. Міцних та гострокінцевих зубів у мурени стільки, що її паща не закривається. З історії відомі факти, що римський імператор Полліо, тримав мурен в басейні і годував їх м'ясом свої рабів.

Учень 7: Акули - хижаки - трупоїди, але добре плавають, їх тіло легко розсікає воду. Тому люди і придали форму тіла акули - підводним човнам, торпедам.

Учень 8: Навіщо за рибами їздити так далеко, коли у нас в чорному морі є цікаві рибини - це морський коник та морська голка.

В ней нитки нет и нет ушка

Нет плавников среди брюшка.

Игла от года к году

Все шьет

Морскую воду.

В море в зарослях игривых,

Вьется пламя огонька -

Раздувает воду, гриву Норовистого конька.

Ці риби надзвичайні. Їх тіло вкрите не лускою, а кістковими пластинками.

Учень 9: Цікаво вони турбуються про своїх нащадків. Самка відкладає ікринки в шкіряну складку на черевці самця і там ікринки розвиваються до появи мальків. Мальки виходять на зовні і починають самостійне життя.

Учень 10: Що ж це за акваріум, якщо немає літаючих риб? У них сильно розвинутий хвостовий плавець. За його допомогою риби розвивають велику швидкість і розпустив довгі грудні плавці пролітають над водою 100 - 150м. Іноді залітають і на палубу судна.

Учень 11: Якщо в акваріумі є риби, які можуть вилітати з води, то я хочу запропонувати поселити і тих риб, які інколи повзають по землі. Це окунь-повзун, живе в Індії, а європейський вугор - мешканець Чорного моря. Ці риби можуть переповзти з водойми в водойму по мокрий траві, для того, щоб вижити.

Учень 12: Але ми забули про електричних риб! Це електричний вугор та скат. Енергію, яку виробляють 10тис. вугрів, достатньо для руху електропоїзда протягом 2–З хв. Сильним розрядом до 300 Вольт вугор може на смерть вбити людину і паралізувати бика. Розряд допомагає захищатися від ворогів і добувати їжу.

Учень 13: Де які риби можуть жити і без води. Це цікава риба – протоптерус африканський. Я його хочу поселити в акваріум. Коли висихають водоймища, він закопується в мул на глибину до 1м на 9 місяців. І живе до тих пір, поки не підуть дощі. Коли водоймища заповнюється водою – риба починає плавати.

Учень 14: У деяких риб є інстинкт гніздування. Це риба - колюшка. Самець будує з водоростей гніздо, самка відкладає ікринки, а самець охороняє його.

Учень 15: А у риб тиляпія - самець виношує ікринки в ротовій порожнині, а в разі небезпеки мальки ховаються йому в рот. Таким чином, чим менше ікринок - тим більша турбота.

Учень 16: Я гадаю, що в акваріумі вистачить місця і для моєї малесенької рибки з острова Куба - це пандагу. Вона розміром з сірниковий коробок, не більше за мураха. Модниці використовують їх, як сережки.

Вчитель: Отже, ви поселили до нашого акваріума риб, переконали всіх у тому, що ваша риба була або цікава, або цікава своєю поведінкою, або турботою про нащадків.

В м. Ізюмі є річка Сіверський Дінець. А які ж є у нас риби? Сом, Щука, карась, короп. Що ж ми про них знаємо?

Учень 17: Щука звичайна - має витягнуті щелепи та дуже гострі зуби. Тримається вона серед заростів рослин. Живиться рибою, жабами, тому є хижаком. Вона швидко кидається на жертву з засади і влучно нападає на жертву. Довжина тіла до 1,5м, а вага досягає 35кг. живе до 100 років.

Учень 18: Сом - це риба без луски, але з зубастими ротом. За способом життя це хижак. Найбільші екземпляри досягають ваги 250 -300кг. Живе до 60 років.

ІІІ. Проведення ігрового моменту:

Ось ми і заселили наш гігантський акваріум рибами. А зараз вирушаємо в подорож навколо світу. Необхідно запастися провізією. Для цього необхідно дати відповідь на запитання. Кожна команда отримує конверти «Загадки».

Отож, кораблі готові до подорожі, вирушаємо у плавання. Нам потрібно потрапити з Чорного моря у Середземне, а далі в Атлантичний океан. Щоб успішно пройти цей маршрут, необхідно виконати біологічний диктант «Мовчанка». Де правильне твердження – "+", "–" де неправильне.

  1.    У хрящових риб скелет із хрящів.
  2.    У всіх риб виявлена турбота про потомство.
  3.    Кити, горбуша – прохідні риби.
  4.    Органи дихання кісткових риб – зябра
  5.    Кровоносна система кісткових риб замкнена, одне коло кровообігу.
  6.    Плавальний міхур – це тонкостінний виріст аорти.
  7.    Парні плавці: грудні й черевні.
  8.    Непарні плавці: хвостовий, грудні, спинні.
  9.    Плавальний міхур виконує функцію гідростатичного апарату.
  10. Видільна система риб – парні нирки.

 

Ключ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

+

+

+

+

+

+

 

Ми без перешкод потрапили у води Атлантичного океану. До нас наближається корабель, на якому пливе знаменитий барон Мюнхаузен. Послухаємо його дивну історію.

Розповідь барона Мюнхаузена

Не так давно я, пропливаючи біля о. Гренландія, зустрів чудо-юдо рибу кит, яка плавала в морі. Мені пощастило побачити, як цей гігант відкладає великі ікринки, що плавали склеєні в ланцюжки. Біля кита кружляли його супутники – латимерії, вони вистрибували з води і перелітали на великі відстані за допомогою грудних плавців, що були ніби крила. Я добре роздивився луску латимерії – вона така, як в акули. Латимерія з великим апетитом поїдала саргасум, якого повно біля берегів Гренландії.

  •               Що є незвичайного в розповіді нашого шановного барона?

(Кит – це ссавець, ікру не відкладає. Латимерія – глибоководна риба, живе у водах Індійського океану, має міцні плавці, луска як у кісткових риб, хижак. Саргасум не росте біля о. Гренландія)

Фізкультхвилинка.  Погода в Україні

А в Україні холодно. Коли виходили на вулицю, мороз хапає за щоки (щипати за щоки), за вуха (масажувати вуха), пробирається під куртку (щипати спину), мерзнуть ноги (тупотіти). Та коли заходиш у дім, стає тепліше, пощипують вуха, щоки (терти вуха, щоки). Поступово зігріваєшся і розслаблюєшся (гладити по плечах, спині).

Відпочили. А зараз для кожної команди надішлю завдання «Знайди зайве слово». На окремих аркушах паперу написано назви органів певної системи. Утворіть ланцюжок і виявіть, який зайвий орган.

Зараз ми пропливаємо біля Галапагоських островів. Погляньте, до нас наближається гігантська черепаха Тортила. У неї ми дізнаємося, яка погода нас чекає. Черепаха пропонує зіграти в біологічне лото. Якщо правильно виконаємо завдання, дізнаємося, як можна визначити погоду за поведінкою риб.

Завдання: За окремими частинами складіть прикмети.

  •        Риба вискакує з води і ловить комах на погоду.
  •        Перед штормом риби запливають у море
  •        В’юн перед дощем опускається на дно, завмирає.

Далі наш маршрут пролягає біля берегів Австралії. Нам потрібно потрапити до Індійського океану. Але без лоцманів кораблі можуть напоротися на рифи. У цій ролі можна використовувати друзів – дельфінів. Для того, щоб лоцмани успішно провели наш корабель між коралових рифів, командам необхідно відповісти на запитання «Дельфіни».

  1.       Окунь-бризкун
  2.       Голкобрюх
  3.       Летюча гігантська риба

Ось ми в Індійському океані. Раптом із води піднімається підводний апарат «Наутілус». Та це ж човен капітана Немо!

Діти! Капітан Немо турбується про охорону свого «Водного царства». Він пропонує створити ланцюжок, який буде складатися з контурів ваших долонь, на яких перелічіть основні заходи з охорони риб:

  • Заборона вилову рідкісних видів
  • Терміни вилову
  • Не використовувати методи та знаряддя
  • Нерест
  • Боротьба із заморами
  • Розведення цінних порід риб

Ось ми і потрапляємо в Середземне море. Погляньте, на хвилях гойдається яхта капітана Врунгеля «Біда». Капітан і його вірний помічник Лом пропонують нам виконати таке завдання: відновити слова. Переставте букви таким чином, щоб отримати назву риб.

т а п в о л  (плотва)      д у к с а  (судак)

б о в а л  (вобла)      а р ь с а к  (карась)

м л і н а  (налім)      с і к р а т  (тріска)

т о р е с  (осетр)      з н а а с  (сазан)

Екологічна пауза

Із запропонованих рядків складіть куплет вірша:


  1.       В природу із добром іди,    Вона тобі – як мати.               Змайструй шпаківню,                              Посади калину біля хати.
  2.       Й пташки на різні голоси, Співатимуть для тебе.                  І в краплі чистої роси                Побачиш чисте небо.

  1.       Й віддячить за добро тобі                                     Земля теплом родинним,                                                                                                           Люби і бережи її                                                                                                                                              Будь гідним її сином!

Підраховуємо бали.

А зараз послухаємо цікаве:

  • А ви знаєте, що саме знаходять рибаки в шлунку акули: ящики з гвіздками, одежу, все, що спливає на поверхню моря під час катастрофи судна.
  • А ви знаєте, що зграя піраній здатна за 10 хв об’їсти до кісток велику худобу вагою до 600 кг. Піраньї небезпечні для людини.
  • А ви знаєте, що в Індійському океані існують цікаві риби. Готовлячись до сну, вони випускають з рота прозору клейку речовину, в яку «закутуються» як у нічну сорочку. А вранці вони згидують з себе нічний одяг.
  • Рекорди природи

ІV. Рефлексія, підсумок.

Вправа «Мікрофон».

А тепер ми висловлюємо свої враження про урок. Першим починає вчитель: «Мені дуже сподобалося, як ви творчо, активно працювали». «Мікрофон» по черзі передається, діти висловлюють свою думку.

Визначається найактивніший учень. Проводиться оцінювання знань.

 

V. Домашнє завдання, робота з додатковою літературою.

Кількість набраних балів

Оцінка

Рівень навчальних досягнень

29–30

26–28

24–26

12

11

10

Високий

21–23

18–20

15–17

9

8

7

Достатній

12–14

9–11

7–8

6

5

4

Середній

5–6

3–4

1–2

3

2

1

Початковий

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
1078
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку