ТЕМА УРОКУ:
«Уживання прикметників в описах. Обряди зустрічі весни. Народні пісні -
веснянки» .
ЗІНТЕГРОВАНО ЗМІСТ ПРЕДМЕТІВ УКРАЇНСЬКА МОВА І
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО .
УРОК ПІДГОТУВАЛА ТА ПРОВЕЛА
ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
ПАВЕЛКІВСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ.
МАЦЮК ЛЕСЯ ВАЛЕНТИНІВНА
МЕТА УРОКУ :
- продовжувати вивчення прикметника як частини мови;
-вчити влучно добирати прикметники до іменників, узгоджуючи в роді, числі та відмінку, називати предмет за його ознаками;
-розвивати зв’язне мовлення;
-формувати уявлення про зображальні можливості музики у відображенні картин природи;
-розвивати вокально-хорові навички,музичний слух,творчу фантазію;
-виховувати інтерес до музичного мистецтва, художньоестетичний смак ;
-вчити учнів бачити і розуміти прекрасне в природі, в житті, в музиці, в поезії ;
-виховувати почуття любові до рідної природи, бажання оберігати її;
-виховувати любов до рідної мови, повагу до традицій українського народу;
Уже дзвінок нам дав сигнал І на урок він нас зібрав.
А, отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.
Я бачу ви сьогодні схвильовані й веселі
Бо гості завітали до нашої оселі .
Ми вам раді люди добрі,
І вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
Сьогодні урок у нас незвичайний.
Сьгодні ми з вами будемо зустрічати весну.
Ми послухаємо весняну симфонію.
Побуваємо у царстві квітів весняних.
І спробуємо підібрати слова, які найвлучніше передадуть наші враження від почутого і побаченого.
-Хто мені підкаже, який сьогодні день?
-Так, сьогодні 1 березня, перший день весни.
-Чи чекаєте ви весну?
-А що допомагає весні швидше побороти зиму? (Це сонечко)
-Так ! весна настане, коли сонечко своїми промінчиками зігріє нашу землю ,пробудить природу від зимового сну!
-Давайте ж додамо сонечку більше теплих промінчиків!
-Я роздаю вам сонячні промінці. Напишіть на них свої побажання , очікування від сьогоднішнього уроку.
-Яким ви хочете, щоб був наш урок? (Захоплюючим, веселим, цікавим, вдалим, радісним, приємним, пізнавальним, повчальним……)
-Ви записали слова-побажання.
На яке питання відповідають ці слова? (який?)
-Давайте поміркуємо, до якої частини мови відносяться ці слова? (Прикметники)
-Давайте ж повторимо ,що ми вивчили про прикметник .
Попрацюйте в парах змінного складу за карточками ,які які я вам роздаю.
(Вчитель на першому етапі контролює правильність дитячих письмових відповідей)
V. Інтеграція до музичного мистецтва. Обряди зустрічі весни.
Ваші промінчики додають сонечку сили, щоб швидше прогрівалась земля і настала весна.
-А чи знаєте ви,що в давні часи народ не просто чекав приходу весни.
Люди вірили,що весну потрібно закликати.
В народі були обряди зустрічі весни. Під час цих обрядів
-люди спалювали, або топили в річці солом’яне опудало ,що символізувало зиму,
-носили зображення сонця,
-випікали печиво у вигляді жайворонків
-водили хороводи,
-співали закличні пісні веснянки,ще їх називали гаївками.
-Найвідоміші українські веснянки – це пісні-ігри. Багато з них вам відомі.
Наприклад, « А ми просо сіяли, сіяли» , « Зелений шум» , « Льон» , « Довга лоза» і улюблена вами «Подоляночка».
Танцювальні рухи ,якими супроводжувались веснянки нагадували весняну працю людей в полі.
-Давайте ж і ми закличемо весну нашою піснею веснянкою.
(виконання пісні «Прийди, прийди весно красна» )
-Весна почула нашу закличну пісню і завітала до нас на урок.
Весна чарівниця ,неначе цариця,
Наказ свій послала, щоб краса вставала. І проліски ,і травка- зелена муравка,
І кульбабка рясна ,і фіалочка ясна.
Всі квіти весняні, веселі кохані З-під листя виходять, голівки підводять.
Од сну зимового до сонця ясного.
-Так описує прихід весни в своєму вірші видатна українська письменниця, мати Лесі Українки Олена Пчілка.
-Про які квіти згадується в вірші?
А які ще квіти розцвітають ранньою весною?
-Відкрийте підручник на с.130. Прочитаємо вправу 313.
Про які квіти говориться в цьому тексті?
Які квіти зображені на малюнку до вправи 312 ?
-Кожна квітка чимось особлива.
-Ви мали завдання підготувати повідомлення про перші весняні квіти. Зачитайте їх.
Молодці ! Ви підготували цікаві повідомлення.
І головне, що я хочу ,щоб ви запам’ятали, що всі ці прекрасні квіти занесені до Червоної книги, маємо їх оберігати від винищення.
-Давайте перевіримо чи уважно ви слухали один одного.
-Я називатиму слова-ознаки, а ви маєте впізнати про яку квітку йде мова.
Ніжні, тендітні, білосніжні --------підсніжники
Перші, сміливі, блакитноокі-------проліски
Сором’язлива, тиха, волохата, сонна--------сон-трава
Ніжнорожевий, пахучий, медоносний, лікарський-----ряст
Сміливий, перший,фіолетовий або жовтий------шафран-крокус
-Яка частина мови допомогла вам відгадати мії загадки ? (ПРИКМЕТНИК)
-Чому саме прикметник ? (Бо він вказує на ознаки предметів)
VIII. Інтеграція до музичного мистецтва. Слухання музики.
-Діти, весна завжди надихала до творчості письменників і поетів, художників і композиторів.
Стояла я і слухала весну.
Весна мені багато говорила Співала пісню дзвінку, голосну,
То знов таємно-тихо шепотіла.
Так писала Леся Українка.
-Давайте й ми послухаємо весну у творі відомого на весь світ композитора
Петра Ілліча Чайковського « Підсніжник».
-Слухаючи твір зверніть увагу на засоби музичної виразності !
(СЛУХАННЯ МУЗИЧНОГО ТВОРУ)
- Чи сподобався вам прослуханий музичний твір?
-Який темп цього твору ? (ПОВІЛЬНИЙ, ПРОТЯЖНИЙ, ПЛАВНИЙ,
ШИРОКИЙ)
-Яка динаміка твору ? ( ГНУЧКА, МЕЛОДІЙНА ,НАСПІВНА, НІЖНА)
-Який характер твору ? (ЗАДУМЛИВИЙ, ДУШЕВНИЙ, МРІЙЛИВИЙ,
ЛАГІДНИЙ)
-Який ритм твору ? (ПРОНИЗЛИВИЙ, СПІВУЧИЙ,ЧУТТЄВИЙ) -Ви вже знаєте, що Петро Ілліч Чайковський назвав свій музичний твір
«Підсніжник».
-А як би ви хотіли б його назвати?
-Отже, Музика здатна за допомогою засобів музичної виразності намалювати картини природи, а також передати почуття та настрої людей, що спостерігають природу.
-Сонячні промінчики світять яскравіше , пробуджують нашу землю від зимового сну. Сніг майже весь розтав. І лише в матіночку лишились його невеличкі грудочки так як на нашій галявинці.Давайте допоможемо нашій галявинці швидше зазеленіти.
-Послухайте текст.
-Чого в ньому не вистачає ? (ПРИКМЕТНИКІВ)
-Попрацюйте в парах. Доповніть текст прикметниками з довідки. (Робота в зошитах).
-Прочитайте ваші частини тексту.(1, 2 частини)
Доповніть текст на дошці словами прикметниками (на магнітах), помінявшись частинами в парах.
X. Фізкультхвилинка
(Музична фізкультхвилинка «Сонечко» )
-А чи полюбляєте ви плести віночки ?
-Ви знаєте, що віночок плетуть додаючи щоразу по квіточці, зв’язуючи її з попередніми.
-Ми з вами теж сплетемо віночки. Але квіточки в нас будуть не прості.
Це слова прикметники, якими ви будете поширювати речення.
-Згадайте, з яким словом в реченні зв’язується прикметник ?
-На що потрібно звернути увагу ? (ПРИКМЕТНИК ВЖИВАЯТЬСЯ В ТОМУ
Ж РОДІ ,ЧИСЛІ І ВІДМІНКУ , ЩО І ІМЕННИК )
Дидактична гра « Сплетемо віночок»
ПРИЙШЛА ( рання, тепла, лагідна, чарівна) ВЕСНА.
СВІТИТЬ (ясне, тепле, привітне, ласкаве) СОНЦЕ.
ЗАЦВІЛИ (перші, весняні, запашні, барвисті) КВІТИ.
-Думаю дівчинці-весні сподобались ваші віночки і скоро до нас теж прийде
Тепла і лагідна весна.
XII. Підсумки уроку. Рефлексія.
-А чи сподобався вам наш сьогоднішній урок ?
-Чи справдились ваші очікування ?
-Що нового дізналися ?
-Які знання закріпили ?
-Що сподобалось найбільше ?
-Що хотіли б повторити на наступних уроках ?
-Що найбільше запам’яталось ?
МОЛОДЦІ ! ДЯКУЮ ВСІМ ЗА АКТИВНУ РОБОТУ НА УРОЦІ !