Урок із всесвітньої історії в 10 класі присвячений встановленню нацистської диктатури Адольфа гітлера в Німеччині, а токож основним елементам його внутрішньої та зовнішньої політики напередодні другої світової війни. Автор: вчитель історії Дейкалівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів, Зіньківської районної ради Полтавської області Мильченко Олександр Миколайович.
ВСТАНОВЛЕННЯ НАЦИСТСЬКОЇ ДИКТАТУРИ В НІМЕЧЧИНІ.
ЗОВНІШНЯ ТА ВНУТРІШНЯ ПОЛІТИКА АДОЛЬФА ГІТЛЕРА
Мета: з’ясувати основні передумови та наслідки встановлення нацистської диктатури в Німеччині, дати історичну характеристику Адольфу Гітлеру, його внутрішньої та зовнішньої політики, визначити основні поняття з теми; розвивати вміння аналізувати та робити узагальнюючі висновки, удосконалити навички роботи з історичними картами та історичними документами; виховувати в учнів почуття справедливості та любов до історії.
Обладнання: портрет Адольфа Гітлера, настінні карти («Європа після Першої світової війни», «Європа напередодні Другої світової війни»), атласи, ноутбук, відеоматеріал (виступ А. Гітлера), підручники, роздатковий матеріал (істоична довідка про А. Гітлера).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів: повідомлення теми уроку (записано на дошці); Повідомлення цілей уроку:
ІІ. Актуалізація знань, вивчених на попередніх уроках.
Бесіда за запитаннями. Пригадайте:
ІІІ. Мотивація до навчання. Вступне слово вчителя
Звичайно ж Ви чули ім’я Адольфа Гітлера до сьогоднішнього уроку, воно часто звучить в ЗМІ та з уст пересічних громадян... Сьогодні ми з Вами дамо оцінку його діяльності, як одного з найбільш жорстоких правителів в історії світу, ми розкриємо злочини, які скоював Гітлер та його прибічники. Злочини, що призвели до мільйонів смертей, до страждання цілих народів та націй, до безповоротних процесів світової історії.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Перш ніж говорити про діяльність Адольфа Гітлера, як політика, давайте з’ясуємо, що це була за людина, визначимо основні віхи його біографії. (виступ Визір В.)
Я недарма, спочатку говорив про злочини, тому що ми з Вами сьогодні спробуємо виступити в ролі суддів над Гітлером, а судити його будемо за трьома обвинуваченнями:
1. Перейдемо до першого питання, а саме узурпація влади та встановлення тотального контролю. Перш за все, слід розуміти, що поштовхом до того, що в Німеччині було встановлено диктатуру була Велика депресія, світова економічна криза, що надзвичайно гостро відобразилась саме в Німеччині, яка ще не встигла оговтатися від поразки в Першій світовій війні. Невдоволеність населення зростала, тому виникли умови для зміни влади, чим власне і скористався Адольф Гітлер. І так, яким же чином відбулося захоплення влади Гітлером і чи дійсно незаконно нам розповість Тесля А.
Питання: чи дійсно можна звинувачувати Гітлера у захопленні влади незаконним шляхом? Які дії проводив Гітлер для встановлення одноосібної влади?
2. Як відомо тоталітарний режим передбачає встановлення контролю не лише над політичним життям в країні, що вже було зроблено, а й над економікою та особливо населенням. Зараз ми з’ясуємо яку політику проводив Адольф Гітлер в даних напрямках. Програмні засади нацистської ідеології були викладені у книзі Гітлера «Моя боротьба», це фактично був основний програмний документ, яким керувався фюрер. Відповідно до цього соціально-економічна політика передбачала наступні напрямки:
Ми з вами визначили лише основні напрямки соціально-економічної політики, одним із елементів нацистської пропаганди були виступи Гітлера перед німецьким народом, особливо ефектними і ефективними були виступи перед молоддю. (демонстрація відеоматеріалу з виступу Гітлера перед німецькою молоддю).
Питання: Чи можна вважати, що соціальна політика Гітлера було жорстокою та злочинною? Що у виступі Гітлера підтверджує таку політику?
3. Пригадайте, які територіальні наслідки Першої світової війни для Німеччини. Покажіть на карті території, котрі втратила Німеччина і до яких держав вони відійшли.
Таким чином, наслідки Версальської системи договорів – це поштовх до того, що Німеччина прагнула повернути собі втрачені території. Не дивно, що, коли підписувався договір то французький генерал Фош сказав, що «це не мир, а лише перемир’я на 20 років!»
Чи можна зовнішню політику Гітлера назвати агресивною і незаконною, відповідь на це питання можна дати тільки після того, коли ми з’ясуємо якою саме вона була.
Звичайно, гітлерівська адміністрація виношувала плани анулювання Версальських договорів, але крім цього проводились і конкретні кроки:
На перший погляд все це не здавалося агресивним, враховуючи той факт, що визнавалося міжнародною спільнотою, провідні держави Європи проводили політику, яка дістала назву «умиротворення агресора». Для підтвердження злочинних намірів Німеччини ми скористаємось документом.
23 серпня 1939 року між СРСР та Німеччиною було укладено договір, відомий як Пакт Ріббентропа-Молотова, а також таємні протоколи до нього. Саме ці таємні протоколи відкриваютьт істинну природу зовнішньої політики Німеччини. Перед Вами уривок з цього документу, прочитайте його і знайдіть у тексті підтвердження злочинного характеру міжнародних орієнтирів Гітлера.
Питання: Чи можна вважати зовнішню політику Німеччини агресивною? В чому проявлялась дана агресія? Які території були приєднані до Німеччини до 1 вересня 1939 року?
V. Виявлення зворотнього зв’язку
На початку уроку ми з Вами поставили завдання здійснити суд над Адольфом Гітлером і його прибічниками за трьома показниками. Прийшов час з’ясувати, чи дійсно діяння Гітлера були злочинними? Для цього ми здійснимо суд присяжних, кожен з Вас повинен сказати засуджуєте Ви його політику чи одобрююте і пояснити свій вибір... Відповіді учнів
VІ. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання
Ось і закінчився наш урок, на якому ми вивчили діяльність одного з найбільших світових тиранів, Адольфа Гітлера. В 11 класі Ви будете продовжувати вивчати цю постать, його ім’я буде пов’язане з однією із найтрагічніших сторінок світової історії – Другою світовою війною, що призвела до мільйонів жертв у всіх куточках нашої планети.
Домашнє завдання: за допомогою підручника та додаткових джерел інформації знайти і записати в зошит визначення наступних понять: фюрер, гестапо, аншлюс, Кришталева ніч, умиротворення агресора, антисемітизм, Третій Рейх.
Повторити вивчені теми з тематичного блоку, підготуватись до перевірки знань з теми «Провідні країни Європи у міжвоєнний період 1918-1939 рр.»
До побачення!!!