Тема уроку: Виштовхувальна сила рідинах і газах. Закон Архімеда. Умови плавання тіл.
Мета уроку: сформувати поняття про Архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда, формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв'язування типових задач; з'ясувати умови, за яких можливе плавання тіл; показати практичне застосування закону Архімеда;
розвивати логічне мислення, пам'ять, навики виконання та осмислення експерименту;виховувати вміння висловлювати свої думки в усній та письмовій формі.
Маріупольська загальноосвітня школа-інтернат № 2
Донецької обласної ради
Урок в 7 класі на тему:
Виштовхувальна сила. Закон Архімеда. Умови плавання тіл.
Підготувала
Скрипник Галина Григорівна
2018 р.
Тема уроку: Виштовхувальна сила рідинах і газах. Закон Архімеда. Умови плавання тіл.
Мета уроку: сформувати поняття про Архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда, формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; з'ясувати умови, за яких можливе плавання тіл; показати практичне застосування закону Архімеда;
розвивати логічне мислення, пам'ять, навики виконання та осмислення експерименту;виховувати вміння висловлювати свої думки в усній та письмовій формі.
Обладнання: склянка з водою, терези, важки однакового об’єму і різного, динамометри, м’ячик, металевий циліндр, дидактичний матеріал з індивідуальними завданнями, комп’ютер, мультимедійний проектор,екран.
Очікувані результати. Після цього уроку ви зможете:
застосовувати закон Архімеда при розв’язку задач;
дізнатись чому у рідині та газі виникає виштовхувальна сила;
пояснити умови плавання тіл.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання учнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація уроку.
Людина здавна намагалась пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, людина міркувала , намагалась розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Сьогодні ми з вами розгадаємо ще одну загадку природи, а саме чому одні тіла плавають, а інші тонуть та які сили діють на тіло занурене у воду.
Давайте запишемо число, і тему сьогоднішнього уроку:
«Виштовхувальна сила. Закон Архімеда. Умови плавання тіл».
Завдання уроку наступні:
1.Ознайомитися з історією відкриття.
2. Причини виникнення виштовхувальної сили.
3. Від чого залежить архімедова сила.
4. Формула закону Архімеда.
5. Умови плавання тіл
Нам в роботі допоможе лист само оцінювання. ( пояснення учням як користуватись листом оцінювання)
Але перш ніж почати вивчати нову тему, давайте спочатку повторимо основні означення і закони, які знадобляться нам на уроці.
І зробимо по принципу дії гри ДОМІНО. У вас на столі 12 карточок. Шість питань і шість відповідей. Ваша задача розтавати карточки так, щоб на одній карточці було питання, а на другій-відповідь
1) Що таке тиск?
2) Що називається силою?
3) Як розрахувати силу тяжіння?
4) Що таке вага тіла?
5) Як визначити масу тіла, знаючи його густину та об’єм?
6) Чому дорівнює прискорення вільного падіння?
Дякую. В карту самооцінювання запишемо ваші результати
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви знаєте і спостерігали багато разів.
Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.
Звернімося до історії відкриття.
Вперше виштовхувальну силу розрахував давньогрецький учений Архімед.
Хто ж такий Архімед, який залишив такий яскравий слід в науці?
Давайте подивимося відеоролик. Перший відеоролик.
Народився Архімед в 287 році до н. е. в місті Сиракузи на острові Сицилія. Архімед одержав гарну освіту від свого батька – астронома. В юнацтві провів декілька років в Александрії. Це послужило розвитку його надзвичайних здібностей. В Сицилію повернувся зрілим вченим. Він прославився багаточисленними науковими працями в області фізики і геометрії.
І нехай вигук Архімеда: «ЕВРІКА» буде девізом нашого уроку.
Звернімося до історії відкриття самого закону. Факт відкриття архімедовою сили пов’язують з розв’язком задачі практичного змісту. Пропоную до вашої уваги відео про відкриття цього закону.
Відео Другий відеоролик
Фронтальна бесіда:
• Яке завдання отримав Архімед?
• Як він проводив розрахунки?
• Який результат отримав?
(Учні, які відповідають, ставять собі в лист самооцінювання по 1 балу за відповідь)
Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді.
Дослід, що підтверджує закон Архімеда
Візьмемо металеві циліндр і склянку, місткість якої дорівнює об'єму циліндра. Підвісимо їх разом до гачка динамометра і визначимо вагу циліндра і склянки Тепер повністю зануримо циліндр у воду. Динамометр покаже зменшення ваги. Але якщо в склянку вщерть налити води, то покази динамометра відновляться. Отже, виштовхувальна сила дорівнює вазі води, об'єм якої дорівнює об'єму тіла. Якщо воду замінити насиченим розчином солі у воді, то виштовхувальна сила буде більшою, оскільки буде більшою вага рідини, об'єм якої дорівнює об'єму тіла.
Пропоную до вашої уваги прості досліди.
Демонстрація 1. В посудину з водою повністю занурюють м’ячик і прибирають руку. М’ячик стрімко спливає. (Чому м’яч спливає, які сили на нього діють?)
Так, м’ячик, окрім сили тяжіння, діє сила, яка називається виштовхувальною.
Демонстрація 2 . В посудину з водою занурюють металевий шарик. Спостерігаємо, що тіло тоне. (Чому тіло тоне? Невже на нього не діє виштовхувальна сила?)
Від яких фізичних величин залежить виштовхувальна сила?
Запишемо формулу для обчислення виштовхувальної сили.
(Записують у зошит)