Розробка уроку в 7 класі по темі " Антарктида та Антарктика. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Історія відкриття та дослідження. Сучасні наукові дослідження." Під час уроку учні виконують практичну роботу “Позначення на контурній карті назв основних географічних об'єктів”
Тема уроку: Антарктида та Антарктика.
Загальні відомості.
Особливості географічного положення.
Історія відкриття та дослідження.
Сучасні наукові дослідження материка.
Практична робота “Позначення на контурній карті назв
основних географічних об’єктів”
Мета уроку: - сформувати у учнів поняття Антарктида та Антарктика;
- ознайомити з особливостями водних мас Південного океану;
- забезпечити розуміння своєрідності фізико-географічного
положення материка;
- поглибити та систематизувати знання про відкриття
Антарктиди , сучасні наукові дослідження материка;
- вдосконалювати вміння та навички визначати географічне
положення материка за типовим планом;
- розвивати вміння працювати з географічними картами та
додатковими джерелами інформації;
Обладнання: глобус, фізична карта світу, карта Антарктиди, ілюстративні
( фото- та відео-) матеріали з портретами дослідників та
природою материка.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
На екрані відео сюжет про природу Антарктиди.
Вступне слово вчителя.
Цей таємничий та загадковий материк вже багато десятиріч приваблює увагу мільйонів людей. Як тільки не називають його « королева холоду», «край Землі», « безлюдний континент», « холодильник планети».
І насправді – цей континент побив всі географічні рекорди, він одночасно спростовує і підтверджує закони природи. Лише на цьому материку оселилися прекрасні і величні птахи, що не літають – імператорські пінгвіни, які дбайливо піклуються про своє дитинча, відкладаючи одне єдине яйце у найнестерпніший холод.
Саме на цьому материку серед сурового царства льоду і лютих вітрів можна отримати сонячні опіки.
Саме цей найхолодніший материк нашої планети, вкритий декілька кілометровим шаром льоду, протягом тривалого полярного дня отримує таку ж кількість сонячної радіації, як і найжаркіші екваторіальні широти.
Саме цей материк, на якому зосереджено 70% запасів світової прісної води є найбільшою безводною пустелею.
І цей перелік природних парадоксів можна ще довго продовжувати. Але кожен з них має своє наукове пояснення. І вивчаючи даний материк ми з вами і будемо знаходити відповіді на ці та багато інших питань. Тож вирушаємо у подорож.
Учні пригадують план вивчення материка та пояснюють чому з характеристики ф.г.п. він починається.
Учні самостійно заповнюють таблицю
Що знаю? |
Що хочу дізнатися? |
Що дізнався? Що дізналася? |
|
|
|
І. Загальні відомості про Антарктиду та Антарктику. Південний океан.
( робота з підручником)
Антарктида – це материк в південних полярних широтах.
S=14 млн.кв.км.( 5 місце)
Антарктика – прибережні океанічні води та прилеглі острови разом з Антарктидою.
S=52,5 млн.кв.км.
??? Чому деякі вчені виділяють п’ятий Південний океан?
Особливості вод Південного океану:
(виписують самостійно з підручника)
ІІ. Характеристика фізико-гегорафічного положення Антарктиди.
На екрані вигляд Антарктиди з космосу, розташування на глобусі, фізична карта Антарктиди.
Учні самостійно за типовим планом (с.269 в підручнику) дають характеристику географічного положення та на контурну карту в практикумі (с.34) наносять географічні об`єкти.
Індивідуальні картки.
№1 За фізичною картою Антарктиди в атласі розрахувати протяжність материка по меридіанам 90 зх.д – 90 сх.д., 0 – 180 двома способами
І. 9см.*500км=4500км
ІІ.41гр.*111км=4551км
№2 За настінною фізичною картою світу розрахувати протяжність материка по меридіанам 90 зх.д – 90 сх.д., 0 – 180.
І. 7см.*500км=3500 км
ІІ. 32гр.*111км=3552км
№3 Визначити координати крайньої північної точки Антарктиди.
Антарктичний півострів 63пд.ш.57 зх.д.
Висновок:
ІІІ. Історія відкриття та дослідження материка.
Слово вчителя. Перш ніж розпочати знайомство з історією відкриття та дослідження Антарктиди, хочу звернути вашу увагу на вислів англійського мореплавця Дж.Кука, який був дуже відважною та рішучою людиною, здійснив три навколосвітні подорожі і перший спробував досягти берегів цього материка.
"Я обійшов океан південної півкулі у високих широтах і здійснив це таким чином, що незаперечно відхилив можливість існування материка, який коли й може бути виявлений, то лише поблизу полюса, у місцях, неприступних для плавання. Якщо хтось виявить рішучість, бажання і наполегливість, щоб розв'язати це питання, і пройде далі за мене на південь, я не заздритиму славі його відкриття. Але маю сказати, що світові його відкриття не дадуть ніякої користі".
??? Наприкінці уроку підтвердіть або спростуйте цю думку (проблемне питання – розвиток критичного мислення)
Про існування невідомої південної землі люди замислювалися досить давно.
Вона зображувалася на картах голанського географа Меркатора ще в XV ст. Але перші спроби досягти цієї землі відбулися наприкінці XVIII ст.
На екрані портрети мореплавців та короткі відомості про них.
1.Джеймс Кук. (англ.)
1772-1775 тричі перетинув південне полярне коло і заперечив існування південного материка
2.Фадей Беллінсгаузен та Михайло Лазарєв. (рос.)
16 січня 1820р. Відкрили Антарктиду.
Михайло Лазарєв Фадей Беллінсгаузен
Норвезький полярний мандрівник і дослідник. Першим досяг Південного полюса (14 грудня 1911 р.). Єдиний, хто пройшов на судні і Північно-Східним (вздовж берегів Сибіру), і Північно-Західним (протоками Канадського архіпелагу) морським шляхом.
На честь мандрівника названі море, гора і американська наукова станція Амундсен-Скотт в Антарктиді, затока і впадина у Північному Льодовитому океані, місячний кратер.
У 1911-1912 роках керівник експедиції, що досягла 17.01.1912 Південного полюса (на 33 дні пізніше норвезького полярного мандрівника і дослідника Руаля Амундсена). Загинув на зворотному шляху.
Остання експедиція Скотта, - до Південного полюсу, - закінчилася трагічно: ціною неймовірних страждань і зусиль Скотт і четверо його супутників досягли мети 17 січня 1912 року, на 33 дні пізніше Р. Амундсена. Через нервове потрясіння, крайнє виснаження і нестачу продуктів, від холоду і кисневого голодування всі члени експедиції загинули: спочатку двоє (один за одним), а за 264 км від головної бази.
Роберт Скотт помер 29 березня 1912 року на шельфовому льодовику Росса, в Антарктиді.
IV. Сучасні наукові дослідження Антарктиди.
Всебічно і систематично материк почали вивчати з другої половини ХХст.
Зараз - це материк міжнародного наукового співробітництва, який не належить жодній країні і на якому працює 39 наукових станцій з 18 країн світу, в т.ч. одна – з України.
Учні наносять та підписують станції на контурній карті.
На екрані – слайд із зображенням української антарктичної станції «Академік Вернадський».
??? З якою метою проводять дослідження? Чи правий був Дж.Кук?
(відповіді учнів).
V. Підсумок.
Таким чином, ми з вами сьогодні на уроці з’ясували ….
Повертаємося до таблиці .яку заповнювали на початку уроку та заповнюємо третю колонку.
VІ. Узагальнення.
І.Тест «так-ні».(взаємоперевірка)
- 1. Площа Антарктиди більша площі Антарктики.
+ 2. Антарктида не має 4-х крайніх точок.
- 3. Материк відкрив Дж.Кук наприкінці 18 століття.
+ 4. Материк лежить в південних полярних широтах.
+ 5. Першими досягли південного полюса англійська експедиція під керівництвом Р.Амундсена.
- 6. Українська антарктична станція називається «Восток», вона працює з 2000 року.
+ 7. Материк перетинається усіма меридіанами Землі
ІІ. Складання сенкану до слова Антарктида.
VI. Оцінювання.
В листах самооцінювання
Робота на контурній карті – 6 балів.
Повідомлення + 2 бали.
Індивідуальні картки + 2 бали.
Тест + 2 бали.
Робота на уроці + 1бал за кожну відповідь.
VII. Домашнє завдання. Опрацювати зміст п.36, відповісти на питання стор.153 №1 - №4*. Вивчити номенклатуру карти.
Емоційний підсумок уроку.