Матеріал уроку розкриває зміст одного з фундаментальних законів природи - закону збереження маси речовин, розкривє роль вчених М. Ломоносова і А.Лавуазьє у відкритті й становленні даного закону, пояснює значення закону як однієї з форм наукових знань про природу; ознайомлює з хімічними рівняннями реакцій як наслідком, що витікає з закону збереження маси речовин.
Урок в 7 класі
Тема. Закон збереження маси речовин. Хімічні рівняння.
Мета: - повторити відмінності між фізичними і хімічними явищами, ознаки хімічних явищ, з’ясувати суть хімічної реакції на підставі знайомства з відкриттям закону збереження маси речовин, розкрити роль вчених М. Ломоносова і А.Лавуазьє у відкритті й становленні даного закону, пояснити значення закону як однієї з форм наукових знань про природу; ознайомити з хімічними рівняннями реакцій як наслідком, що витікає з закону збереження маси речовин;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання до уроку: презентація «М.Ломоносов і А.Лавуазьє – відкривачі закону збереження маси речовин» (додаток 1), опорний конспект (додаток 2), фішки доміно (додаток 3), відеодослід (додаток 4), мелодія «Вальс квітів» (додаток 5).
Хід уроку
"Вивчення хімії має двояку мету: одна - удосконалення природничих наук, інша - примноження життєвих благ".
М.В. Ломоносов
Випадкові відкриття роблять тільки підготовлені уми.
Б. Паскаль
Привітання.
Раді ми гостей вітати
І урок розпочинати.
Будемо навчатись гарно,
Швидко, весело і вправно.
Ми починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
Вправа «Квітка»
Учитель. Перед вами – квітка. На пелюстках необхідно написати ознаки хімічних явищ (учні називають ознаку, наводять приклад і записують її на пелюстці).
Вправа «Встанови слово»
Учитель. Визначте за таблицею типи вказаних явищ. З обраних літер запишіть прізвище вченого.
Явище |
Хімічне |
Фізичне |
Кування металів |
м |
л |
Кипіння води |
е |
о |
Горіння бензину |
м |
н |
Розчинення цукру у воді |
д |
о |
Скисання молока |
н |
е |
Танення снігу |
л |
о |
Видування новорічних іграшок |
є |
с |
Гниття листя |
о |
в |
Випаровування води |
й |
в |
Запитання учням
Перед вами – інформаційний лист. Прочитайте й виділіть основні відкриття Ломоносова в хімії.
(- Засновник нової науки – фізичної хімії.
- Створив атомно-молекулярну теорію.
- Відкрив закон збереження маси речовин).
Повідомлення теми, мети уроку
Демонстрація досліду «Хімічний вулкан»
Запитання.
(NH4)2Cr2O7 = N2 + 4H2O + Cr2O3
В ході реакції об’єм утвореного хром оксиду збільшився за рахунок зволоження його парами води й розпушування азотом, який виділяється в ході реакції.
Проблемне запитання
Сьогодні ми здійснимо наукове відкриття. А для цього уявіть себе в XVIII столітті в лабораторії великого російського вченого М. В. Ломоносова. Ломоносову не давало спокою одне питання: як одна речовина перетворюється на іншу? Він замислився: що трапляється з масою речовин, що вступають в хімічні реакції? Адже в той час існувала думка знаменитого англійського вченого Роберта Бойля, який вважав, що маса речовин в результаті хімічних реакцій змінюється. А вважав він так ось чому: прожарюючи у відкритому посуді різні метали і зважуючи їх до і після нагрівання, виявив, що маса металів стає більшою. Ґрунтуючись на цих дослідах, він не врахував роль повітря і зробив неправильний висновок про те, що маса речовин у результаті хімічних реакцій змінюється. Р. Бойль стверджував, що існує якась «вогняна матерія», яка у разі нагрівання металу з'єднується з ним, збільшуючи масу.
Але вчені на те і вчені, що вони нічого не приймають на віру, все піддають сумніву і перевірці. З 1748 по 1756 рр. Ломоносов виконав величезну роботу. Він, на відміну від Р. Бойля, прожарював метали не на відкритому повітрі, а в запаяних ретортах, зважуючи їх до і після реакції. Ломоносов довів, що маса речовин до і після реакції залишається незмінною, і що при прожарюванні до металів приєднується якась частина повітря (кисень у той час не був ще відкритий). Він проводив експерименти не тільки з металами, а й з іншими речовинами.
Результати своїх дослідів у 1748 році Ломоносов сформулював у вигляді закону: «Маса речовин, що вступили в реакцію, дорівнює масі речовин, що утворилися внаслідок реакції».
Незалежно від Ломоносова (?) цей закон відкрив французький хімік А.Лавуазьє у 1789 році.
Демонстрація відеодосліду, який підтверджує закон збереження маси речовин.
Загальний висновок: всі хімічні процеси, що відбуваються в природі, підпорядковуються закону збереження маси речовин, тому він є єдиним законом природи. В результаті хімічних реакцій атоми не зникають і не виникають, а відбувається їх перегрупування. Так як число атомів до і після реакції залишається незмінним, то їх загальна маса теж не змінюється.
Відкриття закону збереження маси сприяло дальшому розвитку хімії як науки. Він підтвердив, що атоми є неподільними та під час хімічних реакцій не змінюються. Молекули під час реакцій обмінюються атомами, але загальне число атомів кожного виду не змінюється, тому загальна маса речовин у процесі реакції зберігається.
Велике значення мало відкриття цього закону для організації хімічних виробництв. З ім’ям М.Ломоносова пов'язаний розвиток порцелянової, скляної, металургійної, гірничої промисловості.
Проблемне запитання. А чи можемо ми записати хімічне явище схематично? Запропонуйте варіанти (учні пропонують записувати речовини за допомогою хімічних формул).
На основі закону збереження маси складають хімічні рівняння.
Хімічне рівняння – це умовний запис реакції за допомогою хімічних формул і коефіцієнтів.
Як же складати хімічні рівняння?
У вас на столах – пам’ятки, в яких розташовані правила складання хімічних рівнянь.
Розглянемо на прикладі взаємодії азоту й водню, літію й кисню.
Вводимо поняття про реагенти і продукти реакції.
Робота в парах
Гра «Доміно»
Учні складають частини хімічних рівнянь так, щоб в ньому були реагенти і продукти реакції, переписують їх в зошит, розставляють коефіцієнти. Біля дошки також робляться записи.
Учитель.
Гра «Світлофор»
Учитель вголос висловлює 12 тверджень, частина з яких містить помилки. Після кожного речення учні піднімають зелені картки (згодні), червоні (не згодні), жовті (можуть доповнити). Учні, які правильно підняли картки, ставлять собі по 1 балу. Виставляється оцінка по набраним балам.
1 |
Під час хімічних реакцій атоми не зникають (доповнення: і не утворюються з нічого). |
жовта |
2 |
Під час перебігу хімічних реакцій кількість атомів залишається незмінною. |
зелена |
3 |
Закон збереження маси речовин відкритий Р.Бойлем |
червона |
4 |
Під час хімічних реакцій відбувається перерозподіл атомів. |
зелена |
5 |
Закон збереження маси був відкритий спочатку Лавуазьє, а потім Ломоносовим. |
червона |
6 |
Число атомів кожного елемента в лівій і правій частинах рівняння повинні бути однаковими. |
зелена |
7 |
Рівняння реакцій складаються на основі закону збереження маси. |
зелена |
8 |
В лівій частині рівняння записуються реагенти. |
зелена |
9 |
Речовини, які утворюються внаслідок реакції, називаються продуктами реакції. |
зелена |
10 |
При написанні хімічного рівняння треба підбирати коефіцієнти. |
зелена |
11 |
При написанні хімічних реакцій можна змінювати індекси в формулах. |
червона |
12 |
Умовний запис хімічної реакції називається хімічною формулою. |
червона |
Виставлення оцінок
§ 23 – вчити, з. 1-8 – усно, з.9– письмово,
§ 24 – вчити, з. 1-4 – усно, з.7– письмово.
Звучить мелодія «Вальс квітів» (додаток 5).
Візьміть ромашку. На кожній пелюстці напишіть: 1) що сподобалось на уроці, 2)що нового дізналися на уроці, 3) про що хотіли б дізнатись більше, 4) що виявилось складним на уроці, 5) якими б ви хотіли бачити уроки. В центрі ромашки поставте смайлик, який відображає ваш настрій.
Я дякую вам за урок. Ви були активними, ініціативними, веселими.
Бажаю вам, щоб всі уроки були зрозумілими, нехай ваше життя буде схоже на ромашку- світла і з сонечком всередині.
1