урок в 8 класі на тему: "Османська імперія"

Про матеріал
Урок, в якому розкривається діяльність вчителя та учнів, їх постійна взаємодія та компетентності, які вчитель формує протягом уроку. Розраховано на розвиток уяви учнів.
Перегляд файлу

Урок №21: «Османська імперія».

Мета:

  • ознайомитися з географічним положенням Османською імперії, знаходити її і столицю на карті, а також приєднані території;
  • знати найважливіші дати розвитку Османської імперії: близько 1300 – поява імперії, 1453 – падіння Константинополя, 1520—1566 – правління Сулеймана І та ін.
  • відновити в пам’яті визначення понять: «султан», «імперія», зрозуміти значення нових термінів: «яничари», «башибузуки», «тимаріоти»; працювати з історичними документами (уривок з листа) та висловлювати свою думку щодо правильності або неправильності твердження;
  • виділяти головне у політиці, економіці й релігії з життя Османської імперії, давати відповіді на три головних питання: «Що?Де?Коли?», узагальнювати вивчене шляхом розгадування кросворду;
  • виховувати повагу до східних традицій, оцінювати внесок султана Сулеймана І для імперії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Засоби: підручник (автори – Гісем, Мартинюк), карта Османської імперії, зображення мечеті Сулейманіє та султана Сулеймана,  уривок  з листа Сулеймана Пишного до французького короля Франціска I;  для міні-театралізованої сценки: вирізані монети-гроші акче, колоски пшениці, саморобний тюрбан для ролі султана Сулеймана І, саморобна казна для податків, дитячий меч, музичний супровід для виходу.

Етап уроку

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

I. Організаційний (2 хв.)

Підготовка дошки до уроку, відрекомендування, привітання

Підготовка до уроку, привітання

ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)

Проводить бесіду з учнями за такими запитаннями:

 1. Яку назву отримав період в історії людства, що розпочався наприкінці XV ст.?

2. Яка подія вважається початком Нового часу?

3. Коли виникає така держава як Оттоманська Порта?

4. Який титул мав  верховний правитель Оттоманської Порти?

 

Слухають запитання вчителя і дають такі відповіді:

1. Новий час

2. Великі географічні відкриття, відкриття Колумбом Америки

3. Близько 1300 року Османом І.

4. Султан

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. (2 хв.)

Говорить, що сьогодні учні починають вивчати новий розділ: «Османська імперія та країни Східної Європи», записує тему уроку на дошці: «Османська імперія». На цьому уроці ми дамо відповіді на такі питання: «Що?Де?Коли?» (уточнює «Що?» - Османська імперія, «Де?» - географічне положення, «Коли?» - утворення й розвиток імперії)

Відкривають зошити, записують тему уроку, слухають, про що сьогодні дізнаються

IV. Мотивація навчання школярів (3 хв.)

Говорить, що Східний світ жив своїми, відмінними від Заходу, законами. На Сході були свої традиції, правила поведінки, які передавалися від покоління в покоління, тому цю цивілізацію називають «традиційними суспільствами». Османська імперія була однією з наймогутніших  і мала вплив на Запорізьку Січ, а який саме ми з вами і вияснимо.

Слухають вчителя, налаштовуються на роботу на уроці

V. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу (17 хв.)

Давайте згадаємо таке поняття, як імперія. Що вам відомо про імперії?

Розповідь про зародження Османської імперії та її географічне положення.

Спочатку запишемо визначення Османської імперії. Це держава, заснована і керована династією Османів від приблизно 1300 до 1922 року, що належала до типу степових імперій, але увібрала державні й культурні традиції завойованих земель.

Тепер з’ясуємо, де ж знаходилася Османська імперія, а як ви вже зрозуміли вона включала багато володінь.

Показує на карту і говорить, що Османська імперія займала територію близько 40 сучасних країн. Знаходилась на території сучасних Болгарії, Єгипту, ОАЕ, Греції, Австрії та багатьох інших. Мала вихід до таких морів, як: Середземне, Червоне, Чорне і Азовське. Столицею стало місто Константинополь (сучасний Стамбул). Це сталося 1453 року, коли було захоплено візантійський Константинополь. Нині це Туреччина. Давайте знайдемо її на карті і покажемо столицю – м. Стамбул.

Далі робота в групах.

Давайте поділимося на 4 групи й дослідимо політичну систему, економіку, соціальну сферу й релігію за Османської імперії. Тримайте, будь-ласка картки.

Давайте озвучимо особливості життя в Османській імперії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А тепер подивимося на зображення султана Сулеймана І. як ви можете його описати?

Так, дійсно Сулейман І Пишний був незвичайною людиною. Роки його правління 1520—1566 називають «золотим віком».

 В процесі розповіді, запишемо досягнення Сулеймана. Він прославився прийняттям зводу законів, в основу яких був покладений поділ населення на мусульман та немусульман. Султан брав участь у 13 військових походах. У 1526 р. після перемоги турецького війська над чесько-угорською армією відбулося підкорення більшої частини Угорщини. В Азії до імперії були приєднані Ірак та частина Грузії. Під залежність султана потрапив і Алжир. В Європі тривали завоювання, була підкорена Трансільванія (сучасна Румунія), але невдала облога Відня у 1529 р. припинила просування турків. Султан вів активну дипломатичну політику і навіть уклав союзний договір із Францією проти Габсбургів. Дружиною султана була Настя Лісовська, відома як Роксолана, що ймовірно походила з Галичини.

Згадують вже вивчене поняття «імперія». Дають таке визначення: Імперія - це така складна і велика держава, яка об'єднує інші держави або народи в результаті завоювань.

Далі слухають розповідь.

 

 

 

 

 

 

 

Слухають розповідь про географічне положення Османської імперії, роздивляються карту й знаходять сучасну Туреччину й столицю – м. Стамбул.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсідають ближче один до одного, утворюючи чотири міні-групи. Ознайомлюються з інформацією у картках. Починають відповідати:

1-а група:

Економіка

• Основа економіки — сільське господарство.

• Власник землі — султан.

• Селяни віддавали десяту частину врожаю.

• У містах розвивається ремесло (цехи).

• Розвиток торгівлі.

• Розташування на перетині торговельних шляхів (мито).

2-а група:

Політична система

• Султан — голова держави.

• Військово-ленна, або тимарна, система — воїн отримував земельний наділ за службу.

• Імперія розташована в Азії, Африці та Європі.

• Чорне море — «внутрішнє».

Картка для третьої групи

3-а група:

Релігія

• Державна релігія — іслам.

• Більшість населення — мусульмани.

• Немусульмани — християни та іудеї — сплачували спеціальний податок.

• Султан — голова держави мусульман.

• Судочинство здійснювалося на основі ісламу.

Картка для четвертої групи

4-а група:

Соціальна сфера

• Основа держави — тимаріоти — військові (кіннотники), які становили більшість армії.

• Яничари — особливі війська, до яких набирали хлопчиків із підкорених країн.

• Селяни — особисто вільні, але не володіли землею.

 

 

Дивляться на зображення Сулеймана І, говорять, що виглядає він мужньо, явно на когось дивиться, одягнений як справжній султан, а вуса й тюрбан роблять його мудрим.

Слухаючи, записують досягнення Сулеймана:

  • прийняття нових законів;
  • поділ населення на мусульман і не мусульман;
  • завоювання частини Угорщини, Азії, Європи;
  • союзні договори з Францією.

 

 

VІ. Осмислення зв'язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу (8 хв.)

Тепер попрацюємо з історичними джерелами. Хто допоможе прочитати уривок з листа  Сулеймана?
Яким був тон султана?

На вашу думку, чи правильно висловився Сулейман, надаючи поради?
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тепер трішки пограємо і відпочинемо. Хто бажає прийняти участь у дуже цікавому завданні? Бажано 6 чоловік.

Уявіть себе жителями Османської імперії. Ви у нас султан, а ви його дружина – Роксолана. Ще у нас є яничари - підрозділи турецької армії; землероби, ремісники, башибузуки, теж такі воїни. У вас є певні атрибути і ми спробуємо розіграти сценку з життя в ХVІ столітті.

Я буду зачитувати текст, а ви, уважно слухаючи про свою роль, відповідайте образу.

Ось він – верховний власник землі – султан Сулейман виходить до людей. Він ініціатор будівництва мечеті Сулейманіє, показує на мечеть. У нього є Хюррем – дружина Роксолана, управителька гарему. Яничари одержують щедру винагороду за службу. Землероби можуть обробляли землю, за що платять податок у казну султана монетами акче. Ремісники працюють на замовлення багатих людей. А башибузуки служать за військову здобич, ведуть себе як розбійники.

Дякую вам за чудову виставу!

 

Учень зачитує уривок  з листа Сулеймана Пишного до французького короля Франціска I:

«Франціск... ви звернулися з листом... ви довели до нашого відома, що ворог оволодів вашою країною і що ви самі перебуваєте... у полоні, і ви звернулися сюди по допомогу... для вашого звільнення.

Немає нічого дивного, що імператори зазнають поразок і потрапляють у полон. Отже, кріпіться і не падайте духом. Наші славні предки... ніколи не припиняли війн для того, щоб відбити ворога і підкорити нові землі. І ми також слідували їхньому прикладу. Ми безупинно завойовували провінції і сильні неприступні фортеці. Вдень і вночі наш кінь стоїть осідланий, і ми оперезані шаблею».

Відповідають, що тон султана був зрозумілим і він давав свої поради французькому королю. Вони були і слушними, і потрібними.

За бажанням виходять шість учнів, отримують реквізити й слухають текст, виконуючи певні дії.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань (5 хв.)

Щоб узагальнити вивчене сьогодні, давайте розгадаємо кросворд з нашої теми.

1. Головний власник земель в Османській імперії.

2. Султан, правління якого назвали «золотим віком».

3. Одна з завойованих країн.

4. Сучасна столиця Туреччини.

5. Султан - ініціатор будівництва споруди. Що це за споруда?

6. Державна релігія в Османській імперії.

7. З цією державою Сулейман І уклав союзний договір.

 

С

у

л

е

й

м

а

н

 

У

г

о

р

щ

и

н

а

С

т

а

м

б

у

л

 

 

м

е

ч

е

т

ь

 

 

і

с

л

а

м

 

Ф

р

а

н

ц

і

я

Слухають запитання до кросворду, хто знає правильну відповідь виходить до дошки й заповнює пусті клітинки.

 

 

VІІІ. Підсумки уроку (3 хв.)

Сьогодні ми ознайомились з величною Османською імперією. Період правління Сулеймана I був вершиною могутності імперії Османа, потім настав час рівноваги сил та занепад держави. Османська імперія здійснювала напади на Запорізьку Січ та козаки здійснювали вдалі героїчні походи.

Що сьогодні вам сподобалося найбільше у вивченні теми?

Слухають підсумки уроку, говорять, що найбільше сподобалася сценка і кросворд

ІХ. Повідомлення домашнього завдання (3 хв.)

Записує на дошці домашнє завдання й оголошує його: прочитати параграф 18, законспектувати причини занепаду імперії Османа.

Відкривають щоденники, записують домашнє завдання, прощаються

 

docx
Додав(-ла)
Кучер Карина
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
2200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку