Урок "В. Дрозд «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеособлення"

Про матеріал
Інтегрований урок пошуку істини за оповіданням В.Дрозда "Білий кінь Шептало" (українська література - історія) спонукає аргуменовано робити вибір, розвиває вміння висловлювати власну думку та переконує, що кожна особистість неповторна й унікальна.
Перегляд файлу

 

Тема. В. Дрозд «Білий кінь Шептало».

           Проблема людини в суспільстві, її знеособлення

Мета:

  • з’ясувати морально-етичні проблеми оповідання, розкрити його алегоричний зміст та головну думку;
  • удосконалювати навички аналізу героїв та їхніх учинків, розвивати творчі здібності, удосконалювати навички усного мовлення, виразного читання; 
  • виховувати високі моральні якості, переконання в тому, що кожна людина особлива, вона повинна мати власну думку, культивувати в собі шляхетність, гордість, самобутність.

Тип уроку: інтегрований урок пошуку істини (українська література – історія)

Обладнання: текст оповідання, відеофрагмент з мультфільму «Spirit», ілюстрації коней.

Методи та прийоми: слово вчителя, «Світлофор», «Мозковий штурм», бесіда, аналіз тексту, розгадування кроссенсу, словникова робота, «Метаплан», «Займи позицію».

Форми роботи: робота в група, парах, індивідуальні випереджувальні завдання.

Очікувані результати:

знати: зміст твору;

вміти: переказувати найвагоміші епізоди;

підтверджувати думку цитатами з тексту;

пояснювати алегоричний образ коня Шептала, характеризувати його, давати власну оцінку його поведінці;

дискутувати про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

 - Добрий день, любі друзі! Рада вас бачити! Як ваш настрій?

Вправа «Світлофор»

Сподіваюсь, що  до кінця уроку у всіх будуть зелені картки, а значить, чудовий настрій. А покращить його, безперечно,  художнє слово, яке справді має цілющі властивості.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Мозковий штурм»

(На екрані – портрети Т.Шевченка, І.Франка, В.Стуса)

- Що об’єднує зображених на екрані митців?

(Майстри художнього слова)

-  Чи були перепони в цих письменників на шляху самореалізації?

(Так. Заслання, переслідування, арешти, втрачене здоровя, передчасна смерть).

- То чи варто було їм розвивати свої таланти, якщо це несло загрозу благополуччю?

«Займи позицію»

  • Варто розвивати таланти, ризикуючи благополуччям.
  • Краще жити стабільним, спокійним, безпечним життям.

Учні об’єднуються біля дошки в дві групи та пояснюють свої думки.

  •       Думки розділилися. Питання справді складне, проблемне. І актуальне для всіх нас. Для вас, молоді, передусім. І я сподіваюся, що вирішити нам його допоможе твір В. Дрозда, який ви на сьогодні дочитали вдома.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Аналізуючи поведінку білого коня Шептала, ми дізнаємося, який вибір робити нам? Цей урок змусить замислитися над тим, що кожна людина особлива, вона повинна мати власну думку, сприяти розвиткові в собі шляхетності, гордості, самобутності. Отже, тема нашого уроку - «Проблема людини в суспільстві, її знеособлення».

ІV. Актуалізація опорних знань.

 

Розгадування кроссенсу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Головний герой оповідання – білий кінь Шептало, алегоричний образ суперечливої особи. Мама Шептала розповідала про гордих білих коней, які «від дідів і прадідів працювали на помості», а люди захоплювалися їхньою гордовитою поставою й аплодували їм.

2. Спогади про безтурботне дитинство, роки, які «пахли молоком і конюшиною» допомагають героєві у важкому повсякденному житті.

3. Білий кінь потрапив до «бригадного стовпища», яке сприймається нами як натовп безликих персоналій. Переконує себе в тому, що до всього треба звикати, «супроти вітру не побіжиш, то краще, розумніше» прикидатися скореним, а вільним бути лише в душі.

4. Шептало відчув неволю, коли із звичною покірністю ступив за хлопчиком.

5. Протест проти приниження: кінь Шептало відчував дух забутої волі, коли перебував у луках?

6. Почуття на волі: небо над Шепталом напнулося, тріснуло навпіл; трави заворожили його своєю духмяністю»

7. Шептало не хотів бути білим конем, а тому шубовснувся в калюжу і став сірим, як усі.

8. Стайня, яка кликала його до себе, - алегоричний образ тогочасної системи.

9. Знеособлення людини в суспільстві, втрата індивідуальності зображені в алегоричному образі коня.

 

V. Вивчення нового матеріалу. Робота з текстом твору.

  1.   Учитель історії. В оповіданні «Білий кінь Шептало» Володимир Дрозд в алегоричній формі показав підневільне становище людини в тогочасному суспільстві. Яким же був політичний режим?

(Тоталітарним)

Словникова робота.

  • Які ознаки тоталітаризму?
  • масовий терор як метод управління суспільством; 
  • тотальний контроль над всіма суспільними сферами та над приватним життям людей, включаючи контроль над їхньою свідомістю;
  • порушення прав і свобод громадян.

  В.Дрозд узагальнив багато конкретних життєвих спостережень про життя радянської людини в тоталітарному суспільстві. Щоб говорити про проблеми втрати індивідуальності людини в тогочасному суспільстві, треба було мати велику сміливість.

  • Чому саме кінь – головний герой?

(Оминути цензурні перепони можна було через фантастичні сюжети або перенесення подій у давно минулі історичні часи. В. Дрозд для втілення ідеї твору вдався до алегоричного змалювання білого коня Шептала в табуні. Автор майстерно досліджує, як крок за кроком відбувається переродження цієї благородної тварини і втрата своєї індивідуальності.)

 

Учитель української літератури.  Але вся цінність цього метафоричного оповідання, що уособлює дилему між власною гідністю й потребою вижити в тому, що воно – над часами й ідеологіями. Чому, на вашу думку, воно актуальне й сьогодні?

       (Тому що будь-яке суспільство завжди насторожено (а то й вороже) ставиться до тих, хто чимось вирізняється з-поміж інших, хто бунтує й обстоює свою винятковість.)

  • Пропоную переглянути уривок з мультфільму «Spirit». Яким зображено коня?

Учитель історії.

  • Чи відомо вам, як ставилися до білого коня наші предки – словяни? Послухайте повідомлення істориків.

Повідомлення учнів (презентації)

У святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок. На острові Ругії колись стояв храм Світовида. При цій святині жрець утримував білого коня, на якому було заборонено верхи їздити, бо це був священний кінь. Досі зберігся звичай переможця  – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні.

На сьогоднішній день існує вислів: «на білому коні в’їхати» – тобто з’явитися де-небудь як переможець, як людина, що досягла тріумфального успіху.

  • Випереджальне завдання про увічнення коня в пам’ятниках мала інша група дослідників

Квадрат – перший кінь, якому за життя поставили бронзовий пам’ятнику у натуральну величину. Монумент встановлено на першому державному кінному заводі в Горках під Москвою.

Пам’ятник Троянському коню. Фігура коня знаходиться  на тому місці, де, як вважають учені, знаходилася давня Троя.

У графстві Кент в Англії встановили скульптуру гігантського білого коня. Величезна скульптура підноситиметься над землею на 50 м.

Пам’ятники коням встановлено у Воронежі, Вологді, Новгороді, Сочі (кінь в пальто). Кінь є емблемою святих Георгія, Мартіна, Маврикія, Віктора; дикі коні - емблема святого Іполита.

  • Отже, така горда й шанована людством тварина є героєм оповідання. Пропоную під час руханки поміркувати, чому коня звати Шептало?

Фізкультхвилинка

Кожну букву написати частиною тіла: Кінь Шептало.

 (Втратив себе, свою індивідуальність серед інших, тільки шепоче, не говорить на повну силу, не проявляє себе)

 

2. Складання асоціативного куща в групах

    «Білий кінь»                                                                           «Сірий кінь»

 

Записати слова-асоціації в зошит

 

 

 

 

  1. Робота в парах з текстом твору

Які художні засоби використовує автор для створення образу коня в неволі? на волі?

Пари презентують дібрані цитати, визначають художні засоби.

  • То чи був щасливим Шептало, маючи стабільність у стайні, живучи, як усі? (Ні)

- Чому ж повернувся у стайню?

V. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

 Робота в групах. Прийом «Метаплан».

 

І група 

Що є?

В образі коня зображено людину, яка серед натовпу втратила себе, свою індивідуальність, зробила спробу звільнитися, але повернулася в неволю

ІІ група

Як має бути?

Людина має бути собою, розвивати таланти й показувати їх світу, адже це і є умовою щастя

 

 

 

ІІІ група

Які причина заважають нормальному розвиткові?

Причини в тоталітарному суспільстві  й у самій людині  - страх, пристосуванство, неможливість вийти із зони комфорту, суспільство вороже до незвичайних, талановитих. Легше бути звичайним, як усі.

 

ІV група

Висновки. Що треба змінити?

Має змінитися людина, не боятися, бути сильною, учитися бути собою. Перемогти свій страх і розвивати таланти. Кожен член суспільства має бути толерантним.

Звіти груп.

VІ. Рефлексія

«Займи позицію»

  • Яку позицію ви займете щодо поставлених на початку уроку питань?

Варто розвивати таланти, ризикуючи благополуччям.

Краще жити стабільним, спокійним, безпечним життям.

  • Бути не таким, як усі – це велика честь чи важкий хрест?
  • Про що ви дізналися? Що візьмете із собою з уроку?

(Щастя можливе лише за умови самореалізації, розвитку талантів)

  • Що ви вирішили для себе? Як символ свого рішення оберіть силует коня – білого (яскрава індивідуальність, розвиток)  чи сірого (бути як усі, стабільність, що веде до деградації) на пам'ять про сьогоднішній урок.

Слово вчителя. Оповідання пропонує кожному з нас віднайти власну позицію та шлях вирішення проблеми - втрати власного Я. Кожен із нас  по-своєму неповторний. І, звичайно, цікавіше жити серед неординарних, яскравих особистостей, які не бояться мати власну думку, стиль, відрізнятися від інших. Бути собою, розвивати свої таланти, самовдосконалюватися – це і є щастя!

 

VІІ. Оцінювання

Домашнє завдання

Середній рівень: відповісти на питання за підручником.

Достатній рівень: усно скласти продовження твору.

Високий рівень: написати твір-мініатюру «Чи може сучасна людина зберегти свою індивідуальність?»

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2020
Переглядів
4125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку