Тема уроку. Розпізнавай і розвивай свої здібності. В.Сухомлинський «Співуча .пірʹїнка». Мета уроку: розширити коло знань учнів про життєвий та творчий шлях письменника та педагога В.О.Сухомлинського, вчити аналізувати художній твір, .продовжити формувати вміння ділити текст на частини, давати оцінку .подіям та .вчинкам персонажів, формувати навички свідомого читання; .розвивати навички виразного читання, логічне мислення, творчу .уяву, фантазію, критичність мислення, вміння самостійної роботи, .навички роботи в групі, власні .здібності та задатки; виховувати почуття дружби, формувати повагу до інших, спонукати до .творчої діяльності
Конспект уроку
І. Організація учнів до уроку.
- Наш командувач- дзвінок Всіх покликав на урок. Тож не будем зволікати. Час урок розпочинати.
Нею з другом поділіться,
Один одному всміхніться.
Хто сумує, хай всміхнеться
Й на уроці все вдається.
Вправа «Дзеркало».
Відтворіть мої емоції, щоб вони відбилися на ваших обличчях, немов у дзеркалі.
А тепер у парах .
-Хай хороший настрій супроводжує нас весь урок.Адже позитивне налаштування- це запорука успіху.
- Деякі люди уміють читати думки інших, бачити крізь предмети. А чи володіє хтось з вас такими здібностями, зараз дізнаємось.
Вправа «Що усередині?»
-Ви можете ставити запитання, на які моя відповідь може бути лише «так» чи «ні».
(На допомогу- загадки про пірʹїну).
Із землі підніме і мале,
А через хату не перекине й велике.
Маленьке , легеньке, а через хату не перекинеш.
Що з землі легко піднімеш, та далеко не закинеш?
Підійме найменша дитина. А через хату не перекине найдужча людина.
-Дмухніть на пірʹїну.
-А чи чути якийсь звук, коли дмухаємо на пірʹїну?
-Чи вміє вона співати? Оберіть позицію «так» чи «ні».
-Сьогодні ми зʹясуємо , чи вміє пірʹна співати.
ІІ.Підготовчі мовні вправи
-Щоб язик наш став слухняним,
Гарно й виразно читав,
Проведем для нього зараз
Мовленнєвих кілька вправ.
1.Робота над скоромовкою.
Має здібності Архип-
Він співає, аж … охрип.
Люда любить малювати,
Таня танго танцювати.
-Що вам допомогло дібрати пропущені слова?
-Що називається римою?
-Читаємо дощиком.
-Читаємо кожне речення із запитальною інтонацією; сумно; як іноземець.
2. Мозкова атака
-А що означає слово «здібності»?
Здібності
3.Слова-блискавки
-Перевіримо ваші здібності до швидкочитання.
Легенькі пірʹїнки кружляють в повітрі
На землю лягають пушком.
Не просто пірʹїнки- вони зі словами.
Ану ж бо ловім їх гуртом.
Стрепет горобець очерет співати мрія смичок струна геній талановитий
(Поєдную зі словниковою роботою.)
4.Слова- анаграми.
А чи мріє хтось бути никхудожом? Чи відчуває хтось такі в собі здібності?
Никхудож- художник
Арпек –пекар
Войді –водій
Рупекар –перукар
Тельучи –учитель
-А чи може пекар бути талановитим?
-Коли так говорять про людину?
ІІІ..Вивчення нового матеріалу
1.Оголошення теми, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
-Людина, над твором якої ми будемо сьогодні працювати, може по праву називатись талановитою.
-Погляньте на фото автора.
Не здогадались? Ключові слова: школа під голубим небом,серце віддаю дітям,
Педагог.
Так, це Василь Олександрович Сухомлинський.
Це вже не перше наше знайомство з письменником.
Сьогодні ми дізнаємось більше про цю людину з великим серцем.
А також вдосконалюватимемо навички виразного та швидкого читання, розвиватимемо акторські здібності і прислухаємось до себе, щоб дізнатись , у чому наша неповторність.І, безумовно, відшукаємо відповідь на запитання, чи співає пірʹїна.
2.Вступна бесіда
-Давйте пригадаємо, що вам відомо з попередніх уроків про В.О.Сухомлинського. (Відповіді дітей).
Розповідь учителя.
Василь Олександрович Сухомлинський дуже любив дітей, тому і став педагогом. Це справді людина з полум’яним серцем, видатний педагог сучасності. 35 років свого життя він віддав школі.
А народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівка на Кіровоградщині у незаможній селянській родині. Батько його, Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр у поміщиків та заможних селян, керував трудовим навчанням учнів (з деревообробної справи) у семирічній школі.
Мати майбутнього славетного педагога, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством. Часто зимовими вечорами вона розповідала дітям казки, а пізніше весь час спонукала свого Василька до вчительської роботи, побачивши у нього дар і покликання до професії педагога. Разом з Олександром Омеляновичем вона виховала, крім Василя, ще трьох дітей — Івана, Сергія та Меланію, які теж стали вчителями. Через усе життя проніс Василь Олександрович любов та повагу до своєї матусі. Сухомлинський вчив і своїх учнів гарно ставитися до матерів, любити і поважати їх, написавши про це багато оповідань для дітей.
Особливий вплив на маленького Василька мав дід Сухомлинського Омелян. У діда була велика бібліотека. Помираючи, всі свої книжки він віддав Василеві. Ставши дорослим, Василь Олександрович часто згадував, як дід йому багато читав і його заохочував до читання, і ніколи не забував дідові слова: „Хто дітей любить, той добрий чоловік”.
Василь Сухомлинський був одним із кращих учнів.Пізніше навчався в педінституті . У роки Великої Вітчизняної війни воював на фронті. По закінченні повернувся на Україну у рідне село. Став директором Павлиської середньої школи. Цим навчальним закладом він керував до останку життя, двадцять три роки . Василь Олександрович доклав чимало зусиль, аби піднести сільську школу на рівень найкращих загальноосвітніх навчальних закладів .І він досяг поставленої мети.
3. Самостійне опрацювання додаткової інформації про автора у групах.
1941 року Сухомлинського було призвано до війська На фронті Василь Олександрович був двічі поранений, довго лікувався в госпіталях. Тяжким було поранення в руку. Хірурги хотіли її ампутувати. Але він не дав цього зробити, усе твердив: „Ні. Я вчитель!”. І це, мабуть, врятувало його. Лікарю довелося двічі оперувати Василя Олександровича, але руку він все-таки не ампутував.Після операції рука стала на 6 см коротшою.Важким було поранення в груди.Але Василь Олександрович все виніс, бо дуже вже велика була віра Сухомлинського в життя!
Попереду було багато планів у В.О.Сухомлинського, але 2 вересня 1970 року серце Василя Олександровича Сухомлинського перестало битися. Йому судилося народитися і померти у вересні, і це символічно. Бо вересень – це початок нового навчального року.
На гранітному обеліску в Павлиші викарбовано дві дати: 28.09.1918 – 02.09.1970. На початку кожного навчального року сьогоднішні учні та вчителі Павлиської школи постійно відвідують могилу видатного педагога-земляка.
4. Робота з виставкою книг В.О.Сухомлинського.
(Огляд книжок для дітей)
-Популярна книга В.Сухомлинського „Серце віддаю дітям”, яка вийшла 25 мовами і витримала майже 50 видань, вперше побачила світ у 1968 році в Німеччині.
ІV.Фізкультхвилинка
5.Робота над твором «Співуча пірїна»
А) Питання для первинного сприйняття
-Хто головні герої твору?
Б) Перше читання вчителем. Читання з передбаченням.
Запитання після зупинок
а)Яке лихо могло трапитись?
б)Як ви гадаєте, що зробив Стрепет?
в)Чи поверне Сергійко пірїну?
г)Про що думав Сергійко?
В) Перевірка первинного сприйняття.
Г) Словникова робота
(Читання слів )
Д) Повторне читання тексту учнями. Читання ланцюжком.
Е) Аналіз тексту
-Про якого птаха йдеться у тексті?
-Стрепет занесений до Червоної книги України. Це- досить великий птах розміром з курку.Має сильні довгі ноги з короткими кігтями, щоб краще було ходити та бігати серед високих трав. Адже мешкає він у степу. Птах мовчазний.Лише зрідка видає неголосне пуль-пуль-пуль.Та стрепет теж по своєму співає.Як?
-Яка в нього є особливість?
-Знайдіть і зачитайте , на що схожий його свист.
-Яке лихо трапилось?
-Про що попрохав Стрепет Сергійка?
-Чому Стрепет так дорожив своєю пірʹїною?(це його особливість)
-Зачитайте , про що думав чоловік, що виріс із маленького Сергійка.
-Як ви гадаєте, що означає вислів « співуча пірїна»?
-До якого жанру літератури ви б віднесли твір «Співуча пірїна»?
-Доведіть свою думку.
-Запропонуйте свою назву для даної казки.
(«Дивна пірʹїна», « Золотий скарб»)
V. Робота над деформованим планом
План
Політ Стрепета.
Згуба.
Сергійкова знахідка.
Через роки.
Повернення пірїни.
Загибель Стрепета.
VI. Творча робота.Робота в групах
1 група- доповнити власним сюжетом пункт плану «Сергійкова знахідка».
2 група- як би розвивались події , якби Сергійко не повернув пірʹїну?
-Нагадаємо правила роботи в групі.
VII. Узагальнююча бесіда
VIII. Робота з прислівʹями
Поєднайте частини прислівʹїв.
(Діти стають у дві шеренги навпроти один одного і шукають собі пару)
-Кажуть, що талант родом з дитинства. І що кожна людина народжується із зернятком у руці. Тільки треба знайти поле, де це зерно найкраще проросте. Талант може проявитися в різних сферах – в спорті, в музиці.
(Робота з плакатом «Співучі пірʹїни»: діти розповідають про свої захоплення та здібності і опускають пірʹїну до відповідної кишеньки).
IХ. Рефлексія.
Складання сенкану.
-То що таке талант?
Талант
Великий,природній.
Прославляє, допомагає,розвиває.
Робить життя цікавішим.
Божий дар.
Талант — це здібності природні,
Обдарування, справжній хист.
Хоч ти не бачиш їх сьогодні,
Бо ще малий на вік і зріст,
Та є в тобі обдарування,
Вони у кожного з нас є.
Лише потрібне намагання
Знайти в своїй душі своє.
Рука стиснута в кулак .
(Діти при позитивній відповіді почергово розтискують по одному пальцеві)
Урок був цікавим та пізнавальним.
Вважаю,що я працював на повну силу.
Я знайшов собі друзів за захопленням.
Я зрозумів,що талант без праці гине.
Моє майбутнє залежить від мене.
(Вербальне оцінювання роботи учнів).
Х. Оцінювання.
ХІ. Домашнє завдання
Диференційоване
-Оберіть кожен для себе те, що вам до вподоби.
1. Доповнити казку розповіддю про те,як склалося життя Сергійка.
2. Презентувати власну «співучу пірʹїну».
3.Підготувати інформацію про маленьких геніїв.
ХІІ. Підсумок уроку
-Бажаю кожному із вас відшукати всі свої співучі пірʹїни і головне- не розгубити їх , і
Якщо відкриєш дар у себе,
Його відразу розвивай.
Не жди, що прийде манна з неба,
І від безділля не страждай,
А вчись, працюй, трудися в поті,
Щоб дар, талант свій зберегти.
І щогодини будь в роботі,
Щоб краще вміти і змогти.
Талант — це дар, будь вдячний долі,
Якщо його знайдеш в собі.
Тому старанно вчися в школі,
Будь у постійному труді.