Під час уроку учні ознайомлються видами й умовними позначеннями основних петель, способами їх пров'язування та закріплюють знання виконанням практичної роботи "Пров'язування виворітної, ліцевої петель та закриття петель останнього ряду".
7 клас
РОЗРОБКА УРОКУ
Тема. В'язані узори на основі лицьових і виворітних петель. Умовні позначення цих петель на схемах для в'язання спицями. В'язання виробу
Мета: ознайомити учнів із видами й умовними позначеннями основних петель, способами пров'язування, закривання петель, правилами запису схем в'язання; навчити в'язати основні петлі, закривати петлі, складати й читати схеми в'язання; виховувати естетичний смак, чіткість, уважність підчас в'язання узорів за схемами. Розвивати вміння правильно застосовувати набуті навички.
Обладнання: зразки в'язань, виробів, ілюстрації з журналів; інструкційні карти,
ТЗН: комп'ютер, цифровий проектор, мультимедійний екран.
Інструменти та матеріали: спиці, пряжа, ножиці.
Основні поняття: лицьова петля, виворітна петля, пружкова петля, ланцюжкоподібний край, вузликоподібний край, схема, однобічне й двобічне в'язання.
Між предметні зв'язки: креслення, історія, образотворче мистецтво,
Тип заняття: комбіноване.
Хід заняття
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ «Мозковий штурм» (слайди 1-5)
Значення в'язання спицями як виду декоративно-ужиткового мистецтва?
Які інструменти використовують для в'язання?
Які існують види пряжі?
Як підбирають спиці та пряжу?
Які бувають спиці?
ПІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ОЧІКУВАНИХ НАВЧАЛЬНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ (слайди 6-9)
1. Уміння розрізняти лицьові та виворітні петлі;
2. Уміння розрізняти лицьові та виворітні петлі за графічним зображенням;
3. Уміння виконувати шви за схемами відносно до технології;
4. Уміння застосовувати набуті вміння та навички на практиці.
IV. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ
1. Комплекс вправ гімнастики для очей
2. Правила техніки безпеки та санітарно-гігієнічні вимоги (слайд 10)
1. В'язати треба, сидячи на стільці зі спинкою і постійно стежити за осанкою. У процесі в'язання не нахилятись близько до спиць. Нижній край лопаток має опиратись на спинку стільця, а поперек — ледь відхилятись від неї. Коліна ледь підняти
над сидінням. Якщо стілець зависокий, треба підставити під ноги стільчик.
2. Освітлення повинно бути м'яким, але достатнім для того, щоб добре були видно петлі. Світло має падати на руки зліва зверху і ледь позаду.
3. Під час в'язання темними нитками бажано стелити на коліна світлу тканину, а під час в'язання світлими — темну.
4. Через 40-50 хв. необхідно робити перерву для активного відпочинку. Корисно зробити гімнастичні вправи.
5. Перед в'язанням вимити руки, щоб не забруднити нитки.
6. Робоче місце має бути добре упорядкованим. Інструменти та матеріали для роботи зберігати в спеціальних чохлах, корзинках тощо. Спиці треба носити не в пластикових пакетах, а в твердій упаковці, розміщуючи горизонтально.
7. Спицями працювати обережно, щоб не поранити ні себе, ні інших. З цієї причини не можна сидіти близько один біля одного під час в'язання.
8. Ножиці слід зберігати із зімкненими лезами, а передавати їх товаришу — вперед кільцями.
3. Міні-конкурс «Моторні ручки». Учням пропонується набрати 30 петель. (слайд 11-12)
Учитель перевіряє засвоєння практичних навичок набирання петель початкового ряду.
4. Техніка в'язання основних петель, закривання петель.
Петля складається із двох стінок: передньої, що лежить перед спицею, і задньої, що лежить за спицею.
У в'язанні є дві основні петлі: лицьова й виворітна, їх можна в'язати за задню або передню стінку. Найбільш раціональним, тобто таким, що потребує менше часу й зусиль, є спосіб пров'язування, при якому лицьову петлю в'яжуть за задню стінку, а виворітну — за передню.
Якщо з петель останнього ряду витягти спицю, то петлі розпустяться. Щоб цього не сталося, петлі необхідно закривати. Закривання петель останнього ряду можна виконувати у різні способи: пров'язування двох петель разом, пров'язування з використанням додаткової нитки тощо. Найчастіше використовують прийом пров'язування двох петель разом, тому що він найзручніший.
4. Умовні позначення петель. Запис узорів.
Під час в'язання можна користуватися текстовим описом узорів. А те зазвичай він займає дуже багато місця й важко читається. Тому доцільніше користуватися схемою узорів — записом в'язання за допомогою умовних позначень петель. (слайди 13-14)
Під час розповіді вчитель знайомить учнів з умовними позначеннями петель і пропонує їм скласти таблицю в зошитах.
Умовні позначення петель на схемах для в'язання
Назва |
Умовне позначення |
Способи пров'язування |
Лицьова |
+ XI |
За задню стінку |
Виворітна |
– О |
За передню стінку |
5. Потім учитель формулює основні правила запису й читання схем узорів, які учні записують у зошитах.
1) Кожний ряд на схемі узору позначають цифрами: непарні записують із правого боку схеми, парні — із лівого.
2) У схемах узорів непарні ряди відповідають лицьового боку в'язання, а парні — виворітному.
3) Непарні ряди читають справа наліво, а парні — зліва направо.
4) У схемах не вказується початковий ряд (набирання петель).
5) Пружкові петлі ряду в схемах не позначаються, тому що завжди пров'язуються однаково: першу петлю знімають непров'язаною, а останню в'яжуть як виворітну.
6) Термін «в'язати, як показують петлі», що зустрічається в описах, означає, що-в'язати необхідно відповідно до того, який вигляд мають петлі на цьому боці в'язання: лицьові — лицьовими, виворітні
— виворітними. Якщо в схемах узорів відсутній опис якого-небудь ряду, це означає, що його треба в'язати, як показують петлі.
7) Група петель, що створює рисунок в'язання й повторюється під час пров'язування ряду кілька разів, називається рапортом. В описах рапорт виділяється знаками: *...*. Якщо до рапорта або після нього є петлі, то вони пров'язуються один раз у ряду: відповідно на початку або наприкінці ряду (для симетрії рисунка).
Учитель звертає увагу учнів на те, що при правильному пров'язуванні петель утворюється пружок в'язаного полотна у вигляді ланцюжка .
Якщо петлі пров'язувалися неправильно, то утвориться менш еластичний вузликоподібний пружок .
Учитель розкриває поняття «однобічне» й «двобічне» в'язання. (слайди 15-16)
Однобічне в'язання — це в'язання, у якого рисунок є лише з одного боку (тобто можна розрізнити лицьовий і виворітний боки), а у двобічному в'язанні кожен бік може бути лицьовим.
V. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА (практична робота).
1. Удосконалення практичних навичок в'язання. В'язання виробу за схемою (слайд 17)
2. Фізкультхвилинка.
Зупиняємо урок- робимо зарядку.
Руки - вгору, руки - вниз,
Все у нас в порядку.
Руки в боки - нахиляйся,
Наче маятник, хитайся.
За хвилину відпочили і за парту знову сіли.
Пров'язування виворітної петлі Послідовність виконання.
1) Набрати 20 петель.
2) Зняти крайню петлю з лівої спиці на праву, не пров'язуючи (рис. а, ).
3) Нитку розмістити перед лівою спицею (рис. б, ).
4) Праву спицю ввести справа наліво у петлю, відтягнути до себе її передню стінку так, щоб кінець правої спиці перекрив нитку й підхопив її.
5) Витягнути нитку у вигляді петлі (рис. в, ).
6) Пров'язану петлю зняти з лівої спиці.
7) У такий спосіб в'яжуть увесь ряд.
а) б) в)
Виворітна петля повинна мати такий вигляд: біля основи перехоплена ниткою, передня стінка лежить правіше задньої й закриває її.
Після пров'язування виворітного ряду всі петлі з лівої спиці переходять на праву. Ліву спицю перекладають у праву руку, а праву із в'язанням — у ліву. Стає видно інший бік петель — лицьовий.
Пров'язування лицьової петлі
Послідовність виконання.
1) Зняти крайню петлю з лівої спиці на праву, не пров'язуючи.
2) Нитку розмістити за лівою спицею (рис. а).
3) Праву спицю ввести справа наліво у петлю під лівою спицею, відтягнути задню стінку петлі від себе так, щоб кінець правої спиці перекрив нитку й підхопив її.
4) Витягнути нитку у вигляді петлі (рис. б).
5) Пров'язану петлю зняти з лівої спиці.
6) У такий спосіб в'яжеться весь ряд, крім останньої петлі.
7) Останню петлю пров'язати виворітною. (слайд 18)
а) б)
Лицьова петля має такий вигляд: біля основи не перехоплена ниткою, задня стінка лежить правіше передньої, і її добре видно.
Далі учні продовжують в'язання, чергуючи лицьовий і виворітний ряди. Зразок повинен мати висоту 4—5 см.
Закривання петель останнього ряду (слайд 19)
Послідовність виконання.
1) Увести праву спицю справа наліво у дві перші петлі, починаючи з крайньої.
2) Підхопити нитку кінцем правої спиці й пров'язати дві петлі лицьовою.
3) Петлю, що утворилася на правій спиці, перезняти на ліву спицю.
4) Повторити прийом, описаний у п. 2, доки на правій спиці залишиться одна петля, а ліва спиця буде вільною.
5) В останню петлю протягнути кінець нитки, обірвати її, петлю затягти. Верхній край зразка повинен мати вигляд ланцюжка.
Учитель звертає увагу учнів на те, що вони виконали зразок в'язання, яке називається панчішним. Бесіда.
Як ви вважаєте, панчішна в'язка є однобічною або двобічною?
VI. РЕФЛЕКСІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УЧНЯМИ (усвідомлення отриманих результатів). Самоаналіз.
1. Чому учні навчилися?
2. Оцінити власний рівень засвоєння навчального матеріалу.
3. Які проблеми виникали в ході роботи.
4. Чому б хотіли навчитись в подальшому.
5. Яку роль відіграють в’язані вироби у житті людини (слайди 20-24)
VП. ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ Заключне слово вчителя.
1. Проаналізувати роботу.
2. Порівняти реальні результати з очікуваними.
3. Оцінки.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготувати інструменти та матеріали для в'язання.