Хімія, 7 клас
Тема уроку: Валентність хімічних елементів
Мета уроку: Сформувати в учнів поняття «валентність» як здатність атомів утворювати хімічні сполуки; ознайомити учнів зі значеннями валентностей окремих атомів; показати учням найпростіші способи визначення валентності за періодичною системою; навчити визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках.
Розвивати елементи логічного (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) та креативного мислення в ході впровадження інтерактивних методів навчання.
Виховувати почуття взаємодопомоги, взаємовідповідальності. Економічне виховання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми роботи: традиційні: розповідь вчителя з елементами бесіди, тренувальні вправи, робота з підручником, демонстрації; інтерактивні: мозковий штурм, робота в парах, аукціон ідей, ділова гра.
Обладнання: періодична таблиця Д.І.Мендєлєєва, роздавальні картки, проекти.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Мозковий штурм. Повторення правил мозкового штурму.
Робота з навчальною таблицею.
Cu2S
|
CaO |
K2SO4 |
CO |
CO2 |
HNO3 |
H3 PO4 |
O2
|
C2H6 |
3Al |
H2O |
C6H6 |
SO2 |
S |
H2S
|
3 N2 |
HNO2 |
Cu2O |
3 Cl2 |
Cu(OH)2 |
C6H12O6 |
3 O2
|
CuOH |
NH3 |
5 KOH |
H2O2 |
NH4OH |
H2SO4 |
CH4 |
C2H5OH |
SO3
|
Ca(OH)2 |
Zn |
CH3COOH |
CaCO3
|
HCl
|
N2 |
HPO4 |
CuFeS2 |
H2SO3 |
C2H2 |
Cl2O7 |
Завдання до навчальної таблиці - 7 клас
Мозковий штурм
1. Прочитати формули речовин.
2. Що означають вирази?
3.Знайдіть речовини з однаковим якісним але різним кількісним складом.
4. Назвіть формули речовин, що містять Cu.
2. Ділова гра «Попрацюємо економістами»
1.Найбільш важливі мінерали міді є мідний блиск Cu2S, мідний колчедан (халькопірит) CuFeS2 і куприт Cu2O. Визначити, який з мінералів економічно вигідніше використати для добування міді в промисловості.
Mr (Cu2S) = 64х2+32 = 160
W (Cu) = 64х2 : 160 = 0.8 = 80%
Mr (CuFeS2) = 64 + 56 +32х2 = 184
W (Cu) = 64 : 184 = 0.35 = 35%
Mr (Cu2O) = 64х2 + 16 = 144
W (Cu) = 64х2 : 144 = 0.89 = 89%
2. Родовище українських апатитів, відкрите в 1970 році, називається Новополтавським і знаходиться в Чернігівському районі за 2 км на схід від Новополтавки. Основна корисна сировина – апатитна руда, що складається з фосфоритів (3Са3(РО4)2СаF2СаСl2Са(ОН)2), урану, торію та інших рідкоземельних металів (лантаноїдів та актиноїдів) та супутніх порід: магматитів (Fe3О4), сидеритів (FeСО3), криолітів (Na3АlF6), базальту, що складається з Fe,Mg,Cu,Au,U. Отримуваний з руди концентрат відповідає першому сортові хібінських руд, найякісніших в світі, що знаходяться на Кольському півострові. За новою технологією в рік можна було б добувати до 1650 тис. тонн апатитового концентрату, що містить 38% фосфорного ангідриду Р2О5.
Апатитні концентрати придатні для отримання фосфорних добрив.
Визначити масову частку фосфору в складі апатитів.
Mr 3Са3(РО4)2СаF2СаСl2Са(ОН)2 = 1193
w (P) = 31 x 6 : 1193 = 15.6 %.
3. Аукціон ідей «Хто більше?»
Скориставшись гомологічною різницею - СH 2, записати якомога більше органічних речовин з однаковим якісним але різним кількісним складом : від речовини СН4.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Як скласти формулу хімічної речовини? ( Потрібно знати з яких атомів складається формула цієї речовини. Необхідно знати кількість атомів кожної речовини).
Запишіть формули речовин, що складаються з HCl H2S NH3 СН4
Чому атоми хімічних елементів утворюють молекули в суворо визначеному співвідношенні?
Що спільного і що відмінного у формулах цих речовин?
ІІІ. Засвоєння нових знань
1. Пояснення вчителя : Валентність – загальна властивість атомів, що визначає здатність атома певного елемента приєднувати певне число атомів інших елементів.
За одиницю валентності прийнято валентність атома Гідрогену.
Визначаємо валентність елементів у приведених вище речовинах:
І ІІ ІІІ ІV
HCl H2S NH3 СН4
2. Робота з підручником:
2.1 правило на стор. 89
2.2 таблиці валентності хімічних елементів зі сталою і змінною валентністю
3. До твого портфоліо
Рекомендації для визначення валентності за періодичною таблицею:
Робота за періодичною системою, винятки у підручнику стор. 91
4. Алгоритм визначення валентності у хімічних формулах бінарних сполук: стор. 93 на прикладі сполуки Фосфору з Оксисеном, в якій Фосфор виявляє найвищу валентність.
ІV. Формування і закріплення знань:
1.Виконання вправ разом з класом:
1) розрахуйте валентність у сполуках за валентністю атома Гідрогену:
SiH4 PH3
2) розрахуйте валентність у сполуках за валентністю атома Оксисену:
CaO Na2O Al2O3
2. Робота в парах:
Виберіть з переліку сполуки Оксисену з атомами хімічних елементів з валентністю І, ІІ, ІІІ, ІV, V, VІ, VІІ:
P2O5 Li2O Cr2O3 CrO3 PbO2 FeO As2O5 Fe2O3 SiO2 HgO K2O Mn2O7 SO3 Cl2O7
Перевірка роботи за комп’ютером:
Перевірка роботи в парах
І
|
ІІ |
ІІІ |
ІV |
V |
VІ |
VІІ |
Li2O
|
FeO |
Cr2O3 |
SiO2 |
As2O5 |
SO3 |
Cl2O7 |
K2O
|
HgO |
Fe2O3 |
PbO2 |
P2O5 |
CrO3 |
Mn2O7 |
3. Творча робота.
Нітроген у сполуках з Оксисеном може проявляти валентність І, ІІ, ІІІ, ІV, V. Запишіть можливі сполуки.
V. Домашнє завдання: Вивчити П.12 (І частину), вивчити валентність елементів за таблицями на стор. 90. Вправи 1, 2*, стор. 94
VІ. Підведення підсумку уроку: Д.І.Мендєлєєв зазначав, що «…хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини». Поясніть цей вислів.