Урок "Валентність хімічних елементів"

Про матеріал
Конспект уроку хімії з використанням інтерактивних методів навчання як засобу розвитку пізнавальної активності учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

Хімія, 7 клас

 

Тема уроку:   Валентність хімічних елементів

 

Мета уроку:  Сформувати  в учнів поняття «валентність» як здатність атомів утворювати  хімічні сполуки; ознайомити учнів зі значеннями валентностей окремих атомів; показати учням найпростіші способи визначення валентності за періодичною системою; навчити визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках.

Розвивати елементи логічного (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) та креативного мислення в ході впровадження інтерактивних методів навчання.

Виховувати  почуття взаємодопомоги, взаємовідповідальності. Економічне виховання.

 

Тип уроку: вивчення  нового матеріалу.

Методи і прийоми роботи:  традиційні: розповідь вчителя з елементами бесіди, тренувальні вправи, робота з підручником, демонстрації; інтерактивні: мозковий штурм, робота в парах, аукціон ідей, ділова гра.

 

Обладнання: періодична таблиця Д.І.Мендєлєєва,  роздавальні картки,  проекти.

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

1. Мозковий штурм.  Повторення правил мозкового штурму.

Робота з навчальною таблицею.

 

Cu2S

 

CaO

K2SO4

CO

CO2

HNO3

H3 PO4

O2

 

C2H6

3Al

H2O

C6H6

SO2

S

H2S

 

3 N2

HNO2

Cu2O

3 Cl2

Cu(OH)2

C6H12O6

3 O2

 

CuOH

NH3

5 KOH

H2O2

NH4OH

H2SO4

CH4

C2H5OH

SO3

 

Ca(OH)2

Zn

CH3COOH

CaCO3

 

HCl

 

N2

HPO4

CuFeS2

H2SO3

C2H2

Cl2O7

 

Завдання до навчальної таблиці - 7 клас

 

Мозковий штурм

1. Прочитати формули речовин.

2. Що означають вирази?

3.Знайдіть речовини з однаковим якісним але різним кількісним складом.

4. Назвіть формули речовин, що містять Cu.

 

2. Ділова гра «Попрацюємо економістами»

 1.Найбільш  важливі мінерали міді є  мідний блиск Cu2S, мідний колчедан (халькопірит) CuFeS2  і куприт Cu2O. Визначити, який з мінералів  економічно вигідніше використати для добування міді в промисловості.

 

Mr (Cu2S) = 64х2+32 = 160

W (Cu)  =  64х2 : 160  = 0.8 = 80%

 

 

Mr (CuFeS2) = 64 + 56 +32х2 = 184

W (Cu)  =  64 : 184 =  0.35 = 35%

 

 

Mr (Cu2O) = 64х2 + 16 = 144

W (Cu)  = 64х2 : 144 = 0.89 = 89%

 

2. Родовище українських апатитів, відкрите в 1970 році, називається Новополтавським і знаходиться в Чернігівському районі  за 2 км на схід від Новополтавки. Основна корисна сировина – апатитна руда, що складається з фосфоритів (3Са3(РО4)2СаF2СаСl2Са(ОН)2), урану, торію та інших рідкоземельних металів (лантаноїдів та актиноїдів) та супутніх порід: магматитів (Fe3О4), сидеритів (FeСО3), криолітів (Na3АlF6), базальту, що складається з Fe,Mg,Cu,Au,U. Отримуваний з руди концентрат відповідає першому сортові хібінських руд, найякісніших в світі, що знаходяться на Кольському півострові. За новою технологією в рік можна було б добувати до 1650 тис. тонн апатитового концентрату, що містить 38% фосфорного ангідриду Р2О5.

Апатитні концентрати придатні для отримання фосфорних добрив.

Визначити масову частку фосфору в складі апатитів.

Mr 3Са3(РО4)2СаF2СаСl2Са(ОН)2 = 1193

w (P) = 31 x 6 :  1193 =  15.6 %.

 

3. Аукціон  ідей     «Хто більше?»

 

Скориставшись гомологічною різницею  - СH 2,  записати якомога більше  органічних речовин з однаковим якісним але різним кількісним складом  :     від речовини СН4.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Як скласти формулу хімічної речовини?  ( Потрібно знати з яких атомів складається формула цієї речовини. Необхідно знати кількість атомів кожної речовини).

Запишіть формули речовин, що складаються з        HCl     H2S     NH3    СН4         

 

Чому атоми хімічних елементів утворюють молекули в суворо визначеному співвідношенні?

 

Що спільного і що відмінного у формулах цих речовин?      

 

ІІІ. Засвоєння нових знань

 

1. Пояснення вчителя :   Валентність – загальна властивість атомів, що визначає здатність атома певного елемента приєднувати  певне число атомів інших елементів.    

За одиницю валентності прийнято валентність атома Гідрогену.

Визначаємо валентність елементів у приведених вище  речовинах:

     І          ІІ    ІІІ        ІV

HCl     H2S     NH3    СН4         

 

2. Робота з підручником:

2.1 правило на стор. 89

2.2 таблиці валентності хімічних елементів зі сталою і змінною валентністю

 

3. До твого портфоліо

 

Рекомендації для визначення валентності за періодичною таблицею:

 

  1. Для атомів елементів І, ІІ, ІІІ груп головної підгрупи валентність завжди дорівнює номеру групи.
  2. Для атомів елементів ІV, V, VІ, VІІ груп головної підгрупи валентність у сполуках з Оксисеном дорівнює номеру групи.
  3. Для атомів елементів ІV, V, VІ, VІІ груп головної підгрупи валентність у сполуках з Гідрогеном дорівнює 8 мінус номер групи.
  4. Для атомів елементів зі змінною валентністю валентність указується  в дужках поряд з назвою або хімічним символом елемента (наприклад, С(ІІ), С(ІV). )
  5. Валентність можна розрахувати за валентністю атома з відомою валентністю в бінарних сполуках.

 

 

Робота за періодичною системою, винятки у підручнику стор. 91

 

 

4. Алгоритм визначення валентності у хімічних формулах бінарних сполук:  стор. 93 на прикладі сполуки Фосфору з Оксисеном, в якій Фосфор виявляє найвищу валентність.

 

 

ІV.  Формування і закріплення знань:

1.Виконання вправ разом з класом:

1) розрахуйте валентність у сполуках за валентністю атома Гідрогену:

SiH4      PH3    

2) розрахуйте валентність у сполуках за валентністю атома Оксисену:

CaO       Na2O     Al2O3

 

 

 

2. Робота в парах:

Виберіть з переліку сполуки  Оксисену з атомами хімічних елементів з валентністю  І, ІІ, ІІІ, ІV, V, VІ, VІІ:

P2O5  Li2O  Cr2O3   CrO3   PbO2   FeO As2O5       Fe2O3    SiO2  HgO   K2O  Mn2O7     SO3    Cl2O7

Перевірка роботи за  компютером:

Перевірка роботи в парах

 

І

 

ІІ

ІІІ

ІV

V

VІ

VІІ

Li2O

 

FeO

Cr2O3

SiO2

As2O5

SO3

Cl2O7

K2O

 

HgO

Fe2O3

PbO2

P2O5

CrO3

Mn2O7

 

 

3. Творча робота.

Нітроген у сполуках з Оксисеном може проявляти валентність І, ІІ, ІІІ, ІV, V.  Запишіть можливі сполуки.

 

V. Домашнє завдання:  Вивчити П.12 (І частину), вивчити валентність елементів за таблицями на стор. 90.  Вправи  1, 2*, стор. 94

 

VІ. Підведення підсумку уроку:   Д.І.Мендєлєєв зазначав, що «…хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини». Поясніть цей вислів.

 

 

doc
Додав(-ла)
Strizheus Lidiya
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
9 червня 2020
Переглядів
2170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку