Не в обсязі знань полягає освіта,
а в повному розумінні й майстерному
застосуванні всього того, що знаєш.
Адольф Дістервег
ТЕМА УРОКУ: ВАЛЕНТНІСТЬ І СТУПІНЬ ОКИСНЕННЯ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ВПРАВ
МЕТА: 1) Навчальна:
2) Виховна:
продовжувати виховувати почуття патріотизму – спілкування державною мовою (продовжувати розвивати наскрізну змістовну лінію «Громадянська відповідальність»).
3) Розвиваюча:
Обладнання: яблуко; штатив; спиртівка; сухе паливо; ложки для спалювання; сірники; порошок магнію; порошок амоній дихромату; розчин гідроген пероксиду H2O2; порошок манган діоксину MnO2; хімічні стакани; мірна ложечка; столовий оцет CH3COOH; харчова сода NaHCO3; хустинка; розчин етанолу 96% С2Н5ОН; таблетки кальцій глюконату.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Методи навчання:
Форми роботи: прийом «Асоціативний кущ»; прийом «Хімічна розминка»; прийом «Опитування ланцюжком» (за А. О. Гіном); прийом «Взаємоопитування» (за А. О. Гіном); метод «Перевернуте навчання»; метод «Взаємоперевірка»; прийом «Кредит довіри» (за А. О. Гіном); прийом «Лови помилку» (за А. О. Гіном); проблемне питання; прийом перетин тем (за А. О. Гіном), що пронизує увесь урок; прийом «незвичайна звичайність» (за А. О. Гіном): пошта (листівки – домашні завдання); проектна робота здобувачів знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (фронтальна).
ГРА «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань умінь і навичок.
Відкушую шматочок яблука зі словами: « Вибачте. Не встигла поснідати».
Здивовано дивлюсь на яблуко, яке на площині відкушування поруділо. Задаю запитання здобувачам освіти: «Діти, чи знаєте ви, чому яблуко набуло бурого кольору?»
Прогнозовані відповіді: «Ферум із ступеню окиснення +2 окиснився до Феруму із ступенем окиснення +3».
(На дошці записую схему хімічної реакції, в якій учні визначають ступені окиснення елементів у речовинах.)
Ступені окиснення визначаємо в усіх неорганічних речовинах, що згадуються під час уроку.
ЯБЛУКО
Відомо, що в давнину цей метал цінували більше, ніж золото. В одному літрі річкової води даного металічного елементу більше, ніж в літрі морської води. Його нестача в організмі людини призводить до захворювання – анемії. Добова норма його для дітей: 4 – 18 мг, для дорослих: 10 – 18 мг.
Одним із популярних методів поповнення організму людини цим металічним елементом – споживання яблук.
Довести, що даний хімічний елемент міститься в яблуках можна, не проводячи жодних хімічних досліджень. (Необхідно просто відкусити яблуко. На поверхні відкушування з’явиться буруватий слід. Що свідчить про наявність Феруму зі ступенем окиснення +3).
+2 +3
Fe Fe
V. Актуалізація мотивації учіння учнів.
ПРИЙОМ «Асоціативний кущ»
(за А. О. Гіном)
Разом із ПРИЙОМОМ «Опитування ланцюжком»
(за А. О. Гіном)
Створення асоціативного куща до поняття «ХІМІЧНИЙ ЕЛЕМЕНТ». Прогнозовані терміни, які можуть запропонувати здобувачі знань та записати на дошці (виходять по черзі, записують термін й дають визначення): валентність, ступінь окиснення, постійна валентність, змінна валентність, група, періодична система, позитивний ступінь окиснення, негативний ступінь окиснення, нульовий ступінь окиснення, металічні елементи, неметалічні елементи, електронегативність. (Учні дають визначення усім термінам, що записані на дошці, використовую прийом «Опитування ланцюжком»).
ПРИЙОМ «Хімічна розминка».
(Повторюємо правила визначення степенів окиснення хімічних елементів).
ПАМ’ЯТКА
по визначенню ступенів окиснення хімічних елементів:
Ступінь окиснення – це умовний заряд, якого набуває хімічний елемент, коли приймає чи віддає електрони.
(Робота з підручником: параграф , стор. ).
ПРОБНЕ ЗНО 2016
41. Розташуйте формули речовин за збільшенням ступеня окиснення Нітрогену.
А. N2O
Б. NaNH2
В. NaNO2
Г. N2O4
Відповідь: 1 – Б
2 – А
3 – В
4 – Г
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
ТЕМА УРОКУ: ВАЛЕНТНІСТЬ І СТУПІНЬ ОКИСНЕННЯ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ВПРАВ
МЕТА: 1) Навчальна:
V. Первинне застосування нових знань.
ПРИЙОМ «Лови помилку»
(за А. О. Гіном)
пропоную учням у формі проблемного питання:
ПРИЙОМ «Опитування ланцюжком» та
ПРИЙОМ «Лови помилку»
(за А. О. Гіном)
Правила техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії:
Визначаємо ступені окиснення в усіх неорганічних речовинах.
ДЕМОНСТРАЦІЯ 1. Горіння магнію
Матеріали: хімічний штатив; спиртівка; сухий спирт; сірники; порошок магнію; ложка для спалювання речовин.
Хід досліду: Спалюємо магній у полум’ї спиртівки.
2 Mg + O2 2 MgO
ПРОЄКТНА РОБОТА УЧНІВ: проведення демонстраційних дослідів.
ДЕМОНСТРАЦІЯ 2. «Вуглекисла куля».
Матеріали: порошок харчової соди; столовий оцет.
Хід досліду: В 1 – літрову пластикову пляшку налити 500 мл 9% розчину оцтової кислоти. У повітряну кулю насипати харчової соди. Кулю закріпити на отворі пластикової пляшки. Пересипати соду у розчин оцтової кислоти. Спостерігаємо виділення вуглекислого газу, що наповнює повітряну кулю.
CH3COOH + NaHCO3 CH3COONa + CO2 + H2O
ДЕМОНСТРАЦІЯ 3. «Хімічні змії».
Матеріали: таблетки кальцій глюконату; сухе пальне; сірники.
Хід досліду: таблетки кальцій глюконату розмістити на таблетці сухого палива. Підпалити.
C12H22CaO14 11 C + CO2 + CaO + 11 H2O
ДЕМОНСТРАЦІЯ 4. «Діючий вулкан».
Матеріали: порошок амоній дихромату; азбестовий лист; спортівка; сірники; сухе пальне.
Хід досліду: Заповнюємо розтертим амоній дихроматом фарфоровий тигель на 15 -20 мл (запалюємо шматочок сухого пального, що розміщене у «кратері» солі). Ставимо його на азбестовий лист у витяжній шафі!!! Запалити сіль. Реакція відбувається за рахунок екзотермічного процесу й нагадує виверження вулкану.
(NH4)2Cr2O7 Cr2O3 + N2 + 4 H2O
оранжевий колір зелений
ДЕМОНСТРАЦІЯ 5.
«Каталітичний розклад гідроген пероксиду».
Матеріали: розчин гідроген пероксиду Н2О2; порошок магній діоксиду MnO2; хімічний стакан; мірна ложечка; дерев’яна скіпка; спиртівка; сухе пальне.
Хід досліду: Наливаємо 20 мл розчину гідроген пероксиду Н2О2 у хімічний стакан. Додаємо мірну ложечку порошку магній діоксиду MnO2. Відбувається бурхлива реакція з виділенням газу – кисню, наявність якого доводимо за допомогою тліючої скіпки, яка яскраво спалахує.
MnO2
2 Н2О2 2 Н2О + О2
ДЕМОНСТРАЦІЯ 6. «Хустинка, яка не згоряє».
Матеріали: вода; розчин етанолу 96%; два хімічні стакани; спиртівка; сухе пальне; пінцети.
Хід досліду: Занурити хустинку у стакан з водою, потім – в стакан з етанолом. Підпалити.
C2H5OH + 3 O2 2 CO2 + 3 H2O
VІ. Самостійне застосування учнями учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням).
Вправа 1.
Вкажіть значення валентності та ступеню окиснення кожного елемента у сполуках окремо (біля дошки виконує два учні):
CO2 Al2S3 Н2О CO PCl4 BaH2 NO NO2 N2O5 Cl2O7 Cl2O5
Вправа 2.
Обчислити ступені окиснення елементів у сполуках:
1) NBr3 H2 F2 MgH2 PCl3 ClF H3PO4 HPO3 H2SO4 H2SO3 Ba(NO3)2
2) Mn2O5 Mn2O7 MnO2 CS2 BF3 N2 AlN Fe2O3 FeO HCl CuO
(Самостійна робота з елементами самоперевірки (за вимогами НУШ).
ПРИЙОМ «Взаємоопитування»
(за А. О. Гіном)
Дайте відповіді на запитання (учні середнього ряду дають запитання для учнів першого та третього рядів). Орієнтовні запитання:
VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія (КУБ БЛУМА).
(Дані початки речень записані на кубі Блума).
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Урок закінчений, коли лунає звична фраза: « Урок закінчений! Успіхів вам! Гарного дня!» (за А. О. Гіном).