БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
БРАНИЦЬКА ГІМНАЗІЯ
Урок хімії у 7 класі
«Валентність . Складання формул речовин за валентністю»
Учитель Панченко Світлана Миколаївна
Тема. Валентність . Складання формул речовин за валентністю о
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
Урок зорієнтовано на визначення валентності атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках
Зробіть все можливе.
Те, що ви сьогодні сієте, заплатить
завтра.
(Ог Мандіно)
Щоб добре навчатися, треба дивитися на теперішній час, але також добре мотивувати себе, дивлячись на майбутнє..
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
Тема уроку . Валентність . Складання формул речовин за валентністю
Мета уроку: знаннєвий компонент- ознайомлюються з поняттям «валентність» як здатністю атомів утворювати хімічні сполуки;
діяльнісний компонент- складають формули сполук за валентністю; розвивають логічне мислення та творчі здібності
ціннісний компонент- розкриває найпростіші способи визначення валентності за періодичною системою.
Чому атоми елементів сполучилися саме в такій кількості? Виявляється атоми можуть приєднувати лише певне число атомів іншого елемента. Ця властивість елементів називається «валентність».
Очікувальні результати: учні можуть визначати валентність за формулами у бінарних сполуках.
1) Що таке хімічна формула?
2) Що таке молекула?
3) Яку інформацію можна одержати про молекулу з хімічної формули?
4) Як скласти формулу хімічної сполуки?
Потрібно знати, з атомів яких хімічних елементів складається молекула цієї речовини.
(Необхідно знати кількість атомів кожної речовини)
5) Чому атоми хімічних елементів утворюють молекули в суворо визначеному співвідношенні?
Складання формул бінарних сполук за валентністю
Алгоритм складання формул
Послідовність дій |
Приклади |
1. Написати символи елементів, над ними – значення валентностей. |
III II AlS |
2. Знайти найменше спільне кратне (НСК) значень валентностей |
III II AlS НСК = 6 |
3. Діленням НСК на значення валентності першого елемента визначити число атомів першого елемента |
6 : 3 = 2 |
4. . Діленням НСК на значення валентності другого елемента визначити число атомів другого елемента |
6 : 2 = 3 |
5. Записати формулу речовини |
Al2S3 |
Слід відзначити, що багато які з атомів не мають постійної валентності. Наприклад, атом Карбону в сполуках може виявляти валентності ІІ і IV: CO і CO2.
Атом Оксигену О має в більшості своїх сполук з іншими елементами валентність ІІ.
- У чому причина відмінності цих двох формул? (У валентності атома Карбону)
Для визначення валентності елементів можна використати періодичну систему. Для цього скористаймося такими рекомендаціями:
III I II II II I IV II VI II II I VI II I II III II IV I II I VI II
PCl, ZnO, CaCl, SO, SO, MgBr, CrO, AgO, AlS, CH, MgCl, OsO,
2. Знаючи валентність елементів, написати формули сполук:
III I II II IV II V I I II III II VI II III II I I III I I II
NH, CO, CO, PCl, KO, CrO, CrO, NO, AgCl, CrCl, HS.
3. Знаючи валентність елементів, написати формули сполук:
III II II I I II I II V II II II III II III I II II IV I
AlO, ZnCl, NaO, KS, NO, FeO, FeO, FeCl, CaO, CCl.
4. Написати формули сполук K, Al, Ba, Zn, H, Mg: а) із Сульфором (II);
б) з Хлором (I).
5. Написати формули сполук Na, Cu(I), Cu(II), P(V), Ca(II), Fe(II), Fe(III), C(IV): а) з Оксигеном; б) з Хлором (I).
6. Написати форули сполук з Оксигеном таких елементів: N(V), C(II), C(IV), P(III), Si)IV), Ag(I), Zn(II), Al(III).
7. Перепишіть таблицю в зошит і заповніть її формулами сполук поданих елементів:
|
O(II) |
S(II) |
Cl(I) |
H |
|
|
|
K |
|
|
|
Ba |
|
|
|
Zn |
|
|
|
Cr(III) |
|
|
|
8.Перепишіть таблицю в зошит і заповніть її формулами сполук поданих елементів:
|
O(II) |
S(II) |
Cl(I) |
Mg |
|
|
|
Ag |
|
|
|
Cu(I) |
|
|
|
Al |
|
|
|
9.Перепишіть таблицю в зошит і заповніть її формулами сполук поданих елементів:
|
Cl(I) |
O(II) |
Na(I) |
|
|
Fe(II) |
|
|
Fe(III) |
|
|
Cu(II) |
|
|
10.Складіть формули речовин, які містять такі елементи: 1) Алюміній й Оксиген; 2) Кальцій й Хлор (I); 3) Карбон (IV) й Гідроген; 4) Нітроген (III) й Оксиген;
1) Ми можемо скласти формулу сполуки, якщо ми знаємо валентність?
2) Яким правилом ми повинні скористатися, складаючи хімічну формулу?
(Сума одиниць валентності атомів одного елемента дорівнює сумі одиниць валентності атомів іншого елемента в бінарній сполуці)
3) Як можна зрівняти одиниці валентності елемента?
(Змінити відповідно кількість атомів у молекулі)
У цьому випадку сума одиниць валентності - це найменше спільне кратне валентності елемента та кількості цих атомів.
Спробуємо використовувати ці положення на прикладі:
НСК - 6; додатковий множник для Al - 2, додатковий множник для О - 3.
4) Групи одержують картки-завдання. Потрібно скласти формули бінарних сполук за відомими валентностями:
група 1: , , , , ;
група 2: , , , , ;
група 3: , , , , ;
група 4: , , , , .
Групи під керівництвом учителя обговорюють, виконують завдання,
записують відповіді на дошці, коригують їх.
5) Хімічні формули — «хімічні слова» — складаються не довільно, а в суворій відповідності до правил. Зміст хімічної формули значно глибший, ніж тільки якісний і кількісний склад.
Хімічна формула показує, як саме атоми хімічних елементів пов’язані між собою, в якому співвідношенні. Частково відповісти на це питання допомагає поняття валентності.
Ще раз пригадаємо:
1) Як можна визначити валентність атома?
2) Як скласти хімічну формулу, знаючи валентність атома?
Домашнє завдання
Прочитати параграф, відповісти на запитання. Визначити валентність атомів у сполуках:
SnO2, BeО, AsH3, MnO2 , H2Se, Cu2O.
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
Разом із класом виконуємо завдання.
1) Розрахуйте валентність атомів у сполуках за валентністю атома Гідрогену.
.
2) Розрахуйте валентність атомів у сполуках з Оксигеном.
, , .
(НСК = 6, обчислюємо додаткові множники для кожного елемента в сполуці (міжпредметний зв’язок з математикою).)
3) Робота в парах.
Пари одержують картку з номером валентності.
пара 1 — II;
пара 2 — III;
пара 3 — IV;
пара 4 — V;
пара 5 — I;
пара 6 — VI;
пара 7 — VII.
Список сполук у всіх однаковий:
Cr 2O3, K2O, FeО, Fe2O3, As2O5, Cl2O7, CrO3, Li2O, HgО, SiO2, P2O5, SO3, PbO2, Mn2O7.
Представник пари, яка швидше за інших виконала завдання, виписує формули своєї групи на дошці під відповідним номером валентності:
І |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
V |
VI |
VII |
Li2O |
FeО |
Cr 2O3 |
SiO2 |
As2O5 |
SO3 |
Cl2O7 |
K2O |
HgО |
Fe2O3 |
PbO2 |
P2O5 |
CrO3 |
Mn2O7 |
«Лист побажань»
4. Цінування.
(Оцінювання не лише кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку).