1
Українська мова. Навчання грамоти
ТЕМА. Вареники для Валерика. Закріплення звукових значень букви В, в, читання з нею.
МЕТА. Формувати ключові компетентності:
- вміння вчитися (організувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі, планувати дії, доводити роботу до кінця);
- загальнокультурна компетентність (розвиток мовленнєвих здібностей, опанування моделі толерантної поведінки);
- здоров’язбережувальна компетентність;
- компетентність з ІКТ(здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел);
- соціальна компетентність (здатність продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, використовувати різні ролі й функції в колективі).
Формувати предметні компетентності:
- інформаційна (засвоєння та обробка інформації);
- комунікативна (уміння представити себе усно, володіння способами взаємодії з оточуючими, володіння різними видами мовленнєвої діяльності, мовною компетенцією);
- мовленнєва (здатність розуміти зміст прочитаного, вміти вдало висловлювати усні відповіді, здатність вести діалог з дотриманням мовленнєвого етикету);
- соціокультурна(знання про свою державу, здатність вирішувати за допомогою мови різні навчальні та життєві проблеми).
Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, відео для розчитування, світлини українських страв, фішки для звуко-буквеного аналізу слів, музична руханка, магнітні картки букв, світлини пам’ятників «Вареникам» в Україні, відео про пам’ятник варенику, сюжетні малюнки.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент.
1.Привітання
Стали рівно, порівнялись
До гостей всі привітались,
До сусіда повернулись
Один – одному всміхнулись.
Пролунав уже дзвінок ,
Розпочинаємо урок
Не стоїмо ми на місці
Треба нам за парти сісти.
2. Підготовка до уроку (повторення правил уроку)
Сьогодні у нас — незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну відому,
Що нас чекає й збагачує мову.
Щоб урок пройшов немарно
Треба сісти рівно, гарно.
Дарма часу не втрачати,
Думати і працювати.
ІІ. Актуалізація знань учнів. Логопедичні вправи
1. Артикуляційна гімнастика для м’язів обличчя
2. Робота з скоромовкою (з рухами) для відпрацювання вимови звуків [в], [р].
Їхав Грека через ріку. Бачить Грека - в ріці рак.
Сунув Грека руку в ріку. Рак за руку Греку – цап.
3.Розчитування (В 1). Робота з інтерактивною дошкою .
https://www.youtube.com/watch?v=4T-rjji2syM
4.Робота з цеглинками. Самооцінювання.
ІІІ. Робота над матеріалом уроку
1. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
1.1. Повідомлення загальної теми уроку
• Вступна бесіда.
Бесіда зі словесно-логічної вправи. Пропоную дітям послухати слова і назвати предмети одним словом.
Борщ, холодник, голубці, вареники, галушки, деруни – це… (страви).
борщ |
голубці |
вареники
|
холодник |
галушки |
деруни |
- Як називають ці страви? (Українськими, традиційними, народними.)
- Відгадайте загадку . Про яку відому українську народну страву в ній ідеться?
Прісне тісто замісили
І шматочки начинили
Сиром, вишнями чи м’ясом.
А окріп кипів тим часом.
Їх в окропі поварили
Та ще й маслом помастили.
(Вареники)
1.2.Розвиток усного мовлення
• Діалог у парах. Вправа «Інтерв’ю»
Пропоную учням об’єднатися парами, щоб спробувати себе в ролі журналістів. Кожен у парі спробує дізнатися у співрозмовника про його ставлення до вареників, запитуючи:
- Чи любиш ти вареники?
- З чим?
- Хто тобі готував вареники?
- Ти хоча б один раз допомагала / допомагав їх ліпити?
- Важко це було чи ні?
2. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА
(Мотивація навчальної діяльності)
2.1. Повторення вивченого про звуки [в], [в’], букву В, в.
• Повторення звукового значення букви В.
- Яку букву вивчали на минулому уроці? Які звуки вона позначає?
-Вправою «Мікрофон» пригадаємо слова зі звуками [в], [в’]
• Звуко-буквений аналіз слів.
|
Читайлику до вподоби вареники з вишнею. Він пропонує надрукувати звукові схеми слів вареники, вишні.
• Відпрацювання звуковимовних умінь. Пропоную дітям вивчити напам’ять і вимовити швидко без помилок скоромовку про вареники. У кухаря Валерика Розварилися вареники.
|
|
2.2. Ознайомлення з друкованою великою буквою В
• Графічний аналіз великої букви В.
У процесі дослідження пропонуємо розглянути велику друковану букву В, визначити її елементи; асоціювати з предметами(окуляри, метелик)
2.3.Читання і письмо слів
• Друкування і читання слів із великою буквою В Варя, Віра.
Складання із кожною формою слова речення.
Схематичне зображення речень.
3. ЧИТАЄМО І ПИШЕМО
3.1.Читання складів
• Читання складів із буквою в. Гра «Розумне Сонечко»
За таблицею учні утворюють і читають прямі склади з буквою в.
в
а о і у е и |
Після зміни напряму стрілок діти читають обернені склади, дзвінко вимовляючи звук [в] у кінці.
в
а о і у е и |
РУХАНКА «Вверх-вниз»
https://www.youtube.com/watch?v=m4PRQjW2MpQ
4. ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Пропоную учням розглянути світлини із зображеннями пам’ятників варенику, під час розповіді за описом упізнати кожний із них.
|
|
|
|
|
Вареники – це національна українська страва, яку визнають у всьому світі. Йому навіть у різних країнах пам’ятники поставили.
У вересні 2006 року, тобто дванадцять років тому, в Україні, у місті Черкаси відкрили пам’ятник «Українському варенику». Скульптура являє собою козака Мамая, який їсть вареники. За його спиною розміщений величезний вареник у вигляді півмісяця. Висота пам’ятника становить два з половиною метри. До його відкриття був приготований справжній вареник вагою близько 70 кг. Але зараз, на жаль, цей пам’ятник розібрали, щоб перенести в інше місце.
Перегляд відео. https://www.youtube.com/watch?v=KlD_zDlCOHY
5. ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
У книжці Зірки Мензатюк «Зварю тобі борщику» справжнє українське меню: казки «Борщ», «Каша», «Картопля», «Вареники», «Яєчня», «Голубці», «Млинці», «Полуниці», «Ковбаса», «Узвар».
- Послухайте уривок з казки «Вареники».
Ілюстрація Олесі Магеровської
ВАРЕНИКИ
(уривок)
Схотіла зла відьма з’їсти Івасика, бо дуже зголодніла. Стали діти думати, як собі раду дати і вирішили пригостити відьму варениками.
– А з чим? – стало цікаво відьмі. – Певно, з сиром.
– Ні.
– Тоді, значить, із м’ясом?
– Ні.
– То з печінкою!
– Знов не вгадали!
– З чим же вони? Ану дай покуштую!
Покуштувала відьма, а вареники – з маком! Солодкі, бо в меду. Один покуштувала, другий покуштувала. Їй і посмакувало. То вона виїла всю макітру.
– Ох, – каже, – наїлася. Аж дихати важко. Вже на Івася місця нема.
З тим і пішла.
За Зіркою Мензатюк
- Про кого розповідається в казці?
- З чим були вареники?
- Чи з’їла відьма Івасика?
- Чому?
ІV. Підсумок уроку.
Дітям пропонується з купи карток з вивченими буквами вибрати і розкласти у дві тарілочки окремо великі (В) і маленькі (в) вареники.
2. Рефлексія
- Яку букву продовжували вивчати? Які звуки вона позначає?
- Пригадайте слова, у яких приголосний твердий звук [в] чується на початку слова, у середині слова, в кінці слова.
- Що вас зацікавило на уроці?
- Про що хотіли б розповісти вдома?
- Ви навчилися швидко вимовляти скоромовки про вареники, то ж навчить цього своїх рідних. От весело буде!