Конспект уроку (7 клас)
Тема. Василь Симоненко. «Лебеді материнства».
Патріотичні почуття ліричного героя в основі поезії
Мета: формувати знання учнів про особливості поезій В.Симоненка, поглиблювати розуміння поняття «ліричний герой»; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї, коментувати художні засоби; виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, до матері, родини, шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей та ідей.
Епіграф до уроку.
Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу –
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.
В.А.Симоненко
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрети В.Симоненка та його матері, тексти вірша, таблиці для заповнення, елементи костюмів для інсценування.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Емоційне налаштування на урок
Учитель. Наш урок хочу розпочати з роздумів про найдорожчу для кожного з нас людину – маму. Безперечно, найціннішим у світі є материнська любов.
«У дитини болить пальчик, а в матері – серце», – так говориться у прислів’ї. Справді, материнське любляче серце завжди болить за дитину, за маленьку і за дорослу. Кожна мама бажає своїм дітям добра, щоденно молиться, щоб її діти були здоровими і щасливими.
У народі про матір та материнську любов складено багато прислів'їв. Давайте послухаємо ті прислів'я, які ви підібрали вдома.
Перевірка виконання домашнього завдання
Із скарбнички народної мудрості
Учні читають по одному прислів’ю
Орієнтовні прислів’я:
«Відверта розмова»
– Як ви гадаєте, чому у багатьох прислів’ях згадується про матір і Батьківщину поряд? Що їх поєднує?
ІІІ. Оголошення теми уроку
Учитель. В уяві Василя Симоненка, який щиро любив і шанував свою маму, материнство асоціюється з лебедями. Сьогодні ми познайомимося з відомою поезією В.Симоненка «Лебеді материнства». Будьте готові прийняти у свої душі найщиріші почуття любові сина до матері, якими пронизаний вірш «Лебеді материнства».
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Учитель. Мама Василя Симоненка Ганна Федорівна Симоненко-Щербань була жінкою із щирою поетичною душею, закоханою у народну пісню. Природа наділила Ганну Федорівну літературними здібностями. У зошиті «Перлини поміж людей», куди Ганна Федорівна записувала прислів'я, приказки, зібрані у рідних Біївцях, багато і власних художніх перлин матері поета. І багаті вони на гумор і глибину думок, що тривожили її свідомість.
З глибокою любов’ю і повагою ставився В. Симоненко до матері і говорив про це відверто. Лише завдяки неньці Василь здобув середню, а далі й вищу освіту. Мати вивела сина в люди, поставила на ноги; поет до останньої хвилини свого життя свято беріг почуття любові і ніжності до рідної неньки.
Інсценування
Учениця-«мати В. Симоненка». Чим більше я старію, тим більше Вася бачиться мені малим хлопчиком – у коротеньких штанцях на дві підтяжки, що я йому пошила до якогось празника. Іще змалку він був охочим на всякі вигадки, завжди щось таке удавав собі та вигадував.
… А інколи я зі страху прокидаюся глухої ночі, бо мені сниться, що Вася тоне в Удаї. Це насправжки було після сьомого класу, коли він, пов'язавши весло до спини, намагався перепливти на тамтешній берег Удаю, де його чекали хлопці з човном... А ще мені сниться наша старенька сільська хата, де тепер музей...
Учень-«Василь Симоненко» (наближається до матері, обіймає її; потім читає вірш «В хаті сонячний промінь косо..»)
В хаті сонячній промінь косо
На долівку ляга з вікна...
Твої чорні шовкові коси
Припорошила вже сивина.
Легкі зморшки обличчя вкрили
Це життя трудового плід.
Але в кожному русі – сила,
В очах юності видно слід.
Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу –
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.
Я хотів би, як ти, прожити,
Щоб не тліти, а завжди горіть,
Щоб уміти, як ти, любити,
Ненавидіть, як ти, уміть.
Учениця-«мати В. Симоненка». Спасибі тобі, соколику мій. Тільки ж бачу, ой, як непросто прийдеться тобі на світі з такою душею.
Виразне читання вірша «Лебеді материнства» (учителем або заздалегідь підготовленим учнем).
Лебеді материнства
Мріють крилами з туману
лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибу казка сивими очима,
Материнська добра ласка
в неї за плечима.
Ой біжи, біжи, досадо,
не вертай до хати,
Не пущу тебе колиску синову гойдати.
Припливайте до колиски, лебеді, як мрії,
Опустіться, тихі зорі, синові під вії.
Темряву тривожили криками півні,
Танцювали лебеді в хаті на стіні.
Лопотіли крилами і рожевим пір'ям,
Лоскотали марево золотим сузір'ям.
Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
У хмільні смеркання мавки чорноброві
Ждатимуть твоєї ніжності й любові.
Будуть тебе кликать у сади зелені
Хлопців чорночубих диво-наречені.
Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
За тобою завше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата.
І якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Ідейно-художній аналіз вірша
З’ясування первинного сприйняття твору
Повторне самостійне читання вірша мовчки
Завдання. Прочитайте вірш самостійно мовчки. Знайдіть і позначте рядки, які вас найбільше вразили. Чим саме?
Обговорення вражень
Визначення ліричного героя твору
«Літературознавчий довідник»
Ліричний герой – це образ, який виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором. Через нього автор або передає власні почуття, або ж просто відображає переживання певної якості.
Отже, головним мотивом вірша є материнська любов і тривога за долю сина.
Розгляд композиції твору
«Літературознавчий довідник»
Композиція – побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність.
Пояснення вчителя. Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини: щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів. Вірш умовно ділиться на дві частини. У першій ми відчуваємо материнську ласку й турботу про маленького сина (він ще в колисці); у другій – йдеться про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною (і мавки чорноброві, і диво-наречені, і брати по духу). Але за сином «завжди будуть мандрувати очі материнські і білява хата».
Завдання
Учитель. Почуття патріотизму – найсвятіше почуття людини. Кожен з нас любить землю, де він народився та виріс; шанує мову, вперше почуту з уст матері; вулицю, на якій зростав. Любить сильно, щиро. А ось знайти слова, щоб виразити свою любов,– важко.
Василь Симоненко такі слова знайшов. Він зумів передати у «Лебедях материнства» й любов до рідної матері, й любов до прекрасної неньки нашої – України у простих, щирих словах.
Визначення жанру, теми та ідеї твору
Жанр поезії: «Лебеді материнства». (Колискова)
Тема: відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.
Ідея: уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.
Визначення символіки поетичних образів
Практична робота
Робота в парах
Завдання. Дослідіть художні особливості вірша. Заповніть таблицю.
Орієнтовне виконання завдання
Художні засоби |
Цитати |
Епітети |
«білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір'я», «хмільні смеркання», «сиві очі». |
Метафори |
«мріють криками... лебеді», «темряву тривожили... півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді... лоскотали марево», «...будуть мандрувати очі материнська і білява хата», «прийдуть верби і тополі», «стануть... листям затріпочуть... душу залоскочуть». |
Порівняння |
«лебеді, як мрії». |
Робота з обкладинками до поезій В.Симоненка
Завдання. Розгляньте малюнки. Який, на вашу думку, краще підходить для обкладинки книги «Лебеді материнства»? Запропонуйте власну ілюстрацію для обкладинки книги.
|
|
V. Підсумок уроку
Метод мікрофону
VІ. Домашнє завдання. Колективне – опрацювати матеріал підручника; вивчити напам’ять вірш В. Симоненка «Лебеді материнства»; індивідуальне – намалювати ілюстрації до вірша.