Тема. ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.
Мета (формувати компетентності):
Очікуванні результати учіння:
учні визначають основні риси характеру дійових осіб казки «Цар Плаксій та Лоскотон»; аргументовано висловлюють власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: книжкова виставка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.
Зміст уроку
Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо на ньому присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда ж?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок із усмішок. Давайте подаруємо один одному посмішку.
Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими. І ось одна жабка, вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.
- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.
Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно – врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.
Сьогодні ми продовжуємо свою подорож у світ чарівної казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон", світ, де також є оптимісти та песимісти, світ, у якому відбуваються неймовірні пригоди. Також ми визначимо основні риси характеру головних героїв твору, простежимо різні способи їх життя та поведінки; визначимо значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки та скажемо, як же казкова історія пов’язана із сучасним життям.
Запишіть у зошити число, класна робота, тема та епіграф уроку.
Давайте пригадаємо основні епізоди казки.
Оптиміст – людина, яка вірить у свої сили і в майбутньому сподівається тільки на хороше.
Песиміст – людина, яка не вірить у свої сили і нічого хорошого від майбутнього не очікує.
Отже, давайте з вами згрупуємо дійових осіб казки на головні та другорядні.
Головні персонажі (дійова особа, про яку розповідається протягом усього твору і характер якої розкрито найповніше) – Лоскотон і цар Плаксій.
Другорядні персонажі (дійові особи, які виконують у творі допоміжну роль і допомагають висвітлити характер головного персонажа) – Капітан Макака, гвардія царя, діти, батраки й робітники, сімейство царя.
Цар Плаксій |
Дядько Лоскотон |
||
Портрет |
|||
«Голова його мов бочка, Очі – ніби кавуни» |
«Мав він вдачу теплу й щиру, Ще й лукавинку в очах…» «…лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух. І м’яке волосся русе Розсипалося до вух». |
||
Ставлення до людей |
|||
Робить життя людей нестерпним, ненавидить їх. |
Співчутливо відноситься до людей. |
||
Сила впливу на людей |
|||
|
Йшов собі в бідняцькі хати їхніх діток розважати. «Голосний та щирий сміх» |
||
Життєва позиція |
|||
Любив, як плачуть діти, бо любив їх сльози пити. |
Приходив до голодної малечі і усім приносив сміх |
||
Риси характеру |
|||
Доля героя |
|||
помер од сміху |
живе й понині |
||
Життєва позиція |
|||
песимістична |
оптимістична |
||
Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Лоскотона та царя Плаксія. Свою думку доведіть цитатами із твору.
Образ царя Плаксія
Сердитий |
Велів сердито: «Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти, бо сміятись і радіти у моєму царстві — ні! |
Ледар і марнотрат |
Цілі дні вони сиділи… |
Жорстокий |
Хто всміхнеться — в часі тім я того негайно з'їм!». |
Тиран |
Так що в царстві тому скрізь вистачало плачу й сліз. |
Гнівний та злий |
Розізливсь тоді Плаксій — цар країни Сльозолий. Гнівно він гукнув із трону: «Гей, ледачі сльозівці! Хто впіймає Лоскотона, буде муж моїй дочці! |
Хвалькуватий |
Похвалявся: «Ну, тепер Лоскотон, вважай, умер! Недоступним став для всіх голосний та щирий сміх. |
Плаксивий |
Ллються сльози, як ріка, — бачте, радість в них така! |
Перестрашений боягуз |
Ой, рятуйте — Лоскотон! - всі відразу «ох!» та «ах!», жах у кожного в очах |
Улесливий |
Але цар ходив, пишався, він із зятем цілувався |
Образ дядька Лоскотона
Незаможний |
Жив у мандрах і митарстві |
Веселий та радісний |
І усім приносив сміх. Він як прийде, залоскоче, то сміється, хто й не хоче |
Щирий та добрий |
Добрий дядько Лоскотон … мав … вдачу теплу й щиру |
Безстрашний борець з тиранією |
Не боявся цих заслон: він ходив по всій країні і носив з собою сміх в розмальованій торбині, в пальцях лагідних своїх |
Улюбленець народу |
Бо його завжди і всюди од ловців ховали люди |
Невтомний |
Коли всіх колише сон, йшов собі в бідняцькі хати їхніх діток розважати. |
Пошановувач сміху |
Насмієшся ти хоч раз!.. — став царя він лоскотати |
Отже,
Кола Вена
Хоч Плаксій та Лоскотон постаті і протилежні, але їх об’єднує одне поняття: вони є кожен для свого оточення ким? Звісно ж, лідерами. Але лідерами з різними характерами: один – добрий, веселий, щедрий, ним захоплюється автор, а інший викликає співчуття, тому, що він не уявляє свого життя без сліз. А плаксивість хіба може бути сенсом життя? І тому гине цар Плаксій, тому добро перемагає, тому виграє оптимізм.
Виростемо великими (діти стають на пальці ніг, руки вгору).
Яблук нарвемо ( імітують зривання яблук обома руками).
В кошики великі (розводять руки в сторони).
Ми їх складемо ( присідають, імітуючи складання яблук).
Позитив - це ліки. Вони виробляють у мозку людини такі речовини, що протистоять вірусам та інфекціям. Щирий сміх захищає нас від нервових розладів. На 40% частіше страждають від серцевих захворювань похмурі люди порівняно з веселими.
Вправа «Ситуація успіху»
Давайте спробуємо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження життя.
Отже, уявімо себе на місці Плаксія, щоб зробили ви для того, щоб зберегти життя? (Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість).
Лоскотон
Добрий, радісний, сміливий
Веселить, розважає, роздає
Носить сміх мешканцям країни
Весельчак
Плаксій
Злий, хитрий, плаксивий
Збирає, плаче, злиться
Цар любить пити сльози
Сльозопивця
Казка змусила мене задуматись над тим, що...
Я вам бажаю бути оптимістами, непохитно вірити у свою щасливу зірочку, наполегливо працювати, щоб досягнути омріяної мети.
Прочитати І частину повісті Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».