Урок "Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя."

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 5-му класі "ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя". Метою уроку є визначення різних життєвих позицій дійових осіб твору та проведення аналогії із сучасним життям.
Перегляд файлу

Тема. ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.

Мета (формувати компетентності):

  • предметні: виразно й осмислено читати казку; визначати основні риси характеру дійових осіб твору; простежувати різні способи життя та поведінки дійових осіб; пояснювати значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлювати основні епізоди; висловлювати свою думку про прочитане; проводити аналогії із сучасним життям.
  • ключові: аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.
  • емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлювати значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ, потреби керувати своїми емоціями.

Очікуванні результати учіння:

учні визначають основні риси характеру дійових осіб казки «Цар Плаксій та Лоскотон»; аргументовано висловлюють власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок учнів.

Обладнання: книжкова виставка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

 

Зміст уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  1.  Вступне слово вчителя

Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо на ньому присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда ж?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок із усмішок. Давайте подаруємо один одному посмішку.

  1.  Евристична бесіда
  1. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
  1.  Мотивація навчальної діяльності учнів
  • Прослухайте, будь ласка, народну легенду і дайте відповідь на запитання: Як треба сприймати життєві труднощі?

Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими. І ось одна жабка, вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.

- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно – врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.

  • Про що розповідається в легенді?
  • Як треба сприймати життєві труднощі?
  • Яке значення для людини має оптимістичний погляд на світ?
  1.  Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку

Сьогодні ми продовжуємо свою подорож у світ чарівної казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон", світ, де також є оптимісти та песимісти, світ, у якому відбуваються неймовірні пригоди. Також ми визначимо основні риси характеру головних героїв твору, простежимо різні способи їх життя та поведінки; визначимо значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки та скажемо, як же казкова історія пов’язана із сучасним життям.

  1.  Робота в зошитах

Запишіть у зошити число, класна робота, тема та епіграф уроку.

  1. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів
  1.  Аналіз змісту казки «Цар Плаксій та Лоскотон»

Давайте пригадаємо основні епізоди казки.

  • Для того, щоб дізнатися, у якій країні відбуваються події казки, нам потрібно скласти пазл.
  • Отже, як називається країна, у якій відбуваються події? (Сльозолий)
  • Про що свідчить така назва?
  • Де знаходилася краса-країна Сльозолий? («Там, де гори і долини, де гуляє вітровій»)
  • Хто був її царем? (цар Плаксій)
  • Про що розповідає ім’я героя?
  • Знайдіть цитату портретної характеристика Плаксій? («Голова його – мов бочка, очі – ніби кавуни»).
  • Як вона виражає ставлення автора до персонажа?
  • Яка сім’я була у царя Плаксія?
  • Чим займалася сім’я Плаксія? («Цілі дні вони сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили»)
  • Хто ще проживав у диво-царстві? (Три дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини-плаксуни, дядько Лоскотон)
  • Назвіть причину, чому цар Плаксій забороняв дітям країни сміятися і радіти?
  • Наведіть приклад використання гіперболи у першому уривку. Яка її роль? («Сльози відрами лили»).
  • Хто протистоїть Плаксію?
  • Яким був дядько Лоскотон? («Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух. І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.»)
  • Якої вдачі він був? Знайдіть цитату. («Мав він вдачу теплу й щиру»)
  • Чому дядько Лоскотон щодня приходив до дітей?
  • Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?
  • Що він наказав зробити? (Упіймати Лоскотона)
  • Чому Лоскотона не могли знайти? (Бо його завжди і всюди од ловців ховали люди)
  • Хто спіймав Дядька Лоскотона? (Капітан Макака)
  • Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю? (Батраки й робітники)
  • Як здолав Лоскотон Плаксія? (Став царя він лоскотати)
  • Скажіть, чому люди люблять дядька Лоскотона і не люблять Плаксія?
  • Хто з них оптиміст, а хто - песиміст?
  1.  Словникова робота

Оптиміст – людина, яка вірить у свої сили і в майбутньому сподівається тільки на хороше.

Песиміст – людина, яка не вірить у свої сили і нічого хорошого від майбутнього не очікує.

  1.  Групування дійових осіб казки «Цар Плаксій та Лоскотон» 

Отже, давайте з вами згрупуємо дійових осіб казки на головні та другорядні.

Головні персонажі (дійова особа, про яку розповідається протягом усього твору і характер якої розкрито найповніше) – Лоскотон і цар Плаксій.

Другорядні персонажі (дійові особи, які виконують у творі допоміжну роль і допомагають висвітлити характер головного персонажа) – Капітан Макака, гвардія царя, діти, батраки й робітники, сімейство царя.

  1.  Порівняльна характеристика образів головних героїв твору (царя Плаксія та дядька Лоскотона)

Цар Плаксій

Дядько Лоскотон

Портрет

«Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни»

«Мав він вдачу теплу й щиру,

Ще й лукавинку в очах…»

«…лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух».

Ставлення до людей

Робить життя людей нестерпним, ненавидить їх.

Співчутливо відноситься до людей.

Сила впливу на людей

Забороняв сміятись і радіти, видав заборони проти лоскоту.

«Ще була у Плаксія грізна гвардія своя»

Йшов собі в бідняцькі хати їхніх діток розважати.

«Голосний  та щирий сміх»

Життєва позиція

Любив, як плачуть діти, бо любив їх сльози пити.

Приходив до голодної малечі і усім приносив сміх

Риси характеру

Доля героя

помер од сміху

живе й понині

Життєва позиція

песимістична

оптимістична

Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Лоскотона та царя Плаксія. Свою думку доведіть цитатами із твору.

Образ царя Плаксія

Сердитий

Велів сердито: «Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти, бо сміятись і радіти у моєму царстві — ні!

Ледар і марнотрат

Цілі дні вони сиділи…

Жорстокий

Хто всміхнеться — в часі тім я того негайно з'їм!». 

Тиран

Так що в царстві тому скрізь вистачало плачу й сліз.

Гнівний та злий

Розізливсь тоді Плаксій — цар країни Сльозолий. Гнівно він гукнув із трону: «Гей, ледачі сльозівці! Хто впіймає Лоскотона, буде муж моїй дочці!

Хвалькуватий

Похвалявся: «Ну, тепер Лоскотон, вважай, умер! Недоступним став для всіх голосний та щирий сміх.

Плаксивий

Ллються сльози, як ріка, — бачте, радість в них така!

Перестрашений боягуз

Ой, рятуйте — Лоскотон! - всі відразу «ох!» та «ах!», жах у кожного в очах

Улесливий

Але цар ходив, пишався, він із зятем цілувався

Образ дядька Лоскотона

Незаможний

Жив у мандрах і митарстві

Веселий та радісний

І усім приносив сміх. Він як прийде, залоскоче, то сміється, хто й не хоче

Щирий та добрий

Добрий дядько Лоскотон  … мав … вдачу теплу й щиру

Безстрашний борець з тиранією

Не боявся цих заслон: він ходив по всій країні і носив з собою сміх в розмальованій торбині, в пальцях лагідних своїх

Улюбленець народу

Бо його завжди і всюди од ловців ховали люди

Невтомний

Коли всіх колише сон, йшов собі в бідняцькі хати їхніх діток розважати.

Пошановувач сміху

Насмієшся ти хоч раз!.. — став царя він лоскотати

Отже,

  • цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ живе бідно і не любить свого володаря;
  • дядько Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.

Кола Вена

Хоч Плаксій та Лоскотон постаті і протилежні, але їх об’єднує одне поняття: вони є кожен для свого оточення ким? Звісно ж, лідерами. Але лідерами з різними характерами: один – добрий, веселий, щедрий, ним захоплюється автор, а інший викликає співчуття, тому, що він не уявляє свого життя без сліз. А плаксивість хіба може бути сенсом життя? І тому гине цар Плаксій, тому добро перемагає, тому виграє оптимізм.

  1.  Фізкультхвилинка

Виростемо великими (діти стають на пальці ніг, руки вгору).

Яблук нарвемо ( імітують зривання яблук обома руками).

В кошики великі (розводять руки в сторони).

Ми їх складемо ( присідають, імітуючи складання яблук).

  1.  Робота з фактами

Позитив - це ліки. Вони виробляють у мозку людини  такі речовини, що протистоять вірусам та інфекціям. Щирий сміх захищає нас від нервових розладів. На 40% частіше страждають від серцевих захворювань похмурі люди порівняно з веселими.

  1.  Вправа «Казка моїми очима» робота з учнівськими малюнками
  2.  Виставка творів.
  • Чи легко робити добрі справи?
  • Чи схожа історія, описана у казці на сучасне життя? Чим? (Боротьба між добром і злом).

Вправа «Ситуація успіху»

Давайте спробуємо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження життя.

Отже, уявімо себе на місці Плаксія, щоб зробили ви для того, щоб зберегти життя? (Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість).

  1. Підсумок уроку
  1.  Сенкан на тему «Цар Плаксій та Лоскотон» 

Лоскотон

Добрий, радісний, сміливий

Веселить, розважає, роздає

Носить сміх мешканцям країни

Весельчак

Плаксій

Злий, хитрий, плаксивий

Збирає, плаче, злиться

Цар любить пити сльози

Сльозопивця


  1.  Вправа «Незакінчене речення»

Казка змусила мене задуматись над тим, що...

Я вам бажаю бути оптимістами, непохитно вірити у свою щасливу зірочку, наполегливо працювати, щоб досягнути омріяної мети.

  1.  Оголошення і коментар домашнього завдання

Прочитати І частину повісті Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

 

 

docx
Додано
7 грудня 2019
Переглядів
3488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку