Урок "Василь Симоненко. Місце і значення поета в українській літературі"

Про матеріал

Аналізуючи вірші В.Симоненка із різних його збірок, визначити основні теми творчості поета; розвивати вміння учнів зв'язно й грамотно викладати свої думки; виховувати любов до Батьківщини, повагу й синівську вдячність матері.

Тип уроку: бесіда.

Обладнання: портрет поета; учнівська робота — альбом «Дорога до рідного краю»; магнітофон із записами пісень на слова В. Симоненка.

Перегляд файлу

Урок-бесіда

Тема.     Василь Симоненко. Місце і значення поета в українській літературі.

Мета:    аналізуючи вірші В.Симоненка із різних його збірок, визначити основні теми творчості поета; розвивати вміння учнів зв'язно й грамотно викладати свої думки; виховувати любов до Батьківщини, повагу й синівську вдячність матері.

Тип уроку: бесіда.

Обладнання: портрет поета; учнівська робота — альбом «Дорога до рідного краю»; магнітофон із записами пісень на слова В. Симоненка.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів

Оголошення теми, мети та завдань уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка письмової домашньої роботи
Запитання до учнів: 

  1.     В яких умовах зростав Василь Симоненко?
  2.     Чому, на вашу думку, він майже не читав своїх віршів однокурсникам і не поспішав друкувати їх після закінчення університету?     
  3.     Кого й чому так налякали твори Василя Симоненка?

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Аналіз вірша «Лебеді материнства» на рівні вражень і почувань.

(Звучить пісня «Виростай ти, сину», слова В.Симоненка, музика  А.Пашкевича. Учень читає напам'ять вірш «Лебеді материнства».)

Вчитель. У цьому вірші поет, ідучи від перших вражень дитинства і пам'яті про материнську любов, виводить ідею синівнього обов’язку перед Батьківщиною. При першому читанні ми сприймаємо вірш напівсвідомо, інтуїтивно визначаємо його образи. Сприйняття твору набуває більшої повноти через поступове заглиблення в його зміст. Адже за перлами треба пірнати на глибину. Головні за змістом афористичні строфи прості й доступні:

Можна вибрать друга і по духу брата,

Та не можна рідну матір вибирати.

Можна все на світі втрати сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

2. Колективна робота.

Вірш поділено на чотири частини. Відповідно, й учнів класу розподілено на чотири групи, кожна з яких аналізує певну частину. Хід роботи та її результати записуються в зошити. Декілька учнів зачитують свої роботи.

  1. Слово вчителя.

Як бачимо, двох однакових думок немає. Вірш не залишив нікого байдужим, хоча дехто підійшов до його аналізу надто прямолінійно і раціонально. Та радує те, що більшість з вас відчули не тільки мелодійність рядків, а й глибоку філософічність твору. А тепер послухайте вірш В. Симоненка «Про поезію».

(Вірш читає учень.)

Вчитель. У кожний рядок вкласти душу — ось творче кредо Василя Симоненка.

Поет творив у той період нашої історії, який чомусь називають «відлигою». Та, на мою думку, 60-ті роки — це початок застою. І виявилося це найповніше саме в духовному житті. До молодих літераторів, серед яких був і Симоненко, застосовували типові методи «перевиховання»: заборона друкуватися, виступати перед читачами, компрометація перед громадськістю, намагання всілякими, аж до найпідліших, способами посварити однодумців і друзів, поставити митців на коліна. І Симоненко, наче у відповідь на ці підступні дії, пише вірш «Де зараз ви, кати мого народу?»

(Учень виразно читає вірш.)

Вчитель. У чому безсмертя людини й народу? Які рядки передають пафос цієї поезії?

Визначте тему та ідею вірша.

Колективна робота. (письмово) Виписати художні засоби із тексту.

Поняття «народ» Симоненко вживав не в політичному, а в морально-етичному сенсі, розуміючи народ як носія добра й справедливості. На перший погляд, може здатися, що поет ідеалізував народ, але це не так. Він сам був вихідцем із народу, знав, любив і жалів простих людей, змучених тяжкою роботою, постійними експериментами з боку влади, абсолютним безправ'ям.

(Учень читає вірш «Перехожий».)

Вчитель. Симоненко — напрочуд самобутній поет. Цей вірш про любов до України, але скільки інтимної ніжності у звертаннях, скільки мужньої твердості у відстоюванні свого права побути з матір'ю - Україною на самоті. У багатьох віршах поет виступає як з трибун, але за цим пафосом не можна не помітити лірика з тонкою й чутливою душею.

(Учні читають вірш, визначають тему, ідею, основну думку.

Вчитель. Подумайте хвилину: які почуття оспівує поет у цих-творах?

(Учні обговорюють свої враження, учитель коментує їхні висловлювання.)

IV.  Підсумок уроку

  •       Оцінювання.

Домашнє завдання: читати і аналізувати вірші, виписати художні засоби.

 

 

doc
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку