Урок "Величини та їх значення"

Про матеріал

Розробка уроку з математики 5 клас містить багато цікавих завдань та додаткового матеріалу з теми, зразки слайдів мультимедійної презентації. Метою є сформувати поняття про величини та залежності між ними, ознайомити із найуживанішими величинами та одиницями їх вимірювання; формування вмінь та навичок виконувати дії з величинами.


Перегляд файлу

Тема уроку: Величини та їх значення. 

Мета уроку:

  • сформувати поняття про величини та залежності між ними, ознайомити із найуживанішими величинами та одиницями їх вимірювання;формування вмінь та навичок виконувати дії з величинами ;
  •  розвивати індивідуальні здібності учнів , логічне мислення , зв’язне мовлення , спостережливість, пам’ять , увагу ;
  • формувати компетентності продуктивної творчої діяльності, саморозвитку і самоосвіти, інформаційні та комунікативні;
  • виховувати допитливість, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом ; зацікавити у вивченні математики.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вмінь та навичок учнів.

Обладнання : підручник , ПК , презентація, плакат «Народні міри маси», «Народні міри довжини»,унаочнення для перевірки домашнього завдання .

Хід уроку:

1. Організаційний момент.      (формув. інформаційних компетентностей) Слайд 1

      Вчитель.         Доброго дня!      Все із доброго чи злого –

Починається з малого.

Листя виросте з листочка,

З нитки витчеться сорочка.

Хліб – з маленької зернинки,

Дощ – із чистої краплинки,

День турботою почнеться –

Все довкола усміхнеться.

Проганяй мерщій дрімоту

І рукам давай роботу.

І роби невтомно, вміло

Хоч мале, та добре діло.

  • А яке діло повинен робити учень? …… Вам надійшов лист з відео матеріалом.

Слайд 2

-   Що ж! Вам вирішувати. Допоможемо?

(роздаються картки контролю з завданням, які будуть використовувати під час уроку) 

2. Актуалізації опорних знань.(формув. комунікативних компетентностей) Слайд 3

Вчитель.Ось маршрутний лист. Перш за все ми маємо сісти на парусник, щоб потрапити до замку. Перепуском на парусник є виконання першого завдання. Відкриваємо зошити та перевіряємо виконання домашнього завдання.

№ 884 125 кубіків                    № 889  18 куб.метрів                                 № 893  24 л

(Перевірка домашнього завдання- самоперевірка)    Слайд 4       

Вчитель.Скільки завдань ви виконали правильно – стільки і поставте собі балів у лист самооцінки напроти «Домашнє завдання»           (від 0 до 3)

  • Ось ми прибули на місце, але де замок?             Слайд 5

Вчитель. Слайди 5-6      

Отже, нам потрібно швидко виконати наступне завдання. Якщо Ви доповнити речення у математичному диктанті, то замок з’явиться. Будемо діяти разом.

 Ви отримали картки із пропущеними словами у реченнях, які ви маєте дописати . Напишіть на картках свої прізвища та приступайте швиденько до виконання завдання.   (учні виконують самостійно)  

Слайд 7

  • Тепер ви поміняйтесь картками. Перевірте роботу сусіда і поставте бали – це кількість правильних відповідей . Поверніть картку сусіду та поставте свої бали в картку самооцінки проти «Незакінчене речення»

Ось замок і двері вже відкриті . Слайд 8  

 

3. Мотивація навчальної діяльності.(формув. інформаційних компетентностей)

Вчитель.                                (самооцінка»  готовності учнів до уроку )

-         Хто сьогодні готовий отримати найвищу оцінку?

-         Хто добре готовий до уроку?

-         Хто не готовий?

        Слайд 9

- Ми потрапили всередину замку. Але тут нічого немає .

Тому нам треба виконати наступне завдання .

Визначте, які із висловлювань неправильні і чому :

     1. Оленка купила 500 хвилин улюблених цукерок.

      2. Висота дерева 3 м.

       3. Шкільна перерва триває 15 грам         Слайд 10

Слайд 11  

4. Повідомлення теми, мети уроку. (формув. інформаційних компетентностей)

Вчитель.   Сьогодні на уроці ми будемо працювати із різними одиницями вимірювання . Тому записуємо в зошитах « 14 грудня. Класна робота.»   та тему уроку .                         

Слайд 12

 

5. Пояснення нового матеріалу. (формув. інформаційних компетентностей)

Вчитель. З самого народження людина зустрічається із вимірюванням : у пологовому будинку новонароджену дитинку зважують, міряють її зріст . Коли ми вирушаємо в дорогу, наприклад до школи , ми долаємо певну відстань, яку теж можна виміряти. Без вимірювань людина не зможе пошити одяг , збудувати дім , конструювати прилади тощо. Наведіть приклади вимірювань : …

(учні доповнюють вчителя – маса, вага, відстань, час,швидкість, площа, об’єм)

В усіх випадках вимірювань ми маємо справу із величинами. Деякі величини вимірють за допомогою спеціальних приладів : терзів, годинника, термометра, транспортира, спідометра … Значення величин записують числами із одиницями вимірювання . Наприклад, урок триває 45 …хвилин,  ми з’їли цукерок 2… кг, машина проїхала 200…км.

Значення однієї і тієї самої величини можна порівнювати, додавати  і віднімати . Наприклад, 5 кг + 6 кг , 3м + 7 м.     Але градуси, якими вимірюють кути, не можна додавати до градусів, якими вимірюють температуру . Давайте відкриємо підручник на сторінці 116 та прочитаємо вірш .                   (учень читає вірш, пояснює)

Іноді значення величин записують з кількома найменуваннями . Наприклад, коли ми вимірювали сторони многокутника , то часто отримували числа 2 см 3 мм , 1 см 8 мм .При зважуванні – 1 кг 200г , коли говоримо про час – 11год 20хв 30с. Тому при виконанні дій з величинами нам не обійтись без перетворень одних одиниць вимірювання на інші , дотримуючись при цьому прийнятих правил запису одиниць вимірювання .

Слайд 13

- Усно виконаємо із підручника стор.168      № 902 (№ 905) :(учні по черзі виконують завдання )

Слайд 14           

Величини можуть бути залежні одна від одної. Наприклад, вартість товару залежить від його…ціни і кількості ; відстань, яку подолає людина , залежить від …швидкості і часу руху .

Слайд 15          

Давайте спробуємо розібратись із даними залежностями на прикладі таблиць :

Таблиця 1.

Кількість

1 кг 

2 кг 

3 кг 

5 кг 

вартість

7грн

Таблиця 2.

Швидкість

5 км/год 

10 м/с

Час

2 год

10 с

Відстань

Таблиця 3.

Кількість учнів

5 уч.

10 уч.

13 уч.

25 уч.

Тривалість уроку

45 хв

Слайд 15   (щелчок – з’являються речі в залі)

Але в давні часи наші предки користувались дещо іншими величинами:

Плакат №1.   «Народні міри маси»


1 золотник – 4 грами

1 гривна – 400 грам

1 пуд – 40 гривен – 16 кілограм

1 корінець – 1 центнер

1 ласт – 72 пуди

1 гилетка – 25 кілограм

1 фунт400 грам


Завдання :

  • назвіть міру , яка більша 1 грама, але менша за 1 кілограм (золотник, гривна, фунт)
  • яка міра більша 1 кілограма , але менша за 1 центнер (жилетка, пуд)
  • що важче : пуд заліза чи пуд пір’я (однакові)

Плакат №2.       «Народні міри довжини»


1 сажень – 2 м 13 см

1 аршин – 75 см

1 лікоть – 56 см

1 п’ядь – 20 см

1 верста – 1 км 70 см

1 миля7 км 500 м

1 дюйм2 см 5 мм


Задача : Дві селянки йшли  до Києво – Печерської Лаври. Обидві пройшли 60 верст.  Скільки верст пройшла кожна, якщо йшли з однаковою швидкістю ? (60 верст)

Задача : Довжина колоди 6 аршин .За 1 хв від цієї колоди відпилюють по 1 аршину. За скільки хвилин розпиляють колоду ? (5 хв) 

6. Фізкультхвилинка. (формув здорового способу життя)

Щось втомились ми сидіти,  треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.

Руки ззаду  покладемо, головою поведемо !

Руки вгору, руки в боки – і зроби чотири скоки.

Дружно всі присядемо і за парти сядемо.

7. Розв’язування задач. (формув компетентностей саморозвитку і самоосвіти)

Вчитель. Вже ми трохи відпочили, всі підручники відкрили.

             Будем далі працювати , математику вивчати.

 

Відкрийте підручник на сторінці 169 :                           Слайд 16

І ряд виконує № 909 , ІІ ряд - № 910  , ІІІ ряд - № 911. (робота в групах)

                                                    № 913                № 914                    № 916

Колективно із коментарем - № 924

По 1 учню з кожного ряду виходять до дошки та розв’язують відповідні № , якщо хтось не справляється – інший учень ряду допомагає. Учні отримують бали, записують в картку самооцінки до «Розв’язування вправ» (1 бал – за прав. відп. , 1 бал за допомогу іншим)

Слайд 17

 

8.Самостійна робота. ( формув. компетентності продуктивної творчої діяльності)

Вчитель.В цій кімнаті, здається, нічого не має, але якщо ви виконаєте тестові завдання , то можливо щось з’явиться. Ви отримуєте тестове завдання,  швиденько його виконуєте.

(учні на картках позначають правильну відповідь)

 

Вчитель. Правильні відповіді : В-І. № 1 - …     № 2 - …       № 3 - …   № 4 - …

                                                      В-ІІ. № 1 - …     № 2 - …       № 3 - …   № 4 - …

Після самоперевірки учні виставляють 0-4 бали за правильні завдання у картку самооцінки до «Тести»

Слайд 18  

Ми потрапляємо у бібліотеку. Де зберігаються скарби світу. А ви ходите до бібліотеки ? …

Слайд 19

Це  слова видатного письменника, філософ-просвітителя, який народився в 1713 р. у Франції в сім'ї ремісника. У 1732 р. став магістром мистецтв.

8.Завдання додому:( формув. компетентності продуктивної творчої діяльності)

Вчитель. Саме тому ми не повинні забувати виконувати домашнє завдання на кожний урок . Відкриваємо щоденники та записуємо :

Слайд 20

9. Підсумок уроку .(формув. комунікативних компетентностей)

Розгадування кросворду                               Слайд 21

Скажіть :

1. 16 кг = 40 гривен = 1… (пуд)

2. У метрах, кілометрах вимірюють…(відстань)

3. 20 ц= 2000 кг = 2 ….(тонни)

4. Записана у книжках…(мудрість)

Саме  мудрість є розгадкою і скарбом, який зберігається у цій будівлі. Слайд 22

 

У подарунок ви, за створену роботу, отримуєте оцінки – зверніться до картки самоконтролю , порахуйте свої бали та відніміть від суми число 4 і ви отримали свою оцінку за урок. Запишіть її у картку самоконтролю , яку здаєте мені.

 Скільки учнів отримали оцінки : 12,  11,  10, …(учні піднімають руки)

На цьому наш урок завершено !

Слайд 23  

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тетяна Коваленко Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1892
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку