Розробка уроку з математики 5 клас містить багато цікавих завдань та додаткового матеріалу з теми, зразки слайдів мультимедійної презентації. Метою є сформувати поняття про величини та залежності між ними, ознайомити із найуживанішими величинами та одиницями їх вимірювання; формування вмінь та навичок виконувати дії з величинами.
Тема уроку: Величини та їх значення.
Мета уроку:
Тип уроку: узагальнення і систематизація вмінь та навичок учнів.
Обладнання : підручник , ПК , презентація, плакат «Народні міри маси», «Народні міри довжини»,унаочнення для перевірки домашнього завдання .
Хід уроку:
1. Організаційний момент. (формув. інформаційних компетентностей) Слайд 1
Вчитель. Доброго дня! Все із доброго чи злого –
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
Хліб – з маленької зернинки,
Дощ – із чистої краплинки,
День турботою почнеться –
Все довкола усміхнеться.
Проганяй мерщій дрімоту
І рукам давай роботу.
І роби невтомно, вміло
Хоч мале, та добре діло.
Слайд 2
- Що ж! Вам вирішувати. Допоможемо?
(роздаються картки контролю з завданням, які будуть використовувати під час уроку)
2. Актуалізації опорних знань.(формув. комунікативних компетентностей) Слайд 3
Вчитель.Ось маршрутний лист. Перш за все ми маємо сісти на парусник, щоб потрапити до замку. Перепуском на парусник є виконання першого завдання. Відкриваємо зошити та перевіряємо виконання домашнього завдання.
№ 884 125 кубіків № 889 18 куб.метрів № 893 24 л
(Перевірка домашнього завдання- самоперевірка) Слайд 4
Вчитель.Скільки завдань ви виконали правильно – стільки і поставте собі балів у лист самооцінки напроти «Домашнє завдання» (від 0 до 3)
Вчитель. Слайди 5-6
Отже, нам потрібно швидко виконати наступне завдання. Якщо Ви доповнити речення у математичному диктанті, то замок з’явиться. Будемо діяти разом.
Ви отримали картки із пропущеними словами у реченнях, які ви маєте дописати . Напишіть на картках свої прізвища та приступайте швиденько до виконання завдання. (учні виконують самостійно)
Слайд 7
Ось замок і двері вже відкриті . Слайд 8
3. Мотивація навчальної діяльності.(формув. інформаційних компетентностей)
Вчитель. (самооцінка» готовності учнів до уроку )
- Хто сьогодні готовий отримати найвищу оцінку?
- Хто добре готовий до уроку?
- Хто не готовий?
Слайд 9
- Ми потрапили всередину замку. Але тут нічого немає .
Тому нам треба виконати наступне завдання .
Визначте, які із висловлювань неправильні і чому :
1. Оленка купила 500 хвилин улюблених цукерок.
2. Висота дерева 3 м.
3. Шкільна перерва триває 15 грам Слайд 10
Слайд 11
4. Повідомлення теми, мети уроку. (формув. інформаційних компетентностей)
Вчитель. Сьогодні на уроці ми будемо працювати із різними одиницями вимірювання . Тому записуємо в зошитах « 14 грудня. Класна робота.» та тему уроку .
Слайд 12
5. Пояснення нового матеріалу. (формув. інформаційних компетентностей)
Вчитель. З самого народження людина зустрічається із вимірюванням : у пологовому будинку новонароджену дитинку зважують, міряють її зріст . Коли ми вирушаємо в дорогу, наприклад до школи , ми долаємо певну відстань, яку теж можна виміряти. Без вимірювань людина не зможе пошити одяг , збудувати дім , конструювати прилади тощо. Наведіть приклади вимірювань : …
(учні доповнюють вчителя – маса, вага, відстань, час,швидкість, площа, об’єм)
В усіх випадках вимірювань ми маємо справу із величинами. Деякі величини вимірють за допомогою спеціальних приладів : терзів, годинника, термометра, транспортира, спідометра … Значення величин записують числами із одиницями вимірювання . Наприклад, урок триває 45 …хвилин, ми з’їли цукерок 2… кг, машина проїхала 200…км.
Значення однієї і тієї самої величини можна порівнювати, додавати і віднімати . Наприклад, 5 кг + 6 кг , 3м + 7 м. Але градуси, якими вимірюють кути, не можна додавати до градусів, якими вимірюють температуру . Давайте відкриємо підручник на сторінці 116 та прочитаємо вірш . (учень читає вірш, пояснює)
Іноді значення величин записують з кількома найменуваннями . Наприклад, коли ми вимірювали сторони многокутника , то часто отримували числа 2 см 3 мм , 1 см 8 мм .При зважуванні – 1 кг 200г , коли говоримо про час – 11год 20хв 30с. Тому при виконанні дій з величинами нам не обійтись без перетворень одних одиниць вимірювання на інші , дотримуючись при цьому прийнятих правил запису одиниць вимірювання .
Слайд 13
- Усно виконаємо із підручника стор.168 № 902 (№ 905) : … (учні по черзі виконують завдання )
Слайд 14
Величини можуть бути залежні одна від одної. Наприклад, вартість товару залежить від його…ціни і кількості ; відстань, яку подолає людина , залежить від …швидкості і часу руху .
Слайд 15
Давайте спробуємо розібратись із даними залежностями на прикладі таблиць :
Таблиця 1.
Кількість |
1 кг |
2 кг |
3 кг |
5 кг |
вартість |
7грн |
… |
… |
… |
Таблиця 2.
Швидкість |
5 км/год |
10 м/с |
Час |
2 год |
10 с |
Відстань |
… |
… |
Таблиця 3.
Кількість учнів |
5 уч. |
10 уч. |
13 уч. |
25 уч. |
Тривалість уроку |
45 хв |
… |
… |
… |
Слайд 15 (щелчок – з’являються речі в залі)
Але в давні часи наші предки користувались дещо іншими величинами:
Плакат №1. «Народні міри маси»
1 золотник – 4 грами
1 гривна – 400 грам
1 пуд – 40 гривен – 16 кілограм
1 корінець – 1 центнер
1 ласт – 72 пуди
1 гилетка – 25 кілограм
1 фунт – 400 грам
Завдання :
Плакат №2. «Народні міри довжини»
1 сажень – 2 м 13 см
1 аршин – 75 см
1 лікоть – 56 см
1 п’ядь – 20 см
1 верста – 1 км 70 см
1 миля – 7 км 500 м
1 дюйм – 2 см 5 мм
Задача : Дві селянки йшли до Києво – Печерської Лаври. Обидві пройшли 60 верст. Скільки верст пройшла кожна, якщо йшли з однаковою швидкістю ? (60 верст)
Задача : Довжина колоди 6 аршин .За 1 хв від цієї колоди відпилюють по 1 аршину. За скільки хвилин розпиляють колоду ? (5 хв)
6. Фізкультхвилинка. (формув здорового способу життя)
Щось втомились ми сидіти, треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
Руки ззаду покладемо, головою поведемо !
Руки вгору, руки в боки – і зроби чотири скоки.
Дружно всі присядемо і за парти сядемо.
7. Розв’язування задач. (формув компетентностей саморозвитку і самоосвіти)
Вчитель. Вже ми трохи відпочили, всі підручники відкрили.
Будем далі працювати , математику вивчати.
Відкрийте підручник на сторінці 169 : Слайд 16
І ряд виконує № 909 , ІІ ряд - № 910 , ІІІ ряд - № 911. (робота в групах)
№ 913 № 914 № 916
Колективно із коментарем - № 924
По 1 учню з кожного ряду виходять до дошки та розв’язують відповідні № , якщо хтось не справляється – інший учень ряду допомагає. Учні отримують бали, записують в картку самооцінки до «Розв’язування вправ» (1 бал – за прав. відп. , 1 бал за допомогу іншим)
Слайд 17
8.Самостійна робота. ( формув. компетентності продуктивної творчої діяльності)
Вчитель.В цій кімнаті, здається, нічого не має, але якщо ви виконаєте тестові завдання , то можливо щось з’явиться. Ви отримуєте тестове завдання, швиденько його виконуєте.
(учні на картках позначають правильну відповідь)
Вчитель. Правильні відповіді : В-І. № 1 - … № 2 - … № 3 - … № 4 - …
В-ІІ. № 1 - … № 2 - … № 3 - … № 4 - …
Після самоперевірки учні виставляють 0-4 бали за правильні завдання у картку самооцінки до «Тести»
Слайд 18
Ми потрапляємо у бібліотеку. Де зберігаються скарби світу. А ви ходите до бібліотеки ? …
Слайд 19
Це слова видатного письменника, філософ-просвітителя, який народився в 1713 р. у Франції в сім'ї ремісника. У 1732 р. став магістром мистецтв.
8.Завдання додому:( формув. компетентності продуктивної творчої діяльності)
Вчитель. Саме тому ми не повинні забувати виконувати домашнє завдання на кожний урок . Відкриваємо щоденники та записуємо :
Слайд 20
9. Підсумок уроку .(формув. комунікативних компетентностей)
Розгадування кросворду Слайд 21
Скажіть :
1. 16 кг = 40 гривен = 1… (пуд)
2. У метрах, кілометрах вимірюють…(відстань)
3. 20 ц= 2000 кг = 2 ….(тонни)
4. Записана у книжках…(мудрість)
Саме мудрість є розгадкою і скарбом, який зберігається у цій будівлі. Слайд 22
У подарунок ви, за створену роботу, отримуєте оцінки – зверніться до картки самоконтролю , порахуйте свої бали та відніміть від суми число 4 і ви отримали свою оцінку за урок. Запишіть її у картку самоконтролю , яку здаєте мені.
Скільки учнів отримали оцінки : 12, 11, 10, …(учні піднімають руки)
На цьому наш урок завершено !
Слайд 23