Урок "Велика грецька колонізація"

Про матеріал
Дана розробка допоможе учням цікаво та ефективно визначити причини, напрямки та особливості Великої грецької колонізації. Розглянути суспільне, господарське та духовне життя колоній, заснованих давніми греками в Північному Причорномор'ї. Охарактеризувати взаємовідносини греків з місцевим населенням. З'ясувати роль грецької колонізації в історії України та історії Греції. Також допоможе їм розвинути свої уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між історичними явищами, працювати з картою, хронологією, термінологією, з різними джерелами інформації, робити висновки. Виховувати повагу до історичного минулого України
Перегляд файлу

Охтирська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 1

Охтирської міської ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

на обласний конкурс ««Кращий STEM-урок»

за темою: «Практична робота.  Велика  грецька  колонізація.  Античні  поліси  на території України. Суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України. Взаємини греків і місцевого населення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    Підготувала:

                                                                                                         учитель історії

                                                                                                 Ж. Грицай

 

Тема:    Практична робота.  Велика  грецька  колонізація.  Античні  поліси  на території України. Суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України. Взаємини греків і місцевого населення

Мета: Визначити причини, напрямки та особливості  Великої грецької колонізації. Розглянути суспільне, господарське та духовне життя колоній, заснованих давніми греками в Північному Причорномор'ї. Охарактеризувати взаємовідносини греків з місцевим населенням. З'ясувати роль грецької колонізації в історії України та історії Греції.

Розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між історичними явищами, працювати з картою, хронологією, термінологією, з різними джерелами інформації, робити висновки.

Виховувати повагу до історичного минулого України

 

Цільова аудиторія: 6 клас, учні 11 – 12 років

Навчальні предмети: інформатика,  географія, зарубіжна література

Інформаційно-комунікативні технології:  WordArt, Google maps, Wordwall,  Pixton.com, мультимедійна презентація 

Обладнання: ноутбуки, презентація «Велика грецька колонізація», кружечки червоного, жовтого та зеленого кольору, різнокольорові фішки, підручник, зошит

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, соціальна

Очікувані результати:

     учні можуть назвати основні причини й напрямки грецької колонізації, перші грецькі поселення на території  України;

     показувати на карті напрямки великої грецької колонізації, місця розташування грецьких міст-колоній у Північному Причорномор’ї;

     висловлювати судження про причини та значення  Великої грецької колонізації;

     описувати умови життя в грецьких-містах колоніях Північного Причорномор'я;

     застосовувати та пояснювати на прикладах поняття й терміни: «колонія, «колонізація», «метрополія»;

     Користуватися застосунками: WordArt, WordWall,  Google maps, Pixton.com

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент (3 хвилини)

1. Учитель  та учні вітаються один до одного.

2. Учитель за допомогою вправи «Світлофор» визначає емоційний стан учнів на початку уроку.

3. Учні обирають під свій настрій кружечок та показують його вчителю

 

ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хвилин)

Робота з хмариною слів (додаток А)

Діти, сьогодні ми з вами уявно помандруємо до Північного Причорномор'я. Але перш ніж ми розпочнемо подорож, пропоную вам пригадати терміни, котрі стануть нам при нагоді. Тому прошу вас уважно розглянути хмарину слів та визначити:

-         терміни, котрі  ми вивчали під час розгляду матеріалу про Фінікію;

-         знайти назви міст, які розміщено на хмарині.

Учні знаходять на хмарині слів терміни: колонізація, колонія, метрополія та пояснюють їх зміст. Назви міст учитель записує на дошці

 

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку (2 хвилини)

  1. Учитель знайомить учнів з темою та завданнями уроку, котрі потрібно розв'язати під час уроку.
  2. Учні записують до зошита тему уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу (25 хвилин)

  1.     Причини, напрямки й особливості Великої грецької колонізації

Самостійна робота учнів з текстом підручника (7 хвилин)

Завдання: прочитати текст на с. 110 – 111 (§ 25 п.1) й скориставшись методом «Подвійні нотатки», визначте причини та напрямки Великої грецької колонізації.

Учні працюють з текстом підручника та заповнюють таблицю за зразком (додаток Б). Учитель здійснює контроль за роботою учнів і в разі необхідності,  надає індивідуальні консультації щодо ходу виконання роботи.

Бесіда за запитаннями: (1 хвилина)

-         Які причини спонукали греків розпочати колонізацію?

-         У яких напрямках греки здійснювали колонізацію?

Робота з картою (1 хвилина)

Учитель на карті показує напрямки грецької колонізації, а учні знайомляться з картою підручника на с. 110 й визначають на ній напрямки

  1.     Античні міста-держави Північного Причорномор'я. Суспільне, господарська та духовне життя. Відносини греків з місцевим населенням

Робота в групах (10 хвилин)

Діти, в ході нашої з вами подорожі, ми повинні дізнатися яким був розвиток міст-колоній у Північному Причорномор'ї. Ми з вами на початку визначили ті міста, які були утворені греками на території сучасної України. І зараз, з деякими із них, ви ознайомитеся, працюючи в групах.

Учні об'єднуються у групи за кольорами. Пригадують правила роботи в групі й розподіляють ролі.

Завдання для роботи в групах: опрацювати матеріал за допомогою інформаційних карток (додаток В) , за допомогою застосунку Google maps й карти в підручнику позначити на карті місце розташування міста-колонії про яке читали, додати фото даного міста й за допомогою 5 слів дати коротку характеристику даного міста-колонії.

Під час роботи учнів у групах учитель історії  стежить за діяльністю учнів, слідкує за часом. Учитель інформатики надає консультації щодо виконання роботи в  Google maps

Презентація результатів роботи (5 хвилин)

Учні презентують результати своєї роботи. Учитель ставить уточнюючи запитання, дає оцінку результату роботи.

V. Закріплення нових знань (3 хвилини)

Інтерактивна вправа «Групове сортування»

Учитель дає коротке роз'яснення щодо виконання вправи. Учні виконують вправу, скориставшись посиланням

 

VІ. Підсумок уроку (6 хвилин)

  1. Заключне слово вчителя(1 хвилина)

Велика грецька колонізація справила величезний вплив на розвиток усього давньогрецького світу. Вона розширила знання греків, які  зустрілися з безліччю нових для них народів, дізналися про їхні звичаї, релігії, культуру. Колонізація сприяла розвитку господарства й торгівлі, а також мореплавства. У результаті колонізації греки познайомилися з багатьма народами, яких вони раніше не знали. Відбувається взаємовплив двох культур: грецької та варварської. Колоністи прагнули налагоджувати гарні стосунки з місцевим населенням і намагалися не втратити зв'язку з батьківщиною – метрополією.

  1. Самооцінювання учнів (додаток Г) (4 хвилини)

Учні за допомогою картки дають оцінку своїй діяльності під час уроку.

Учитель в разі необхідності дає роз'яснення щодо виконання самооцінки учнями

  1. Вправа «Світлофор» (1хвилина)

Учні визначають за своїм настроєм кружечок. Учитель визначає емоційний стан учнів наприкінці уроку

 

VІІ. Домашнє завдання: прочитати § 25, пригадати зміст термінів: «колонізація», «колонія», «метрополія»; робота з картою на с. 110 (показати напрямки колонізації). * Скориставшись застосунком Pixton.com створити комікс «Велика грецька колонізація»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК  А

 

 

C:\Users\Administrator\Downloads\Word Art.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК  Б

 

Зразок таблиці  для використання методу «Подвійні нотатки»

Що привернуло мою увагу в тексті

Мої коментарі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК  В

Інформаційні картки для роботи в групах

Група 1. Ольвія

Лавеньогрецька назва цієї колоні означає «Щаслива». Вона знаходилася на правому березі Південнобузького лиману біля сучасного с. Парутине Очаківського району Миколаївської області. Заснована Ольвія близько середини VІ ст. до н.е. вихідцями з району Мілета і проіснувала до середини ІІІ ст. до н.е.ю На етапі розквіту – наприкінці ІV – у ІІІ ст. до н.е. – Ольвія займала територію площею близько 5 га, чисельність її мешканців становила близько 20 тис. осіб.

Ольвія була рабовласницькою республікою. Економічну базу поліса становило сільське господарство. Значного розвитку набули землеробство, скотарство, рибальство, виноградарство, якими займалися греки та вихідці з місцевих племен, що населяли городище і селища сільськогосподарської округи Ольвії. У самому місті розвивалися ремесла: металообробне, гончарне, деревообробне, каменярське, кісткорізьбне, прядильно-ткацьке тощо, продукцію яких збували населенню Ольвії, а також скіфам, сарматам та іншим племенам, що населяли тоді значну частину території сучасної України. В обмін на ремісничу продукцію в Ольвію надходили хліб, худоба, вовна, риба, а головне — раби. Чимало з цього ольвійські купці продавали у державах грецької метрополії, звідки вивозили вино, оливкову олію, високоякісний посуд, тканини, прикраси, твори мистецтва тощо. Ольвійська держава мала свої гроші. Ольвію добре знали в античному світі. Деякий час вона входила до Афінського Морського союзу. Її торговельні і культурні зв'язки сягали не тільки причорноморських міст, а й Східного Середземномор'я – Греції, Малої Азії, лександрії Єгипетської.

 

 

 

 

Група 2. Тіра

Назва колонії походить від грецької назви Дністра – Тірас. Місце розташування залишків Тіри – околиця сучасного Білгорода-Дністровського Одеської області. Колонія заснована вихідцями з Мілета наприкінці VІ – на початку V ст. до н.е. Час першого розквіту починається з V ст. до н.е. і триває до ІІІ ст. до н.е. Із кінця ІІ ст. до н.е. і до 70-х рр. І ст. до н.е., можливо, входила до складу Понтійської держави Мітрідата VІ Євпатора. У І – ІІІ ст. н.е. Тіра входила до складу римської провінції Нижня Мезія. Тут розміщувалися римські військові гарнізони. Тіра карбувала власну монету.

Населення Тіри займалося переважно посередницькою торгівлею, сільським господарством, меншою мірою – ремеслами. За державним устроєм Тіра була рабовласницькою демократичною республікою, де влада належала народу. Подібно до інших полісів, Тіра мала сільську округу.

 

Група 3 Феодосія

Місто заснували вихідці з грецького міста Мілет (Мала Азія) в середині VІ  ст. до н. е., назвавши поселення Феодосія («Богом дана»). Феодосія була центром  торговельних зв'язків. У ІV ст. до н.е. була захоплена  Боспорським царством. Як і в інших містах Боспорського царства, у Феодосії розвиватимуться сільське господарство, рибальство, різні ремесла, торгівля. Використовується праця рабів та пелатів. У Боспорському царстві існуватиме монархічна форма правління, тому у Феодосії не буде існувати демократичного устрою як в інших містах-колоніях Північного Причорномор'я.  Перші століття нашої ери ознаменувалися для Феодосії набігами загарбників — сармати, готи і гуни, нашестям яких приблизно в 370 році місто було зруйноване і розграбоване.

 

Група 4. Пантикапей

Пантикапей було засновано в першій половині VІ ст. до н.е. вихідцями з Мілету на місці сучасного м. Керч. Було столицею Боспорського царства. У місті карбувалася власна монета. У Пантикапеї була монархічна форма правління і вся влада зосереджувалася в руках монарха. Розквіт Пантикапея припадає на V — початок ІІІ ст. до н. е., коли він був найбільшим ремісничим і торговельним центром Північного Причорномор'я. Площа Пантикапея дорівнювала близько 100 га.  Наприкінці ІІ ст. до н. е. Пантикапей став осередком повстання на чолі з Савмаком.

У IV столітті на економічному житті Пантикапея відбулася соціально-економічна криза, що охопила весь античний світ. У 370-х роках місто зазнало руйнівного удару гунів. У 5 столітті античний Пантикапей перестав існувати.

 

Група 5. Херсонес

На початку V ст. до.н.е на території Західного Криму з'явилося м. Херсонес, якому судилося відіграти важливу роль у подальшій історії півострова.  Економічний і політичний розквіт Херсонесу Таврійського за античного часу припадав на IV—II ст. до н. е. Він був демократичною державою. Херсонес мав власний монетний двір. Основою його економіки було землеробство, тваринництво, морські промисли, виноробство, інші ремесла і торгівля. Місто входило з 480 р. до н.е. до складу Боспорського царства. У II ст. до н. е. Херсонес вів тривалу війну з пізньоскіфською державою Скілура. Згодом місто увійшло до складу понтійського царства Мітрідата VІ Євпатора. Після його смерті місто було під опікою римлян.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК  Г

Картка для самооцінювання учнів

Учня ___________класу

Дата ________________

Прізвище та ім'я _____________________________________________________

 

Критерії оцінювання

Самостійна робота

Колективна робота

Я відповідав/відповідала на уроці

 

 

Я брав/брала участь у груповій формі роботи

 

 

Я доповідав/доповідала про результати групової роботи

 

 

Я був/була вправним провідником-картографом

 

 

Я дбайливо фіксував/фіксувала матеріал у зошиті

 

 

Я вдало узагальнював/

Узагальнювала думки інших

 

 

Я виконував/виконувала інтерактивну вправу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 травня
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку