Урок "Весняні дива. Василь Чухліб "Повінь"

Про матеріал

Мета уроку. Розкрити зміст оповідання; формувати навички свідомого читання, уміння ділити текст на частини та добирати заголовки; познайомити ближче з дійовими особами твору.

Розширювати словниковий запас учнів. Розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву і фантазію.

Виховувати любов до природи рідного краю.

Перегляд файлу

2 клас. Літературне читання

Тема уроку. Весняні дива. В. Чухліб "Повінь"

Мета уроку. Розкрити зміст оповідання; формувати навички свідомого читання, уміння ділити текст на частини та добирати заголовки; познайомити ближче з дійовими особами твору.

                    Розширювати словниковий запас учнів. Розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву і фантазію.

                  Виховувати любов до природи рідного краю.

 

Обладнання. Фізична карта України, таблиця з девізом уроку; ілюстрації: верби, птаха ремеза, щуки, щавлю, зайця; тлумачний словник; слова для словникової роботи ( на аркушах ); листочки для тестів; мікрофон, геометричні фігури для побудови корабля, значки для об’єднання в групи для домашнього завдання: кораблики та зайчики; кубик – відповідайло.

 

                                                         Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

        1 Наш девіз. Думати - швидко,

                         Відповідати - чітко,

                         Працювати - дружно,

                         Запам'ятовувати - міцно.

2. Перевірка готовності до уроку

                        Молодці! На перерві постаралися -

                       До уроку читання приготувалися.

ІІ. Мовна розминка

1. Дихальні вправи

- Закрийте очі і уявіть, що перед вами кущ квітучого бузку. Вдихніть його аромат.

- А зараз уявіть свічки на іменинному торті. Спробуйте їх задути.

-  А тепер виконуйте ці вправи почергово.

2. Робота над скоромовкою.

1) Прослухайте скоромовку:

                           Холоднюча віхола

                          На вітрах приїхала.

                          Зашуміла віхола,

                          Холодом задихала.                        

2) Бесіда за змістом скоромовки

- Про яку пору року говориться у скоромовці?

- З яких слів це можна зрозуміти?

- Чи актуальна ця скоромовка сьогодні? Чому?

- Який сьогодні день?

3) Заучування скоромовки

- тихо, повільно,

- голосно, у розмовному темпі,

- швидко, разом,

- по-одному.

 ІІІ. Повідомлення теми уроку.

1. Гра "Мікрофон".

 - Хто з вас любить зиму?

- Чому я люблю зиму? "Я люблю зиму, бо…"

2. Поетична хвилинка.

- Всі ви любите зиму, а ще більше, мабуть, весну.

               (вірш В.Бутрім "Пробудження" )

 Ще тільки но прокинулась весна.

Іде вона повільною ходою,

Спроквола розливається водою,

Чи скоро пригостить теплом, хтозна?

          Іде вона, струмочками бринить,

          Замріяна, несміла, надто юна.

          І ще її гітара семиструнна

          Ледь чутно, тихо-тихо так звучить.

3. Слово вчителя.

- Сьогодні ми з вами прискоримо час і здійснимо мандрівку у весну. Адже тема нашого уроку - весняні дива. І ми помандруємо рядками оповідання Василя Чухліба "Повінь".

УІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Інформація про автора

- А зараз ми надамо слово нашому кореспонденту. Він для нас підготував невеличке повідомлення про автора (розповідь учня)

- Який твір цього автора ми вже читали?

2. Робота над заголовком.

- Відкрийте підручник на сю 58. Прочитайте заголовок оповідання. Як ви думаєте, що означає це слово? Про що буде йти мова у оповіданні?

3. Робота з тлумачним  словником.

Повінь - залиття значного простору внаслідок підвищення рівня води в річках.

4. Вправа «Читай слова правильно»

- Перед читанням тексту звернемо увагу на правильну вимову окремих слів ( перед текстом, по одному слову, за вчителем)

5. Перше читання оповідання учителем та підготовленими учнями

6. Запитання на сприймання

-       Який це твір за літературним жанром?

- Яка пора року описана в оповіданні?

- Чому ви так вважаєте? Доведіть.

- Хто є головними персонажами оповідання?

7. Словникова робота.

1) Робота з колонками слів таблиці

                  Повінь                  зіщулився

                  Гілля                    роздолля

                  Ремез                   полощуть

                  Острівець              зблиснуло

                  Щавель                примовляв

                    Корч

 (читання слів за вчителем)

- За якою ознакою, характеристикою слова об'єднали у стовпчики?

( 1 - слова, що відповідають на запита Хто? Що? 2 - слова, що відповідають на запитання Що робить? )

2) Робота з тлумачним словником підручника (с.60).

8. Напівголосне читання кожен у своєму темпі. "Бджілки".

- Уважно прочитайте. Зверніть увагу на те, де подорожували тато з Тетянкою, що і кого вони побачили.

У. Зарядка для очей.  Фізкультхвилинка.

УІ. Уявна подорож по Десні.

1. Робота з фізичною картою.

- Якою річкою подорожували дівчинка з татом?

- Хто з вас був на Десні?

- Чи сподобалась вам ця річка? Чим?

         (подивіться на карту України)

Десна - це річка, яка протікає недалеко від нашого села, вона притока Дніпра, тобто впадає у Дніпро недалечко від міста Києва.

2. Вибір транспорту для подорожі.

-    Зараз ми з вами здійснимо уявну подорож по Десні тими місцями, якими подорожували Тетянка з татом, персонажі нашого твору.

- На чому ж  вони подорожували?

А на чому будемо подорожувати ми, ви дізнаєтеся із загадки.

              Їду, їду - нема сліду.

                      (човен)

3. Складання човна з окремих частинок. (хвилинка відпочинку)

4. Перша зупинка. Верба. (ілюстрація )

- Де стояли верби?

- Як про них сказав автор? Зачитайте.

- Що побачили подорожуючі на вербовій гілці? ( ілюстрація ремезового гнізда )

- На що воно схоже?

Ремез - найменша пташка серед синичок. Особлива і цікава саме тим, що робить гніздо схоже на рукавичку.

5. Продовження подорожі.

- Чому пливучи далі тато голосно засміявся?

- Хто ж це був насправді?

Щука - хижа риба, живе у прісних водоймах, у річках. Харчується іншою рибою. Може жити багато років і досягати значних розмірів. (ілюстрація )

6. Друга зупинка. Острівець.

- Де зупинилися подорожні?

- На що був схожий острівець?

- Що вони хотіли зробити? (ілюстрація, щавель )

- Навіщо їм щавель?

- Чия мама весною та літом варить "зелений" борщ зі щавлем?

- Хто любить ласувати "зеленим" борщем?

- Кого Таня побачила у кущі? ( ілюстрація зайця )

- Куди вона хотіла забрати зайчика?

- Чи погодився з нею тато?

- А чому не погодився? Чому заєць не може жити у клітці? Зачитайте.

На цьому подорож Тані з татом закінчилась. Ми також закінчимо.

УІІ. Закріплення вивченого.

1.Розподіл тексту на частини. (діти читають частинами, дають заголовки, записують план на листочки, вклеєні у зошити).

2. Робота у зошитах. (с. 26, завдання 1)

УІІІ. Домашнє завдання.

По групах. Учням, у яких на партах ілюстрації корабликів: прочитати оповідання на с. 98-100. Учням, у яких на партах ілюстрації зайчиків: підготувати стислий переказ. За бажанням намалювати ілюстрацію до оповідання.

ІХ . Підсумок уроку.

1. Гра-тест "так-ні" (на листочках).

1) У човні Тетянка з дідусем.

2) Ремезове гніздо схоже на рукавичку.

3) Тетянка на острові рвала молодий щавель.

4) У кущику дівчинка побачила лисичку.

5) Зайчика на роздоллі випустили на волю.

        1) -   2) +  3) + 4) - 5) +

 2.Мовно-логічне завдання.

  - Який інший заголовок ви могли б підібрати до оповідання?

3. Робота з «кубиком – відповідайлом»

4. Гра «Мікрофон»

-  Що вам найбільше сподобалося на уроці?

-  Що б про сьогоднішній урок ви б розповіли мамі?

5. Поетична хвилинка    

- Як би ми не мріяли сьогодні про весну, але на вулиці початок зими – 1 грудня. І прекрасний вірш Валерії Лазаренко поверне нас у реальність

 

Подорож у зиму

Зима починається груднем,

Святковим убранням беріз,

Морозяним лагідним буднем,

Що в спомин і пісню проріс.

Зима. Це співзвуччя мелодій,

І зустріч вітрів – веремій.

Це диво, найбільше в природі,

Озвучене доторком мрій.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку