3 клас
Природознавство
Тема. Весняні роботи людей на городах, полях, в садах у рідному краї
Мета:
Обладнання: підручник, релаксаційна музика, мультимедійний супровід уроку, сигнали, мікрофон, скатертина, овочі, фрукти
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою
Хід уроку
I. Організаційний етап
1. Гармонізація простору
- Діти, сьогодні у нас чудовий день. Ви такі гарні, усміхнені. Я сподіваюся, що наші посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть навчанню.
2. Утворення кола об`єднання
- Візьміться за руки, посміхніться один одному. Я дарую вам часточку свого сердечного тепла, адже вас люблю. Обміняйтеся компліментами і побажаннями.
II. Актуалізація опорних знань
- Який сьогодні день тижня?
- Число, місяць?
- Пора року?
- Діти, я сподіваюсь, що у нас в класі буде панувати тепла, дружня атмосфера.
3. Вправа «Мікрофон»
- Що відбувається з рослинами навесні? (Зеленіє травичка, на деревах появляються листочки, зацвітають перші весняні квіти.)
- Що необхідно для їх життя? (Сонце, вода, повітря)
- Які перші квіти зацвітають навесні? (Проліски, підсніжники, конвалія…)
- Як треба ставитися до них? (Весняні квіти треба оберігати, бо їх дуже мало і вони занесені до Червоної книги.)
- Які роботи проводяться на полях, городах, у садах навесні?
4. Побудова «Асоціативного куща»
- Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово весна
III. Визначення теми уроку та постановка завдань
Вправа «Мікрофон»
IV. Мотивація навчальної діяльності
- А чи потрібні нам ці знання?
V. Робота по темі уроку
Вивчення нового матеріалу в оптимально-функціональному стані (звучить спокійна фонова мелодія)
а). Сенсорно-моторний етап
- Діти, я вам пропоную вирушити в цікаву подорож в минуле. Сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ви дуже гарні, коли посміхаєтесь. Слухайте уважно. Колись до однієї бідної людини просився переночувати мандрівник. Хазяїн поділився з ним останнім шматком хліба, кухлем води, останнє поліно поклав у піч. Із вдячністю за це гість подарував йому скатертину. Але не просту, а чарівну. Потрібно було її кожної весни закопувати в землю, а землю ту перекопувати, боронити, сімома потами поливати, мозолі на руках натирати. Інакше вся чарівна сила із скатертини в землю піде. Сказав так мандрівник і зник. А добрий чоловік подумав, що не можна одному такою скатертиною користуватися, і роздав усім людям по шматочку. Хто б не поклав шматочок скатертини в землю, він відразу танув, втрачав чарівну силу. І люди бралися до нелегкої роботи: копали й орали, сіяли, поливали та мозолі на руках натирали. Зате по осені чарівна сила поверталася - були люди із зерном і хлібом, овочами і фруктами.
З тієї пори люди зрозуміли, що земля матінка найщедріша годувальниця на світі. Потрібно тільки потрудитися і земля на скатертину-самобранку перетвориться. А що буде, якщо люди не будуть добрі до землі, не будуть поливати, удобрювати, копати, берегти, піклуватися про неї? Чи буде земля добра до людей? Земля хліб родити перестане, відмовить в овочах, фруктах. Скатертина навчила людей, що Земля – матінка найщедріша годувальниця на світі. І ці знання передають люди з покоління в покоління. Тому, діти, пам’ятайте про це. І самі теж трудіться. Адже Земля-матінка найщедріша годувальниця на світі. З цими словами скатертини час повертатися в клас. Наша подорож підходить до кінця. Подякуйте чарівній скатертині за цікаву подорож і запам’ятайте її поради. Пошліть свою любов Землі. Відчуйте прилив сил до рук, ніг. Відчуйте спину та плечі. Це нові сили здоров`я наповнили вас. Посміхніться і глибоко вдихніть повітря. Повернулися до класу.
б). Символьний етап
1. Бесіда
- Кого уявили під час подорожі?
- Що повідомила чарівна скатертина?
- Які кольори бачили?
- Який аромат ви відчули?
- Які слова ви запам’ятали?
2. Створення образонів
Діти малюють той образ, який вони уявили.
Вправа «Сходинки» (Учні повторюють слова)
Офтальмологічна пауза
в). Логічний етап
4. Розповідь вчителя
Грім озвався на зорі,
то не грім, а трактори.
Трактори ідуть в поля: їх заждалася земля.
М. Стельмах
Як тільки з полів зійде сніг, на них починаються весняні роботи. У народі говорять: весняний день рік годує. Треба встигнути за короткий час, поки не пересохне ґрунт, посіяти насіння хлібних та овочевих рослин, посадити картоплю. Наприкінці весни, у теплі травневих днів, висаджують розсаду перцю, помідорів, капусти. А скільки клопотів завдають городникам бур’яни! Чи доводилося вам прополювати грядки? Які ви знаєте бур’яни? (Пирій, осот, берізка, щириця, лобода, волошка, кульбаба)
Вони діють, як справжні загарбники: захоплюють чужу територію, першими висмоктують вологу і їжу з ґрунту, швидше виростають і затуляють овочевим рослинам сонце.
Якщо людина не допоможе, бур’яни здатні зовсім знищити культурні рослини. Бур’яни виполюють сапою, культиватором або з літаків розпилюють над ланами спеціальні речовини (гербіциди), від яких бур’яни гинуть.
Добре допомагають хліборобам народні прикмети. За ними визначають час проведення польових робіт. З’явилися підсніжники пора орати. Зацвіла осика-сій моркву, черемха -висаджуй картоплю. Розпустилося листя на березі-час сіяти овес, підросла трава -час гречки, зацвіла біла акація -висаджуй розсаду помідорів.
У садах дерева і кущі обприскують отруйними речовинами, які вбивають шкідливих комах. Так само, як восени, нижню частину стовбура плодових дерев білять вапном.
Навесні в садах займаються посадкою плодових дерев і кущів. На вулицях міст, селищ і сіл підрізають дерева і висаджують нові рослини. У парках і скверах висаджують декоративні квіти.
5.Робота з підручником
(опрацювання статті)
6. Робота над загадками (робота в парах)
• Листя виберуть з землі,
Не лопата, а … (граблі).
• Хоча і гостра, не зубата!
Копає землю нам … (лопата).
• Пострибає, наче жабка,
По рядочках в полі (сапка)
• Зуби мають, а зубного болю не знають. (Граблі)
• Пахнуть свіжістю поля.
Лискотить масна рілля.
Угрузає в землю ніж.
Горне борозну леміш. (Борозна)
В. Довжик
• Вийшов кінь на оболонь:
в грудях — бухає вогонь;
сіна їсти не дають,
батогом його не б’ють,
а як полем він іде
вслід сім борозден кладе. (Трактор)
Н. Забіла
г). Лінгвістичний етап
7. Гра «Закінчи речення»
На городі сіють… (моркву, буряки, огірки)
На полі сіють зерно… (жито, пшеницю, соняшник)
На квітнику висівають …(чорнобривці, айстри, ромашки)
У садку саджають … (яблуні, груші.)
8. Гра «Для чого цей інструмент»
Лопата, граблі, сапка, лійка, пензлик
9. Гра «Доповни прислів’я» (робота в малих групах)
Весняний день |
будеш мати зерна гору |
Посієш вчасно — |
рік годує |
Посій у пору — |
вродить рясно |
Весняний …(день) |
цілий …(рік) годує |
Хто спить … (весною), |
плаче … (зимою). |
Що … (посієш), |
то і збереш. |
VI. Закріплення знань
д) Моторно-кінестетичний етап
10. Робота в зошитах ( самостійно)
Підписати які роботи виконують люди
11. Виступ учнів
Читання й обговорення вірша
ПОМАГАЙ
Через поле, через гай
Ходить хлопчик Помагай.
Бачить хлопчик — садять сад,
Він поміг кінчити ряд.
Вмить приніс відро води
І полив аж два ряди.
Рій із пасіки пішов —
Помагай роя знайшов
Обходивши луг і ліс,
Він в село його приніс.
За селом копали став, —
Помагай візок дістав
Цілий день возив пісок,
Аж вищав його візок.
Помагая у труді
Знають літні й молоді,
Ковалі і муляри —
Всі радянські трударі.
Ось і ти часу не гай
Будь, як хлопчик Помагай.
П. Воронько
— Які назви весняних робіт вам відомі?
— Назвіть ті з них, у яких ви брали участь.
е). Архівування інформації
Ви гарно попрацювали, тому чарівна скатертина хоче вас почастувати (овочі, фрукти, соки).
VII. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
- Що цікавого ви дізналися на уроці?
- Що найбільше сподобалося?
- Якою інформацією поділитеся з батьками, товаришами?
VIII. Інформація про домашнє завдання
Підготувати розповідь «Весняні роботи в моїй родині», намалювати малюнок до розповіді