Урок "Євген Гребінка Вірш"Човен". Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури за творчістю Євгена Гребінки, представника українського романтизму
Перегляд файлу

Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___  Дата___/___/___

 

Прізвище вчителя __________________

Тема уроку: «Євген Гребінка. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета»

Мета: ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхомЄвгена Гребінки, його пісенною (романсовою) лірикою; проаналізувативірш «Човен», звертаючи увагу на образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини;удосконалити навички аналізу ліричного твору, вміння пояснювати його зміст, характеризувати образи, висловлювати свої думки та спостереження; оцінити значення творчості Євгена Гребінки для розвитку української культури і духовності; виховувати в учнів шанобливе ставлення до засад народної моралі й етики: працелюбності, щирості, любові, вірності у коханні.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: підручник,портрет Євгена Гребінки, ілюстрації до йоготворів, коротка довідка про письменника, записана на дошці, відеопоезія.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Краща насолода, найвища радість життя —

відчувати себе потрібним і близьким людям.

                                                                М. Горький

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Доброго ранку, мої любі!!Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною:  сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною.  Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щобвашізнання, отриманісьогодні на уроці, були  немінливими, а постійним й міцними. Адже на вас чекає фінішна пряма девятирічного марафону у нашому ліцеї, щоб вона була яскравою потрібно якнайкраще скласти ДПА. Але мне найбільше хвилює ДПА з моїх предметів, наразі з української літератури. Тому кожного уроку потрібно бути зібраним, уважним, з апетитом поглинати  нову інформацію, добре її перетравлювати,щоб було легше її застосувати на практиці!!! Тож «BonAppetit» .

- А зараз послухайте, будь ласка, музичну композицію.

(Романс «Очи черные» на слова Євгена Гребінки)

  • Чи чули ви цей музичний твір?
  • Які враження виникли у вас під час прослуховування твору?
  • Чи знаєте ви автора слів?

Учитель обіцяє дати відповіді на усі ці запитання упродовж уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.

Діти, щобдізнатися, хтоголовний герой нашого уроку, з творчістюякогописьменника нам судилосяпознайомитися,ми перевіримо вивчений матеріал. Ви будете відповідати на питання, з перших літер відповідей утворитьсяпрізвище письменника.

 Літературний диктант

  1. Памятник якому поету-романтику  встановлено в Харкові біля Каразинського університету. – Петру Гулаку-Артемовському
  2. Епіграф до якої поезії я зараз зачитаю

Das Wasser rauscht, das Wasser fliesst
Ein Fischer sass daran,
Sah nach der Angel ruhevoll,
Kühl bis ans Herz hinan

«Рибалка»

  1. Ім’я українського співака, який виконав поезію  Михайла Петренка «Дивлюсь я на небо» - ЕL Кравчук
  2. Невеликий віршований ліро-епічний твір казково-фантастичного, легендарно-історичного чи героїчного змісту . Балада
  3. Уславлення щирого почуття кохання, за допомогою якого можна звабити людину, змінити умови її життя, – це ... ідея твору «Рибалка».
  4. За що Русалка дорікала Рибалці? Бо він ... нівечив її рід і плід
  5. Романтизм став запереченням ….класицизму
  6. Справжнє прізвище Петра Гулака- Артемовського . Артемовський.
  1. Оголошення теми і мети уроку

Полтавщина дала світові й українськійлітературібагатьохви­значнихособистостей. Серед них — Євген ПавловичГребінка, якого І. Франко назвав «талановитим писателем російсько-українським». Доля відвелаційлюдинізовсімнебагато часу — всього 36 років, але скільки ж вінвстигзробити! Вісімтомівтворів, громадськадіяльність, організаціявиданняукраїнськихтворів, допомога молодим літерато­рам.І якби не Гребінка, світ ніколи б не почув чудовий романс «Очи черные». Ось про це ми поговоримо на сьогоднішньомууроці.

Тема нашого уроку «Євген Гребінка. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета»

    Тема : ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхомЄвгена Гребінки, його пісенною (романсовою) лірикою; проаналізувативірш «Човен», звертаючи увагу на образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини;удосконалити навички аналізу ліричного твору, вміння пояснювати його зміст, характеризувати образи, висловлювати свої думки та спостереження; оцінити значення творчості Євгена Гребінки для розвитку української культури і духовності; виховувати в учнів шанобливе ставлення до засад народної моралі й етики: працелюбності, щирості, любові, вірності у коханні.

  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Протягом уроку ми будемо підійматся сходинками. На вершині знаходиться портрет Є.Гребінки, який означає, що ми досягли очікуваних результатів.

I.Сходинка “Життєвий шлях письменника»

Опрацювати повідомлення, дати відповіді на запитання..

Євген Гребінка

(1812-1848)

Є. П. Гребінка народився 2 лютого 1812 р. у сім’ї поміщикана хуторі Убіжище поблизу Пирятина на Полтавщині.На рідному хуторі майбутній письменник мав можливість познайомитися з життям народу, з його побутом і звичаями, з багатющими скарбами українського фольклору. Буйну уяву хлопцяживили, зокрема, захоплюючі розповіді няньки-кріпачки.

Початкову освіту здобув удома від приватних учителів, а потім учився в Ніжинській гімназії вищих наук (1825–1831). На початку 1834 року він переїздить до Петербурга, де працює чиновником комісії духовних училищ, водночас учителює в навчальнихзакладах.

Оселившись у Петербурзі, Є. Гребінка назавжди зберіг любов до рідного краю. Майже щоліта письменник приїжджав на Україну.

В останні роки життя митець розпочав готувати до видання зібрання своїх творів. У 1847 р. виходять друком перші чотири томи, наступного року — ще чотири. Але повністю здійснити свій задум письменникові не вдалося 15 грудня 1848 р. після тяжкої і тривалої хвороби у розквіті творчих сил він помер. Тіло його було перевезено на Україну і поховано в Мар’янівці поблизу рідного дому.

 

II.Сходинка “Сторінки великої дружби”

Велику роль відіграв Євген Павлович у житті, творчому становленні Т. Шевченка, з яким познайомився у другій половині1836 р. Він брав безпосередню участь у викупі його з кріпацькоїневолі. На літературних вечорах у Є. Гребінки Тарас Григоровичдізнається про новини тогочасного російського й українськоголітературного життя. Особлива заслуга Є. Гребінки в тому, щов 1840 р. з його допомогою побачив світ «Кобзар» Т. Шевченка.Також за участю Євгена Павловича в 1841 р. виходить альманах«Ластівка», на сторінках якого було опубліковано твори ТарасаГригоровича та багатьох інших українських майстрів слова. Зрештою, якби не українець Гребінка, можливо, того ж таки свт би не дзнався про Геня Шевченка.

  1. Аналіз вірша «Човен».
    1.           Читання твору.
    2.           Коментар вчителя.

 

У збірці «Малороссийские приказки», крімбайок, буловміщеновірш «Човен», виразно позначений романтичним настроєм.Маніфестом молодого ЄвгенаГребінки є вірш "Човен", написаний 1833 року. Цейтвірмаєавтобіографічний характер: роздуми автора, якийізрідного хутора вирушає до далекого і невідомого Петербурга. Вирушаючи до Петербурга, ЄвгенГребінкапорівнював себе з цимчовном. Автор розуміє, що не можнапрожити одному, заховавшисьвіддійсності, не можнапочуватисящасливим, перебуваючиосторонь народного життя. І хоча нема упевненості, що в столиціоминутьйого недоля, горе і нещастя, поет вирушає з дому. Образ одинокого човнадоволіпоширений у світовійлітературі.

До цьогоалегоричного образу вдавались Байрон, Жуковський, Лєрмонтов, Забіла. Герой вірша "Човник" В. Забіли, написаногоприблизно того ж часу, що й поезія Є. Гребінки, тежнарікає на нещасливу долю і порівнює себе з човником у бурхливомуморі.

Вірш«Човен» наповнена алегоричними образами: човен —людина; море — життя; хмари, вітер, громи — життєві труднощі й  негаразди. Твір має автобіографічний характер, це роздуми молодого поета, який вирушає з рідного хутора в далекий Петербург, вінніби кидається в пінисті хвилі розбурханого житейського моря.

3.4. Ідейно-художній аналіз поетичного твору. Обговорення питань:

  • Які художні засоби використав автор?
  • Які образи постають у вірші?
  • Яке враження у вас від поезії?

«Мікрофон»: яким ви уявляєте своє життя після завершення школи? Чи схоже воно з плаванням човна у морі?

3.6. Робота в парах. Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики образу човна.

3.7. «Паспорт» твору.

Тема:роздуми поета про майбутнє життя у Петербурзі після того, як він покинув рідний хутір.

Ідея:життя  - це бурхливий океан, в якому нам доведеться долати труднощі, не можна ніколи здаватися, треба впевнено йти до мети.

Жанр: віршована балада.

Віршований розмір: чотиристопний амфібрахій.

Римування – перехресна, суміжне.

Художні особливості балади

Епітети – синєє море, буйнії вітри, чорнії гори.

Порівняння  хвиля гуляє, мов чорнії гори; в тих хмарах, мов голос небесної кари: як човнові море, для мене світ білий; як темная нічка, насупились хмари.

Алітерація: в останньому рядку першої строфи балади повторюються звуки  «р», «г», які передають гуркіт грому, це підсилює образну картину бурхливого моря.

Зменшувально-пестливі слова (нічка, весельце), повтори (плавле), звертання (мій покою), нестягнені форми прикметників (буйнії, лютеє). Риси романтичного стилю в баладі: грізна морська стихія, трагедія з човном, переживання ліричного героя, зв’язок із фольклором.

 

Мікрофон»: яким ви уявляєте своє життя після завершення школи? Чи схоже воно з плаванням човна у морі?

 

  1. Пісенна (романсова) лірика поета.
    1.           Розповідь учителя ( намузичномуфоні романсу «Очи черные»).

У 1842 р. Гребінказнайомиться з МарієюВасилівною, онукоюсусіда, небагатогопоміщикаМиколи Степановича Ростенберга, а наступного року вониосвічились.Серцепоета ожило й заспівало.

Після зустрічі з коханою Марійкою цілу ніч не міг заснути. Ходив по кімнаті, виходив у посріблениймісячнимсяйвом сад. Не давали спатиглибокічорніочікоханої. Весь час бачивїх перед собою. Засвітивсвічку, сів до столу. Швидко написав чотири рядки:

Очи черные, очи страстные,

Очи жгучие и прекрасные!

Как люблю я вас! Как боюсь я вас!

Знать, увидел вас я в недобрый час

Ох, недаром вы глубины темней!

 Вижу траур в вас по душе моей.

Вижу пламя в вас я победное:

Сожжено на нем сердце бедное.

Но не грустен я, не печален я,

Утешительна мне судьба моя:

Все, что лучшего в жизни бог дал нам,

В жертву отдал я огневым глазам.

 «Очічорнії» привернув увагусвоєюпристрасністю й ліризмом та незвичним для російськогочитачапоетичнимобразом.Ціліричні рядки, написаніукраїнськимпоетомросійськоюмовою, є одними з найяскравіших в українськійліричнійпоезії ХІХ ст. Саме в українській, болише в нашійнароднійпоезії так широко використовується образ очей. Музику написав німецький композиторФлоріан Герман

До пісні додавались нові строфи, її виконували циганські хори, видатні російські співаки Федір Шаляпін і Борис Штоколов, циганські співаки Валерій Агафонов і Микола Сліченко, американець африканського походження Луї Армстронг зі своїм оркестром і сестри Берри, Петро Лещенко з Румунії й польський ансамбль «Червоні чарне», іспанець ХуліоІглесіас і «тріо золотих тенорів» - італієць ЛучаноПаваротті, іспанці ПласідоДомінго та Хосе Каррерас. «Очі чорнії» звучали то як циганська пісня, то як романс, або ж як джазові варіації, як чарльстон, як вальс, як лірична пісня... В найрізноманітнішому мелодійному оформленні «Очі чорнії» звучать у виконанні акордеоністів, невеликих музичних ансамблів і великих оркестрів. Звучитьпісняросійською, англійською, французькою, іспанськоюмовами.

 Є відомості, що «Очі чорнії» виконували і українці – Іван Козловський і Борис Гмиря. Журналіст і поет-лірикЮрій Тараненко дав прекраснийваріантгребінківських «Очей» українською:

Очі чорнії, аж палаючі,

Очі пристрасні та жадаючі!

Як люблю я вас! Як боюсь я вас!

Певно, стрів я вас у недобрий час.

Темнийпогляд ваш – як морськаглибінь.

По душімоїй в німжадобитінь.

Бачупломінь я переможний в нім:

Серцеспалене у вогністрашнім.

Та жену журбу і печаль свою

На мою судьбу я не ремствую:

Найдорожче все, щоГосподь дав нам,

Я пожертвувавогняним очам.

Літературознавчий словник.

Романс (з ісп. romance, відлатин, romanice — по-романськи) — невеликий за обсягомвірш і музичнийтвір про кохання, призначений для сольного співу з інструментальнимакомпанементом.

У давнічаси так називалипісні народною мовою в Іспанії на противагупісням, складенимпо-латинськи. Ціпіснівиконувалимандрівніспіваки-оповідачіпідсупровідгітари. Пізнішеромансипоширилися в іншихкраїнах. Зібранняромансівназиваютьромансеро.

Усесвітньовідомими стали романси Є. Гребінки «Очи чёрные» і «Ні, мамо, не можнанелюба любить» («Українськамелодія»).

  1. Закріплення знань, умінь і навичок.

 

  1. Підсумок уроку.

Мікрофон:«На сьогоднішньому уроці я…» (вивчив, запам’ятав, засвоїв, мені сподобалося, мене вразило…).

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  2. Домашнє завдання. 

Опрацювати інформаційну картку

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горяинова Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2022
Переглядів
7291
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку