Урок "Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Оповідання "Лось". Вічне протистояння добра і зла. "

Про матеріал
Урок-подорож призначений для учнів 5 класу. Мета уроку - ознайомити учнів із фактами біографії автора; визначити міру порушення теми добра і зла у творі, опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору,охарактеризувати персонажів; виховувати співчуття та милосердя до тварин, невідступність від гуманних переконань; розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння висловлювати власну думку. Для уроку використані такі методи: хмара слів (за допомогою програми Word Art), "Чарівна скринька", "Незакінчене речення", "Перевернутий клас", "Асоціативний кущ".
Перегляд файлу

Тема: Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Оповідання «Лось». Вічне протистояння добра і зла

Мета: ознайомити учнів із фактами біографії автора; визначити міру порушення теми добра і зла у творі, опрацювати ідейно-художній зміст програмного твору,охарактеризува­ти персонажів; виховувати співчуття та милосердя до тварин, невідступність від гуманних переконань;  розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння ви­словлювати власну думку.

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо!

І станція – Організаційна

13 березня – вшанування памяті преподобного Василя Декаполіта (в народі – Василя Капельника – з цього дня починали дзвеніти капелі і танути сніг).

13 березня – національний день тайського слона.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Чи любите ви тварин?
  • Чи доводилось вам їх коли-небудь рятувати?
  •      Пригадайте з вивченого матеріалу твори, у яких людина допо­магає тварині.(«Лобо» Ернест Сетон-Томпсон)

ІІІ.Повідомлення теми, мети уроку.

Хмара слів за допомогою програми Word Art.

C:\Users\Grosu\Desktop\ЛОСЬ.jpeg

Учні, розглядаючи малюнок, намагаються вгадати тему уроку, пояснюючи свої відповіді.

Ціна людини – її справи.

 Народне прислів’я

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Справді, говорячи про людину, ми, насамперед, маємо на увазі її вчинки по відношенню до когось чи до чогось. І залежно від того, якими  є ці вчинки, ми розуміємо, якою є дана людина. В оповіданні, над яким ми сьогодні будемо працювати, ми побачимо вчинки різних людей і спробуємо їх проаналізувати.

 

ІV.Опрацювання навчального матеріалу.

ІІ станція - Автобіографічна

1.Розповідь про письменника

Метод  «Чарівна скринька» (учні дістають зі скриньки тези про життя Є.Гуцала і пояснюють їхню роль у житті письменника (можна зачитати))

1.Воєнні та післявоєнні роки. (Дитинство письменника)

2.Любов до книжки. (Дуже любив читати)

3.Вірш «Червоний прапор». (Шкільна газета)

4.Книга «Запах кропу». (Найбільше запамяталася)

5.Проза та поезія. (Жанри, якими писав письменник)

6.Оповідання «Лось». (Вивчення)

 

 

Серед перших казок Євгена — Біблія. Ще не вміючи читати, хлопець познайомився з цією книгою, що стала згодом для нього втіленням мудрості. У повісті «Співуча колиска з верболозу» письменник з гумором розповідає, як знайшов Біблію на печі в баби Ликори, і аж доки баба не схаменулась, порозмальовував її олівцем. Важко сказати, коли відбулася перша проба пера майбутнього письменника. Сам він жартуючи згадував: «Здається, я писав завжди». Промовистим з його творчої біографії є такий факт: якось, ще в молодших класах, учні писали твір на вільну тему. Українську мову викладав батько Євгена. І коли він прочитав Євгенів твір, то на весь клас запитав: «Ти оце звідки списав?»

Художня творчість цілковито захопила Євгена Гуцала. Збірки оповідань та повістей виходили з-під його пера одна за одною.

Письменник постійно працював над творами для юного читача. Його книжки оповідань «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», «У лелечому селі», «Дениско», «За обручем», «Зелене листячко з вирію» та інші набули широкої популярності серед дітей. Дослідник літературної спадщини письменника Юрій Сердюк влучно зазначив, що його твори — «це завжди подорож у таємницю людської душі, зустріч з натурами чистими й нелукавими».

Непересічність таланту Євгена Гуцала гідно поцінована: книжки для дітей «Саййора» та «Пролетіли коні» було відзначено Державною премією імені Т. Г. Шевченка. На жаль, письменникові судилось недовге життя. Його не стало — і земля осиротіла ще на одного щедрого і талановитого майстра слова.

(Розповідаючи про твори Є.Гуцала, вчитель презентує книжки).

2.Робота над оповіданням «Лось».

ІІІ станція - Дослідницька

2.1 Теорія літератури

Оповідання - це невеликий прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу.

(Учні записують у зошит визначення).

-Доведіть, що твір «Лось» - це оповідання.

- Чим захопило вас це оповідання? Що найбільше вразило? Чому?

- Чи доводилося вам бачити лося у лісі? (Учні дивляться на малюнок лося на дошці.)

- Що ви знаєте про лося?

2.2 Випереджальне завдання

ІV станція – Наукова (Зоолог)

Розповідь окремого учня.

Найбільший олень на Землі — лось. Зустрівшись з ним у лісі, мимоволі дивуєшся величезним розмірам звіра. Це й зрозуміло: двометрова людина здається гігантом, а зріст великого лося на цілий метр вище, і ваги в ньому більше півтонни.

Він дуже високоногий, з потужною грудною кліткою, відносно коротким тулубом і важкою горбоносою головою. Верхня губа роздута і сильно нависає над нижньою.

Лось  віддає перевагу тільки північній частині, де і корму менше, і зими суворіші.

Чому? Виявляється, що лось любить прохолоду і не виносить спеки. Навіть у північних лісах він улітку відсиджується в хащах, дрімає, лежачи на мілинах річок, а то і зовсім залізає по горло в стоячу воду. І лише коли спека спаде, вирушає лось за харчами та їсть усю ніч. Узимку ж він блукає весь день, не знаючи втоми. Причиною цього є особливості його терморегуляції.

Лось щорічно скидає роги, як дерева листя. Роги ростуть з квітня по червень. У цей час вони м'які, чутливі до ударів і навіть до укусів комах. У серпні роги твердіють, стають грізною зброєю.

-А ви знали, що лося хочуть занести до Червоної книги України? А яких тварин, занесених до цієї книги, ви знаєте?

Демонстрація Червоної Книги України.

ІV станція – Наукова (Природознавець)

-Що ви знаєте про заповідники?

Розповідь учня.

Заповідник — це територія або акваторія, яка зберігається в природному незмінному стані, охороняється державою. Будь-яке порушення правил заповідника карається законом. Охорона здійснюється спеціальною державною службою. У заповідниках заборонено полювати на звірів, рвати рослини тощо. На території України знаходиться більше десяти великих заповідників і багато малих. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, Чорноморський, Український степовий, Ялтинський гірсько-лісовий...

2.3 Перевірка змісту прочитаного.

ІV станція – Наукова (Літературознавці)

Бесіда за змістом твору.

Розкажіть  про складну ситуацію, в яку потрапив лось на сторінках художнього твору. А в реальному житті відомі такі випадки?

  • Які головні герої присутні у творі?
  • Хто уособлює сили добра і чому? (Сили добра уособлюють брати, адже вони врятували лося)
  •  Хто уособлює сили зла і чому? (Сили зла уособлює дядько Шпичак, бо він убив лося)

Тема: показ взаємозв’язку між людиною і природою (зокрема твариною), боротьби добра і зла.

Ідея: гармонія світу людини та природи; уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

2.4 Фізкультхвилинка

Встали рівно біля парт,

Починаємо наш старт.

Ось зігнули так ручата

Й полетіли, мов качата.

Ніжками затупотіли,

Потім разом всі присіли.

До сонечка потяглися

І у боки так взялися.

Вправо разом нахилились,

Вліво, щоб не помилились.

Руки вниз ми опустили

Й трохи ними потрусили.

Шию трішки розім’яли

 І за парти посідали.

А тепер мерщій до справ,

Кожен вченим з нас щоб став.

 

2.5 Метод «Незакінчене речення»

Доповнити  речення потрібними словами (учні зачитують текст)

1.    Лось був старий самець, уже звик до...

2.    Коли лось ступив на, то під ним

3.    Лось уже зовсім знесилився…

4.    Але старший брат був…

5.    Коли пролунав постріл, то лось…

  1.  Шпичак давно вистежував того лося…
  2. Налетів вітерець, запорошив…

2.6 Лексична   робота «Асоціативний кущ».

V станція – «Добро і зло»

Підібрати слова, які починаються на добро і зло.(За варіантами)

І варіант: доброта, добробут, добродій, добродушний, доброчинний, добропорядний, доброзичливий, добросердний.

ІІ варіант: злодій, злорадний, злостивий, злочинність, злопам’ятність,зловмисний.

 

2.7 Творче завдання.

- В оповіданні «Лось» Є. Гуцало пропонує читачам самим замислитись над тим, що буде далі.  ( метод «Перевернутий клас» – учні повинні були вдома дописати кінець твору.)  Зачитування творів

V.Підсумки уроку

 

VІ станція – Кінцева

 

-Чого навчає нас це оповідання?

-Що засуджує автор у творі?

 

У цьому невеличкому творі Є. Гуцало зумів поставити низку дуже важливих проблем: те, що людина вважає себе царем природи, не дає їй права знищувати тварин задля своєї вигоди. Навпаки, люди мають усвідомити, що їхнє завдання — оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердним до тварин.

VІ.Домашнє завдання

Характеристика образів братів та Шпичака (цитати); записати поради «З чого почати робити добро?».

 

 

 

docx
Додано
10 травня 2019
Переглядів
3014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку