Вибір теми проекту (пасхальна композиція з фетру).
Створення графічного зображення м’якої іграшки та її оздоблення. Шаблони деталей іграшки.
Мета: навчальна – Формування поняття про викрійку деталі іграшки,
- робота з інформаційними джерелами;
- навчання створенню ескізу об’ємної іграшки;
розвиваюча – розвиток наочно-образного мислення, уяви, уміння
аналізувати , порівнювати;
виховна - виховання творчої фантазії під час виконання ескізу
іграшки.
Матеріально-технічне оснащення уроку: зразки іграшок, ескізи та викрійки, викрійки деталей іграшок з картону.
Інструменти та матеріали: картон, простий олівець, гумка, папір формату А-4, кольорові олівці , ножиці.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво – зображення тварин.
Тип уроку: комплексне використання знань та способів діяльності
(комбінований).
Основні поняття: ескіз, копіювання викрійки, лекала, вироби-аналоги.
Хід уроку
I. Організаційно-підготовчий етап.
II. Повторення вивченого матеріалу
Фронтальне опитування:
1. Які є види м’яких іграшок? (М’які іграшки є плоскі, об’ємні, з каркасами, набивні, в’язані спицями та гачком, вузлові, ляльки-мотанки тощо);
2. З яких матеріалів виготовляються м’які іграшки ? (тканина, нитки, наповнювач)
3. Назвіть безпечні прийоми роботи з тканиною, ножицями, голками.
III. Актуалізація опорних знань та умінь
- Що таке деталь? (Деталь – це неподільна частина виробу чи механізму, виконана з цілого шматка матеріалу).
- Назвіть з яких деталей складається іграшка? (парні та непарні)
- Що таке парні і непарні деталі? Наведіть приклади парних і непарних деталей.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні пропонується вам створити іграшку для пасхального декору з фетру, замалювати ескіз та навчитись виготовляти шаблони майбутніх виробів. Завдяки їм, ви будете швидко розмічати заготовки. Перевага шаблонів полягає в тому, що використовуючи їх, можна зробити велику кількість однакових деталей чи виробів.
V. Оголошення , подавання теми уроку
VI. Вивчення нового матеріалу
Вступна бесіда вчителя. (Демонстрація готових іграшок)
- Яка іграшка вам найбільше подобається ? Чому саме?
- З яких деталей буде складатися ваша майбутня іграшка?
Отже, ви вже обрали іграшку для виготовлення. Пропоную придумати ім’я, або дати цікаву назву іграшці.
- Як будуть називатися ваші іграшки?
Розповідь учителя.
Перш ніж виготовляти іграшку, вам потрібно зробити ескіз та викрійки деталей (лекала) з картону. Такі викрійки щільно прилягають до тканини. Їх зручно обводити олівцем або крейдою, шматочком змилку. До того ж вони довго зберігають форму і ними можна користуватись кілька разів. Потрібно запам’ятати певне правило: якщо ви перезнімаєте викрійку з книги, спершу переведіть її на кальку (прозорий папір) і лише після цього - на картон. Не можна вирізати викрійки просто з книжки. Ви тільки зіпсуєте книжку, а викрійками все одно не зможете скористатися, тому що у книжці тонкий папір. Якщо таку викрійку обвести олівцем, вона зімнеться і спотворить деталь.
VII. Осмислення учнями нового матеріалу
- Що таке лекала або викрійки?
- З яких матеріалів доцільно виготовляти лекала?
- Як можна копіювати викрійки або лекала деталей іграшки?
VIII. Практичні роботи
Практичні роботи: 1. Створення ескізу об’ємної іграшки.
2. Виготовлення викрійок деталей іграшок та їх
копіювання.
Практична робота №1
Виконання ескізу обраної іграшки
1) Аналіз завдань практичної роботи
- Замалювати об’ємну іграшку на основі форми яйця на листку паперу формату А-4. Малюнок розмістити посередині листка. Розмір іграшки не повинний бути менше чим 7х7 см або 8х8 см.
2) Показ виконання операцій вчителем:
а) зобразити деталі на іграшці ( очі, ніс, вуха, щічки, руки, ноги тощо);
б) підписати назву іграшки з її обраним ім’ям.
3) Забезпечення учнів необхідними інструментами та матеріалами: олівець, папір формату А-4, гумка, лінійка.
4) Самостійне виконання завдань практичної роботи.
5) Контроль вчителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
6) Підведення підсумків практичної роботи №1.
Практична робота №2
Виготовлення викрійок обраної іграшки
(диференційовано, за вибором учня)
1) Аналіз завдань практичної роботи:
а) розглянути малюнки та викрійки іграшок, які до них пропонуються (Додаток Б. Викрійки для іграшки);
б) одержані викрійки деталей обраної вами іграшки прикласти до картону та акуратно обвести простим олівцем;
в) вирізати ножицями по наведеним лініям деталі іграшки;
г) підписати викрійки деталей іграшок за зразком, вказуючи назву деталі та її кількість;
д) викрійки розмістити у файлах або конвертах. Підписати на конверті назву іграшки.
2) Показ виконання операцій вчителем.
3) Забезпечення учнів необхідними інструментами та матеріалами:
викрійки деталей іграшки (з картону), простий олівець, картон, ножиці, конверти або файли.
4) Безпека праці під час виконання практичної роботи при роботі з ножицями.
5) Самостійне виконання завдань практичної роботи.
6) Контроль вчителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
7) Поточний інструктаж (індивідуальний або груповий).
8) Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.
9) Перевірка наявності викрійок та якості їх вирізування, правильності підписування.
IX. Підведення підсумків практичних робіт:
а) аналіз допущених помилок та шляхи їх усунення;
б) самооцінювання виконаних учнями робіт
X. Рефлексія
- Що нового дізналися на уроці?
- Чого навчилися?
- Яку роботу виконали?
- Де можна використати набуті знання та вміння?
XI. Домашнє завдання:
- принести фетр, наповнювач, нитки, голку, ножиці, нитки муліне, клей-пістолет
XII. Прибирання робочих місць, майстерні
Додаток А. Ескіз м’яких іграшок на основі форми яйця
Додаток Б. Шаблони м’яких іграшок на основі форми яйця