Тема: Види коренів та їх видозміни
Мета: сформувати поняття про види коренів та їх видозміни, з'ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв'язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу.
Тема: Види коренів та їх видозміни
Мета: сформувати поняття про види коренів та їх видозміни, з’ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Основні терміни та поняття: корінь, коренева система, головний, бічний, додатковий корені, коренеплоди, бульбокорені, корені-причіпки, корені-присоски, повітряні корені.
Обладнання: таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня», гербарій рослин з різними кореневими системами, муляжі видозмін кореня.
Хід уроку
Епіграф:В природи все буденне і святкове,
І дивне ,і незвичне ,
і просте.
I Організаційний момент
Доброго дня,діти. Посміхніться собі, сусіду по парті, гостям. Подумайте про себе який я розумний,гарний. Для того, щоб досягти вершини – всебічно розвинутої особистості, інтелектуала будемо дотримуватись девізу:
НЕ просто слухати, а чути,
Не просто дивитись , а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно, плідно працювати .
І за своїми однокласниками спостерігати.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Діти, йдучи до школи ви бачили і спостерігали,що більшість дерев перебувають в стадії спокою: листя опало, обмін речовин пригальмувався. Але є органи, які не зважають на пори року, працюють постійно. Що це? Що визнаєте про корінь?
Вправа «Доповнити схему» (завдання виконує два учня біля дошки)
Завдання 1.
Органи рослин
Завдання 2 Функції кореня
Бесіда:
В-ль. А тепер давайте уявимо ,що ми маленькі краплини води, що потрапили всередину кореня. Що ж ми побачимо?
А. Робота з твердженнями «так – ні » за завданням:
1. Корінь забезпечує мінеральне живлення рослин.
2. Клітини, що утворюють тканини кореня, подібні за своєю будовою.
3. Кореневий чохлик складається з мертвих клітин. 4. Зона поділу кореня утворена клітинами основної тканини. 5. Кореневі волоски розташовані у всисній зоні. 6. У зоні кореневих волосків корінь галузиться. 7. Більшу частину кореня становить провідна зона. 8. Судини і ситоподібні трубки провідні елементи кореня 9. По судинах транспортуються органічні речовини, а по ситоподібних трубках - мінеральні.
10 .Кореневий волосок – це одна видовжена клітина .
5 клітини ростуть і перетворюються на клітини інших тканин.
Відповіді:А4,б2,в5,г1,д3.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Судячи з ваших відповідей, про корінь ви знаєте багато. Що саме знаєте пробуйте сформулювати одним реченням і запишіть на листочку. Для виконання цього завдання об’єднайтесь в групи по троє. Від групи – одне речення .
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Що знаємо?
Що вміємо? |
Про що хочемо дізнатися? |
Про що дізналися? |
Ну що здавалося б корінь – звичайний орган. (робота над епіграфом)
В природи все буденне і святкове,
І дивне ,і незвичне , і просте.
Народна мудрість
Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослину. Які ж вони? Цікаво, ще і таке: природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослин можуть виконувати й інші, «громадські» доручення. Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. І вони є, такі різні, такі несподівані і такі важливі для життя рослин. Деякі з вам добре знайомі, а з Іншими - невідомими, ознайомимося на уроці
Повідомлення теми уроку .Виходячи з теми уроку давай те заповнимо 2-гу колонку.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь. У рослин, які живуть в різних місцях, корені розміщуються по-різному. Вони пристосовуються до умов існування, щоб краще виконувати свої фізіологічні функції. У лісі дерева ростуть густо, тому у більшості лісових велетнів корені йдуть углибину. А в гірських рослин вони проникають у тріщини скель, інколи навіть руйнуючи їх. Рослини також пристосувались до життя на піщаних ґрунтах. Наприклад, у куща джузгуна, який росте в пустелі Каракуми, корені тягнуться вздовж поверхні пісків на 15-20 метрів. Ні піщані бурі, ні летючі піски не можуть зрушити з місця джузгун завдяки корінню.
Квіткові рослини заселяють різноманітні місця.У процесі пристосування до умов існування корені багатьох рослин набули видозмін.Спостерігаються такі видозміни .
Видозміни – це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій.
Вони бувають:
Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза.
Корені-причіпки або зачіпки (плющ, фікус),
Ходульні корені (панданус).
Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела).
Презентація(видозміни кореня).
У.Узагальнення знань і вмінь учнів.
Вправа «Мозковий штурм»
Яке значення видозмін коренів у житті рослини?
Яке значення видозмін коренів у господарстві людини?
Вправа «Кошик видозмін» ( вибрати із запропонованого переліку видозмін цифри, що відповідають видозмінам головного або додаткових коренів: див. додаток 1)
1 варіант - головного кореня ( 1, 3, 6, 8, 10, 12 )
2 варіант - додаткових коренів ( 2, 4, 5, 7, 9, 11)
Взаємоперевірка
Біологічне лото (скласти відповідності).
Рослина |
Видозміна кореня |
Функція видозмін |
жоржина |
Корені- присоски |
Додатковий газообмін |
кукурудза |
Повітряні корені |
Запасаюча |
орхідея |
Корені-причіпки |
Поглинання води з повітря |
Болотний кипарис |
бульбокорені |
Додаткова підтримка стебла |
повитиця |
Дихальні корені |
Всмоктування речовин з рослини- хазяїна |
плющ |
Опорні корені |
Кріплення до опори |
Загадка про видозміни коренів
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю. (Буряк)
Хто до неї завітає —вітамінами вгощає. (Морква)
Добре знають борщ і юшка, що сусідку звуть (Петрушка).
В-ль Отож , варимо борщ. Всі мають рецепт приготування страви. Щоб дізнатись із чого готується борщ , ви маєте відгадати загадки.
Рецепт борщу
1.Видозміна пагона .Під землею птиця кубло звила
І яєць нанесла.
2. Видозміна пагона. Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає
3.Видозміна кореня .В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець? .
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю .
4. Видозміна пагона.
Хто хустиночку свою
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має?
5. Ця широколиста пані
На землі і на паркані.
У стручки, як у торби
Заховала всі скарби.
6.Видозміна кореня
Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.Собою пригощу дитину. Хай корисну з’їсть ___
УІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання
1.Заповнення таблиці «Що дізналися ?»
2. Гра « Час похвали»
Домашнє завдання
Рослина |
Видозміна кореня |
Функція видозмін |
жоржина |
Корені- присоски |
Додатковий газообмін |
кукурудза |
Повітряні корені |
Запасаюча |
орхідея |
Корені-причіпки |
Поглинання води з повітря |
Болотний кипарис |
бульбокорені |
Додаткова підтримка стебла |
повитиця |
Дихальні корені |
Всмоктування речовин з рослини- хазяїна |
плющ |
Опорні корені |
Кріплення до опори |
Рослина |
Видозміна кореня |
Функція видозмін |
жоржина |
Корені- присоски |
Додатковий газообмін |
кукурудза |
Повітряні корені |
Запасаюча |
орхідея |
Корені-причіпки |
Поглинання води з повітря |
Болотний кипарис |
бульбокорені |
Додаткова підтримка стебла |
повитиця |
Дихальні корені |
Всмоктування речовин з рослини- хазяїна |
плющ |
Опорні корені |
Кріплення до опори |
Рослина |
Видозміна кореня |
Функція видозмін |
жоржина |
Корені- присоски |
Додатковий газообмін |
кукурудза |
Повітряні корені |
Запасаюча |
орхідея |
Корені-причіпки |
Поглинання води з повітря |
Болотний кипарис |
бульбокорені |
Додаткова підтримка стебла |
повитиця |
Дихальні корені |
Всмоктування речовин з рослини- хазяїна |
плющ |
Опорні корені |
Кріплення до опори |