Урок "Види коренів та їх видозміни"

Про матеріал

Тема: Види коренів та їх видозміни

Мета: сформувати поняття про види коренів та їх видозміни, з'ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв'язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу.

Перегляд файлу

Тема: Види коренів та їх видозміни

Мета: сформувати поняття про види коренів та їх видозміни, з’ясувати чому утворюються видозміни коренів; розвивати логічне мислення, вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків, різні форми компетентності, вміння роботи з друкованими джерелами інформації; формувати пізнавальну активність до вивчення біології; виховувати бережне ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні терміни та поняття: корінь, коренева система, головний, бічний, додатковий корені, коренеплоди, бульбокорені, корені-причіпки, корені-присоски, повітряні корені.

Обладнання:  таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня»,  гербарій рослин з різними кореневими системами, муляжі видозмін кореня.

 

Хід уроку

                                                 Епіграф:В природи все буденне   і святкове,

                                                                                       І дивне ,і незвичне ,

 і просте.

 

I Організаційний момент

Доброго дня,діти. Посміхніться собі, сусіду по парті, гостям. Подумайте про себе який я розумний,гарний. Для того, щоб досягти вершини – всебічно розвинутої особистості, інтелектуала будемо дотримуватись девізу:

НЕ просто слухати, а чути,

Не просто дивитись , а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно, плідно працювати .

І за своїми однокласниками спостерігати.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Діти, йдучи до школи ви бачили і спостерігали,що більшість дерев перебувають в стадії спокою: листя опало, обмін речовин пригальмувався. Але є органи, які не зважають на пори року, працюють постійно. Що це? Що визнаєте про корінь?

Вправа «Доповнити схему» (завдання виконує два учня біля дошки)

 Завдання 1.

                                                            Органи рослин

 

                                                                       

                                                      

 

Завдання 2                    Функції кореня

 

 

 

Бесіда:

  • Чим стрижнева коренева система відрізняється від мичкуватої?
  • Які вам відомі рослини із стрижневою кореневою системою?
  • Які вам відомі рослини з мичкуватою кореневою системою?
  • Яка коренева система краще закріплює рослину у ґрунті?

В-ль. А тепер давайте уявимо ,що ми маленькі краплини води, що потрапили всередину кореня. Що ж ми побачимо?

А. Робота з твердженнями «так – ні » за завданням:

1. Корінь забезпечує мінеральне живлення рослин.

2. Клітини, що утворюють тканини кореня, подібні за своєю будовою.

3. Кореневий чохлик складається з мертвих клітин.                                                                                                                    4. Зона поділу кореня утворена клітинами основної тканини.                                                                                                5. Кореневі волоски розташовані у всисній зоні.                                                                                                                     6. У зоні кореневих волосків корінь галузиться.                                                                                                                         7. Більшу частину кореня становить провідна зона.                                                                                                      8. Судини  і ситоподібні трубки провідні елементи кореня                                                                                                          9. По судинах транспортуються органічні речовини, а по ситоподібних трубках - мінеральні.

10 .Кореневий волосок – це одна видовжена клітина .

  • Відповіді  1 +;2-;3-;4-;5+;6-;7+;8+;9-;10+.
    Б. Завдання з визначення відповідності між зонами кореня та їхніми характеристиками.
    Зони кореня                        Характеристика зон
    А кореневий чохлик            1 забезпечує поглинання води і мінераль-
    Б зона поділу                       них речовин з ґрунту ;
    В зона розтягування            2 складається з клітин твірної тканини.
    Г всисна зона                       які постійно ділиться;
    Д провідна зона                   З забезпечуй рух води і поживних речовин;
                                                     4 вкриває верхівку кореня ;

                                             5 клітини   ростуть   і   перетворюються   на                   клітини                                                                                          інших тканин.

 Відповіді:А4,б2,в5,г1,д3.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Судячи з ваших відповідей, про корінь ви знаєте багато. Що саме  знаєте пробуйте сформулювати одним  реченням і запишіть на листочку. Для виконання цього завдання об’єднайтесь в групи по троє. Від групи – одне речення .
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»

Що знаємо?

 

Що вміємо?

Про що хочемо дізнатися?

Про що

дізналися?

 

Ну  що здавалося б корінь – звичайний орган.   (робота над епіграфом)

       В природи все буденне і святкове,

     І дивне ,і незвичне , і просте.

                           Народна мудрість  

   Ми милуємося деревами, кущами, травами, зеленню їх листків, різноманітністю квітів. Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Але ця надземна краса не може існувати без підземних трудівників, які напувають і годують рослину. Які ж вони? Цікаво, ще і таке: природа дозволила кореням незвичайні «відхилення від норми»: корені рослин можуть виконувати й інші, «громадські» доручення. Для цього, зрозуміло, потрібні зміни в будові кореня. І вони є, такі різні, такі несподівані і такі важливі для життя рослин. Деякі з вам добре знайомі, а з Іншими - невідомими, ознайомимося на уроці

Повідомлення теми уроку .Виходячи з теми уроку давай те заповнимо  2-гу колонку.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь. У рослин, які живуть в різних місцях, корені розміщуються по-різному. Вони пристосовуються до умов існування, щоб краще виконувати свої фізіологічні функції. У лісі дерева ростуть густо, тому у більшості лісових велетнів корені йдуть углибину. А в гірських рослин вони проникають у тріщини скель, інколи навіть руйнуючи їх. Рослини також пристосувались до життя на піщаних ґрунтах. Наприклад, у куща джузгуна, який росте в пустелі Каракуми, корені тягнуться вздовж поверхні пісків на 15-20 метрів. Ні піщані бурі, ні летючі піски не можуть зрушити з місця джузгун завдяки корінню.

Квіткові рослини заселяють різноманітні місця.У процесі пристосування до умов існування корені багатьох рослин набули видозмін.Спостерігаються такі видозміни .

Видозміни – це зміна зовнішнього вигляду, у зв’язку з виконанням коренем додаткових функцій.

  1. Види видозмін (розповідь вчителя з поясненням)
  • Головного кореня:  
  • Коренеплід – частина кореня яка потовщується при відкладанні поживних речовин у основі пагона і головному корені ( морква, редька, буряк ).
  • Додаткових або бічних  коренів:
  • Бульбокорені або кореневі бульби  - відкладання поживних речовин у бічних та додаткових кореня (жоржина, батат ) 
  • Дихальні корені – характерні для рослин, що зростають на болотах і надмірно зволожених ґрунтах, де відчувається гостра нестача кисню. Вони забезпечують постачання кисню безпосередньо з повітря до клітин кореневої системи для їхнього дихання (кипарис, мангрові дерева)
  • Опорні корені – є рослини які вимагають додаткової опори. У таких рослин можуть утворюватися додаткові корені, які виконують функцію підпорок.

Вони бувають:

      Корені-підпірки відходять від крони дерева і у ґрунту сильно гілкуються. Прикладом може послужити тропічна рослина баньян, кукурудза.

     Корені-причіпки або зачіпки (плющ, фікус),

     Ходульні корені (панданус).

  • Повітряні корені -  додаткові корені, які відходять від стебла і звисають у повітрі. Зазвичай вони характерні для рослин тропічних лісів, де в повітрі завжди багато вологи, тому вони притаманні тропічним рослинам – орхідеям.

Корені-присоски – притаманні рослинам-паразитам або напівпаразитам. Ці корені проникають у товщу стебел інших видів рослин та споживають їхні соки (повитиця, омела). 

Презентація(видозміни кореня).

У.Узагальнення знань і вмінь учнів.

Вправа «Мозковий штурм»

Яке значення видозмін коренів у житті рослини?   

  • Накопичення поживних речовин;
  • Опора;
  • Переживання несприятливих умов;
  • Дихання;
  • Пристосування до умов зростання.

Яке значення видозмін коренів у господарстві людини?

  • Їжа для людини і тварин;
  • Ліки;
  • Сировина для харчової промисловості.

 

Вправа «Кошик видозмін» ( вибрати із запропонованого переліку видозмін цифри, що відповідають видозмінам головного або додаткових коренів: див. додаток 1)

  1. Морква
  2. Батат
  3. Редиска
  4. Кукурудза
  5. Плющ
  6. Буряк
  7. Орхідея
  8. Хрін
  9. Жоржина
  10.  Селера
  11.  Баньян
  12.  Ріпа                                  

1 варіант - головного кореня ( 1, 3, 6, 8, 10, 12 )                        

2 варіант -  додаткових коренів  ( 2, 4,  5,  7,  9, 11)

Взаємоперевірка

 

Біологічне лото (скласти відповідності).            

Рослина

Видозміна кореня

 Функція видозмін

жоржина

Корені- присоски

Додатковий газообмін

кукурудза

Повітряні корені

Запасаюча

орхідея

Корені-причіпки

Поглинання води з повітря

Болотний кипарис

бульбокорені

Додаткова підтримка стебла

повитиця

Дихальні корені

Всмоктування речовин з рослини- хазяїна

плющ

Опорні корені

Кріплення до опори

Загадка про видозміни коренів

  1. Маленька, червоненька, 

Із хвостиком тоненьким. 

На городі мене рвуть

І до столу подають. (Редиска)

  1. В полі хороше мені 

Зеленіти навесні.

 Чим же я — не молодець?

 Маю диво-корінець, 

Все про нього дбаю, 

Цукор відкладаю.  (Буряк)

  1. Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.

 Хто до неї завітає —вітамінами вгощає. (Морква)

  1. Є сусідонька в морквиці, худорлява, блідолиця.

 Добре знають борщ і юшка, що сусідку звуть (Петрушка).

 

В-ль Отож , варимо борщ. Всі мають рецепт приготування страви. Щоб дізнатись із чого готується борщ , ви маєте відгадати загадки.

Рецепт борщу

1.Видозміна пагона .Під землею птиця кубло звила
    І яєць нанесла. 
2. Видозміна пагона. Сидить Марушка в семи кожушках.
     Хто її роздягає, той сльози проливає

3.Видозміна кореня .В полі хороше мені
     Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець? .
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю .

4. Видозміна пагона.
       Хто хустиночку свою
Влітку покриває?
І по двадцять хустин
На голівці має?

 5. Ця широколиста пані
      На землі і на паркані.
У стручки, як у торби
Заховала всі скарби.

6.Видозміна кореня
       Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.Собою пригощу дитину.                                                                                          Хай корисну з’їсть  ___ 

УІ. Підведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання        

1.Заповнення таблиці «Що дізналися ?»

2. Гра « Час похвали»

Домашнє завдання

  • Опрацювати текст параграфа,виконати завдання в зошиті
  • Знайти в художній літературі твори ,де згадуються пагони, листя,корінь.
  • Придумати свої загадки, ребуси про органи рослин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рослина

Видозміна кореня

 Функція видозмін

жоржина

Корені- присоски

Додатковий газообмін

кукурудза

Повітряні корені

Запасаюча

орхідея

Корені-причіпки

Поглинання води з повітря

Болотний кипарис

бульбокорені

Додаткова підтримка стебла

повитиця

Дихальні корені

Всмоктування речовин з рослини- хазяїна

плющ

Опорні корені

Кріплення до опори

 

Рослина

Видозміна кореня

 Функція видозмін

жоржина

Корені- присоски

Додатковий газообмін

кукурудза

Повітряні корені

Запасаюча

орхідея

Корені-причіпки

Поглинання води з повітря

Болотний кипарис

бульбокорені

Додаткова підтримка стебла

повитиця

Дихальні корені

Всмоктування речовин з рослини- хазяїна

плющ

Опорні корені

Кріплення до опори

 

Рослина

Видозміна кореня

 Функція видозмін

жоржина

Корені- присоски

Додатковий газообмін

кукурудза

Повітряні корені

Запасаюча

орхідея

Корені-причіпки

Поглинання води з повітря

Болотний кипарис

бульбокорені

Додаткова підтримка стебла

повитиця

Дихальні корені

Всмоктування речовин з рослини- хазяїна

плющ

Опорні корені

Кріплення до опори

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трохименко Юлия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
10591
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку