1
Математика. 5 клас
Тема уроку: Види кутів
Мета уроку: Ознайомити учнів з видами кутів. Формувати в учнів вміння та навички розв’язувати задачі і вправи по темі «Види кутів». Формувати вміння аналізувати певні математичні твердження, встановлювати головне, самостійно застосовувати набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, робити математичні записи і висновки. Виховувати зацікавленість предметом, культуру математичного мовлення.
Хід уроку.
2. Відтворення та узагальнення понять та засвоєння відповідної
їм системи знань.
Експрес - опитування
Відповідь. Точка, пряма, площина.
Відповідь. Промінь, який має початок відліку, одиничний відрізок, напрям.
Відповідь. Система поділок разом з відповідними числами.
Відповідь. Шкали годинника і спідометра.
Відповідь. Координатний промінь, лінійка, кімнатний термометр.
Відповідь. Геометрична фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки.
Відповідь. Якщо можна накласти одне на одного, щоб вони збігалися.
3. Історична довідка.
Слово вчителя
Геометрія – дуже цікава і захоплююча наука. Деякі сучасні математики називають геометрію «вітаміном» для мозку.
Дійсно, геометрія розвиває у людини здатність чітко та аргументовано міркувати.
У давнину геометрії навчали навіть ораторів!
Слово «геометрія» схоже на слова «географія», «геологія», «геодезія». Воно складається з двох слів грецької мови: геос – земля, метріо – вимірюю. У перекладі з грецької слово «геометрія» означає «землемірство».
Документи свідчать, що геометрія зародилася ще в стародавньому Єгипті понад 4000 років тому.
Відомості з геометрії слугували не лише для вимірювання землі, а й для потреб архітектури. Будівництво стародавніх споруд (зокрема, єгипетських пірамід, які й тепер вражають досконалістю своїх форм, точним орієнтуванням за сторонами світу) потребувало досить глибоких геометричних знань і виконання складних попередніх розрахунків.
За переказами, біля входу до Академії Платона (давньогрецький філософ, що жив 2350 років тому) було написано «Та не ввійде сюди ніхто з тих, хто не знає геометрії».
Зрозуміло, що назва геометрії застаріла, бо сучасна геометрія вийшла далеко за межі завдань вимірювання Землі. Тепер її зміст набагато різноманітніший і складніший. Геометрія – це наука про властивості геометричних фігур.
Види кутів.
Рис. 5
Рис. 6
Зрозуміло, що прямий кут удвічі менший від розгорнутого.
3) Кут МОА на рис. 7 менший від прямого кута ВОА. Такий кут називається гострим.
Рис. 7 Рис.8
4) Кут КОL на рис. 8 більший за прямий кут POL, але менший від розгорнутого. Такий кут називається тупим.
6. Осмислення матеріалу і застосування практичних дій.
№658. Які кути утворюють на циферблаті годинника хвилинна та годинна стрілки:
1) о 6 год; 2) о 2 год; 3) о 9 год; 4) о 17 год; 5) 0 18 год; 6) о 20 год?
Відповідь.
Розгорнуті: 1), 5); Прямий: 3);
Гострий: 2); Тупі: 4), 6).
№ 660. За який час повертаються на прямий кут стрілки годинника:
1) годинна; 2) хвилинна; 3) секундна?
Відповідь. 1) 3 год; 2) 15 хв; 3) 15 сек.
№662. Познач точку А. Накресли прямий, гострий і тупий кути з вершиною в точці А. Познач ці кути.
∠МАК тупий, ∠MAPпрямий,
∠MANгострий.
Рис.9
№664. Високий рівень
Кути АМК і КМВ утворюють розгорнутий кут. Визначити вид кута АМК, якщо
кут КМВ:
1) гострий; 2) прямий; 3) тупий.
Рис.10 Рис. 11 Рис. 12
Відповідь.
Якщо кут КМВ гострий, то кут АМК тупий.
Якщо кут КМВ– прямий, то кут АМК– прямий.
Якщо кут КМВ–тупий, то АМК–гострий.
Вчитель. Щоб кожний учень міг з впевненістю сказати, що досяг успіху, потрібно самостійно попрацювати над виконанням аналогічних завдань. Під час самостійної роботи дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Вибирай сам: працювати самостійно чи за допомогою друзів. Робота в парах (обговорення, корекція).
1) Вказати гострі, тупі, прямі кути.
Варіант 1. Варіант 2
Відповідь. Відповідь. ∠ADC– гострий,
∠ABF і ∠BAKпрямі, ∠ABC і ∠BAD – тупі, ∠BCD -
∠BFK-тупий, ∠FКA прямий.
гострий.
2) За який час повернуться на розгорнутий кут стрілки годинника:
годинна хвилинна
Відповідь. 6 год. Відповідь. 30 хв.
3) На повторення. Розв’язати рівняння:
(4x+ 5x) 13 = 1404. (7х х):12 = 315.
9х = 1404:13 = 108; 6х = 315 12;
х = 108:9 = 12; 6х = 3780;
х = 12. х = 3780:6 = 630;
Відповідь. 12. х = 630.
Відповідь. 630.
7. Підсумок уроку.
1. На сьогоднішньому уроці повторили:
1) Основні геометричні фігури
2) Що таке координатний промінь
3) Які шкали називаються прямолінійними, криволінійними
4) Означення кута, які кути називаються рівними
5) Вивчили види кутів: гострий, тупий, прямий, розгорнутий
6) Розв’язали ряд практичних задач.
7) Застосували набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях
8) Робили висновки.
Ми переконалися, яке велике значення має геометрія, що дійсно вона є пізнанням всього існуючого.
8. Домашнє завдання.