Види напилків
Прийоми обпилювання плоских поверхонь
Урок у 6 класі
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із видами напилків різного призначення, навчити їх прийомів обпилювання плоских поверхонь; формування вміння обпилювати поверхні;
розвивальна: розвивати координацію рухів;
виховна: виховувати культуру праці.
Наочність: таблиці.
Обладнання: напилки, лінійки, кутники, рисувалки, заготовки.
Тип уроку: комбінований.
Мїжпредметні зв'язки: математика, фізика, креслення.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірка присутності учнів, їх готовності до уроку.
II. Повторення пройденого матеріалу Робота учнів із робочим зошитом (с. 75, № 1 —
10), розв'язування кросвордів, виконання тестових завдань (див. додатки 1,2).
III. Актуалізація опорних знань учнів
— Діти, що таке закінчена форма виробу?
— Якими інструментами можна надати заготовці певну форму?
— Які напилки ви бачили і чим вони відрізняються один від одного?
IV. Мотивація навчальної діяльності Повідомлення теми, ознайомлення учнів із метою та завданнями уроку.
— На цьому уроці ви ознайомитеся з видами напилків, прийомами обпилювання плоских поверхонь, довідаєтесь, яку поверхню яким напилком потрібно обробляти.
— Запишіть тему уроку: «Види напилків. Прийоми обпилювання плоских поверхонь»
V. Вивчення нового матеріалу Обпилюванням називають слюсарну операцію,
у процесі якої напилком знімають шар металу з поверхні заготовки. У слюсарній справі обпилювання займає одне з провідних місць. За допомогою цієї операції можна обробляти різні контури деталей.
Людину, яка виконує операцію обпилювання, називають слюсарем. Ця робітнича професія дуже важлива. Без неї не було б ні машин, ні механізмів.
Ріжучим інструментом при обпилюванні є напилок — сталевий брусок певної форми і розміру, на поверхні якого є насічка (нарізка). Напилки бувають із одинарною насічкою (для обробки кольорових металів і деревини), з подвійною (перехресною) насічкою (для обробки чорних металів), з рашпільною насічкою (для обробки шкіри, деревини).
Залежно від кількості насічок на 10 мм довжини напилки поділяють на:
драчові — 4—12 насічок, № 0,1 — чорнова обробка;
личкувальні — 13—26 насічок, № 2,3 — чистова обробка;
бархатні — 27—80 насічок, № 4, 5 — остаточна обробка.
Напилки випускають завдовжки 100—400 мм.
За формою поперечного перерізу напилки поділяють на: плоскі, тригранні, квадратні, напівкруглі, круглі, ромбічні (мал. 1).
Надфілі — це невеликі напилки завдовжки 40— 80 мм з дрібною насічкою (мал. 2). Застосовують їх для ювелірних робіт, для зачищення отворів, кутів.
Виготовляють напилки з інструментальної сталі.
VI. Аналіз завдання практичної роботи
Спочатку учні наочно ознайомлюються з видами і конструкціями напилків. Потім підраховують кількість насічок на 10 мм довжини робочої частини інструменту, що дасть змогу визначити номер (вид) напилка та його призначення. Отримані дані учні заносять у таблицю (див. додаток 3).
Після того, як учні виконають завдання, вчитель повідомляє, що вони будуть виготовляти пластини для гвинта лещат за ескізом (мал. 3).
Учні ознайомлюються з ескізом пластини, а потім учитель проводить інструктаж.
Перед обпилюванням деталь міцно закріплюють у лещатах так, щоби вона виступала над губками лещат на 5—8 мм.
Положення корпусу людини при обпилюванні вважається правильним (мал. А), якщо права рука з напилком, розміщеним на губках лещат, зігнута в лікті, утворює кут 90° між плечовою та ліктьовою частинами руки. При цьому корпус працюючого має бути прямим і повернутим під кутом 45° до лінії, що проходить через вісь лещат.
Важливе значення під час обпилювання має положення рук (хватка напилка). Напилок треба брати так, щоб його ручка впиралася в долоню правої руки, чотири пальці охоплювали ручку знизу, великий палець — зверху. Долоню лівої руки розміщують трохи впоперек напилка на відстані 20—30 мм від його носка. При цьому пальці не повинні звисати.
Горизонтальне положення напилка у процесі роботи забезпечується правильним натиском рук на ручку та носок напилка.
У процесі обпилювання необхідно використовувати всю робочу частину напилка.
Перевіряють обпилювані поверхні лінійкою, кутником, штангенциркулем (мал. 5).
Правила безпечної праці:
• Висота лещат повинна відповідати зросту учня.
• Забороняється працювати напилком без ручки.
• Не можна підгинати пальці руки під напилок під час його руху.
• Не можна здувати ошурки або змітати їх руками.
VII. Самостійна робота
Учні виготовляють пластину для гвинта за розмірами, вказаними на ескізі (див. мал. 3).
Учитель обходить робочі місця, перевіряє, чи відповідає висота лещат зросту учня, чи правильно закріплені заготовки, спостерігає, як виконуються прийоми обпилювання.
У процесі обпилювання учні швидко втомлюються. Коротенький поточний інструктаж дає можливість зняти фізичне навантаження. В ході інструктажу учитель вказує на найбільш характерні помилки. Після цього він показує прийоми обпилювання перехресними штрихами, суть яких полягає у тому, що напрямок руху напилка змінюється після кожного проходження всієї поверхні.
Учитель зауважує, що цей спосіб доцільний при обпилюванні широких поверхонь.
VIII. Підбиття підсумків практичної роботи. Заключний інструктаж
1. Аналіз практичної роботи (обговорення типових помилок).
2. Демонстрування найкращих робіт.
3. Обговорення випадків порушень правил безпечної праці.
IX. Підбиття підсумків уроку
— У чому полягає практична цінність знань і вмінь, засвоєних на уроці? Як їх можна практично використати у побуті?
— Що ви сьогодні вивчили:
1. Які є основні види напилків?
2. Назвіть види насічок.
3. Які види поверхонь можна обробляти за допомогою напилків?
X. Виставлення оцінок за практичну роботу (з мотивацією оцінювання)
XI. Прибирання майстерні
Додаток 2 Тестові завдання
Продовж речення:
1. За хімічним складом сталі поділяють на:_______________________________________________
2. Вуглецеві сталі поділяються на:_____________________________________________________
3. За призначенням сталі поділяють на такі основні групи:__________________________________
4. За вмістом вуглецю вуглецеву сталь підрозділяють на:
_____________________________________________________________________(до 0,25 % С);
___________________________________________________________________(0,25—0,6 % С);
___________________________________________________________________(понад 0,6 % С)
5. Крім вуглецю, до вуглецевої сталі входять:
до 1 %____________________________________, до 0,4 %________________________________
до 0,07 %__________________________________, до 0,09 %_______________________________
6. Найбільш поширені такі легуючі елементи:____________________________________________
7. За сумарним вмістом легуючих елементів до 2,5 % сталь вважається
_________________________________________, від 2,5 до 10%__________________________,
понад 10 %______________________________________________________________________
8. Дюралюміній — це сплав...
9. До сплавів на мідній основі належать:________________________________________________
10. Латунь — це...
11. Бронза — це...
12. Сплавами чорних металів є:_______________________________________________________
13. Чавун — це...
14. Чавун буває...
15. Білий чавун використовують в основному для отримання...
Додаток3
Таблиця
|
|
|
|
|
№ |
Кількість насічок на 10 мм довжини |
Вид насічки |
Номер (вид) напилка |
Для якої обробки призначений |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|