Даний урок розроблено - дати поняття про відносну молекулярну масу; формувати вміння й навички обчислювання за хімічними формулами; навчити визначати відносну молекулярну масу простих і складних речовин за їх формулами.
Тема: Відносна молекулярна маса речовини
Мета: навчальна: сформувати поняття про відносну молекулярну масу сполук; навчити обчислювати її за формулою речовини;
розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення; удосконалювати вміння робити розрахунки;
виховна: виховувати почуття відповідальності, розвиток пізнавального інтересу.
Завдання уроку:
Учень повинен знати:
Учень повинен уміти:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та реактиви: підручник, періодична таблиця хімічних елементів, дидактичні картки, картки із задачами, набір відповідей до задач.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (10 хв)
1. Фронтальна бесіда
1. Дайте визначення поняття «валентність».
2. Яку валентність у сполуках проявляють Оксиген, Гідроген, Натрій, Алюміній?
3. Чи всі елементи виявляють у сполуках сталу валентність?
4. Назвіть елементи, які виявляють змінну валентність.
2. Робота з картками
Учитель демонструє формули сполук, учні називають відмінність у цих формулах.
Наприклад, Си2О і СиО, NО2 і N2О.
II. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
Учитель. П’ятачок ішов на День народження до ослика Іа та ніс йому три кульки. Кульки були заповнені різними газами: киснем, воднем і повітрям. Одна з них весь час чомусь хотіла злетіти, інша намагалася впасти на землю. П’ятачок вирішив дізнатися про причину цього явища у Вінні-Пуха. Як ви вважаєте, якою була відповідь Вінні своєму другові?
(Пропозиції учнів)
Отже, сьогодні ми повинні навчитися визначати хімічну величину, яка дає змогу порівняти маси різних речовин однієї і тієї ж кількості.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (12 хв)
В основі цих обчислень лежить поняття «відносна молекулярна маса».
(Запис теми уроку в зошиті та на дошці.)
Учитель. Дайте відповіді на запитання:
Робота з підручником
Учитель. Пошукайте у підручнику алгоритм знаходження цієї величини. Як вона позначається?
Розвивати свої вміння обчислювати відносну молекулярну масу (або формульну масу) ви будете на відомих речовинах, а яких саме, пропоную вам відгадати.
Загадки:
Я непомітний в вишині.
Та жити, друзі, неможливо Без мене людям на Землі.
Я вам будинок обігрію,
В лікарні вилікую вас.
А, реагуючи із воднем,
Я воду утворю для вас.
Якщо колись (не дай-то, Боже),
Я зникну раптом на Землі,
Життя зупиниться назавжди.
Я — найцінніший на Землі.
(Кисень.)
Яка його формула? (О2)
Знайдемо його відносну молекулярну масу:
Мr(О2)= 16*2 = 32.
(Вода.)
(У цей час на дошці вчитель демонструє картини природи, де зображена вода в різних агрегатних станах.)
Мене п’ють,
Мене ллють,
Усім потрібна я.
Хто я така? (Вода)
Обчислимо відносну молекулярну масу води:
Мr( Н2О)= 1 *2+ 16= 18.
А зараз цікаве хімічне явище: (Учитель демонструє дослід «Дим без вогню», пояснює, яка речовина утворилася в результаті цієї реакції.)
Обчислимо відносну молекулярну масу речовини:
Мr(NН4С1)= 14+1-4 + 35,5 = 53,5.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу (15 хв)
Учні кожної групи одержують завдання пізнавального характеру.
Потрібно прочитати запропонований матеріал та обчислити відносну молекулярну масу речовини.
Завдання 1.
NаСl — кухонна сіль, натрій хлорид.
Смак цієї приправи є унікальним, його не має жодна інша речовина. У всіх народів сіль — символ гостинності. У тілі людини міститься більше 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові. Розсипати сіль за давнім повір’ям — до нещастя: на відомій фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» в трапезній монастиря Санта-Марія делле Грація в Мілані один з апостолів, Іуда Іскаріот, незграбним порухом руки перекидає сільницю.
Чистий NаСl може утворювати кристали різної форми.
CaCO3 – крейда, кальцій карбонат.
Одна з найпоширеніших на землі сполук. Мінерали на основі CaCO3 вкривають близько 40 млн. км2 земної поверхні. Крейда, мармур, вапняк, черепашник – усе це CaCO3 з незначними домішками. Вапняками мостять дороги, у цукровій промисловості використовують для очищення буряку. Жодне будівництво неможливе без застосування вапняку.
Крейда – це не тільки школярська крейда та зубний порошок. Її використовують у паперовій та гумовій промисловостях.
Завдання 2.
Обчислити суму відносних молекулярних мас.
MgO
Al2O3 СаО
SO3 Ʃ= CO
CuO
V. Підведення підсумків. Оцінювання (4 хв)
Сьогодні на уроці ми отримали і закріпили поняття про відносну молекулярну масу речовини та навчилися її обчислювати.
Метод «Мікрофон»
Що вам сподобалося на уроці?
Який із фрагментів уроку хотілося б повторити ще?
Що вам не сподобалося?
VІ. Домашнє завдання (1 хв)
опрац. §10 , впр.5 ст.76 (Григорович)