Урок "Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою"

Про матеріал

Даний урок розроблено - дати поняття про відносну молекулярну масу; формувати вміння й навички обчислювання за хімічними формулами; навчити визначати відносну молекулярну масу простих і складних речовин за їх формулами.

Перегляд файлу

Тема: Відносна молекулярна маса речовини

Мета: навчальна: сформувати поняття про відносну молекулярну масу сполук; навчити обчислювати її за формулою речовини;

розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення; удосконалювати вміння робити розрахунки;

виховна: виховувати почуття відповідальності, розвиток пізнавального інтересу.

Завдання уроку:

Учень повинен знати:

  •       як позначається величина відносної молекулярної маси;
  •       визначення відносної моле­кулярної маси;
  •       спосіб обчислення віднос­ної молекулярної маси.

Учень повинен уміти:

  •       обчислювати відносну молекулярну масу зап­ропонованих речовин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання та реактиви: підручник, періодич­на таблиця хімічних елементів, дидактичні картки, картки із задачами, набір відповідей до задач.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань (10 хв)

1. Фронтальна бесіда

1. Дайте визначення поняття «валентність».

2. Яку валентність у сполуках проявляють Оксиген, Гідроген, Натрій, Алюміній?

3. Чи всі елементи виявляють у сполуках сталу ва­лентність?

4.  Назвіть елементи, які виявляють змінну ва­лентність.

2. Робота з картками

Учитель демонструє формули сполук, учні нази­вають відмінність у цих формулах.

Наприклад, Си2О і СиО, NО2 і N2О.

II. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

Учитель. П’ятачок ішов на День народження до ослика Іа та ніс йому три кульки. Кульки були запов­нені різними газами: киснем, воднем і повітрям. Одна з них весь час чомусь хотіла злетіти, інша нама­галася впасти на землю. П’ятачок вирішив дізнатися про причину цього явища у Вінні-Пуха. Як ви вва­жаєте, якою була відповідь Вінні своєму другові?

(Пропозиції учнів)

Отже, сьогодні ми повинні навчитися визначати хімічну величину, яка дає змогу порівняти маси різних речовин однієї і тієї ж кількості.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (12 хв)

В основі цих обчислень лежить поняття «відносна молекулярна маса».

(Запис теми уроку в зошиті та на дошці.)

Учитель. Дайте відповіді на запитання:

  1.               Із яким поняттям співзвучна тема уроку? (Із відносною атомною масою.)
  2.               Із чого складаються молекули речовини? (З атомів.)
  3.               Чи пов’язана ця величина з відносною атом­ною масою? Як саме? (Сума атомних мас складає відносну молекулярну масу.)

Робота з підручником

Учитель. Пошукайте у підручнику алгоритм знаходження цієї величини. Як вона позначається?

Розвивати свої вміння обчислювати відносну мо­лекулярну масу (або формульну масу) ви будете на відомих речовинах, а яких саме, пропоную вам відга­дати.

Загадки:

  1.  Я — газ без кольору, без смаку.

Я непомітний в вишині.

Та жити, друзі, неможливо Без мене людям на Землі.

Я вам будинок обігрію,

В лікарні вилікую вас.

А, реагуючи із воднем,

Я воду утворю для вас.

Якщо колись (не дай-то, Боже),

Я зникну раптом на Землі,

Життя зупиниться назавжди.

Я — найцінніший на Землі.

(Кисень.)

Яка його формула? 2)

Знайдемо його відносну молекуляр­ну масу:

Мr(О2)= 16*2 = 32.

 (Вода.)

цей час на дошці вчитель де­монструє картини природи, де зоб­ражена вода в різних агрегатних станах.)

Похожее изображениеПохожее изображениеКартинки по запросу картинки води у вигляді пари

Мене п’ють,

Мене ллють,

Усім потрібна я.

Хто я така?  (Вода)
Обчислимо відносну молекуляр­ну масу води:

Мr( Н2О)= 1 *2+ 16= 18.

А зараз цікаве хімічне явище: (Учитель демонструє дослід «Дим без вогню», пояснює, яка ре­човина утворилася в результаті цієї реакції.)

Обчислимо відносну молекулярну масу речо­вини:

Мr(NН4С1)= 14+1-4 + 35,5 = 53,5.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу (15 хв)

  1. Робота в групах.

Учні кожної групи одержують завдання пізна­вального характеру.

Потрібно прочитати запропонований матеріал та обчислити відносну молекулярну масу речовини.

Завдання 1.

NаСlкухонна сіль, натрій хлорид.

 Смак цієї приправи є унікальним, його не має жодна інша речовина. У всіх народів сіль — символ гостинності. У тілі людини міститься більше 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові. Розсипати сіль за давнім повір’ям — до нещастя: на відомій фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» в тра­пезній монастиря Санта-Марія делле Грація в Мілані один з апостолів, Іуда Іскаріот, незграбним порухом руки перекидає сільницю.

Чистий NаСl може утворювати кристали різної форми.

CaCO3крейда, кальцій карбонат.

Одна з найпоширеніших на землі сполук. Мінерали на основі CaCO3 вкривають близько 40 млн. км2 земної поверхні. Крейда, мармур, вапняк, черепашник – усе це CaCO3 з незначними домішками.  Вапняками мостять дороги, у цукровій промисловості використовують для очищення буряку. Жодне будівництво неможливе без застосування вапняку.

Крейда – це не тільки школярська крейда та зубний порошок. Її використовують у паперовій та гумовій промисловостях.

Завдання 2.

Картинки по запросу картинка квітки семицвіткиОбчислити суму відносних молекулярних мас.

                           MgO

            Al2O3                    СаО

            SO3         Ʃ=          CO

                           CuO

 V. Підведення підсумків. Оцінювання (4 хв)

Сьогодні на уроці ми отримали і закріпили поняття про відносну молекулярну масу речовини та навчилися її обчислювати.

Метод «Мікрофон»

Що вам сподобалося на уроці?

Який із фрагментів уроку хотілося б повторити ще?

Що вам не сподобалося?

VІ. Домашнє завдання (1 хв)

опрац. §10 , впр.5 ст.76 (Григорович)

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
1415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку