Тема:Відомості про тканину.5 клас.
Мета: навчальна: систематизувати і доповнити знання, отримані учнями в початкових класах про тканини і їх виготовленні;
ознайомити учнів з процесом утворення волокон і тканин, способами визначення основи, пругу, лицьової та зворотньої сторони тканини, формувати уявлення про тканину як про дві системи переплетення ниток, закріпити вміння визначати полотняне переплетення тканин, основу, пруг, лицьову і виворітну сторони тканини.
виховна: виховувати вміння цінувати інтелектуальну і технологічну працю багатьох поколінь майстрів ткацтва;
розвиваюча: забезпечити розвиток у школярів вміння виділяти вузлові етапи своєї або чужої діяльності; прищеплювати якості акуратності і зібраності при виконанні практичної роботи;
Тип уроку: урок фронтального та індивідуального засвоєння нового матеріалу.
Об'єкт праці: лабораторно - практична робота: «Визначення полотняного переплетення, основи, пругу, лицьової та зворотньої сторони тканини».
Устаткування: презентація: «Що таке волокно», відео майстер-клас «Визначення полотняного переплетення, основи, пругу, лицьової та зворотньої сторони тканини»; наочні посібники колекцій тканин, макет полотняного переплетення, ножиці, лупа; проектор, комп'ютер.
Обсяг роботи: вивчити способи визначення лицьової та зворотньої сторін тканини, основи і пругу, переплетення. Визначити полотняне переплетення тканини, основу і пруг, лицьову і виворітну сторону тканини.
Міжпредметні зв'язки: історія, народознавство,мистецтво.
Хід уроку:
І. Організація учнів:
Привітання.
Перевірка явки учнів, підготовки до уроку.
Організація робочого місця.
Інструктаж по ПТБ.
1.Мотівація, формулювання мети уроку (спільно з учнями).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1-3 слайди дозволять актуалізувати знання учнів про будову органічних об'єктів і наблизити до засвоєння поняття ВОЛОКНО, текстильних волокон (рис.2.5)
Рисунок 2.5. «Перші слайди презентації «Що таке волокно»
Наступні слайди допомагають поглянути на звичні об'єкти уваги по-новому, тим самим учні в ігровій формі наближаються до засвоєння знань про структуру тканини, нитки, як утворення з текстильних волокон (рис.2.6.).
Рисунок 2.6 «Слайди презентації «Що таке волокно»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу(рис.2.7.)
Рисунок 2.7. «Слайди презентації»
Демонстрація відео ВВС «ЯК це зроблено. Пряжа» [8, С.345].
"Як це зроблено. ТКАНИНИ » [9, С.345].
ІV. Закріплення матеріалу, що вивчається
Звернення з проханням прокоментувати 3Д модель утворення тканини - розкрити суть технологічного процесу утворення тканини.
Учитель коригує роздуми учнів за допомогою запитань про те як розташовані і натягнуті поперечні і поздовжні нитки, як вони сплітаються, як називається верстат, процес виготовлення тканини і т.д.
Рефлексія основних понять уроку:
мене здивувало ...мене зацікавило ...мені захотілось…я відчув, що ...
мені, напевно, важко було б ...в моєму місті можна було б створити ...
V. Практична частина
Вступний інструктаж.
Ознайомлення з об'ємом роботи, критеріями оцінювання, правилами техніки безпеки, організації робочого місця.
У практичній частина уроку через складність і насиченістю завдань доцільно застосування методу кооперативного навчання - груповий пазл, прийом «рівний рівному» (на етапі перегляду відео МК, знятого ровесниками-учнями 5-а класу гімназії м Торез) і робота в малих групах ротаційного характеру.
Учням пропонується розділитися на групи (можна виконати в ігровій формі-запропонувати вибрати картки з зображенням технологічних процесів або матеріалів).
Учні кожної групи знайомляться з відео МК, які приготували для них однолітки- учні 5-а класу гімназії:
- Визначення лицьової та зворотньої сторони тканини,
- Визначення основи і пругу,
- Визначення полотняного переплетення.
Потім виконують практичну роботу відповідно до теми МК і презентують результати іншим групам.
Лабораторно - практична робота № 1 «Визначення лицьової та зворотньої сторони тканин»
Лабораторно - практична робота № 2 «Визначення основи і пругу»
Лабораторно - практична робота № 3 «Визначення полотняного переплтення»
Звіт у формі оціночного листа - пазлу, який передбачає наявність:
- виконаної лабораторно-практичної роботи в зошиті (індивідуально кожним учнем);
-проектні варіанти групового демонстраційного пазлу.
-пазла контольних питань для засвоєння досліджуваної теми іншими групами;
-позитивних відповідей на контрольні питання інших груп.
Також оцінюється виконання ПТБ, активність і креативність усіх членів групи.
2. Поточний інструктаж.
Самостійна робота учнів. Самоконтроль, взаємоконтроль. Цільові обходи. Консультування.
3. Заключний інструктаж.
Припинення роботи.
Підсумкова рефлексія: я визначив ... для цього знадобилося ... пишаюся, що у мене вийшло..мені не вдалося ... в майбутньому я планую ...
Оцінювання. Аналіз помилок. Прибирання робочих місць.
Д.З .: оформити Альбом-пам'ятку зразків лицьової та зворотньої сторін тканини (група №1), полотняного переплетення (група №3), основи і пруга (група №2).