Тема. Відпочинок на природі. Безпека на відпочинку.
Мета: розкрити уявлення про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; розвивати вміння безпечно спілкуватися з природою; формувати відповідальне ставлення до навколишнього світу; виробити правила безпечної поведінки у лісі розвивати пам'ять, спостережливість; виховувати любов до природи; дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: сюжетні малюнки за темою, таблиці із зображенням їстівних і отруйних грибів, презентація, відеоматеріали.
Хід уроку
Живої природи світ таємничий сл.1
Ми на уроці відкриваєм.
Навчимось його красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати.
— Як ви вважаєте, чи корисно відпочивати?
— Чи може відпочинок бути небезпечним?
— Люди не тільки навчаються і працюють, але й відпочивають. Коли людина відпочиває, у неї відновлюються сили.
Перегляд фрагменту мультфільма «Паравозик из Ромашкова» сл.2
Ми всі любимо відпочивати на природі: у лісі, на березі річки або моря, у селі тощо. Жива природа це рослинний і тваринний світ.
- Пропоную вам уявити подорож у світ природи. Природа — це живий організм, а ми з вами — частинка природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе. Дуже важливо зберегти все таким, як воно є. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь.
- Сьогодні я вас запрошую на віртуальну прогулянку, а куди відгадайте загадку
Влітку зеленіє
А взимку чорніє. (ліс) сл.3
Співаємо пісню К. Румяновой «Пісенька паровозика»
А ще важливо берегти своє життя й здоров’я, щоб насолоджуватися красою навколишнього світу. А це значною мірою залежить від нас самих, від нашої поведінки.
Слід пам'ятати певні правила безпечної поведінки. Про них ми сьогодні й поговоримо.
В усі часи люди вважали дуже корисними прогулянки в тому числі і лісом.
- Що таке ліс?
Ліс — це народне багатство. Він дарує людям цінну деревину. Ліс — це фабрика кисню, зелена аптека. Ліс — житло, де звірі і птахи можуть знайти собі поживу. Митці завжди оспівували і оспівують природу у казках, піснях, віршах.
Технологія «Асоціативний кущ» сл.4
- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово «ліс»?
- Які асоціації у вас виникають?
Молодці! На уроці ми натрапимо на ці слова. Сьогодні ми повинні зрозуміти, коли ліс для нас—друг, а коли — ворог. Дізнаймося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, відпочинок приніс радість, задоволення і хороше самопочуття.
Прогулянки не тільки зміцнюють нам здоров’я, а ще розширюють кругозір, прищеплюють любов до навколишнього світу. Та перш ніж ми потрапимо на прогулянку до лісу нам потрібно приготуватися.
Він має бути закритим і зручним, а взуття закритим і м’яким.
2. Гра «Мікрофон»
3. Робота в парах. сл.6
Пронумеруйте малюнки відповідно до правил поведінки лісі.
4. Слово вчителя з елементами бесіди
* можна заблукати у лісі сл.7
Це небезпека загубитися у лісі, заблукати. Тому до лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими, з батьками, учителями. У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева, комахи, звірі, птахи. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу.
* зустріти диких тварин сл.8
Під час відпочинку в лісі треба пам’ятати, що господарі у ньому все ж таки не ми. Натрапити на них можна рідко, адже, почувши людину, вони втікають. Слід остерігатися зустрічі з дикими звір’ями. А якщо побачили, дайте можливість їм утекти. Адже коли вони хворіють на сказ, кидаються на людей. При укусі тварини слід звернутися до лікаря.
* отруйні гриби , ягоди сл.9
Ідучи в ліс за грибами, пам’ятайте , що в кожного їстівного гриба є двійник.
(дивимось таблицю)
- Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок — не чіпайте, не топчіть: комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів лікуються хворі звірята. А є гриби, що «дружать» з деревами, допомагають їм рости.
5. Гра «Так чи ні»
Хто гриби їстівні знає
І збирати їх мастак,
Хай мені відповідає
Словом простим — «Так».
І отруйні теж бувають —
Вам відомо, знають всі
Діти, що гриби ці знають.
Хай говорять чітко — «Ні!».
Підберезником назвався,
І засмаг — дивіться як!
У червону шапку вбрався.
Його можна брати? (Так.)
На його червоній шляпці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Будем брати його? (Ні.)
Це коричневі маслята —
Шапки в них блищать, мов лак.
Йдіть мерщій сюди, малята.
Їх візьмемо в кошик? (Так.)
Вона родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть її бліда поганка.
Вам подобається? (Ні.)
Ці жовтенькі сестрички
Любить кожен їсти всмак.
Бо грибочки ті — лисички.
Ви збираєте їх? (Так.)
Ми бліді, ми неяскраві,
Ми поганочки ясні:
Білі, жовті, зеленаві.
В кошик пустите нас? (Ні.)
Крім смачних поживних і корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще сл.10 ростуть отруйні ягоди, рослини. їх найкраще не збирати, не їсти. Про них потрібно знати й чітко їх розпізнавати. Отруйні ягоди — вороняче око. вовче лико, дурман звичайний, паслін. А блекота, чистотіл, красавка, конвалія — це отруйні рослини. Але й нищити їх не можна. Адже в природі все збалансовано,все знаходиться у рівновазі.
- А хто знає, що треба робити у разі отруєння? (Надати першу допомогу)
- А тепер скажіть, хто милує наше око на відпочинку? (Рослини.)
- А які бувають рослини? (Отруйні і цілющі.) сл.11
- Які ж рослини можна використовувати для лікування? (Ромашку, деревій, подорожник, материнку, кульбабу.)
* укуси комах, плазунів,тварин сл.12
- А кого можна побачити у лісі? (Комах).
- А яких? (Оса, бджола, кліщ, мурахи.)
- А також можна побачити комарів і павуків.
- Яку ж небезпеку несуть нам комахи? (Відповіді учнів.)
Укуси комах можуть виявитися небезпечними, оскільки серед них багато отруйних. Особливо небезпечними є укуси ос і бджіл у губи, язик, піднебіння. Необхідно витягти жало й накласти на місце укусу холодний компрес.
Навесні і влітку в лісах чимало кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Щоб ця невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтеся у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортів, маєчок. Тіло повинно бути закритим . А також комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфумів. Пам'ятайте про це.
При укусах комарів у кров може потрапити отрута, яка викликає гострий біль, набряк.
- З ким іще може відбутись небезпечна зустріч? (Змія.)
* небезпека на воді сл.13
Життя людини пов’язане з водою. Ви також відпочивали на берегах річок, озер, моря. Вода — це стихія, яку люди знають давно, але вона також приховує небезпеку. Тому не можна дітям перебувати біля водойми без дорослих.
Відеоролик «Безпека на воді»
* якщо пожежа в лісі сл.14
Можна присипати землею, якщо є водою залити.
Якщо пожежа велика викликати пожежників.
Фізхвилинка
1. Робота з підручником с. 100 - 103 сл.15
* читання статті «Відпочинок на природі»
* складання розповіді за малюнками с.100
* Відгадування загадок с. 101
* Читання корисних порад с. 103
2. Робота в групах: складання пам'ятки. сл.16
1 група
Щоб не заблукати, слід пам'ятати:
• не ходити до лісу самими без дорослих
• в лісі слід триматися разом, якщо заблукали, кричіть голосніше
• якщо ви заблукали, не панікуйте
2 група
Щоб уберегти себе від небезпеки:
Дики тварини та комахи
• не гуляй біля боліт, чагарників- там зустрічаються змії
• не чіпайте диких тварин, та їх дитинчат
• остерігайся кліщів, слідкуй за одягом, шкірою
3 група
Щоб не було пожежі в лісі:
• не грайтеся сірниками
• не розводьте без дорослих вогнище
• не залишайте вогнище
4 група
Щоб уберегти себе від небезпеки біля:
• пити воду можна лише з джерел та колодязів
• ніколи не виходь на край обриву
• навесні, коли крига темна, на неї ступати не слід
5 група
Гриби та ягоди
• не збирайте і не куштуйте грибів і ягід, яких не знаєте
• не збирай старих грибів
• не зривай гриби та ягоди даремно, це їжа для тварин
6 група
Як поводити себе в лісі
• ходити в лісі та на лузі треба по стежках
• заборонено ловити метеликів, рвати квіти
• не залишай сміття після себе
- Що нового ви дізналися на уроці? сл.17
- Які небезпеки підстерігають людину в природі?
- Як треба поводитися під час відпочинку на природі?
- Чому небезпечно ходити у ліс самому?
- Що робити з отруйними ягодами і грибами?
- Яке значення має природа у житті людини?
- Давайте пригадаємо вірш Степана Жупаніна «Йтиму садом….» (читає напам’ять учень)
Вмійте природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
Оберігати ж повсюди
Шлях і стежину і гаї —
Все те окрасою буде
Нашого краю.