Урок «Відповідальність – запорука успішної людини»
Мета уроку
Під час уроку учні й учениці глибше вивчатимуть активне співпереживання, до якого, зокрема, належить відповідальність за інших та готовність допомогти їм і захистити їх. Діти обговорять кілька сценаріїв та познайомляться з трьома основними складовими активного співпереживання: турбота про іншу людину, розуміння її потреб та бажань і відповідальність допомогти їй. Учнівство також дізнається, яку роль у активному співпереживанні займає уміння казати «ні» та встановлювати границі.
Навчальні результати
Учениці й учні:
Ключові складові
Співпереживання іншим
Тривалість
30 хвилин
Матеріали для уроку
Підготуйте:
І. Організаційний момент.
Час уроку розпочатись,
Треба з вчителем вітатись
- Добрий день!
Треба друзів привітати
- Добрий день!
Дружно й радісно гостям сказати
- Добрий день!
Гра «Добринка»
Учитель Заплющіть очі. Відчуйте в собі тепло, доброту. Потріть долоньки одну об одну, щоб відчути ще більше тепло. Зліпіть уявну кульку з вашого тепла і добра, передайте її ланцюжком і побажайте чогось доброго. Коли ми даруємо добрі слова, тепло своїх долонь, сердець іншим навколо стає затишніше.
«Розігрів» | 3 хвилини
• «Давайте проведемо коротку вправу на увагу. Як нам хочеться почуватися на рівні тіла?
• Спершу займімо зручну позу, спину тримаємо рівно. Я буду з розплющеними очима, а ви можете заплющити очі або дивитися у підлогу.
• Тепер оберіть один із ресурсів зі свого набору або ж уявіть новий: щось, від чого ви почуваєтеся краще, безпечніше, щасливішими.
• Тепер давайте подумаємо про цей ресурс і спробуємо зосередити всю увагу на ньому протягом хвилинки у тиші. Якщо вам більше підходить заземлення, можете попрактикувати його. [Зробіть паузу.]
• Що ви помічаєте у своєму тілі? Якщо вам зараз приємно або нейтрально, зосередьтеся на цьому відчутті. Якщо вам зараз неприємно, то змініть ресурс або проведіть заземлення. [Зробіть паузу.]
• Можете також змінити положення тіла, але постарайтеся не потурбувати при цьому інших учнів та учениць. Якщо ні, то просто тримайте увагу на своєму ресурсі.
Обирання дороги.
- Уявіть себе в казці…
А як відомо, казкові герої дуже часто постають перед вибором, якою дорогою йти.
Робота в парах. Метод «Обери позицію»
- От і перед вами сьогодні три дороги.
Обирайте!
1.Ліворуч підеш – своє щастя знайдеш. Важко тобі доведеться. Друга втратиш, себе зламаєш, назад не повернешся.
2. Праворуч підеш – щасливим станеш, багато побачиш, чужі таємниці дізнаєшся, душею зачерствієш, до людей охолонеш, сміятися розучишся.
3. Прямо підеш – себе знайдеш, у дорозі змучишся, настраждаєшся.
(Діти вибирають дорогу, знімають ключик певного кольору,тим самим розподіляються на групи)
Вчитель пропонує пояснити свій вибір, тим самим підводить дітей до поняття -ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.
– У житті, діти, як у казці, ми завжди обираємо, яким шляхом простувати, як вчинити, і наш вибір характеризує нас самих., наскільки відповідально ми ставимося до свого вибору, чи вчинків.
Матеріали для уроку
Читання тексту
«Якось Тереза бавилася на шкільному майданчику з Тарасом і Артуром. Вона побачила Алісу, молодшу дівчинку, яка сама видиралася на дерево.
Коли діти повернулися у школу, їхня учителька, Ольга Володимирівна, запитала, що вони робили надворі.
— Ми бавилися з м’ячем, а ще я бачила, як дівчинка з іншого класу забиралася на дерево, — сказала Тереза. — Наступного разу я теж так зроблю!
На обличчі Ольги Володимирівни з’явилася стривоженість.
— Це небезпечно. Минулого року одна учениця упала з дерева і травмувала собі руку. Тому ми впровадили правило: учням і ученицям заборонено вилазити на дерева.
На цих словах засмутився Артур. «От підлість, — подумав про себе. — Але ж лазити по деревах весело!»
Ольга Володимирівна запитала Терезу:
— А скільки років дівчинці, яка дерлася на дерево?
— То була Аліса, — відказала Терезка. — Вона ще маленька. Ходить до молодшого класу.
Тоді Ольга Володимирівна сказала:
— Отже, ти можеш їй допомогти. Як побачиш наступного разу, що вона збирається вилазити на дерево на майданчику, будь ласка, розкажи їй про правило безпеки не лазити по деревах. Я теж так зроблю, коли побачу, що хтось вилазить на дерево. Діти повинні бути у безпеці!
— Але їй це може не сподобатися, — зауважила Тереза. — Вона може розсердитися на мене і подумати, що я спеціально так кажу, щоб дошкулити.
— Можливо, — погодилася учителька. — Але якщо ніхто їй не скаже, вона не знатиме. А наступного разу може упасти і забитися.
— Я не хочу, щоб так сталося, — сказала Тереза. — Обов’язково скажу їй завтра».
Фізхвилинка
Робота в групах
Прийом «Входження в картину»
-Що відбувається на картині?
-Які у вас відчуття?
-Давайти приберемо рамки. Що б ви змінили? Що домалювали?
(Діти домальовують картину)
Матеріали для уроку
Огляд
-Учнівство розмислить над прикладами із власного життя, коли доброта і співпереживання означають розуміти потреби і брати на себе відповідальність за іншу людину чи тварину, щоб захистити їх.
-Якими рисами наділена відповідальна людина?
-Пропоную вам розфарбувати відповідальність у різні кольори.
(діти називають риси, притаманні відповідальній людині та висипають у посудину різнокольорову сіль)
-Яка посудина вам більше до вподоби? Чому?
- Так і в житті: відповідальна людина наповнена, багатогранна, яскрава, цікава. Вона приваблює і притягує до себе інших. А безвідповідальна – порожня, неінтересна.