Тема: Виготовлення проектного виробу. Сувеніри з декоративних квітів. Виготовлення маку та соняшнику.
Мета. Ознайомити учнів з патріотичною тематикою квітів, видами викрійок для виготовлення штучних квітів, послідовністю їх виконання, правилами безпечної праці. Навчити виготовляти штучні квіти.
Виховувати любов до Батьківщини, природи, старанність, працелюбність, увагу під час виконання практичних завдань.
Розвивати уяву, творчість, естетичні смаки; вміння творити добро, працювати в групах.
Методи: розповідь, бесіда, ілюстрація, спостереження, практична робота.
Міжпредметні зв'язки: трудове навчання, історія, народознавство.
Тип уроку: інтегрований stem.
Інновації: Stem-технологія, технологія розвитку критичного навчання.
Форма роботи: робота в групах.
Обладнання і матеріали: тканина, олівці, вата, нитки, шаблони викрійки, ножиці, клейовий пістолет, свічка, сірники, голки, інструкційні картки.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
Перевірка присутності учнів; підготовленості їх до уроку.
Добрий день! Кажуть, людина творить за законом краси. Це означає що б вона не робила, вона повинна намагатися зробити це красиво. Якщо ти хочеш стати справжньою людиною, в будь –яку справу прагни вносити красу.
«Людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити»
О.А.Захаренко
Давайте зараз, щоб налаштуватись на роботу проведемо вправу «Позитивне самооцінювання». Пропоную вам презентувати свої кращі риси та одночасно сприяти створенню позитивного настрою в інших учнів: ви називаєте своє ім’я та позитивну рису, назва якої розпочинається з першої букви вашого імені, а потім висловлюєте побажання для всіх Наприклад: «Вітаю всіх! Я - Людмила, лагідна. Бажаю всім гарного настрою!» (Відповіді учнів)
Дуже добре! Давайте проведемо наш урок так, щоб ви всі залучилися до творчої праці й досягли успіху
З початку навчального року ми працюємо над виготовленням квітів з тканини. Зараз ви продемонструєте свої роботи, які ми з вами виготовляли протягом навчального періоду.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Давайте згадаємо, що ми знаємо про квіти за допомогою кросворду та загадок.
Кросворд
1. Стебельце — шорстка драбинка,
У середині чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує… (мак).
2. На галявині сестрички:
Жовті очі, білі вічки. (Ромашка)
3. Сині зірочки пухнасті
Виглядають з жита.
Мов веселі оченята,
Як їх не любити? (Волошка)
4. Що за квіточка пахуча:
І червона, і колюча? (Троянда)
5. Золотисте ситечко
Покотилось в літечко.
Загляда в віконечко,
Наче справжнє сонечко. (Соняшник)
|
|
|
4 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У зеленім картузі
На одній стоїть нозі.
Коло вуха китиця
Щирим злотом світиться.
Звичка в нього є ота:
Він голівку поверта
В бік, де сонце котиться,
Родичем доводиться. (Соняшник)
* * *
Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний... (Мак)
Як ви вже здогадалися всі наші загадки про дві основні квітки це мак і соняшник. Отже наш урок присвячений патріотичній тематиці маку і соняшнику, оскільки іде тиждень захисника вітчизни.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми і мети уроку.
Зараз Валентина Володимирівна розкаже про історичне значення маку та соняшника.
Історічні дані про мак
Мак як символ Дня пам'яті та примирення
Законом України «Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років» в Україні встановлено День пам’яті та примирення 8 травня. Таким чином, Україна розпочала нову традицію святкування 8 та 9 травня в європейському дусі пам’яті та примирення. Для заходів, приурочених до цих дат на державному рівні з 2014 року використовується новий символ – червоний мак.
Графічне зображення є своєрідною алюзією: з одного боку воно уособлює квітку маку, з другого – кривавий слід від кулі. Поруч із квіткою розміщено дати початку і закінчення Другої світової війни - 1939-1945 – та гасло «Пам’ятаємо. Перемагаємо».
Ми пам'ятаємо, яким страшним лихом для українців була Друга світова війна. Пам'ятаємо, що агресора зупинили спільними зусиллями Об'єднані Нації. Пам'ятаємо: той, хто захищає свою землю, завжди перемагає. Ця пам'ять робить нас сильнішими. Вона – запорука того, що в майбутньому подібна трагедія не повториться.
Соняшник як символ Дня пам'яті загиблих захисників України
29 серпня, уся українська спільнота вперше офіційно відзначає День пам’яті загиблих захисників України.
Відповідний Указ підписано Президентом України Володимиром Зеленським 23 серпня 2019 року аби вшанувати героїв, які полягли в боротьбі за незалежність Батьківщини. «З метою гідного вшанування їхньої пам’яті я підписав Указ про встановлення Дня пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, та відзначення його щорічно 29-го серпня», – йдеться у коментарі Президента.
Таку дату було обрано не дарма. 29 серпня 2014 року – день, коли внаслідок збройного конфлікту на Сході була найбільша кількість втрат. І саме у цей час поспіли соняшники, проте збирати їх було складно, адже в серпні 2014 року на полях тривали бої, де залишалися загиблі українські захисники. Тому квітка соняшника стала символом скорботи за загиблими на Донбасі українськими героями.
Нагадаємо, 29 серпня 2014 року у так званому Іловайському котлі загинуло 366 осіб, близько 450 отримали поранення, 300 потрапили в полон, 84 досі вважаються зниклими безвісти.
Дякуємо Валентині Володимирівні. Крім цього про мак і соняшник можна розказати дуже багато. Дівчата підготували презентацію про мак і соняшник.
МАК
Мак — найдревніша рослина. Про цю чудову рослину в Україні існує багато легенд. І ось одна із них.
Було це давно-давно, коли ще на нашу землю нападали кочівники-печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень співали. Побачили це печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід, та й оточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятуватися, втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на широке зелене поле і кинулись тікати до лісу.
Та побачили їх вороги і оточили з усіх сторін. І звернулася тоді найвродливіша дівчина, донька воєводи, із проханням до матінки-землі:
— Матінко-земле, врятуй нас від неволі, від життя страшного у печенігів-нечестивців. Допоможи нам знищити їх!
І зглянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчини печеніг, як вона стає квіткою-маком, червоною, як жар і красивою, як самі дівчата.
Так і не змогли вороги захопити в полон жодної дівчини. Потомилися печеніги і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як поснули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатили за себе.
Рано-вранці поверталися із походу руські воїни. І побачили вони червону, як жар, долину маків, а біля них сплячих ворогів-печенігів. Кинулися вони на печенігів і повбивали всіх. І коли пролилася остання крапля крові печенігів, кожна квітка маку ожила і стала дівчиною. У руках дівчата тримали червоні квіти маку і подарували їх воїнам-визволителям.
І земля-матінка залишила на згадку про цей бій квіти маку. Вони щороку виростали на цій долині і радували око людям своєю красою.
СОНЯШНИК
Це була чарівна і гірка історія.
Як на світі нас ще не було, то сонце сходило на землю зі своїми дочками. Вдень вони жили на землі, а ввечері йшли спочивати на небо.
Одного дня веселилися вони в гаю, як стало сонце сідати, почали вони збиратися додому. Коли дочки були вже далеко від гаю, то найменша згадала, що забула свій вінок і вернулася назад.
Але там його вже не було. Побачила вона недалеко під березою гарного парубка з віночком у руках. Він обняв дочку сонця і забалакав до неї дуже чарівними словами. Цілував її, обіцяв кохати все життя так, що їй буде з ним краще ніж у батька сонця.
Юна дівчина погодилася жити на землі, де співає соловейко, цвіте черемуха, існує любов. Сонце кликало дочку додому, сердилося, говорило, що на землі їй буде дуже важко жити. Але дівчина зосталась з коханим.
Ну от почалося для неї звичайне земне буденне життя. Чоловік більше робив, ніж говорив своїй гарній дружині ніжні слова, а бувало що зовсім забував про неї. Вона говорила йому, що вона мало бачить його, сумує за ним. Говорила, що він, мабуть, розлюбив її. А він відповідав, що земні люди люблять інакше, бо бачать щастя в любові, що єднається з радістю у праці.
Тоді дівчина попросила, щоб він навчив її працювати, щоб стати земною. А він все мовчав. Потім красуня ще більше засумувала за батьком, за зірками-сестричками. Забула про свою гордість і закралася непомітно до батьківського царства. Але сонце не могло забрати до себе дочку, яка вже вросла в землю, воно тільки скропило її своїми слізьми.
І тоді дівчина-красуня стала квіткою, що тужила весь час за батьківщиною, завжди повертаючи голівку до сонця. Назвали її соняшником.
Соняшник як символ України
Прикрашати своє житло малюнками квітів, дерев, птахів, інших символів – давня українська традиція. Це можна побачити на прикладі старих глиняних чи дерев`яних хат. Розписані стіни світлиць, двері, столи, ліжка, стільці, скрині, колиски, навіть коромисла і вулики. Особливо багато малювали на побутових предметах у козацьку добу. Найчастіше це був саме рослинний орнамент. І серед найрізноманітніших квітів особливо пишно і урочисто завжди виглядав соняшник.
ІV. Практична робота
Зараз по групам будемо робити квіти маку та соняшнику.
1. Інструктаж з техніки безпеки.
2. Виготовлення декоративних квітів маку та соняшнику по групам.
V. Підведення підсумків уроку.
1. Беремо червону стрічку або тканину шириною 5 см. Робимо викрійки пелюсток маку по шаблону двох розмірів. Прикладаємо викрійки до стрічки або тканини і вирізаємо 10 пелюсток більших і 8 менших пелюсток. Обпалюємо краї пелюсток над свічкою на вогні (тримаючи не над вогнем, а трохи збоку), витягуючи пелюстки.
2. Готові заготовки пелюсток відкладаємо і робимо серединку квітки. Спочатку виготовляємо тичинки. Беремо чорні нитки і намотуємо між пальцями вісімкою, знімаємо нитки з пальців і «вісімку» перев’язуємо посередині. Рівно обрізаємо кінці ниток і, змочивши клеєм краї ниток, обсипаємо манкою. Тичинки маку готові.
3. Беремо клапоть зеленої тканини розміром 5 на 5 см і вирізаємо коло, краї обпалюємо і прошиваємо. Вкладуємо вату і затягуємо, формуючи кульку. Це серединка маку. Серединку можна зваляти і з вовни. Обмотуємо кульку коричневими нитками, поділяючи на дольки. До низу кульки приклеюємо тичинки.
4. Вирізаємо із тканини диск діаметром 4 см і приклєюємо до нього пелюстки: більші по черзі, потім трошки нижче менші між ними. Вклеюємо серединку.
Інструкційна картка: СОНЯШНИК
Для виготовлення однієї квітки соняшнику знадобиться:
На один соняшник необхідно виготовити 24 пелюстки.
Пелюстка:
1. Візьміть відрізок стрічки 2,5х7 см.
2. Загніть лівий кут стрічки вниз.
А правий кут загинаємо за нього. Перевірте, щоб краї пелюстки були рівними.
3. Далі загинаємо ліву нижню частину до центу пелюстки. Й на загнуту частину накладаємо праву. Обпалюємо нижню частину пелюстки над вогнем.
4. На фетрову п’ятачок діаметром 4 см приклеюємо пелюстки соняшника. Перший ряд — 13 пелюсток. Між пелюстками верхнього ряду приклеюємо другий ряд пелюстків – 11 пелюсток.
Серединка:
5. Для серединки соняха ми вирізаємо картон діаметром 5 см та тканину чорного кольору діаметром 7 см. По тканині по колу прокласти шов «вперед голку». Вкладаємо картон в тканину і тканину стягуємо нитками. Приклеюємо серединку соняшника.