ЗАСОБИ ДОСЯГНЕННЯ ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
ДІЯЛЬНІСНОГО КОМПОНЕНТУ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
ЧЕРЕЗ НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ
З досвіду роботи вчителя трудового навчання СШ№ 3 м.Маріуполя
Овсяннікової Л.О.
Я.А.Коменський писав: «Хороший учитель не пропускає жодної нагоди, щоб навчити чогось корисного». Але «потрібно трудитися багато років, щоб побачити предмет свого творіння» (В.О.Сухомлинський). Як сучасно звучать ці слова сьогодні в світі оновленої програми з трудового навчання, в якій визначено чотири змістові лінії:
«Екологічна безпека та сталий розвиток»,
«Громадська відповідальність»,
«Підприємливість і фінансова грамотність»,
«Здоров’я і безпека».
З програми відомо, що призначенням наскрізних інтегрованих змістових ліній є «формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях або виконання практичних завдань наближених до життя, а результатом їх вивчення – «формування ключових компетентностей, які характеризуються доповненням учнівського досвіду з урахуванням природних нахилів та здібностей учнів, професійних намірів». І цей процес, безперечно, поступовий та складний.
Добре, що сучасна програма надає можливість дотримуватися наступності щодо опанування учнями 5-8 класів мінімум 5, максимум 16 основних технологій, які можна застосовувати у виготовленні комплексних виробів у 9 класі.
Згідно з програмою об`єктами проєктної діяльності в 5 класі, які
виготовляються з використанням різних технологій можуть бути об’ємна м’яка іграшка, ялинкова прикраса, торбинка для дрібничок, закладка для книги, гольник тощо. Так, для виготовлення м’якої іграшки використовуємо технології:
основна технологія - технологія обробки текстильних
матеріалів ручним способом;
додаткова - технологія виготовлення
вишитих виробів початковими,
лічильними та декоративними швами.
Всі змістові лінії є наскрізними, тобто проходять через багато навчальних предметів та через увесь навчальний рік на наших уроках. Розглянемо діяльнісний компонент у кожному класі тільки через одну наскрізну лінію. Наприклад, у 5 класі нею буде «Здоров’я і безпека». Діяльнісний компонент у календарно-тематичному плануванні виглядає так:
учень: дотримується правил
безпечної праці при виконанні технологічних операцій;
дотримується прийомів роботи з інструментами.
Змістова лінії «Здоров’я і безпека» спрямована на формування особистості учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, здатного дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Учнів 5–6 класів у процесі трудового навчання орієнтуємо розуміти необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця; безпечно користуватися інструментами та електроприладами вдома та під час занять, критично ставитись до інформації про товари для збереження власного здоров'я.
Подолавши у 5 класі труднощі із триманням голки, зав’язуванням вузликів на ниточці, виконанням прямої строчки та ін., в 6 класі обираємо більш складний об`єкт проєктної діяльності: прикраси з бісеру, ниток, стрічок. З урахуванням обраних об’єктів «пасхальна прикраса з бісеру» для хлопців та «віночок» для дівчат, визначаємось із технологіями:
основні технології - технологія обробки
текстильних матеріалів ручним способом,
технологія виготовлення виробів з бісеру;
додаткова технологія - технологія обробки деревини.
Звернемо увагу, що ми вдосконалюємо навички шиття, що отримано в 5 класі, знайомимося з технологією шліфування деревинних заготовок, плетіння з бісеру, виготовлення квітів для найулюбленішої прикраси українських дівчат – віночка.
В програмі зазначено: «Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань».
Учнів 5–6 класів орієнтуємо на проведення міні-маркетингового дослідження (опитування) з метою обґрунтування призначення і конструкції виробу; виконання різноманітних технологічних операцій та здатність уміло добирати ті з них, які дозволяють найбільш ефективно вирішувати практичні завдання; визначення орієнтованої вартості витрачених матеріалів для виготовленого виробу. Учень:
проводить міні-маркетингові дослідження
з метою обґрунтування призначення і конструкції виробу;
виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу
та технології його виготовлення.
Як бачимо реальні діти виконують реально соціально значущі вироби, з урахуванням національних традицій.
В 7 класі діти завжди залюбки бралися за гачок та пряжу. Тому шарф для учнів цього віку є нескладним та цікавим об’єктом праці. Обираємо технології:
основна технологія - технологія виготовлення в’язаних виробів;
додаткова технологія - технологія виготовлення швейних виробів ручним способом.
Наступність щодо формування проєктно-технологічної компетентності здійснюється, проводиться опанування нової технології. Для зшивання прямокутної деталі у модний снуд використовуємо додаткову технологію.
Щодо змістової лінії «Громадянська відповідальність», яка націлена на формування відповідального члена громади і суспільства, учнів 7–9 класів у процесі трудового навчання орієнтуємо раціонально використовувати різноманітні матеріали, обґрунтовувати власну позицію щодо розвитку новітніх ресурсозберігальних та екологічно чистих технологій обробки матеріалів; формуємо уміння оцінювати результати власної діяльності.
Тому діяльнісний компонент виглядає так:
Учень 7 класу планує власну проектну діяльність;
визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу;
характеризує властивості конструкційних матеріалів.
Щодо прийомів та вправ:
- вправа «Використання виробу» (назвати якомога більше незвичайних або корисних способів використання виробу) використовується на етапі мотивації на першому уроці з виконання технологічних операцій;
- прийом «Перевір себе» (визначення на око розмірів окремих деталей та перевірка за допомогою лінійки) – на етапі застосування знань на практиці;
- прийоми «Прояви кмітливість», «Знайди помилку» - під час оцінювання попередніх результатів проектної діяльності. Учні із задоволення надають поради, як непомітно виправити помилку у виробі, які матеріали та технології використовувати.
Майже дорослі учні 8 класу виготовляють поясний швейний виріб: хлопці – фартух до Дня матері, дівчата (за бажанням) – спідницю для школи і відпочинку або для дітей пільгових категорій. Визначаємося із технологіями:
основна технологія -
технологія виготовлення швейних виробів машинним способом;
додаткові технології -
технологія виготовлення швейних виробів ручним способом,
технологія оздоблення одягу.
В рамках змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»
учнів 7–9 класів на свої уроках орієнтуємо на усвідомлення важливості безвідходного виробництва; розуміння шкідливого впливу хімічних матеріалів на навколишнє середовище; обґрунтування значення хімічних матеріалів для збереження природних ресурсів.
Очікувані результати діяльності учнів 8 класу наступні:
Звернемось до методів та прийомів. Частково-пошукові та дослідницькі методи використовуються на підготовчому етапі проєктування. Працюємо з літературою, використовуємо мережу Інтернет, гаджет-технології для знаходження ідей, моделей-аналогів, визначення оптимального, раціонального плану власної проєктної діяльності. Заохочуємо тих, хто користується сучасними джерелами інформації, першим складає план дій (додаткові бали, повідомлення на сайті школи, фото в шкільній газеті тощо).
В 9 класі у кожного учня є своя електронна скринька для обміну інформацією та для керування з боку вчителя розробки пояснювальної записки до проєкту, презентації до захисту.
Під час обговорення та пошуку можливих об’єктів проєктно-технологічної діяльності для учнів 9 класу вирішуємо виготовляти корисні речі для школи, а саме, масажні килимки для вихованців групи продовженого дня. До речі, якщо звернути увагу на орієнтовний перелік об’єктів у програмі, то подібні вироби можна віднести до декількох творчих проєктів: обладнання зони відпочинку у школі, вдома; корисні речі для людей з обмеженими можливостями; обладнання та пристосування для навчальних кабінетів; вироби для власних потреб.
Основні технології: технологія виготовлення швейних виробів машинним способом,технологія виготовлення швейних виробів ручним способом; додаткові - технологія виготовлення в’язаних виробів, технологія ручної обробки деревини. Обрана наскрізна змістова лінія: «Підприємливість і фінансова грамотність».
Готові килимки подобаються не тільки молодшим школярам, але й надихають випускників базової школи на виготовлення таких виробів для себе. Діяльнісний компонент виглядатиме таким чином:
Учень:
- визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу;
- характеризує результати проєктування на кожному етапі та зіставляє їх із запланованими;
- оцінює об'єкт проєктування з використанням аналогів;
- розраховує орієнтовний бюджет проєкту
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, страхування, кредитування тощо).
Учнів 7–9 класів у процесі трудового навчання орієнтуємо на формування уміння економно використовувати матеріали під час їх обробки; визначати необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу; проводити міні-маркетингові дослідження з метою визначення характеристик виробу з позиції споживача і орієнтовної вартості готового виробу; добирати матеріали і технології їх обробки з метою виготовлення якісного виробу, який відповідає встановленим вимогам і є конкурентноспроможнім; визначати орієнтовну вартість виробу як готового продукту; добирати інструменти та пристосування відповідно до визначених завдань.
Організація освітньої та проєктної діяльності учнів з урахуванням наскрізних змістових ліній, з урахуванням наступності у навчанні, дозволяє учням 9 класу використовувати технології, які опановано в 5-8 класах, на більш високому рівні майстерності, грамотно дотримуватися послідовності виконання операцій, виготовляти складний комплексний виріб.