Засоби досягнення очікуваних результатів діяльнісного компоненту навчальної програми з трудового навчання через наскрізні змістові лінії

Про матеріал
Матеріал містить досвід роботи із дотримання наступності у проєктній діяльності учнів на уроках трудового навчання. Розглянуто засоби досягнення очікуваних результатів через змістові лінії програми.
Перегляд файлу

 

ЗАСОБИ ДОСЯГНЕННЯ ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

ДІЯЛЬНІСНОГО КОМПОНЕНТУ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ                        З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

ЧЕРЕЗ НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ  
             З досвіду роботи вчителя трудового навчання СШ№ 3 м.Маріуполя

Овсяннікової Л.О.

                                 

     Я.А.Коменський писав: «Хороший учитель не пропускає жодної нагоди, щоб навчити чогось корисного». Але «потрібно трудитися багато років, щоб побачити предмет свого творіння» (В.О.Сухомлинський). Як сучасно звучать ці слова сьогодні в світі оновленої програми з трудового навчання, в якій визначено чотири змістові лінії:

«Екологічна безпека та сталий розвиток»,

«Громадська відповідальність»,

«Підприємливість і фінансова грамотність»,

«Здоров’я і безпека».

     З програми відомо, що призначенням  наскрізних інтегрованих  змістових ліній  є «формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння  у реальних життєвих ситуаціях або виконання практичних завдань наближених до життя, а результатом їх вивчення – «формування ключових компетентностей,  які характеризуються  доповненням учнівського досвіду з урахуванням  природних нахилів та здібностей учнів,  професійних намірів». І цей процес, безперечно, поступовий та складний. 

     Добре, що сучасна програма надає можливість дотримуватися наступності щодо опанування учнями 5-8 класів мінімум 5, максимум 16 основних технологій, які можна застосовувати у виготовленні комплексних виробів у 9 класі.

  Згідно з програмою об`єктами проєктної діяльності в 5 класі, які

виготовляються з використанням різних технологій можуть бути об’ємна м’яка іграшка, ялинкова прикраса, торбинка для дрібничок, закладка для книги, гольник тощо. Так, для виготовлення м’якої іграшки використовуємо технології:

                          основна технологія -  технологія обробки  текстильних   

                                      матеріалів ручним способом;
                           додаткова -   технологія виготовлення

                                       вишитих  виробів початковими,

                                 лічильними та декоративними швами.

     Всі змістові лінії є наскрізними, тобто проходять через багато навчальних предметів та через увесь навчальний рік на наших уроках.  Розглянемо діяльнісний компонент у кожному класі тільки через одну наскрізну лінію. Наприклад, у 5 класі нею буде «Здоров’я і безпека». Діяльнісний компонент у календарно-тематичному плануванні виглядає так:

учень: дотримується правил
безпечної праці при виконанні технологічних операцій;
дотримується прийомів роботи з інструментами.

    Змістова лінії «Здоров’я і безпека» спрямована на формування особистості учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, здатного дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.

     Учнів  56 класів у процесі трудового навчання орієнтуємо розуміти  необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця;  безпечно користуватися інструментами та електроприладами вдома та під час занять, критично ставитись до інформації про товари для збереження власного здоров'я.

     Подолавши у 5 класі труднощі із триманням голки, зав’язуванням вузликів на ниточці, виконанням прямої строчки та ін., в 6 класі обираємо більш складний об`єкт проєктної діяльності: прикраси з бісеру, ниток, стрічок. З урахуванням обраних об’єктів «пасхальна прикраса з бісеру» для хлопців та «віночок» для дівчат, визначаємось із технологіями:                       

                          основні технології - технологія обробки

              текстильних матеріалів ручним способом,

          технологія виготовлення виробів з бісеру;

     додаткова технологія - технологія обробки деревини.

      Звернемо увагу, що ми вдосконалюємо навички шиття, що отримано в 5 класі, знайомимося з технологією шліфування деревинних заготовок, плетіння з бісеру, виготовлення квітів для найулюбленішої прикраси українських дівчат – віночка.

      В програмі зазначено: «Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань».

Учнів 56 класів орієнтуємо на проведення міні-маркетингового дослідження (опитування) з метою обґрунтування  призначення і конструкції  виробу; виконання різноманітних технологічних операцій та здатність уміло добирати ті з них, які дозволяють найбільш ефективно вирішувати практичні завдання; визначення орієнтованої вартості витрачених матеріалів для виготовленого виробу. Учень:

проводить  міні-маркетингові дослідження

 з метою обґрунтування  призначення і конструкції  виробу;
виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу

 та технології його виготовлення.

Як бачимо реальні діти виконують реально соціально значущі вироби, з урахуванням національних традицій.                                                                                  

В 7 класі діти завжди залюбки бралися за гачок та пряжу. Тому шарф для учнів цього віку є нескладним та цікавим об’єктом праці. Обираємо технології:

основна технологія - технологія  виготовлення в’язаних виробів;
додаткова технологія - технологія виготовлення  швейних виробів       ручним способом.

Наступність щодо формування проєктно-технологічної компетентності здійснюється, проводиться опанування нової технології. Для зшивання прямокутної деталі у модний снуд використовуємо додаткову технологію.

         Щодо змістової лінії «Громадянська відповідальність», яка націлена на формування відповідального члена громади і суспільства, учнів 79 класів у процесі трудового навчання орієнтуємо раціонально використовувати  різноманітні матеріали,  обґрунтовувати власну позицію щодо розвитку новітніх ресурсозберігальних та екологічно чистих технологій обробки матеріалів; формуємо уміння оцінювати результати власної діяльності.

      Тому діяльнісний компонент виглядає так:

Учень 7 класу планує власну проектну діяльність;
визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу;
характеризує властивості конструкційних матеріалів.

       Щодо прийомів та вправ:

- вправа «Використання виробу» (назвати якомога більше незвичайних або корисних способів використання виробу) використовується на етапі мотивації на першому уроці з виконання технологічних операцій;

- прийом «Перевір себе» (визначення на око розмірів окремих деталей та перевірка за допомогою лінійки) – на етапі застосування знань на практиці;

- прийоми «Прояви кмітливість», «Знайди помилку» - під час  оцінювання попередніх результатів проектної діяльності. Учні із задоволення надають поради, як непомітно виправити помилку у виробі, які матеріали та технології використовувати.

        Майже дорослі учні 8 класу виготовляють  поясний швейний виріб: хлопці – фартух до Дня матері, дівчата (за бажанням) – спідницю для школи і відпочинку або для дітей пільгових категорій. Визначаємося із технологіями:

основна технологія -
технологія виготовлення швейних виробів машинним способом;
додаткові технології -
     технологія виготовлення швейних виробів ручним способом,
технологія оздоблення одягу.

       В рамках змістової лінії  «Екологічна безпека та сталий розвиток»

учнів 7–9 класів на свої уроках орієнтуємо на усвідомлення важливості безвідходного виробництва; розуміння шкідливого впливу хімічних матеріалів на навколишнє середовище; обґрунтування значення хімічних матеріалів для збереження природних ресурсів.

       Очікувані результати діяльності учнів 8 класу наступні:

  • добираючи конструкційні матеріали,  враховує їхні переваги та недоліки;
  • визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу;
  • вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.

     Звернемось до методів та прийомів. Частково-пошукові та дослідницькі методи використовуються на підготовчому етапі проєктування. Працюємо з літературою, використовуємо мережу Інтернет, гаджет-технології для знаходження ідей, моделей-аналогів, визначення оптимального, раціонального плану власної проєктної діяльності. Заохочуємо тих, хто користується сучасними джерелами інформації, першим складає план дій (додаткові бали, повідомлення на сайті школи, фото в шкільній газеті тощо).     

     В 9 класі у кожного учня є своя електронна скринька для обміну інформацією та для керування з боку вчителя розробки пояснювальної записки до проєкту, презентації до захисту.

     Під час обговорення та пошуку можливих об’єктів проєктно-технологічної діяльності для учнів 9 класу вирішуємо виготовляти корисні речі для школи, а саме, масажні килимки для вихованців групи продовженого дня. До речі, якщо звернути увагу на орієнтовний перелік об’єктів у програмі, то подібні вироби можна віднести до декількох творчих проєктів: обладнання зони відпочинку у школі, вдома; корисні речі для людей з обмеженими можливостями; обладнання та пристосування для навчальних кабінетів; вироби для власних потреб. 

    Основні технології: технологія виготовлення швейних виробів машинним   способом,технологія виготовлення швейних виробів ручним способом; додаткові  -  технологія виготовлення в’язаних виробів, технологія ручної обробки деревини. Обрана наскрізна  змістова лінія: «Підприємливість і фінансова грамотність».

     Готові килимки подобаються не тільки молодшим школярам, але й надихають випускників базової школи на виготовлення таких виробів для себе. Діяльнісний компонент виглядатиме таким чином:

Учень:

- визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу;

- характеризує результати проєктування на кожному етапі та зіставляє їх із запланованими;

- оцінює об'єкт проєктування з використанням аналогів;

- розраховує орієнтовний бюджет  проєкту

Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, страхування, кредитування тощо).

Учнів 79 класів у процесі трудового навчання орієнтуємо на формування уміння економно використовувати  матеріали під час їх обробки; визначати необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу; проводити міні-маркетингові дослідження з метою визначення характеристик виробу з позиції споживача і орієнтовної вартості готового виробу; добирати  матеріали і технології їх обробки з метою виготовлення якісного виробу, який відповідає встановленим вимогам  і є конкурентноспроможнім;  визначати орієнтовну вартість виробу як готового  продукту; добирати інструменти та пристосування відповідно до визначених завдань.

           Організація освітньої та проєктної діяльності учнів з урахуванням наскрізних змістових ліній, з урахуванням наступності у навчанні, дозволяє учням 9 класу використовувати технології, які опановано в 5-8 класах, на більш високому рівні майстерності, грамотно дотримуватися послідовності виконання операцій, виготовляти складний комплексний виріб.

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
2440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку