Урок. Виготовлення штучних квітів. Історія українського вінка (8 клас)

Про матеріал
Формувати ключові та предметні проєктно-технологічні компетентності , необхідні для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими, культурне й національне самовираження. Вчити виконувати елементарні графічні зображення ; читати інструкційні картки із зображеннями для поетапного виготовлення виробу. Розвивати творчі здібності ,мілку моторику ,діяльнісний підхід . Виховувати працелюбність ,уважність ,вміння співпрацювати у групі
Перегляд файлу

Виготовлення штучних квітів. Історія українського вінка (8 клас)

Мета: ознайомити з історією виникнення українського вінка та розширити знання учнів про українські обереги; дати поняття про звичаї та обряди, пов’язані з плетінням українського віночка; ознайомити учнів із символічними значеннями квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського вінка, навчити виготовляти квіти; розвивати пам’ять, увагу, фантазію, естетичні смаки; виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошану до народних традицій.

Наочність: українські віночки зі штучних квітів, рушники, комп’ютерна презентація, мультимедійний проектор.

Обладнання: штучні квіти, стрічки (жовта, зелена, блакитна, жовтогаряча, коричнева, фіолетова, рожева, червона, біла), ножиці, голки, нитки, силіконовий клей, свічка, лінійка, обруч.

Тип заняття: семінар – практикум

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка присутності учнів, готовності їх до уроку.

Створення сприятливого психологічного клімату на уроці.

         Бажаю вам на цьому уроці бути:

  •   «У» - усміхненими
  •   «С» - спокійними
  •   «П» - продуктивними
  •        «І» - ініціативними
  •   «Х» - хоробрими

        Стратегія «Асоціативний кущ»

Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «Вінок»?

II. Актуалізація опорних знань

1. Чому люди приділяють стільки уваги квітам?

2. Коли з’явився букет? Що означає слово букет?

3. Що можна прикрасити штучними  квітами?
4. З яких матеріалів можна виготовляти штучні квіти?

5. Які інструменти і приладдя використовують для виготовлення штучних квітів?

  1.        Мотивація навчальної діяльності

Квіти – невичерпне джерело натхнення! Це – прикраса нашої планети. Іноді кажуть, що відсутність квітів удома вказує на брак смаку хазяїна. Все, що є гарне в природі, людина полюбляє копіювати. І квіти – не виняток. Невичерпна краса живої природи надихає нас на створення штучних квітів. Вишукані троянди, скромні ромашки, вогняні маки, тендітні орхідеї  прикрасять вашу оселю, одяг, зачіску, створять неповторний святковий настрій. Облишмо на хвильку клопоти. І поведімо розмову про… віночки – обереги, які зроду-віку були неодмінною ознакою національного українського строю. А скільки звичаїв, обрядів, ритуалів, магічних знаків, повір’їв пов’язані з вінками!

Ми  прагнемо пізнати самих себе, відкриваємо джерела далеких предків, ми відчуваємо відповідальність за долю рідного краю. Треба вивчати історію рідного краю, та оберігати її!

- Що таке Оберіг? (Давні і добрі символи, які оберігають людину, її домівку, родину…)

- Які українські обереги ви знаєте? (Житло, рушник, писанка, одяг, рослини, хліб, вода, слово, молитва)

Повідомляється тема і мета уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

Домашнім групам було завдання підготувати матеріали за темами:

 

ГРУПА  1

Вінок у традиціях і символах

З давніх часів великою любов’ю у слов’янських народів користувався вінок з квітів. Так, в Україні він став одним з елементів народного костюма і весільного вбрання нареченої. Традиційні весільні вінки західних областей України є справжніми витворами мистецтва. Весною дівчата, прикрасивши себе вінками з весняних квітів, водили хороводи.

У свято святої Трійці житло прикрашали квітами, а підлогу усипали ароматними стеблами лепехи, любистка. Ритуал свята Івана Купала ще раз підтверджує, що все живе на землі - і людина, і природа - єдиний і нероздільний початок буття. У ніч під Івана Купала жінки в’язали хрестики з лушиці і ставили їх під іконою. Такий хрестик символізував довголіття. Дівчата йшли до річки, щоб прикрасити вербу стрічками, квітами. Потім сплітали вінки і спускали їх на воду. Вінок пливе, а дівчина загадує найпотаємніше: чи вийде заміж цього року, з якого боку прийде суджений?

Віночок - це плетене коло із квітів, листя, гілок.  Український вінок символізує життя і кохання, може визначити долю людини.  Своєрідним жіночим оберегом в Україні завжди був віночок. Його виплітали з різного зілля, від весни й до пізньої осені. Кожен віночок слугував не тільки окрасою голови дівчини, а й був оберегом душі, бо в ньому є чаклунська сила, що й болі знімає, і волосся береже. Традиція виплітання віночка дійшла до нас із сивої давнини. Змалечку бабусі вчили дівчаток вишивати й віночки плести, бо вірили,  що віночки захищають людину від хвороб, згубного ока, недоброго духу. Наші прабабусі й секрети знали, які квіти збирати до віночка, у яких рослинних соках їх слід замочувати, щоб якомога довше вони зберігали свою свіжість. У народі кажуть, що той, хто вміє віночок вити, зможе й долю собі  прихилити.

Легенда

Йшла дівчина по калину. Зустрів її парубок і каже: «Знімеш вінок – моя будеш». Не веліла матуся знімати віночок, та парубок гарний, говорив красиво, а ласкавий погляд зігрівав серце. Зняла дівчина віночок, а парубок перетворився на страшного дідька і забрав її до себе. Тому кажуть, що вінок оберігає від нечистої сили.

 

ГРУПА  2

Історична мандрівка

1. Починали носити віночок дівчата з трьох років. Перший — для трирічної дівчинки — плела мама, вимочувала в росах, коли на небі сонце зійде. І купала його в росах сім днів, а тоді до скрині клала. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Кожна квіточка лікувала дитину: чорнобривці допомагали позбутися головного болю, незабудки та барвінок зір розвивали, а ромашка серце заспокоювала.

2. У чотири рочки плели інший віночок. Усі кінчики пелюсток вже були розсічені, доплітався безсмертник, листочки  яблуні.

3. Для шестирічної доньки у вінок вплітали мак, що давав сон та беріг думку; крім того, вплітали й волошку.

4. Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квіточок. І вперше квіт яблуні вплітали.

Старі люди знали, і ми переймаємо від них знання про кожну квітку, що входить до віночка. Бо то ж не просто прикраса — то символи, обереги.               

Усього в українському віночку 12 квіточок. Кожна з них – лікар і оберіг від «лихого ока»:

  •   безсмертник - символ здоров’я,
  •   деревій - символ нескореності,
  •   барвінок - символ життя й безсмертя людської душі,
  •   цвіт вишні та яблуні - символ материнської відданості,
  •   калина - символ краси та дівочої вроди,
  •   любисток і волошка - символ відданості та вірності,
  •   ромашка - символ дівочої чистоти,
  •   ружа, мальва та півонія - символ  віри, надії та любові,
  •   хміль (вусики) – символ гнучкості та розуму,
  •   мак – символ печалі й смутку.

(Цвіт маку долучають у вінок ті дівчата, у чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогом).

Віночок на голові у дівчинки супроводжував її завжди: і на святах, і в пісні, і в таночку.

Крім віночків «вікових вінків», що плелися відповідно до віку дитини, в Україні існували ритуальні, звичаєві, магічні вінки.

Всього існує 77 видів віночків.  Віночками-оберегами називають нині різдвяні віночки (демонструє) із символами достатку у вашому домі- горіхами, колосками, качанами кукурудзи, головками часнику і цибулі, насінням овочевих. А є ще віночки-обереги із лікарських рослин (демонструє). До цих віночків входять квіти пижми, безсмертника, деревію, звіробою, материнки, хмелю, полину. Вішають його над столом, він здоров’я дає, злі духи відганяє, дарує злагоду і спокій усій родині.

У давні часи студенти носили віночки з м’яти, вони сприяли активній роботі мозку і пам’яті. Є ще вінок лавровий. Його надягали на переможців. А весільний вінок дівчата надягали лише раз - на власне весілля.

Дівочий вінок надягали кожної весни. У давнину казали, що дівочий вінок обов’язково мав бути із живих квітів. Усі вони мають цілющі властивості. А ще є віночки купальські, які символізують молодість і кохання.

Коли закінчувалися жнива, то найкращу жницю нагороджували віночком із пшеничних колосків. Він символізував достаток, повагу за руки працьовиті та любов до матінки-землі. «Хлібні» віночки тримали на покутті.

ГРУПА  3

Що означають вінкові стрічки?

Український вінок, окрім безлічі квітів, обов’язково мав бути прикрашений стрічками. Довжина стрічок не перевищувала довжину кіс дівчини. В’язати стрічки слід у певній послідовності, це ціла наука. Дівчинку завжди впізнавали по віночку. І сором був тій дівчині, у якої стрічки пов’язані недбало або не за порядком. В’язати стрічки треба теж уміти і символи їхні знати.

Кожна стрічка кольорова

У віночку має мову.

Кожна стрічка розмовляє,

Нам про щось розповідає.

Що вона символізує?

Серце голос стрічки чує.

Найпершу у віночок, посередині, в’яжуть   світло-коричневу стрічку - символ землі-годувальниці,

- жовту стрічку - символ сонця,

- світло-зелену - символ краси і молодості,

- голубу, синю - символи неба і води, що дають силу й здоров’я,

- жовтогарячу - символ хліба,

- фіолетову - символ мудрості людини,

- малинову - символ душевності, щирості,

- рожеву - символ достатку,

- білу стрічку - символ пам’яті про померлих.

Рис.12

Учитель об’єднує клас у нові групи, і ті, що готували завдання вдома стають експертами з тієї теми, що вивчалася в «домашній» групі. По черзі кожна група має за визначений учителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію до членів інших груп та сприйняти нову інформацію від представників інших груп.

Учні повертаються «додому», де мають поділитися інформацією, яку отримали від представників інших груп.

Виробляються спільні висновки та рішення.

V.Творча робота в групах

Групам скласти прислів’я із розрізаних  букв

Тримай хатиночку як у віночку.

Хата як віночок, господиня як квіточка.

Який віночок – такий і голосочок.

Віночок вити – життя любити.

Дати відповіді на запитання:

1. Улюблена народна українська гра.(Подоляночка)

2. Квітка, яка є символом життя; вона має довгі пагінці, які стеляться по садочку та яскраво-сині квітки.(Барвінок)

3. Цвіт – символ материнської любові, який вплітався у віночок навесні.(Вишневий)

4. У скільки років  починали плести віночок для дівчинки?(Три)

5. Український дівочий оберіг.(Віночок)

VI. Практична робота

Виготовлення  квітки маку з гофрованого паперу за відео та готовими викрійками.

Цільовий обхід вчителя. Обходячи робочі місця учнів, учитель контролює правильність прийомів виготовлення квітки, дотримання техніки безпеки при роботі з ріжучими інструментами, акуратність вирізання по накресленому контуру.

Самоконтроль. Правила самоперевірки. Усі деталі квітки повинні бути однакової форми.

Готові квіти оформляються у вигляді вінка на дошці.

VIІ. Підсумок уроку.

Ось, і закінчується наша подорож до історії українського віночка.

Що ж вам найбільше сподобалося?

Чому навчилися?

Що ви дізналися нове для себе?

Урок наш закінчується, але не закінчується разом із ним вивчення чудових скарбниць історії нашої України. Наш вінок милує око, хвилює нашу душу, міцно прив’язує наші серця до рідної домівки. Він оберігає наше щастя.

 

Рис. 13

Український вінок

Картинки по запросу фото вінка-достатку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис.14

Різдвяний вінок

Картинки по запросу фото різдвяного вінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис.15

Вінок із лікарських рослин

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 16

Вінок достатку

Картинки по запросу фото вінка-достатку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 листопада
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку