12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок-вікторина для 7 класу. "Література рідного краю. Вікторина "Красо моя ти, Сумщино, Сумщино!"

Про матеріал
Матеріал має на меті у ігровій формі перевірити ступінь засвоєння знань з літератури рідного краю; виховувати любов до рідного краю, патріотизм; розвивати вміння використовувати набуті знання під час виконання нестандартних завдань, навички виразного читання, інсценізації уривку з тексту, уміння працювати у групах.
Перегляд файлу

Сумщина – область до якої турист… не доїде — Сумський прес-клуб 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку на тему:

 

Література рідного краю. Вікторина «Красо моя ти, Суꞌмщино, Сумщиꞌно!»

 

 

 

Підготувала учитель української мови та літератури

 Басівської загальноосвітньої школи

 Сумської районної ради Сумської області

Столярова Наталія Миколаївна

 

Тема. Література рідного краю. Вікторина «Красо моя ти, Сумщино, Сумщино!»

Мета. У ігровій формі перевірити ступінь засвоєння знань з літератури рідного краю; виховувати любов до рідного краю, патріотизм; розвивати вміння використовувати набуті знання під час виконання нестандартних завдань, навички виразного читання, інсценізації уривку з тексту, уміння працювати у групах.

Обладнання. Літературна карта Сумщини, виставка книг письменників Сумщини (П. Куліша, О. Олеся, Остапа Вишні, П. Воронька, Д. Білоуса, О. Столбіна, А. Луговського).

Попереднє завдання: повторити вивчені напам’ять  вірші поетів-уродженців Сумщини, підготуватись до інсценізації запропонованих уривків з творів письменників-земляків.

Тип уроку. Узагальнення знань. Урок-вікторина.

Зміст уроку

І. Оголошення теми, мети уроку.

Дорогі семикласники! Протягом навчання у 5-7 класах ви знайомилися з творчістю письменників-уродженців Сумщини. Сьогодні ми перевіримо, чи знаєте ви імена, твори літераторів, які уславили наш рідний край у царині красного письменства. Урок наш не звичайний – це вікторина «Красо моя ти, Сумщино, Сумщино!»

ІІ. Проведення вікторини.

Учні діляться на дві команди. 3-4 учні – члени журі.

Конкурс №1. «Де найкраще місце на землі?»

На картках ( або на інтерактивній дошці) в одну колонку записано прізвища письменників, у іншу – назви населених пунктів, де вони народилися. Завдання: правильно поєднати стрілочками прізвища письменників та їх місце народження. Виграє команда, яка зробить це швидше і правильніше.

Картка до завдання «Де найкраще місце на землі?»

П. Куліш                                        Басівка

О. Олесь                                         Курмани

Остап Вишня                                  Білопілля

П. Воронько                                    Грунь

Д. Білоус                                          Чернеччина

О. Столбін                                        Грузьке

А. Луговський                                  Вороніж

Картка для перевірки завдання «Де найкраще місце на землі?»

П. Куліш                                        Вороніж

О. Олесь                                         Білопілля

Остап Вишня                                  Грунь

П. Воронько                                    Чернеччина

Д. Білоус                                          Курмани

О. Столбін                                        Грузьке

А. Луговський                                   Басівка

Конкурс №2. «Літературний марафон».

Кожній команді буде задано 10 запитань. Якщо немає правильної  відповіді, право заробити бал надається суперникам.

Запитання для І команди.

  1. Назвіть твір і автора:
  • Я піду! – хлоп’я говорить.
  • Ти ж мале ще, молоде…
  • Я піду, - хлоп’я говорить

І з вуздечкою іде.

(О. Олесь. «Печенізька облога Києва»)

      2. Хто ховається за псевдонімом Остап Вишня? (Павло Михайлович Губенко).

      3. У складі якого формування пройшов війну 1941-1945 рр. П. Воронько? (Партизанський загін С. А. Ковпака).

      4. Скажіть правильно фразу з твору «Перший диктант» Остапа Вишні: «За коляской бежала и лаялася собачка из панской породы». («За коляской бежала и лаяла собачка испанской породы»).

      5. Як звали діда А. Луговського? Який вірш присвячений дідові? (Калина, «Калинові сни»).

      6. Кому з поетів-земляків належить збірка «Диво калинове»? (Д. Білоус).

       7. Персонажем якого твору є Старий Грива? Назвіть автора. («Орися», П. Куліш).

        8. Чия це загадка? Відгадайте її.

Тобі відгадку підкажу,

Як долю визначиш мою:

Коли голодний, то лежу,

Коли наїмся, то стою. Хто ж я?

(Д. Білоус. Мішок)

9.  Назвіть автора  поетичного рядка «Красо моя ти, Сумщино, Сумщино!» (Д. Білоус)

10. Хто з письменників- земляків любить ліс? (П. Воронько).

Запитання для ІІ команди.

  1. Хто це? Назвіть твір і автора. «… вона краща і над ясную зорю в погоду, краща й над повний місяць серед ночі, краща й над саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіра в діброві, і мак в городі.» (Орися. П. Куліш «Орися»).
  2. Хто ховається за псевдонімом О. Олесь? (Олександр Іванович Кандиба).
  3. Хто з письменників сказав: «Моя зброя – сміх! Я глузую, кепкую, а частенько просто усміхаюсь.» (Остап Вишня).
  4. Як називає свої гуморески Остап Вишня? (Усмішки).
  5. Кому з поетів-земляків належить збірка «Калинові сни»? (А. Луговському).
  6. Чия це загадка? Відгадайте її.

У всіх він є, ось подивись –

Старе, мале чи юне.

Та кепсько, коли хтось кудись

 Його без діла суне. Що це таке?

(Д. Білоус. Ніс)

7. Де зараз живе А. Луговський? (У м. Путивлі).

8. Як звали «терористку» з однойменної повісті О. Столбіна, хто вона? (Домаха, кобила).

9. Що таке «клумачний словник»? Хто автор вірша з такою назвою? (Тлумачний. Д. Білоус).

10. Автор вірша «Смерть Олега». (О. Олесь).

 

Конкурс № 3. «Змагання літературознавців».

Завдання: скласти розрізану на рядки строфу з вірша, виразно прочитати,  назвати автора.

І команда:

 

Басівко моя, краю рідний, як мати,

 

Я навіки зберіг в своїм серці тепло

 

До вишневого саду та отчої хати,

 

 Де дитинство моє, наче сон відцвіло.

 

(А. Луговський)

ІІ команда:

Порипують роменським шляхом гарби,

 

Сулою тихо хлюпають човни.

 

І плине люд з своїм нехитрим скарбом

 

на ярмарок у наші Курмани.

 

(Д. Білоус)

Конкурс №4. «Студія красномовства»

По одному представнику з кожної команди виразно читають напам’ять вірш одного з поетів-уродженців Сумщини.

Конкурс №5. «Театральний гурток».

Завдання: інсценізувати запропонований уривок.

І команда: Остап Вишня «Перший диктант»

На другий день Марiя Андрiïвна принесла перевiренi нашi зошити з диктантом.

Почала вона говорити про те, що написали ми перший диктант не дуже, сказать, удало, помилок багатенько, а коли згадала про ту коляску з господами та з собачкою испанской породы не витримала, зайшлася веселим смiхом, смiх перейшов у кашель, з очей полилися сльози, i вона вже просто впала в крiсло, витирала сльози, реготалася й кашляла...

- Ну що ви понаписували?! О господи! I де ви таке чули?

Ми понаïжачувалися...

- Вас шiстнадцять учнiв, i п'ятнадцять iз вас понаписувало: ...За коляской бежала и лаялася собачка из панской породы... Де ви чули, що є на свiтi собаки панськоï чи не панськоï породи i щоб вони лаялися? Порода испанская, єсть таке государство — Iспанiя, а собаки не лаються, а лают, по-нашому гавкають. Зрозумiв? — запитала вона мене.

- Та не дуже, Марiє Андрiïвно! Я собi думав, пани ïдуть, то й собака в них панськоï породи, батько часто говорять, що ïх пан та бариня лають, я й думав, що коли пани лаються, то й собаки ïхнi не кращi за них i теж лаються...

- А воно, бач, i не так! — засмiялася Марiя Андрiïвна. — Та в тебе ще й без того багато помилок. Поставила я тобi двiйку! Пiдтягтись треба! Сiдай!

Я сiв i ледве не заплакав:

- Здохла б вона йому, та собачка, разом iз панами!.

ІІ команда: О. Столбін «Терористка»

  • А-а-а, рибалка! – наче аж зраділа його появі дев’ятикласниця Тамара Нечай.
  • Давно тебе чекаємо, - запевнила. – Хотіли навіть листівкою запрошувати.
  • Невже? – глумливо скосив рота Гриць. – Дивно, яка турбота! Хіба не знаєте, що в мене звільнення від фізичної праці?
  • Показуй його вчителям, а нам не треба, - відмахнулась Тамара. – Ми знаємо, що в тебе здоров’я – дай Бог кожному. – І вона поклала перед ним перелік вакантних місць. – Вибирай!

На цукроварні потрібен був помічник слюсаря, в автоколоні – мийник машин,  у сільраду – посильний, до лікарні – прибиральниця і дві доглядальниці.

  • Не подобається? – запитала Тамара, коли побачила, як одразу скис відвідувач. – Тоді іди водовозом. Щойно отримали замовлення від бригадира Полуди.
  • Во-до-во-зом!? – перепитав Гриць розчаровано – Хе, все життя мріяв!
  • Не хочеш? Даремно. Водовоз у цю спекоту – центральна фігура. Зараз без води, як говориться, і ні туди і ні сюди. Зрозумів?
  • Треба подумати, - сказав він Тамарі напослідок.
  • Ну що ж, думай, - почув у відповідь. – Тільки не довго. Святе місце порожнє не буде.

 

ІІІ. Підведення підсумків. Журі оголошує результати. Взаємооцінювання членами команд роботи кожного учасника.

Учитель виставляє оцінки активним учасникам вікторини.

 

Домашнє завдання. Скласти кросворд «Сумщина літературна»

 

 

 

docx
Додано
28 квітня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку