МЕТА:
Навчальна: Поглибити знання учнів по хімії, сформувати уявлення про тісний зв'язок хімії з іншими предметами та про важливість знань з хімії для освіченої, ерудованої людини, формувати відповідальне ставлення до довкілля і бажання брати участь у природоохоронній діяльності; узагальнити знання учнів з хімії та екології;
Розвиваюча: Привернути увагу громадськості до вивчення та розв'язання проблем екології.
Виховна:Виховувати екологічну свідомість, дбайливе ставлення до природи, виховувати екологічну культуру учнів, дбайливе ставлення до природи рідного краю.
ТИП УРОКУ: урок застосування набутих знань та навичок.
ОБЛАДНАННЯ: комп'ютер, мультимедійна дошка, презентація «Вікторина», презентація «Хімічні комплекси України», «Хімічна промисловість Києва та України», відеоролики «Захисти Землю», «Кожна краплина має значення», «Хімічне виробництво азотної кислоти та мінеральних добри на підприємствах хімічногохолдингуОстхем», зразки добрив та колекції сировини для хімічної промисловості.
УРОК ВІКТОРИНА
« ЕКО - РОЗУМНИКИ ПОЄДИНОК ЕРУДИТІВ »
МЕТА:
Навчальна: Поглибити знання учнів по хімії, сформувати уявлення про тісний зв'язок хімії з іншими предметами та про важливість знань з хімії для освіченої, ерудованої людини, формувати відповідальне ставлення до довкілля і бажання брати участь у природоохоронній діяльності; узагальнити знання учнів з хімії та екології;
Розвиваюча: Привернути увагу громадськості до вивчення та розв’язання проблем екології.
Виховна:Виховувати екологічну свідомість, дбайливе ставлення до природи, виховувати екологічну культуру учнів, дбайливе ставлення до природи рідного краю.
ТИП УРОКУ: урок застосування набутих знань та навичок.
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація «Вікторина», презентація «Хімічні комплекси України», «Хімічна промисловість Києва та України», відеоролики «Захисти Землю», «Кожна краплина має значення», «Хімічне виробництво азотної кислоти та мінеральних добри на підприємствах хімічного холдингу Остхем», зразки добрив та колекції сировини для хімічної промисловості.
ХІД УРОКУ
Урок відбувається в актовій залі.
О земле рідна! Боляче душі
За знівечену фауну і флору
У місті смог навис, і сонце тяжко гріє,
Потік машин тісніший череди,
І алігатор міста — алергія —
Виходить із асфальтів, як з води.
О Зупинись, людино, озирнись!
Подумай, що тебе чекає.
Якщо не зможеш, як колись,
Босоніж іти веселим гаєм,
Якщо не зможеш до озер,
Немов би до люстерка прихилитись,
Якщо не зможеш ти тепер
З криниці жодної напитись!
Зупинись, людино, озирнись,
И подумай: як нам далі жити?
Не вірте, на Землі чудес не сім!
Багато їх, вони доступні всім.
До них ми звикли, ми їх добре знаєм
І дивуватись просто забуваєм.
Розглянь уважно квітки пелюстки
Чи жовтнем розмальовані листки.
Хіба не диво – райдуга над полем?
А ця велична синь небес навколо?
Хіба не диво – волохатий джміль,
Квітучий, кучерявий, пишний хміль,
Роса срібляста на зеленім листі
І немовля, усміхнене в колисці?
Це все дива – великі і малі.
І сам ти, диво, бо краса землі –
Це пісня, що ніколи не змовкає,
Тебе бентежить, вабить, надихає.
Вступне слово вчителя.
Хто не знає слів маленького принца, героя Сент-Екзюпері: «Підвівся вранці, умився, причепурився — і відразу ж упорядкував свою планету». А що ж це насправді таке — упорядкувати свою планету — у нас мало кому відомо. Як і про те, що в третю суботу квітня відзначається День Довкілля.
з 1972 року Генеральною Асамблеєю ООН засновано День Довкілля. В наш час в цей день усвідомленно відзначають жителі близько 170 країн світу.
За традицією, у цей день усі бажаючі упорядковують і озеленюють свої двори і вулиці. У 1990 році День Довкілля було проголошено Міжнародним. Тоді ж ця назва вперше пролунала і в Україні. Згідно з Указом Президента, українці вже одинадцятий рік поспіль у третю суботу квітня беруть участь у Дні Довкілля. Всесвітній День Довкілля — це подія з різноманітними акціями по всій Землі, основою яких є дії, які роблять планету чистою.
Урочисто- екологічно звучить роздум українського поета Василя Симоненка:
«Земля — не рабиня наша, а мати. Сонце — не вітчим, а рідний батько, Ліси — наші брати, річки — сестри. Дощі, вітри, сніги — добрі гості. А ми на своїй планеті —Не тимчасові мешканці, а мудрі господарі!» І як мудрим господарям нам, землянам, слід знати сутність багатьох реакцій і дій, які мають місце в природі. Чільне місце серед помічників у цьому питанні, звичайно, посідає хімія. Це своєрідна книга філософії чистоти та здійснення екологічно доцільних дій.
Історія розвитку хімії дуже складна. До хімії і хіміків протягом багатьох віків ставилися з презирством і зневагою, вважаючи їх відьмаками і чарівниками. Чому до цих людей було таке ставлення? Багато природних явищ хіміки могли відтворити хімічним шляхом, провести цікаві реакції, зробити молоко з води, дим без вогню, кров без порізу і т.д., а це лякало людей, які не розуміли цю науку. Хіміків переслідували, в деяких випадках навіть страчували, спалюючи на вогні.
На сучасному етапі людства значення хімії неоціненне. Хімія у нашій країні служить одним з могутніх засобів побудови суспільства. Потужній хімічній промисловості, що безупинно росте і розвивається, потрібні нові загони висококваліфікованих хіміків, адже:
Розробка нових способів комплексного використання сировини має величезне значення. А охорона навколишнього середовища — одна з глобальних проблем сучасності.
Час усвідомленої історії людства — близько 7 тис. років: 5 тис. до нашої ери та 2 тис. нашого часу. Прийнято вважати, що покоління змінюється кожні 25 років. Здавалося б, 7 тисяч років — величезний термін. Але, якщо підрахувати, скільки поколінь змінилося за цей час, то виявиться лише 280. І ось ми прийшли до межі, коли всі, хто живе сьогодні, можуть стати останнім, 281-м поколінням на Землі, якщо не захистимо Природу, не будемо берегти мир на нашій планеті Земля.
В життя людина входила в жорстокій,
Безкомпромісній боротьбі з природою:
Рубала ліс, вбивала звіра — бо
Вижити б інакше не змогла б вона тоді.
А що тепер? Природа вижити силкується
В двобої із людиною.
Не зможе — вмре, але скара спочатку губителя свого.
( відео)
В усьому світі поступово зростає усвідомлення того, що, руйнуючи навколишнє середовище, суспільство нищить своє майбутнє. На захист довкілля піднімають свій голос тисячі людей: на різних континентах, різного віку, різної професійної підготовки. Ми прагнемо, щоб в Україні нова екологічна свідомість стала невід’ємною частиною свідомості громадян нашої держави, щоб усі відчували свою причетність до справи збереження довкілля. Отже, поки не пізно, давайте вивчати проблеми довкілля, рятувати Природу, а значить, і самих себе.
Сьогодні команди 9 класів позмагаються за звання кращого знавця хімії та екології. Буде проведено декілька конкурсів для команд та вболівальників, а також продемонстровано фільм про хімічне виробництво України. Команди на місці? Отже, можна розпочинати. Але ж яка гра без журі? Сьогодні у нас членами журі є учні, найстарші у школі,- 11-А клас, а саме Бадьора Наталля, Ільченко Катерина, Коба Юлія.
Прохання до команд, якщо ви готові дати відповідь, піднімайте руку, а наше шановне журі визначить, яка із команд це зробила першою.
Для того щоб перейти безпосередньо до гри нам потрібно спочатку обрати команду, яка першою розпочинатиме конкурси. Для цього командандам потрібно відгадати ім’я російського вченого - автора незабутнього закону хімії. Отже, першою гру розпочинає команда….
ПЕРШИЙ КОНКУРС «ПРЕЗЕНТАЦІЯ КОМАНДИ»
Максимальна кількість балів за даний конкурс - 5 балів
(команди по черзі представляють назви, емблеми, девіз)
Поки наше шановане журі оцінить команди, пропоную подивитись цікавий дослід
Експериментальна пауза «ЗОРЯНИЙ ДОЩ»
(На папері ретельно змішують по одній ложечці порошків: калій перманганату, деревного вугілля і відновленого заліза. Суміш насипають в залізний тигельок, який поміщають в кільце штатива і нагрівають спиртівкою. Незабаром з тігелька викидається «зоряний» дощ, абсолютно безпечний в пожежному відношенні)
Перед тим , як перейти до другого конкурсу послухайте розповідь про хімічну промисловість України. Презентуватиме доповідь учениця 9-В класу Ткаченко Олександра, маю надію, що данна розповідь допоможе командам в майбутньому.
ДРУГИЙ КОНКУРС «АСОРТІ»
Другий конкурс запитання за вибором, команда обирає собі категорію запитання при відкриванні категорії, запитання розподілення за вартістю балів, в кожні категорії 3 запитання які можуть принести команді 10, 20, 30 балів журі уважно фіксує кількість зароблених балів командами. В тому випадку коли команда не дає вірної відповіді, а вболівальники знають відповідь вони можуть улюблені команді принести додаткові 2 бали.
Роль хімії в екосистемі
10 балів - Сонячним газом називають… (гелій)
20 балів - Якого елемента найбільш потребує рослина під час утворення і достигання насіння? (Фосфору.)
30 балів - Всі ми знаємо, що повітря - це суміш газів. А якої речовини в повітрі міститься найбільше? ( азоту)
Роль хімії в повсякденному житті
10 балів - По телевізору ми часто чуємо про рівень pH (рівень кислотності) в косметичних засобах. А який рівень pH відповідає нейтральному середовищу? (7)
20 балів - Цей елемент, що є складовою частиною приладу, який є майже в кожному будинку, є єдиним металом, що знаходяться при кімнатній температурі в рідкому агрегатному стані. І добре, що не в газоподібному, адже його пари дуже отруйні. (Ртуть)
30 балів - Нас оточує безліч електричних приладів - телевізори, комп'ютери, мобільні телефони тощо. А з якого матеріалу, в основному, зроблені "нутрощі" цих приладів (мікросхеми, транзистори і т.д.)? (Кремній)
Роль хімії медицині
10 балів - Нестача цього хімічного елемента в організмі людини призводить до збільшення щитовидної залози. ( Йод)
20 балів - Кожен день нам доводиться мати справу з дуже їдкою речовиною - хлоридною кислотою (HCl). Дайте відповідь за яких обставин? (Після прийому їжі)
30 балів - Який з спиртів є найсильнішою отрутою, що вражає в першу чергу зорові нерви? (метанол)
Хімія та хімічна промисловість
10 балів - Перші підприємства хімічної промисловості, які діяли в Україні, випускали …(соду)
20 балів - Мінерали, придатні для отримання металів, називаються … (руди)
30 балів - Його називають металом надзвукових швидкостей і міжпланетних подорожей. Це… (титан)
Поки наше журі підводить підсумки конкурсу, ми з вами перепочинемо, та послухаємо розповідь про найпотужніші підприємства які входять до найбільшого хімічного холдингу України «Остхем». Доповідає учениця 11 класу Сисова Ольга.
КОНКУРС ТРЕТІЙ
«SOS»
Команди обирають запитання
(СаСО3)
5. Який камінь відіграв велику роль в історії хімії, хоча ніколи не існував? (Філософський)
6. Що називають «чорним золотом»? (Нафта)
7. Чому в Мертвому морі не можна потонути? (Багато солі)
8. За народними переказами, в I столітті н.е. вважали, сто металів існує стільки ж, скільки і планет, тому кожному привласнювали ім'я якої-небудь планети: Марс - Fe (залізо), Сатурн - Pb (свинець), Юпітер - Sn (олово), Меркурій - Hg (ртуть). Які метали відповідали Сонцю і Місяці? (Золото і срібло)
Експериментальна пауза «Виверження вулкана»
В керамічну чашку гіркою насипати дихромат амонію, трохи підігріти на вогні. Відбувається викидання зеленого хром (ІІІ) оксиду. Якщо додати порошок магнію, то будуть летіти іскри.
КОНКУРС ЧЕТВЕРТИЙ
«ВПІЗНАЙ НАС»
Командам потрібно відгадати зображені на екрані предмети, відкриваючи по черзі квадрати. Питання цього туру можуть принести командам від 2 до 10 балів залежно від кількості використаних підказок. Відповідь після першої підказки оцінюється в 10 балів, після другої - в 8 балів і т. д.
Експериментальна пауза «Іскри всередині рідини»
У мірний циліндр наливають 5-6 мл концентрованої сірчаної кислоти. Потім дуже обережно і повільно доливають таку ж кількість етилового спирту так, щоб рідини не змішувалися. Обережно насипають в циліндр невеликі порції перманганату калію. На кордоні між сірчаною кислотою, що знаходиться знизу, і шаром спирту, що знаходяться зверху, з'являються іскорки палаючого спирту.
КОНКУРС КАПІТАНІВ
«БЛІЦТУРНІР»
Капітанам команд по черзі задаються запитання. Відповідь на кожне запитання приносить команді по 2 бали. Відповіді даються швидко.
Запитання для капітана 1 команди
Предметом вивчення хімії є…
Запитання для капітана 2 команди
Речовина, що прискорює хімічну реакцію, називається…
Запитання для капітана 1 команди
Поетичну назву “живе срібло” має…
Запитання для капітана 2 команди
Нестача якого елемента в організмі людини викликає карієс зубів?
1. Натрію
2.Титану
3.Кальцію
4. Флуору
Запитання для капітана 1 команди
У ХІХ столітті в Росії хіміками називали…
Запитання для капітана 2 команди
Слово “атом” в перекладі з грецької означає…
Запитання для капітана 1 команди
Єдиний неметал, який за звичайних умов є рідиною, це…
Запитання для капітана 2 команди
Процес руйнування металів під впливом зовнішнього середовища називають…
Запитання для капітана 1 команди
Органічною платиною називають полімер…
Запитання для капітана 2 команди
Кислота назва якої - етанова кислота, і формулу CH3COOH.
При концентрації більше 30% здатна викликати хімічні опіки, а так само пошкодження м'яких тканин. У чистому вигляді смертельна доза становить 20 мл. А при концентрації 3-6% вона використовується як харчова добавка в кулінарії.
КОНКУРС ВБОЛІВАЛЬНИКІВ
Вболівальники вірно відповідаючи на питання можуть принести улюблені команді додаткові 2 бали
Поки журі підводить підсумки гри ми з вами переглянемо відеоролик про роботу холдингу «Остхем»
Бланк для жюри:
№ |
Назви турів |
Бали |
Команда 1 |
Команда 2 |
1 |
«Презентація команди» |
1-5 балів
|
|
|
2 |
«Асорті» |
10- 30 балів (в залежності від вартості питання) |
|
|
3 |
«Вгадай мене» |
10 балів якщо 1 підказка |
|
|
4 |
«SOS» |
5 балів за вірну відповідь |
|
|
5 |
«Конкурс капітанів» |
max 5 баллов |
|
|
6 |
«Конкурс вболівальників» |
2 бали за вірну відповідь |
|
|
7 |
Уважність вболівальників |
2 бали за вірну відповідь |
|
|
|
Ітог гри: |
|
|
|
Оголошення результатів гри. Вручення дипломів командам. Вітання переможців.
Серед бетону та неонових вогнів,
В тяжких хвилинах буднів і в негоду,
В запилених проблемах сірих днів
Душа нестерпно рветься на природу.
Нехай нам сонце світить, райдуга вітає,
Нехай сміється дощик і співа весна.
Нехай вона розбудить тих, хто ще не знає,
Те, що природа — Мати, що вона - одна.
Хай думка ця у кожнім серці озоветься,
Все бережіть, те що природою зоветься!
Нехай повік земна квітує врода,
Хай береже вас матінка Природа!
Дякую всім за увагу і за активну участь!